PDA

View Full Version : Werken mijn Potmeters nou niet goed...



Sonny
21 augustus 2010, 16:17
Hoi allemaal,

Sinds alweer een poosje ben ik trotse eigenaar van een Epiphone Les Paul Standard en een Epiphone Les Paul Custom. Het probleem is alleen dat ik bij beide een probleem heb met de potmeters.
De toon op beide gitaren schijnt pas te veranderen als ik ze helemaal naar de 2 draai.

Kunnen jullie mij vertellen of dit normaal is en of jullie hier ook last van hebben?

Het gaat trouwens om 2 linkshandige Les Pauls. En aangezien je geen linkshandige potmeters kan kopen voor zover ik weet, vraag ik me af of er gewoon standaard potmeters inzitten alleen dan met de bedrading ingesteld voor een linkshandige gitaar...?

Ik hoop snel wat van jullie te horen!

Groetjes Sonny

Chocola
21 augustus 2010, 16:39
Hoi allemaal,

Sinds alweer een poosje ben ik trotse eigenaar van een Epiphone Les Paul Standard en een Epiphone Les Paul Custom. Het probleem is alleen dat ik bij beide een probleem heb met de potmeters.
De toon op beide gitaren schijnt pas te veranderen als ik ze helemaal naar de 2 draai.

Kunnen jullie mij vertellen of dit normaal is en of jullie hier ook last van hebben?

Het gaat trouwens om 2 linkshandige Les Pauls. En aangezien je geen linkshandige potmeters kan kopen voor zover ik weet, vraag ik me af of er gewoon standaard potmeters inzitten alleen dan met de bedrading ingesteld voor een linkshandige gitaar...?

Ik hoop snel wat van jullie te horen!

Groetjes Sonny

Ik heb ook wat Epi's en liep tegen hetzelfde probleem op bij de nieuwere LPs. Ik heb het bij een vervangen voor CTS pots met capjes enzo ertussen (foto (http://www.mojotone.com/core/media/media.nl/id.6574/c.923962/.f?h=bf7c4b4f69ad4044c261)) en nu is dit probleem eigenlijk zo goed als verholpen. Sterker nog... ik ben nog nooit zo blij geweest met de sound van deze pickups. Wellicht andere elektronica overwegen als het je echt stoort.

Plant
21 augustus 2010, 16:43
Als het alleen om de tone-potmeters gaat, die zijn doorgaans lineair en dan maakt het niet uit of ze andersom werken. Bij volumeregelaars (logaritmisch) ben je wel de pineut als je ze andersom aansluit. Dan zal het idd voor het gehoor over een groot deel van het bereik weinig doen en dan ineens abrupt regelen.

Maar is het idd zo dat linkshandige gitaren andersom regelen (dus vanaf de speler gezien linksom draaien is harder en rechtsom draaien is zachter) :???:

Volgens mij bestaan er trouwens wel potmeters die logaritmisch 'andersom' werken.

Nu ik eraan denk... ik had ooit een collega die een linkshandige Epiphone Sheraton II had en die klaagde meen ik ook over de regelaars. Zou best wel eens een standaard probleem kunnen zijn dan.

Buzzel
21 augustus 2010, 17:33
Ik heb dit zelf ook een keer gehad, dit kwam volgens door de gitaarboer dat ik de verkeerde snaren hadden waar veel metaal in zou zitten dat het magnetisch veld niet zou beïnvloeden....:???:

hoe dan ook met daddario snaren er op werken de potmeters wel weer gewoon..

heinz3110
21 augustus 2010, 18:13
Fabrikanten solderen het boeltje andersom omdat ze denken dat alles maar andersom moet op linkshandige gitaren. Dat zou goed werken als ze inderdaad zg. anti-logaritmische potmeters erin zetten.Maar dat doen ze niet. Ze gebruiken vaak voor de makkelijkheid dezelfde ( logaritmische ) potmeters. Met dit soort onbruikbaarheid tot gevolg.

Remedie? Andersom solderen, dus... "rechtshandig " solderen. Ik heb ook een epi gehad, en pas na het omsolderen werkten de potmeters tenminste. Van mijn 4 linkse electrische gitaren was er maar eentje die het "out of the box" wel netjes deed, en dat was is mijn Ibanez artcore. De rest - fender mim en 2 richwoodjes niet, die heb ik dus maar omgesoldeerd.

Ukeloeder
21 augustus 2010, 18:52
Komt erg vaak voor bij linkshandige gitaren. Eigenlijk alleen mijn Hagström en MiJ Fender kennen het 'probleem' niet. Dat zijn beide tweedehands gekochte instrumenten dus is het mogelijk dat de vorige eigenaar de boel al heeft gefixed.
klik (https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_158_90&products_id=9036) voor lefty log pots. Dit zijn overigens short shaft pots, kweenie wat je nodig hebt. Long shaft heb ik nog niet gevonden...

heinz3110
21 augustus 2010, 19:53
Trouwens: leuk als ze linksom solderen- of - @ukeloeder - anti-log potmeters hebben, maar linkshandige nummering op de knoppen kom ik eigenlijk nooit tegen. Tja, wél weer op die 2 chineesjes van me :dontgeti: maar niet op die epi, en ook niet op mijn ibanez.

Sonny
22 augustus 2010, 15:43
Thanks voor jullie antwoorden, hier heb ik wat aan!!

Ik weet zelf niet wat voor soort potmeters (short shaft pots of long shaft pots) ik in die 2 gitaren heb zitten.
Maar kunnen jullie mij vertellen wat voor soort potmeters er in een Epiphone Les Paul standard plus en in een Epiphone Les Paul Custom gaan?

Als ik trouwens van bovenaf op die potmeters kijken en ik draai ze vervolgens rechtsom, dan draai ik de tone of het volume naar beneden. Is dit bij rechtshandige gitaren, ook het geval?

Chocola
22 augustus 2010, 23:19
Nee, wij rechtshandigen draaien hem linksom naar "beneden" (dus van hoge waarde naar lage waarde, 10-1).

Veel Les Paul's maken gebruik van 500kohm potentiometers, soms nog met wat capjes ertussen maar ik heb gemerkt dat dit laatste erg persoonlijk is. 500kohm is wel aan te raden met buckers.

In mijn Epi's zitten short-shaft pots en je moet geen USA spec potmeters kopen want dan moet je de gaten in de body even wat vergroten (naar 9.6mm ofzo, 10mm werkt ook prima). Ik zou dus gewoon de wat dunnere variant nemen.

Je kunt kijken bij StewMac, GFS, Tonefactory etc. voor potmeters, draden en caps.