PDA

View Full Version : Volume drop Peavey Classic 30



ackm
21 augustus 2010, 17:20
Kort geleden Peavey classic 30 gekocht (2e hands). Sinds vandaag valt het volume gigantisch omlaag tijdens het spelen (eerst na 20 minuten ofzo en toen ik hem later opnieuw aanzette na 5 minuten al). Ik weet zelf dus niet hoe oud de buizen zijn maar vroeg me af hoe dit kan komen? Puur omdat de buisjes op zijn? Ook merk ik dat vlak voor het naar beneden vallen van de volume ook wat gekraak hoor. Dit zit er momenteel in:

4x EL84 JJ poweramp
3x Electro Harmonix 12ax7 preamp (1 hiervan heb ik vervangen die is nieuw voor de rest weet ik niet hoe oud ze zijn)

cluseau
21 augustus 2010, 17:45
Ik weet zelf dus niet hoe oud de buizen zijn maar vroeg me af hoe dit kan komen? Puur omdat de buisjes op zijn?

Beetje standaard antwoord, kan van alles zijn. Als je zelf in staat bent te meten kunnen we een bepaalde richting op sturen maar kun je dat niet blijft het bij buisje wisselen. Het hoeft zeker niet te betekenen dat het een buis is al is het niet uit te sluiten. Een classic30 heeft zijn buisvoeten op de print gesoldeerd zitten. Ik weet bijna zeker dat je print een grote onderhoudsbeurt nodig heeft. Als ik je een advies mag geven: Stel dit onderhoud niet te lang uit voor het te laat is. De kosten zullen dan veel hoger uitkomen.

Frans.

Buzzel
21 augustus 2010, 17:46
ik zou eerder zeggen dat er een buis is uitgevallen. misschien alles goed aanduwen en kijken of alle buizen gloeien. anders laten nakijken...

ackm
21 augustus 2010, 18:40
Beetje standaard antwoord, kan van alles zijn. Als je zelf in staat bent te meten kunnen we een bepaalde richting op sturen maar kun je dat niet blijft het bij buisje wisselen. Het hoeft zeker niet te betekenen dat het een buis is al is het niet uit te sluiten. Een classic30 heeft zijn buisvoeten op de print gesoldeerd zitten. Ik weet bijna zeker dat je print een grote onderhoudsbeurt nodig heeft. Als ik je een advies mag geven: Stel dit onderhoud niet te lang uit voor het te laat is. De kosten zullen dan veel hoger uitkomen.

Frans.

Nee ik weet zelf niet hoe ik moet weten. Ik heb hier nog een setje sovtek eindbuizen liggen , als reserve (Weet alleen ook niet hoe oud die zijn). Ik ga die morgen uitproberen , mocht daar geen kraak en vervolgens drop tijdens het spelen in zitten dan ligt het dus puur aan de JJ's die er nu in zitten?

Wat voor een bedragen moet ik aan denken voor een onderhoudsbeurt op een printplaat?

Overigens gloeiden de eindbuizen nog en heb ik ze er ook opnieuw in gedrukt

cluseau
21 augustus 2010, 18:48
Nee ik weet zelf niet hoe ik moet weten. Ik heb hier nog een setje sovtek eindbuizen liggen , als reserve (Weet alleen ook niet hoe oud die zijn). Ik ga die morgen uitproberen , mocht daar geen kraak en vervolgens drop tijdens het spelen in zitten dan ligt het dus puur aan de JJ's die er nu in zitten?

Wat voor een bedragen moet ik aan denken voor een onderhoudsbeurt op een printplaat?

Overigens gloeiden de eindbuizen nog en heb ik ze er ook opnieuw in gedrukt

Printplaat nalopen hoeft niet zo duur te zijn hoor, meestal in een half uurtje gefixed. Een print vervangen of retaureren wegens nalatig onderhoud kost des te meer maar dat is geloof ik wel duidelijk.

Als je andere buizen hebt kun je die proberen. Doe dit dan wel één voor één. Als je hem denkt te pakken te hebben bewijs dit dan voor jezelf door de verdachte buis weer terug te zetten en de fout weer te constateren. Dit om toeval (teleurstelling) uit te sluiten. Bereik je nix met de buizenwissel zul je er toch naar moeten laten kijken.

Frans.

ackm
21 augustus 2010, 18:52
Printplaat nalopen hoeft niet zo duur te zijn hoor, meestal in een half uurtje gefixed. Een print vervangen of retaureren wegens nalatig onderhoud kost des te meer maar dat is geloof ik wel duidelijk.

Als je andere buizen hebt kun je die proberen. Doe dit dan wel één voor één. Als je hem denk te pakken te hebben bewijs dit dan voor jezelf door de verdachte buis weer terug te zetten en de fout weer te constateren. Dit om toeval (teleurstelling) uit te sluiten. Bereik je nix met de buizenwissel zul je er toch naar moeten laten kijken.

Frans.

Ok , en hoe weet ik of het om onderhoud gaat of echt vervanging? (Doettie dan helemaal niks meer??)

Ik kan de buizen toch niet wisselen een voor een? Ik dacht altijd dat de eindbuizen altijd dezelfde set moeten zijn en dat ik de oude sovteks niet kan mixen met de JJ's. Dat kan alleen bij preamp buisjes toch?

cluseau
21 augustus 2010, 19:28
Ok , en hoe weet ik of het om onderhoud gaat of echt vervanging? (Doettie dan helemaal niks meer??)

Ik kan de buizen toch niet wisselen een voor een? Ik dacht altijd dat de eindbuizen altijd dezelfde set moeten zijn en dat ik de oude sovteks niet kan mixen met de JJ's. Dat kan alleen bij preamp buisjes toch?

Als je aan vervanging/restauratie toe bent had je dat wel gemerkt, dan werkt hij helemaal niet meer en is dan helemaal uitgefikt. Maak je niet ongerust, dit komt zelden voor omdat de ergernis van het uitvallen ervoor zorgt dat de amp op tijd wordt nagekeken. Alleen als je er stug mee door blijft spelen kan dit uitbranden optreden. Hier niet van toepassing dus gezien het feit dat je nu aan de bel trekt.

Je hebt wel gelijk dat het beter is eindbuizen per setje te vervangen maar om te testen kun je rustig mixen. Daar is nix mis mee. Hooguit kun je een lichte brom horen als de buizen erg ongelijk zijn.

Als er nieuwe EL84's in moeten zou ik zoiezo naar een tech om te biassen.

Frans.

ackm
21 augustus 2010, 20:30
Als je aan vervanging/restauratie toe bent had je dat wel gemerkt, dan werkt hij helemaal niet meer en is dan helemaal uitgefikt. Maak je niet ongerust, dit komt zelden voor omdat de ergernis van het uitvallen ervoor zorgt dat de amp op tijd wordt nagekeken. Alleen als je er stug mee door blijft spelen kan dit uitbranden optreden. Hier niet van toepassing dus gezien het feit dat je nu aan de bel trekt.

Je hebt wel gelijk dat het beter is eindbuizen per setje te vervangen maar om te testen kun je rustig mixen. Daar is nix mis mee. Hooguit kun je een lichte brom horen als de buizen erg ongelijk zijn.

Als er nieuwe EL84's in moeten zou ik zoiezo naar een tech om te biassen.

Frans.

Als ik me niet vergis kan deze versterker niet worden gebiast. Dus in principe zou ik er gewoon een nieuw setje kunnen inprikken. Ik hoop dat het hem in de buisjes zit anders ben ik mijn versterker weer een tijdje kwijt (Heb hem pas 1 week).

Bedank iig ik zal morgen eerst maar eens die sovteks erin prikken.

roger
21 augustus 2010, 20:36
Ik heb hetzelfde gehad met mij Deltablues, het schijnt dat die dingen vanaf de fabriek niet echt deftig gesoldeerd worden en dat er na verloop van tijd breukjes kunnen ontstaan.

Ik heb de mijn naar Frans Dees van Vintagegitaar.nl gebracht en die heeft 'm nagekeken en opnieuw gesoldeerd. Sindsdien draait hij weer als een zonnetje!

Oh ja die buizen kun je zo zonder te biassen vervangen, bij mij zitten er nu ook JJ EL84's in.

Grtz Roger

cluseau
21 augustus 2010, 20:38
Als ik me niet vergis kan deze versterker niet worden gebiast. Dus in principe zou ik er gewoon een nieuw setje kunnen inprikken. Ik hoop dat het hem in de buisjes zit anders ben ik mijn versterker weer een tijdje kwijt (Heb hem pas 1 week).

Bedank iig ik zal morgen eerst maar eens die sovteks erin prikken.

Je bias is idd vast maar niet automatisch (geen kathode bias) als dat je wat zegt. Het is dus wel degelijk belangrijk deze bias te meten en zonodig bij te stellen door de schakeling aan te passen. Nog mooier is om er even een potmeter in te zetten zodat je hem voortaan naar smaak kan instellen.

Als je hem pas een week hebt zou ik er zeker even een opfrisbeurt aan laten geven. Je weet nooit of eraan geknoeid is.

Frans.

ackm
22 augustus 2010, 23:13
Zo ff kleine update:

Vanmiddag heb ik alle JJ's eruit gehaald en de sovteks erin gezet.
Het eerste wat me opviel was dat er een verschrikkelijk verschil was in het geluid , ik ben geen tone purist en ik geloof ook niet in allerlei verbeteringing (Ander type buizen , nieuw speaker etc) maar nu dus absoluut wel. De JJ's klinken vele malen beter , sovteks klinken dunner minder krachtig wat ervoor zorgde dat de bridge pickup op het cleane kanaal gewoon niet lekker klonk (Met de JJ's klonk het juist erg lekker , iedere stand met de JJ's klonk lekker).
Drive kanaal met bridge ging stukken beter , maar niet zo goed als JJ.

Afijn het probleem was natuurlijk de volume drop. Dit gebeurde niet met de sovteks , bij de JJ kwam er wat gekraak en viel het volume ineenkeer weg , volume was stukken lager en klonk zelfs overstuurd (Terwijl ik voor de drop 100% clean geluid had).
Met de sovteks heb ik deze kraak/volume drop niet gehad. Wel heb ik het idee dat mijn versterker iets minder volume heeft , ik kan de volume hoger zetten zonder dat ik mezelf wegblaas (misschien komt dit puur door ander type buizen maar vraag het toch even) , de versterker gaat zeker harder maar klinkt toch allemaal wat minder hard en minder bass. Geluid is overigens wel helemaal clean en nogmaals geen drops in volume tijdens het spelen oid.

Alleen besloot ik de 'boost' functie eens te gebruiken , ik gebruikte hem nauwelijks hiervoor maar ik drukte hem nu maar eens in. En daar kwam ineenkeer flink wat power uit. Waar ik de volume eerst op 4 kon zetten en alles nog steeds overeind stond (Hoefte ik voor de kuren met de JJ's niet te proberen) moest ik met de boost aan de volume absoluut niet boven de 2 zetten. Zodra ik een akkoord aansloeg viel het qua volume wel mee alleen heel veel meer power en punch (Misschien wel iets teveel klonk allemaal een beetje dik/modderig zelfs met treble op 12 en bass en mid op 5/6). Ook begon de amp met de gain ver open te feedbacken (Vind ik overigens fantastisch hoor , maar dat deed die zonder de boost gewoon niet op mijn volume zelfs niet met gain ver open).

Afijn , in de versterker zit een lichtelijke ratel , voor met veel bass op neck/beide pickups te horen bij sommige noten. Ik heb wat foam tape gebruikt dat net tegen de buisjes aankomt. Heeft lichtelijk geholpen maar ratelt nog steeds iets. Dit zou verholpen moeten zijn als ik de interne speaker disconnect en een cab aansluit toch? Was ik namelijk sowieso van plan in de toekomst.

Ik hoop dat iemand me kan bevestigen dat het verschil tussen de buizen zo groot kan zijn (zowel in volume/punch als in de klank zelf) zodat ik iig met gerust hart over mijn versterker kan spelen :)
Misschien dat iemand hier ook nog wat aan heeft , sorry dat het een lang verhaal is geworden ;)

Mr.Bluesbreaker
22 augustus 2010, 23:20
Kun je die ratel eens beschrijven in klank? Als het bij bepaalde noten voorkomt en het klinkt als een soort glas dat rinkelt, zijn het waarschijnlijk eindbuizen die zijn gaan mee ratelen. Kun je alleen verhelpen door ze te (laten) vervangen. Maar probeer inderdaad eens eerst via een extern cabinet te spelen, let erop dat de speaker dezelfde impedantie heeft als die in je Peavey zit.

Dat foam tape (?) op je buizen lijkt me trouwens geen goed plan, ze kunnen vrij heet worden en je wil geen vieze druipende dek op je buizen neem ik aan...

Edit: ik denk dat een van je Sovtek pre buisjes gewoon niet meer goed werkte, bij 2 merken voorbuisjes mits beiden ECC83 zal je niet zulke grote verschillen horen die je beschrijft.

cluseau
22 augustus 2010, 23:27
Met de sovteks heb ik deze kraak/volume drop niet gehad.


Om een lang verhaal kort te maken.......Het lijkt erop dat je tot de gelukkigen behoort die er met een paar nieuwe buisjes van af komt. Als je zeker weet dat je nu geen last hebt zou ik er een nieuw quadje J/J's inprikken. Tenslotte zijn de softeks ook niet voor niets vervangen.

Frans.

ackm
23 augustus 2010, 00:12
Op dit moment heb ik geen cab waarop ik het even snel kan uitproberen. De amp heeft een modificatie , de speaker gaat naar de amp via 2 input jacks in plaats van draadjes daar van de speaker in de amp gaan.
Op dit moment zit er een jack met speaker in verbonden met een kabel naar amp out (Zo heeft de vorige eigenaar de jacks genoemd).
Als ik het goed begrijp moet ik de kabel van de versterker naar de speaker eruit halen en een 8ohm cab aansluiten op de extension jack (Die zit er wel standaard in) omdat de versterker het ohmage dan automatisch veranderd.
Begrijp ik dit goed of..?

De foam tape is me aangeraden door iemand van peavey customer service en dat doen ze zelf bij de nieuwere modellen dus dat zou niet veel kwaad kunnen.
De ratel is moeilijk te omschrijven (Ik had het ook al met de JJ buisjes hoor) , soms hoor ik het niet (met overdrive niet en met weinig bass ook niet). Vooral op clean kanaal met neck pickups wil het wel eens opkomen. Alleen bij sommige noten , het is een soort trillende zoem op de achtergrond overigens lijkt het alsof het nog niet aanwezig is als de versterker net aanstaat maar pas na enkele minuten. Soms heb ik er zelfs helemaal geen last van , beetje vreemd.

Ohw btw , sovtek preamp buisjes heb ik niet meer , zijn alledrie electro harmonix (3 dagen geleden de laatste sovtek vervangen was gebroken)

cluseau
23 augustus 2010, 00:52
Ohw btw , sovtek preamp buisjes heb ik niet meer , zijn alledrie electro harmonix (3 dagen geleden de laatste sovtek vervangen was gebroken)

Ahhhh juist, de bekende microfonische test zeker http://home.casema.nl/jajop/cluseau/overreactionalert.gif

Als ik het schema goed inschat moet je een externe 16 Ohm cab erbij prikken welke dan parallel op de 8 Ohm uitgang komt te staan met de interne 16 Ohm speaker. De twee 16 Ohm's parallel zijn dan 8 Ohm en de schakelaar in de jack zorgt voor de omschakeling naar 8 Ohm. Tot zover lijkt me dat correct. Als de amp is gemodificeerd kan ik in het schema natuurlijk niet zien wat er gedaan is. Als ik het goed begrijp is de interne speaker onderbroken en uitwendig doorgelust middels een patchkabeltje en twee jack's. Is nix mis mee maar die lijn is wel 16 Ohm als ik het goed heb begrepen. Overigens hoef je je daar niet druk om te maken. Je kan een 16 Ohm uitgang rustig met 8 Ohm belasten, geen angst.

Frans.

ackm
23 augustus 2010, 07:52
Ahhhh juist, de bekende microfonische test zeker http://home.casema.nl/jajop/cluseau/overreactionalert.gif

Als ik het schema goed inschat moet je een externe 16 Ohm cab erbij prikken welke dan parallel op de 8 Ohm uitgang komt te staan met de interne 16 Ohm speaker. De twee 16 Ohm's parallel zijn dan 8 Ohm en de schakelaar in de jack zorgt voor de omschakeling naar 8 Ohm. Tot zover lijkt me dat correct. Als de amp is gemodificeerd kan ik in het schema natuurlijk niet zien wat er gedaan is. Als ik het goed begrijp is de interne speaker onderbroken en uitwendig doorgelust middels een patchkabeltje en twee jack's. Is nix mis mee maar die lijn is wel 16 Ohm als ik het goed heb begrepen. Overigens hoef je je daar niet druk om te maken. Je kan een 16 Ohm uitgang rustig met 8 Ohm belasten, geen angst.

Frans.

Ok , veel cabs die ik interessant vind (vooral 2x12) zijn 8 ohm dus het liefst wil ik beiden op 8 ohm hebben dat is altijd goed toch?
Het klopt dat de interne speaker nu via een patchkabel is verbonden met de amp ipv gesoldeerd met draadjes. Wel handig om zo de interne speaker makkelijker te connecten/disconnecten.

Is het nou het verstandigst om 8 ohm op de extension aan te sluiten of op de door de vorige eigenaar zo genoemde 'amp out' (Die dus met een patchkabel naar de speaker gaat) in beide gevallen met de interner speaker uitgeschakeld.

Op internet las ik veel dat als de interne speaker werd afgesloten en 8 ohm cab op de extension werd gezet het ohmage klopte?

bvd iig ik ben hier absoluut niet zo handig mee :p


PS: Haha nee ik overschatte mezelf weer eens en dacht laat ik alle buisjes eens goed vastdrukken (vanwege die ratel) en toen knapte de laatste sovtek in de voorversterker.