PDA

View Full Version : D.I. met speakersim - welke?



dml
21 augustus 2010, 17:24
Ik ben op zoek naar een goede DI met ingebouwde speakersim, bij voorkeur een passieve en niet 19", maar zo'n klein MXR-sized bakje. Voor zover ik weet, zijn er de volgende mogelijkheden:

-Palmer PDI-09
-H&K Red Box mk III

Zijn er mensen die ervaring hebben met dergelijke oplossingen? Do's & don't's? Misschien zijn er ook nog andere merken en types?

peter_heijnen
21 augustus 2010, 18:20
De h&k heeft stroom nodig, dat is reden genoeg om voor de palmer te kiezen. Los daarvan klinkt de palmer gewoon heel erg goed.

Mijn ervaring is wel dat ie te gek werkt als je hem ipv een mic gebruikt bij een gewoon werkende versterker, dus als aanvulling op je versterkersound. Je kunt de simulatie natuurlijk ook gebruiken met alleen een preamp om de eindbak en speaker uit te sparen maar echt lekker vind ik anders.

Had jij trouwens zelf niet ooit een set met de palmer pdi03? Wel, de filters in de 09 zijn volgens palmer hetzelfde, ik heb ze uitgebreid geab'd en kan dat beamen.

dml
21 augustus 2010, 18:36
Wat betreft de H&K bedoelde ik de Pro, niet de Mk III. De Pro heeft geen phantom nodig. Ik heb overigens de Pro wel gehad maar die gebruikte ik hoofdzakelijk toen ik nog veel geluidsklussen deed. Sterker nog, in mijn functie als gitarist heb ik ze nooit gebruikt/ getest. Wel vond ik 'm stand alone met oversturing ietwat fizzy klinken maar dat hoorde je bij bandgeweld weer niet terug, beetje het Koch-effect.....

Nee, heb nog nooit iets van Palmer gehad.
Het is de bedoeling dat ik de betreffende DI aansluit op de Slave out van m'n Mesa en dat signaal mijn in-ear mixer instuur, zoadat ik niet afhankelijk ben van de FOH- of monitormixer.

Johannes
21 augustus 2010, 18:44
De palmer klinkt erg lekker, beter imo dan de H&K. Ik heb zelf ook heel vaak gewerkt met de *uhm* Behringer :P die kan ook erg goed klinken. Ik hing m altijd aan de paralelle uitgang van mn speakerkast, op die manier *klinken* de speakers ook door in je DI sound. Echt een stuk beter dan aan een slave out of tussen de amp en cab in.

dml
21 augustus 2010, 18:55
De palmer klinkt erg lekker, beter imo dan de H&K. Ik heb zelf ook heel vaak gewerkt met de *uhm* Behringer :P die kan ook erg goed klinken. Ik hing m altijd aan de paralelle uitgang van mn speakerkast, op die manier *klinken* de speakers ook door in je DI sound. Echt een stuk beter dan aan een slave out of tussen de amp en cab in.

Is ook een mogelijkheid, al wil ik eerst het binnenwerk zien van zo'n Palmer. Bij de H&K's die ik had, heb ik tussen de speaker input en output dik koperdraad gezet i.p.v. de standaard vrij dunne printbanen.

peter_heijnen
22 augustus 2010, 10:33
Ik hing m altijd aan de paralelle uitgang van mn speakerkast
Begrijp ik dan goed dat je dan vanuit de speakerout van de amp naar je cab gaat en dan vanuit de paralel out van de amp naar de palmer?

Lijkt me eerlijk gezegd niet 'onlistig' met betrekking tot speakerload en dus je uitgangstrafo. Maw, wat gebeurt er op die manier eigenlijk met je speakerload, en welke amp en cab gebruik je hiervoor?

peter_heijnen
22 augustus 2010, 10:50
binnenwerk
Beetje wazig, ik krijg het niet beter met mijn telefoon:
http://i534.photobucket.com/albums/ee346/peter_heijnen/palmerpdi09.jpg

tommus42
22 augustus 2010, 11:05
Zeker de speaker line-out, een line nivo afgetakt van de speakeruitgang. Voordeel is dat je ook effecten van de OT en de speaker meekrijgt.

peter_heijnen
22 augustus 2010, 11:10
Zeker de speaker line-out, een line nivo afgetakt van de speakeruitgang. Voordeel is dat je ook effecten van de OT en de speaker meekrijgt.
Krijg je die dan opeens niet wanneer je de DI tussen speakerout en speaker hangt, en waarom dan niet? Beats me.

Veel gemakkelijker kan het toch ook niet, je plakt de DI in je rack, verbindt de speakerout van je eindtrap 'vast' met de speakerin van de palmer en gebruikt de speakerthru van de palmer voortaan als speakerout naar je cab.

tommus42
22 augustus 2010, 18:16
Ja, dat kan idd beter als ie daarvoor ontworpen is.

peter_heijnen
22 augustus 2010, 23:08
Volgens mij is ie daarvoor ontworpen? Ik gebruik hem iig al heel lang zo.

Johannes
23 augustus 2010, 01:10
Begrijp ik dan goed dat je dan vanuit de speakerout van de amp naar je cab gaat en dan vanuit de paralel out van de amp naar de palmer?

Lijkt me eerlijk gezegd niet 'onlistig' met betrekking tot speakerload en dus je uitgangstrafo. Maw, wat gebeurt er op die manier eigenlijk met je speakerload, en welke amp en cab gebruik je hiervoor?

De paralel out/ thru van de speakerkast gaat naar de DI. Je amp heeft dus wel de normale load van de speakerkast :) Anders zou het idd goed mis gaan.
Ik gebruik een engl powerball en een engl v30 4x12 kast.

HaroldA
23 augustus 2010, 09:56
De paralel out/ thru van de speakerkast gaat naar de DI.

Waarom dan niet er gewoon tussen hangen? Als hij toch parallel is maakt dat helemaal niets uit.

tommus42
23 augustus 2010, 10:36
Volgens mij is ie daarvoor ontworpen? Ik gebruik hem iig al heel lang zo.

Als er geen 'load' in het bakje zit is ie denk ik idd ontworpen om tussen de versterker en de speaker aan te sluiten.

dml
23 augustus 2010, 13:24
Persoonlijk heb ik het liefst geen extra schakel tussen amp en cab. Volgens mij kan het zeker geen kwaad de DI aan te sluiten op de parallelle speakeroutput van je amp, als je er toch al een cab aan hebt hangen. Maar misschien zit ik er helemaal naast.

Je zou zelfs de DI in de cab kunnen bouwen, dat je aan de buitenzijde alleen nog maar XLR-output hebt. Maar dan kun je niet meer bij de switches......

peter_heijnen
23 augustus 2010, 13:36
Je zou zelfs de DI in de cab kunnen bouwen, dat je aan de buitenzijde alleen nog maar XLR-output hebt. Maar dan kun je niet meer bij de switches......
Dat heb ik zo gehad, was nog een hoop gedoe met zagen en passen en dan kun je uiteindelijk iid niet bij de switches, heb ze er toen weer uitgehaald. Sinds ik weer met een combo werk heb ik de palmer weer achterin geplakt.

Johannes
23 augustus 2010, 15:03
Waarom dan niet er gewoon tussen hangen? Als hij toch parallel is maakt dat helemaal niets uit.

Theoretisch geen verschil, in praktijk klinkt ie aan de speakerkast beter dan aan de amp. Echt een flink verschil :)

dml
23 augustus 2010, 20:16
Theoretisch geen verschil, in praktijk klinkt ie aan de speakerkast beter dan aan de amp. Echt een flink verschil :)

"Echt een flink verschil". Moet ik dat "echt" zien als het enorme verschil tussen een JRC4558 en een TL072? Of net zoiets als het verschil tussen een Sovtek 12AX7 en een TAD 12AX7?

Johannes
24 augustus 2010, 00:27
Dat is wel lastig te benoemen, genoeg verschil om de ene manier te verkiezen boven de andere. Het lijkt wat levendiger te klinken aan de speakerkast. Probeer het es zou ik zeggen. Als je es in de buurt van delft bent, kan ik het je laten horen in onze oefenruimte. Kan je meteen Mr. Gahrmann ff hoi zeggen :P

even
8 september 2010, 15:14
Ik gebruik de Hughes & Kettner Red Box naar alle tevredenheid. Ingebouwd achter in mijn combo inclusief voeding waar ik ook nog een fan op heb draaien voor de koeling van mijn buizen amp. Als ie kapot zou gaan dan zou ik toch naar de Palmer willen overstappen met als voordeel dat het ding geen voeding nodig heeft en een aantal instellingsmogelijkheden heeft die de H&K niet heeft.