PDA

View Full Version : 4 jaar oude Peavey classic 30



TuuP
21 augustus 2010, 22:13
Ik heb toen ik nog in een oude band speelde een aantal keren een Peavey Classic 30 gebruikt. Was nieuw en werkte prima. Vervolgens andere versterker gekocht en de Peavey heeft vier jaar lang opgeslagen gestaan. Tijden lang wil ik er al iets mee doen, maar ik gebruik andere versterkers en het komt er maar niet van, dus is erg zonde.

Nu vroeg ik me af (weet niets van de techniek), kan ik een buizenamp na vier jaar zomaar verkopen of is dat niet goed voor de buizen oid? Ik wil niemand slechte waar aanbieden. Er zit nog een footswitch bij een een afdekhoes, nieuwprijs was volgens mij 499 euro, wat zou een redelijke vraagprijs zijn? Circa tien keer gebruikt, repetitities en optredens.

DVBAS
21 augustus 2010, 23:04
Je kan hem altijd eens laten nakijken en eventueel nieuwe buizen in laten zetten. Het helpt vaak bij de verkoop als de koper weet dat de buizen het niet zullen begeven na 5 minuten spelen, waardoor je waarschijnlijk een iets hogere prijs kan vragen.

Je kan ja ook het geld besparen, maar dan zal je op een lager prijs moeten rekenen en een minder vlugge verkoop (mensen hebben nu immers graag dingen die perfect na aankoop werken en niet meteen hersteld moeten worden).

En over de prijs: de nieuwprijs is nu rond de 600 euro en als er geen cosmetische schade is en alles perfect werkt zul je hem wel voor zo'n 350/400 euro verkocht krijgen.

Mag ik ook even vragen hoe je hem vindt? Ik overweeg om me er binnen een tijdje ook een aan te schaffen (maar nog niet direct, dus ik zal deze aan de andere kopers over laten ;)). Ik hoor dat hij een echt 70s rock geluid kan geven en warme cleans heeft, kan je dit bevestigen?

Groeten,
Sebastiaan

Puerco
22 augustus 2010, 01:31
Voor de goede orde: buizen "slijten" uitsluitend door gebruik en al laat je de amp vele jaren stilstaan dan zullen de buizen daar niet onder lijden.
Voor de condensators (elko's) is het echter een heel ander verhaal, deze zullen het niet fijn vinden om jaren stil te staan. Bij amps die jaren hebben gestaan is er de mogelijkheid om ze door heel langzaam op spanning te laten komen opnieuw te vormen maar als ze eenmaal op spanning geweest zijn heeft dat geen zin meer.
Nieuwe ongebruikte caps hebben een shelflife van 5 jaar, bij regelmatig gebruik gaan ze (meestal) 10 tot 20 jaar mee.
Als de amp in die vier jaar af en toe gebruikt is zal het reuze meevallen en kun je hem met een gerust hart van de hand doen.

cluseau
22 augustus 2010, 09:51
Wat de buizen betreft ben ik het met Puerco eens. Het verhaal over de caps heb ik een eigen mening over. Naar mijn idee is de amp in nieuwstaat als je daar tien keer op gespeelt hebt. Ik zou zeggen speel er een paar avondjes op en als er niet gebeurt (waar ik van overtuigd ben) kun je hem met een gerust hart verkopen. Ik heb hier apparatuur staan van bijna 70 jaar oud. Die behandel ik echt niet met zijden handschoentjes. Na jaren te hebben stilgestaan spanning erop en gaan. Had ie maar geen elko moeten worden. Hoe dat verder afloopt zal ik nog wel eens op het forum plaatsen, ben nu nog met dat langdurige project bezig maar kan wel vast verklappen dat die 70 jaar oude elko's zich prima houden. Zelfs de capaciteit is boven de aangegeven waarde.

Frans.

Rinze
22 augustus 2010, 10:02
Ik heb dat wel vaker gelezen over die elco's. Maar zelf idd vaak genoeg een versterker die een paar jaar niks gedaan had weer aangezet en niks aan de hand.

@DVBAS: het clean is idd warm, veel mid. De scheur gaat een beetje richting oude Marshall maar dan ook met meer en vettiger mid. Het schijnt dat als je de standaard Blue Marvel speaker vervangt door iets pittigers dat er dan ineens een stuk meer hoog in het ding zit.

Puerco
22 augustus 2010, 10:59
Zoals ik al zei zal er in die 4 jaar dat dat ding ook nog eens af en toe gebruikt is waarschijnlijk niets fout gegaan zijn, als die dingen na jaren echt op zijn of (vele) jaren stil hebben gestaan kan er zomaar dit gebeuren:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/DSC01888.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/DSC01889.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/DSC01890.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/DSC01892.jpg

Maar dat lijkt me hier inderdaad niet van toepassing :D
Volgens mij gingen die dingen vroegah ook iets langer mee dan nu vaak het geval is.