PDA

View Full Version : Wet/dry of gewoon stereo met 2 combo's?



guitarguru
21 augustus 2010, 15:57
Ik ben niet bekend met deze opzet, omdat ik altijd met 1 amp speel. Nu wil ik gaan experimenteren met 2 combo's tegelijkertijd te bespelen. 1 combo vind ik toch wat te weinig oomph en spreiding geven.
Thuis vind ik het nu al geweldig klinken met 2 combo's. Lekker brede en volle sound.
Nu heb ik wel eens vaag iets gehoord over een wet/dry systeem. Wat is hier het grote voordeel van, t.o.v. gewoon inprikken naar beide amps via mijn pedalen?
Set up: pedalenbak (mono gainpedalen en stereo modulatie/reverb pedalen), 1 x buizencombo 22 watt, 1 x 80 watt transistoramp, beiden met fx-loop.
Hoe zouden jullie dit aansluiten?

guitarguru
22 augustus 2010, 20:53
Okay dan! Lekker veel reacties :soinnocent:

Zal zelf wel wat gaan experimenteren dan.
Misschien maffe vraag, maar kun je de fx-loops van beide amps doorlussen, met de modulatiepedalen er dus ergens tussen?
Dus zeg: send amp1 > pedalen > return amp2 > send amp2 > return amp1, of is dit te bezopen bedacht? Hoe krijg ik anders de fx over beide amps? Tenzij ik een wet/dry setup wil, wat ik eigenlijk allemaal nog wil uitvogelen. Vind b.v. een stereo chorus wel erg mooi over beide amps.

Rinze
22 augustus 2010, 21:00
Je kunt gewoon van de fx-send van de eerste amp (waarvan je dus de pre-amp gebruikt) naar het effect en dan vanuit de stereo uitgang van het effect naar beide fx-returns.

Wet-dry-wet heb ik geen ervaring mee. Maar eigenlijk heb je daar drie versterkers voor nodig. Er zijn ook modulatie pedalen zat waarbij de stereo uitgang een bewerkt en een droog signaal geeft, dus niet echt stereo maar het werkt wel ruimtelijk (eigenlijk dus wet-dry).

guitarguru
22 augustus 2010, 21:06
Je kunt gewoon van de fx-send van de eerste amp (waarvan je dus de pre-amp gebruikt) naar het effect en dan vanuit de stereo uitgang van het effect naar beide fx-returns.

Wet-dry-wet heb ik geen ervaring mee. Maar eigenlijk heb je daar drie versterkers voor nodig. Er zijn ook modulatie pedalen zat waarbij de stereo uitgang een bewerkt en een droog signaal geeft, dus niet echt stereo maar het werkt wel ruimtelijk (eigenlijk dus wet-dry).

Ah natuurlijk! Bedankt voor de tip. Dacht ff te moeilijk.
Met mijn Boss delay kan ik een wet/dry setup maken inderdaad. Wil het verschil nog gaan ontdekken tussen wet/dry of gewoon wet/wet stereo...

Liquid_Metal
22 augustus 2010, 22:07
Ah natuurlijk! Bedankt voor de tip. Dacht ff te moeilijk.
Met mijn Boss delay kan ik een wet/dry setup maken inderdaad. Wil het verschil nog gaan ontdekken tussen wet/dry of gewoon wet/wet stereo...

Dat moet je vooral uitproberen. Maar bij Wet/Dry zet je beide versterkers (ongeveer) op dezelfde plek neer. Je maakt er geen stereo van, maar haalt de effecten uit een andere speaker. Door droog en effecten fysiek te scheiden krijg je een gedefinieerder geluid en persoonlijk vind ik dat wel erg vet. Maar: het is wel een hoop gedoe met volumes, instellen en uitversterken. Stereo en zeker mono zijn veel makkelijker uit te versterken.

Mitch
23 augustus 2010, 09:04
Wat Rinze zegt (is dus wet/wet) of gewoon de dry output van je effecten naar de input van de buizenbak en de wet outs naar je transistor amp. Prima definitie van je delays en reverb op die manier. en omdat je een transistor amp meeneemt niet te zwaar tillen ook. Meer druk krijg je er echter niet van, wel een andere spreiding en betere definitie. Je zit alleen wel met het probleem dat veel pedalen één input en twee outputs hebben. Dat gaat goed zolang je er één hebt, maar als je er daar twee van hebt is het lastig om zuiver alle wet outs naar je wet amp te sluizen.

Liquid_Metal
23 augustus 2010, 10:11
Bovendien is het regelen van volume behoorlijk tricky in w/d(/w). Als je een effect aanzet komt dat bovenop je droge geluid en wordt je totale geluid dus harder.

tommus42
23 augustus 2010, 10:32
Bovendien is het regelen van volume behoorlijk tricky in w/d(/w). Als je een effect aanzet komt dat bovenop je droge geluid en wordt je totale geluid dus harder.

Mee eens, probeer eens een delaypedaaltje ertussen, maximaal effect, minimale feedback (1 herhaling), ongeveer 20ms :sssh:. Je hebt dan wel een stereoeffect om te kicken, maar je blijft niet hangen in eeuwig de chorus of reverb aan voor dat mooie stereoeffect.

muziekschuur
23 augustus 2010, 10:51
Wet Dry is comfortabeler dan stereo.

Comfortably Daniel
23 augustus 2010, 12:07
Wet Dry is comfortabeler dan stereo.

Uhm....comfortabeler? Leg eens uit?


Ik ben zelf niet zo'n voorstander van wet/dry, maar het kan inderdaad erg goed klinken.
Ik speel zelf al een aantal jaren stereo en dat bevalt me erg goed. Alles voor de versterkers, met aan het eind een paar stereo effecten.
Stereo is inderdaad ook een stuk makkelijker af te stellen qua volumes e.d.

guitarguru
23 augustus 2010, 20:24
Wat Rinze zegt (is dus wet/wet) of gewoon de dry output van je effecten naar de input van de buizenbak en de wet outs naar je transistor amp. Prima definitie van je delays en reverb op die manier. en omdat je een transistor amp meeneemt niet te zwaar tillen ook. Meer druk krijg je er echter niet van, wel een andere spreiding en betere definitie. Je zit alleen wel met het probleem dat veel pedalen één input en twee outputs hebben. Dat gaat goed zolang je er één hebt, maar als je er daar twee van hebt is het lastig om zuiver alle wet outs naar je wet amp te sluizen.

Ja inderdaad... Heb een T-Rex Room-mate die ik voor reverb en chorus gebruik, en heeft 1 input en 2 outputs. Mooie stereo chorus, maar niet wet/dry dus.
Mijn Boss DD-6 heeft wel mogelijkheid tot wet/dry en 2 in- en outputs.
Heb nu de Boss na de T-Rex, als laatste dus van mijn keten.

IK kan overigens geeneens mijn fx los van mijn gainpedalen uitsturen (naar fx-loops), want de gainpedalen hebben maar 1 output, dus het signaal is niet zonder meer te scheiden naar beide input van de amps. Dus moet alles gewoon rechtstreeks de amps in? Maar dan wet/wet, of hooguit wet/dry vwb de delay.

Jeetje, wat moeilijk! Waar begin ik nou weer aan?? :seriousf:

guitarguru
23 augustus 2010, 20:33
Kan natuurlijk ook het gitaarsignaal al splitten bij mijn Boss TU-2 tuner. Het kale signaal dan naar mijn transistoramp, en in de fx-loop daarvan mijn delay en reverb/chorus...... toch? Volgens mij heb ik dan de perfecte wet/dry gerealiseerd.................toch?

Edit: ach nee, krijg je volumeverschillen als ik een gainpedaal indruk, die alleen werkt op mijn buizenamp. Om dat probleem niet te hebben, lijkt mij gewoon wet/wet, stereo dus, wel het beste. Of het signaal na mijn gainpedalen pas splitten dmv daarvoor bestemde pedalen/kastjes..

muziekschuur
24 augustus 2010, 03:23
Precies. Na je overdrive distortion.... Je kan dan ook kiezen voor een jack naar twee jacks... Een simpele split werkt prima. Even solderen en voila.

Mitch
24 augustus 2010, 12:48
Ja inderdaad... Heb een T-Rex Room-mate die ik voor reverb en chorus gebruik, en heeft 1 input en 2 outputs. Mooie stereo chorus, maar niet wet/dry dus.
Mijn Boss DD-6 heeft wel mogelijkheid tot wet/dry en 2 in- en outputs.
Heb nu de Boss na de T-Rex, als laatste dus van mijn keten.

Geen probleem dan toch?
Stereo outs van T Rex naar stereo ins van de Boss en stereo outs naar beide versterkers.

Tristan
24 augustus 2010, 16:56
Het technische verhaal begrijp ik vrij weinig van, maar ik vind wet/dry met name heel vet voor delays, andere effecten zou ik gewoon wet/wet of stereo uitsturen.

Je kan inderdaad ook een transistor amp gebruiken als wet amp, met de effectsloop send, of anders met een Speaker DI box (Palmer PDI-09) die je tussen je speaker en speakerkabel zet.
In het laatste geval blijft je originele sound nog het meeste intact zegt men.
Het mooiste is eigenlijk een tweede, liefst dezelfde, poweramp.

guitarguru
24 augustus 2010, 17:09
Geen probleem dan toch?
Stereo outs van T Rex naar stereo ins van de Boss en stereo outs naar beide versterkers.

Nou, dan kan ik dus geen wet/dry (of panning) krijgen uit de delay. Dan moet ik slechts 1 input gebruiken op de delay, en ben ik mijn stereo chorus kwijt. Chorus als laatste kan ook niet, want die heeft maar 1 input.
(stereo delay is toch gewoon 2 x mono??)

Mitch
24 augustus 2010, 19:54
Dry out reverb/chorus naar Input A delay.
Wet out reverb/chorus naar Input B delay.
En A en B out naar versterker A en B. Dan zijn beide pedalen verspreid. Maar ik ben nu aardig afgemat, misschien zie ik iets ontzettend over het hoofd :makeup:

guitarguru
24 augustus 2010, 20:43
Dry out reverb/chorus naar Input A delay.
Wet out reverb/chorus naar Input B delay.
En A en B out naar versterker A en B. Dan zijn beide pedalen verspreid. Maar ik ben nu aardig afgemat, misschien zie ik iets ontzettend over het hoofd :makeup:

Roommate heeft geen wet en dry outputs. Gewoon 2 stereo outputs. De Boss kan alleen wet/dry genereren via input B. Ben ik mijn stereo chorus-geluid kwijt.....
Moet dus kiezen tussen stereo chorus en delays, of wet/dry delay met 2 x mono chorus.

guitarguru
24 augustus 2010, 20:52
Of..................
- Output A Roommate direkt door naar amp A
- Output B Roommate naar input A delay, output A of B delay naar amp B.
Dan blijft mijn stereo chorus toch overeind?

Of zie ik nou iets vreselijks over het hoofd :seriousf:

guitarguru
24 augustus 2010, 21:04
Of..................
- Output A Roommate direkt door naar amp A
- Output B Roommate naar input A delay, output A of B delay naar amp B.
Dan blijft mijn stereo chorus toch overeind?

Of zie ik nou iets vreselijks over het hoofd :seriousf:

Werkt perfect!! Was toch eigenlijk niet zo moeilijk te bedenken zou je zeggen. Blinde vlek was dat chorus en delay stereo verbonden zouden moeten worden. Nou ja, ga e.e.a. vrijdag uitproberen.
Thanx allen!!