PDA

View Full Version : Kan niet kiezen



Emielio
21 augustus 2010, 14:45
Goedemiddag allemaal!

Ik ga zeer binnenkort (komende week) een buizenversterker kopen.

Welke cabinet ik ga nemen weet ik al, dat wordt zeer waarschijnlijk de Epiphone Valve Junior Extension cabinet, vanwege de vele zeer goede reviews die ik heb gelezen, en vanwege de prijs. Dat staat dus al vast. Toch zou ik graag willen weten of die met 70 watt luid genoeg is om in de oefenruimte een drummer te overstemmen. Zoniet, dan koop ik 2 van dezelfde cabs, dan zal het wel lukken. Er zit trouwens maar één kabelinput op die cabs, maar ik neem aan dat er wel kabels zijn waarmee je de head met meerdere cabs tegelijk kunt verbinden? (ja, ik speel al 5 jaar gitaar, maar heb tot nu toe alleen maar met transistorcombo's gewerkt, en me nooit verdiept in de rest)

Maargoed, nu de eigenlijke reden van deze post: waar ik over twijfel is de head.. Kunnen degenen die ervaring hebben met de heads die ik ga noemen hun mening erover geven?
Mijn eerste keuze is de Orange Dual Terror head (30 watt, maar wel duur) of de Vox Night Train (15 watt en minder duur). Tweede keuze de Egnater Rebel 20 en derde keuze de Marshall Haze 15 head (al heb ik daar wat slechte dingen over gelezen)
Iemand een mening?

Even als extra info: ik koop er in ieder geval een choruspedaal en een delaypedaal bij, daar mijn sologeluid een beetje vioolachtig zoals dat van Mark Knopfler is, maar dan met wat meer gain, en mijn cleangeluid is met chorus en een beetje vervorming, haast altijd getokkeld met blote vingers. Voor solo's gebruik ik echter wel een plectrum, in tegenstelling tot Knopfler.

Voor de wekelijkse repetities en als back-up voor gigs heb ik al een MG101fx transistorversterker van Marshall, een flinke 100-watter. Wat de te kopen buizenversterker betreft: het hoeft niet echt heel hard te zijn, want we spelen live ALTIJD over de PA. Het zou echter handig zijn om, zoals ik al zei, af en toe wel eens met de band te kunnen oefenen met de buizenversterker.

Uiteindelijk zal ik sowieso een stack van 4 Epiphone cabs willen hebben, dus met de maanden zal ik er steeds één bij kopen (mits er dus kabels zijn waarmee je meerdere cabs aan één head kunt koppelen, gezien de enkele input, maar daar ga ik wel vanuit). Maar voor de gigs in de nabije toekomst moet ik dus even weten of 1 hard genoeg is voor oefenen, ivm onze geluiden op elkaar afstemmen enzo. Anders moet ik maar iets meer besteden dan ik van plan was, en er gelijk 2 meenemen.

Hopelijk kunnen jullie met al deze informatie genoeg om mij goede adviezen te geven. Alvast bedankt!

Emiel

PS. Natuurlijk zal ik ook op mijn eigen gehoor afgaan, mijn ouders gaan shoppen bij de Ikea in Groningen, en droppen mij bij Tonika, dus ik kan urenlang alle genoemde heads uitproberen. Maar ik wilde alvast een beetje kijken wat de meest waarschijnlijke keuze is, in verband met mijn budget (hoeveel ik over moet schrijven van mijn spaarrekening).

PPS. Houd het in de adviezen wel bij de versterkers die ik genoemd heb please, dat is namelijk wat ze aan heads in mijn budget in die winkel hebben staan. Andere dingen zijn óf te duur, óf te goedkoop, óf simpelweg niet in die winkel aanwezig.

Emielio
21 augustus 2010, 14:50
O crap.. Ik zie dat ik hem in het verkeerde subforum heb geplaatst volgens mij.. Hij kan wel verplaatst worden, toch?
Sorry moderators, ik weet aanvankelijk nooit zo goed waar ik een topic moet plaatsen :soinnocent:.

Midwolda
21 augustus 2010, 15:05
Ik vat 'm niet.
Je cab is 70watt en je head 30watt?
Dan komt er dus nooit meer dan 30watt op straat, al zet je er tien cabs neer.
En dan heeft de amp alle knoppen op 10 staan...

Cabs doorkoppelen heeft alleen nut als ze daar de aansluitingen voor hebben.
Anders moet je zelf kabels (of aansluitingen) gaan maken, ohmages uitrekenen enzo.
Misschien heeft je nieuwe amp een aansluiting voor twee speakers?

Voor live maakt het volume niet uit, want alles gaat door de PA, zeg je.
Ik denk dat je met een 30watt buizen amp genoeg hebt om te kunnen repeteren.
Maar dat is maar mijn mening... 2 cent waard, net zoals mijn mening over Tonika.

Ben benieuwd hoe dit topic verder vaart... :chicken:

Emielio
21 augustus 2010, 15:17
Ik vat 'm niet.
Je cab is 70watt en je head 30watt?
Dan komt er dus nooit meer dan 30watt op straat, al zet je er tien cabs neer.
En dan heeft de amp alle knoppen op 10 staan...

Cabs doorkoppelen heeft alleen nut als ze daar de aansluitingen voor hebben.
Anders moet je zelf kabels (of aansluitingen) gaan maken, ohmages uitrekenen enzo.
Misschien heeft je nieuwe amp een aansluiting voor twee speakers?

Voor live maakt het volume niet uit, want alles gaat door de PA, zeg je.
Ik denk dat je met een 30watt buizen amp genoeg hebt om te kunnen repeteren.
Maar dat is maar mijn mening... 2 cent waard, net zoals mijn mening over Tonika.

Ben benieuwd hoe dit topic verder vaart... :chicken:

Ff denken.. Ik snap dat zelf ook niet zo goed... Zoals ik al typte, speel zelf al 5 jaar op combo's, maar wou nu eens iets minder rugbelastends.

Btw, het gaat over een nog te kopen amp, ik heb hem dus nog niet (A) En volgens mij geldt het bij een head dat je die moet aansluiten op een cab om meer geluid te krijgen.. toch? Er zijn zat gitaristen die een 15 watt head door een 4 x 12" cab gooien, en die kunnen op die manier volgens mij behoorlijk wat herrie maken. De Epiphone Valve Junior Head (niet dat ik die ga kopen hoor), maar die is dus 5 watt, en ik heb in reviews gelezen dat die behoorlijk hard is als je hem aangesloten hebt op de door mij genoemde extension cab en het volume vol opendraait.

Als ik meerdere cabinets aan elkaar schakel, zou ik dat parallel ofzo doen trouwens, anders krijg je gezeur met de ohms enzo.. of.. ik weet niet =P Zoals ik al zei, geen ervaring, behalve de vele dingen die ik de laatste tijd overal heb gelezen. Maarja, vandaar dus mijn vraag of je met één kabel meer dan één cab (bijvoorbeeld een kabel met meer dan 2 input jacks, zoals 3, of 4, of 5) aan één head kunt zetten. En nog steeds de vraag welke van de door mij genoemde versterkers de "beste" keuze is =P

nico verduin
21 augustus 2010, 16:11
Het vermogen van een cab is wat het kan HEBBEN maximaal. Een versterker LEVERT het vermogen. Dus zoals al eerder gezegd, als een amp 20W output max heeft, dan kun jer wel een 100W cab aan hangen, maar meer output zul je niet krijgen. Wat wel speelt, is het rendement van de speakers. Deze zijn aangegeven met xdB. Hoe hoger het aantal dB (decibels) hoe harder de speaker zal klinken tov. een speaker met een lager aantal dB. Verder speelt het cabinet ook een rol in het aantal db's wat er uiteindelijk ten gehore zal komen.

nico verduin
21 augustus 2010, 16:14
Als ik meerdere cabinets aan elkaar schakel, zou ik dat parallel ofzo doen trouwens, anders krijg je gezeur met de ohms enzo.. of.. ik weet niet =P Zoals ik al zei, geen ervaring, behalve de vele dingen die ik de laatste tijd overal heb gelezen. Maarja, vandaar dus mijn vraag of je met één kabel meer dan één cab (bijvoorbeeld een kabel met meer dan 2 input jacks, zoals 3, of 4, of 5) aan één head kunt zetten. En nog steeds de vraag welke van de door mij genoemde versterkers de "beste" keuze is =P

"Gezeur" over ohms krijg je altijd als je cabs parallel of serieel gaat zetten. Maar je kan met 1 kabel gerust doorlussen naar andere cabs. Mits de kabel het vermogen kan hebben (dus aantal amperes).
De "beste keuze" moet je vragen aan jouw oren :sssh:

Emielio
21 augustus 2010, 16:44
O okay, nooit geweten, bedankt =) Ik zal sowieso in de winkel wel horen of de door mij gekozen combinatie(s) hard genoeg zijn. Ik ga denk ik toch voor de Night Train, maar de tijd zal het leren =) Nouja, mijn oren zullen het leren eigenlijk xD Wie weet vind ik de Haze of de Egnater wel fantastisch.

En dan vraag ik daar wel hoe en wat betreffende de kabel en ampères en het aansluiten van 4 cabs met enkele inputs op de head, maar voorlopig zijn de gigs die we doen nog redelijk klein, hooguit voor een man of 500, dus dan kan ik het met 1 of 2 cabs nog wel af, samen met een goed PA-systeem (al is het vaak niet echt.. goed >< maarja, dat is weer een hele andere topic =P).

In ieder geval, bedankt mensen! Ik zal gewoon ongeveer 1000 euro overstorten op mijn rekening, want aan de paar reacties tot nu toe zie ik al dat er eigenlijk geen touw aan vast te knopen is wat betreft de versterker die ik ga kiezen, dat komt inderdaad gewoon helemaal neer op mijzelf en hoe ik het vind klinken.

Wat ik dan nu graag wil weten, zijn er mensen die de Orange Dual Terror al langer bezitten, en zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Hetzelfde geldt voor mensen met de Vox Night Train. Betrouwbaar? Zuivere klank? Enz. =P Ik weet het, daar zijn reviewsites voor, maar ik wilde graag de mening van wat mensen hier horen.

Greetz,

Puppy (artiestennaam alszijnde 18-jarige in een band waarvan de rest allemaal ouder dan 26 is =P)

guitarnijboer
21 augustus 2010, 16:46
Er zijn zat gitaristen die een 15 watt head door een 4 x 12" cab gooien, en die kunnen op die manier volgens mij behoorlijk wat herrie maken. De Epiphone Valve Junior Head (niet dat ik die ga kopen hoor), maar die is dus 5 watt, en ik heb in reviews gelezen dat die behoorlijk hard is als je hem aangesloten hebt op de door mij genoemde extension cab en het volume vol opendraait.



Je noet niet alles geloven wat je leest op internet. Het commentaar van veruit de meeste reviews is afkomstig van zogenaamde slaapkamer gitaristen.
Je gelooft toch zelf ook niet dat je met 5 of 15 watt genoeg hebt om fatsoenlijk in een bandje te kunnen spelen? In sommige situatie zal het vast goed gaan hoor, maar in veruit de meeste gevallen kom je gewoon tekort, klaar uit. En dan over het versterken via de PA: Ik kan alleen zeggen dat toen ik begon met spelen, de meeste optredens erg klein waren en we zelfs de zang wel eens over een gitaaramp moesten gooien. Een zangsetje was al luxe, laat staan een PA met monitoren etc. Ik zou er in jou geval ook maar niet te vast op rekenen dat je als beginnede gitarist met dito bandje altijd uitversterkt wordt. Je moet dus gewoon je eigen shit voor elkaar hebben.

Hier komt dan ook nog bij dat degene die beweerd met een 15 watt versterkertje op een groot podium +/- 2000 man nog lekker kan spelen lult uit z,n nek.

Gewoon een goede 50 watt combo kopen, misschien 2e hands als het budgettechnisch nodig is. Maar Epiphone? Nighttrain? etc... niet aan beginnen. Leuk voor op de slaapkamer of zo, maar dan nog :stop:

Emielio
21 augustus 2010, 17:13
Je noet niet alles geloven wat je leest op internet. Het commentaar van veruit de meeste reviews is afkomstig van zogenaamde slaapkamer gitaristen.
Je gelooft toch zelf ook niet dat je met 5 of 15 watt genoeg hebt om fatsoenlijk in een bandje te kunnen spelen? In sommige situatie zal het vast goed gaan hoor, maar in veruit de meeste gevallen kom je gewoon tekort, klaar uit. En dan over het versterken via de PA: Ik kan alleen zeggen dat toen ik begon met spelen, de meeste optredens erg klein waren en we zelfs de zang wel eens over een gitaaramp moesten gooien. Een zangsetje was al luxe, laat staan een PA met monitoren etc. Ik zou er in jou geval ook maar niet te vast op rekenen dat je als beginnede gitarist met dito bandje altijd uitversterkt wordt. Je moet dus gewoon je eigen shit voor elkaar hebben.

Hier komt dan ook nog bij dat degene die beweerd met een 15 watt versterkertje op een groot podium +/- 2000 man nog lekker kan spelen lult uit z,n nek.

Gewoon een goede 50 watt combo kopen, misschien 2e hands als het budgettechnisch nodig is. Maar Epiphone? Nighttrain? etc... niet aan beginnen. Leuk voor op de slaapkamer of zo, maar dan nog :stop:

Tja okay, ik zal wel kijken =) Maar wat het is met die 50-watt en hogere combo's en heads: die zijn zo loodzwaar :( Kijk, een Marshall Vintage Modern kan ik me ook wel veroorloven, was ik ook van plan, maar toen zag ik het gewicht: 30 kilo!!!, en ik heb al moeite met de transistor MG101fx van 20 kilo. Heb al een aantal rugklachten door het constante zeulen. Als ik roadies zou hebben, maakte het me niet uit, maar die heb ik voorlopig nog niet, en mijn gezondheid gaat me toch nog even vóór de muziek, hoeveel ik ook van mijn gitaar hou.

2de hands.. tja.. dat vertrouw ik nooit =P Ik heb het geld om een nieuwe Gibson Les Paul Standard 2008 te kunnen bezitten, dus dan koop ik alles nieuw, als je begrijpt wat ik bedoel =P Maar voor de versterker wil ik voorlopig iets minder uitgeven, tot we wat meer dan 50 euri per persoon per optreden gaan verdienen.

Wat betreft PA: onze drummer heeft een complete eigen PA-set, met een input voor 20 eventuele mics. De hele set zuigt weliswaar, maar hij wordt nu gerepareerd en doet het dan dus hopelijk weer goed. De afgelopen paar gigs hebben we geluid gehuurd van professionele bedrijven (kost een duit, maar dan heb je ook wat). Financieën hoeven we ons geen zorgen om te maken, ik ga verder niet in op de reden daarvan. 'T is niet omdat we nou zo bekend zijn ofzo, maar goed... We zijn dus in ieder geval altijd verzekerd van een PA-set, en hoeven het niet zonder te stellen.

Onze 100-watt-versterkers moesten tot nu toe bij alle optredens die we gehad hebben op 4 ofzo, en zelfs toen moesten ze af en toe wat lager gedraaid. De enerlaatste keer had ik hem op 3, en hij stond volgens de geluidsman nóg te hard, en dat was een optreden voor zo'n 1000 mensen.

En we zijn inderdaad beginnend, maar we hebben al een cd opgenomen in dezelfde studio als waar Golden Earring en Herman Brood weleens dingen hebben opgenomen (en ja, dat is duur :|), al ongeveer 300/400 van de 1000 exemplaren verkocht, liggen in de Musicstores in Emmen/Klazienaveen/Coevorden/Hoogeveen en Zwolle als het goed is, en zijn verder al wel op zo'n niveau dat we al een aantal malen op de regionale radio zijn gedraaid en dergelijke, interviews in de krant, etc., al zijn onze laatste gigs nogal fout gegaan, omdat onze zanger lawaaidoof blijkt te zijn, en dan hoort hij dus onze gitaren en de drum en de bas als één grote brij.. waardoor hij niet helemaal goed gaat zingen zegmaar.. De achtergrondmuziek (ik met solo's, onze gitarist, drummer, bassist) was verder helemaal perfect, zeggen alle mensen die ons gehoord hebben. Maar de zang.. tja... ik dwaal af xD

Maargoed, ik laat mijn keuze wel afhangen van mijn oren =) Ik zal de 15-watters enzo ook wel even door een 4x12-cabinet uitproberen in de winkel, en als dat me hard en mooi genoeg klinkt, dan gaat mijn oorspronkelijke plan door. Is dat niet zo, dan ga ik even heel hard nadenken en misschien toch zo'n vervelende ruggebreker kopen, maar dan boor ik er wel wieltjes in (A) (tenminste, kan dat kwaad?..)

Ik zal kijken wat ik ga doen, moge de tijd over het lot beslissen xD.

pimmetje
21 augustus 2010, 17:18
Discussie verplaatst naar Moderne Versterkers.
Vragen => PM.

kidrock
21 augustus 2010, 17:56
Als ik alleen mocht kiezen uit die 4 amps, dan zou ik voor de dual terror gaan. Je hebt meer vermogen tot je beschikking en je hebt 2 channels (hoewel er niet zo veel verschil tussen de channels zit) waar je wat variatie er mee aan kunt brengen. Die andere zijn allemaal 1 channel amps en dat betekent dat je veel meer met pedalen (of de volume van je gitaar) moet werken om te switchen tussen clean en overdrive, en de vraag is natuurlijk of jij dat wil? Ik raad je wel aan om heel veel amps uit te proberen. Dan weet je in ieder geval welke amp het beste bij je past en kijk dan of je het kunt betalen en je kunt nog altijd de 2de handse markt afstruinen, waardoor je misschien een betere klasse amp kunt kopen voor minder geld. Succes!!

RoelSmoel
21 augustus 2010, 17:58
Je zou ook eens kunnen kijken naar de Egnater Tweaker serie, leuke versterkers zijn dat.

Ik weet trouwens niet hoeveel je te besteden hebt..

nico verduin
21 augustus 2010, 18:06
Kijk, een Marshall Vintage Modern kan ik me ook wel veroorloven, was ik ook van plan, maar toen zag ik het gewicht: 30 kilo!!!, en ik heb al moeite met de transistor MG101fx van 20 kilo. Heb al een aantal rugklachten door het constante zeulen. Je gaat een caravan toch ook niet trekken met een lekijk Eend? Ga dan voor een losse top en boxen. Verder flight cases met wielen. Verder standje 4 op een amp zegt niets. Ligt aan het ingangs signaal.

Emielio
21 augustus 2010, 18:10
Als ik alleen mocht kiezen uit die 4 amps, dan zou ik voor de dual terror gaan. Je hebt meer vermogen tot je beschikking en je hebt 2 channels (hoewel er niet zo veel verschil tussen de channels zit) waar je wat variatie er mee aan kunt brengen. Die andere zijn allemaal 1 channel amps en dat betekent dat je veel meer met pedalen (of de volume van je gitaar) moet werken om te switchen tussen clean en overdrive, en de vraag is natuurlijk of jij dat wil? Ik raad je wel aan om heel veel amps uit te proberen. Dan weet je in ieder geval welke amp het beste bij je past en kijk dan of je het kunt betalen en je kunt nog altijd de 2de handse markt afstruinen, waardoor je misschien een betere klasse amp kunt kopen voor minder geld. Succes!!

Thanks :) Inderdaad, 15 watt lijkt me toch wel wat weinig, bij nader inzien.. en het kunnen switchen is toch wel handig. Dan misschien toch maar de Orange Dual Terror van 30 watt. Nogmaals, het ligt er helemaal aan wat mijn gehoor zegt =P

Maar nog even hea, denken jullie dat een 30 watt-head door 2 losse, goede 12" speaker cabinets genoeg power geeft om, versterkt door een PA, een redelijke zaal te vullen? Tegen de tijd dat wij met onze band echt voor meer dan 1500 mensen spelen, zal ik toch wel geld genoeg hebben voor roadies en dure versterkers, dan komt er gewoon een Vox Classic Plus Head ofzo (een 50-watter), maar voorlopig heb ik daar het geld.. nouja.. ik lieg, dat heb ik wel, maar zoveel wil ik niet uitgeven, dat gaat me iets te ver. Tja.. tenzij het me echt heel erg bevalt >< Ik ga die Vox Classic Plus Head in ieder geval wel uitproberen, evenals een aantal amps van ver boven mijn budget :) En dan, wie weet xD Ik zie wel =).

Emielio
21 augustus 2010, 18:14
Je zou ook eens kunnen kijken naar de Egnater Tweaker serie, leuke versterkers zijn dat.

Ik weet trouwens niet hoeveel je te besteden hebt..

Ik zal kijken :) maar ik weet niet of ze die hebben bij die zaak waar ik heen ga =P Uhm, mijn budget is rond de 1000 euro, waarvan ik in ieder geval 2 effecten koop, die beide 99 euri kosten. However, het budget is eventueel uitrekbaar tot 1500, 2000, 2500, en nog even zo door, maar mijn echte max., hoe gek ze me ook zullen maken, ligt toch op 1500. Liefst minder natuurlijk, maarja, je weet maar nooit =P

Emielio
21 augustus 2010, 18:15
Je gaat een caravan toch ook niet trekken met een lekijk Eend? Ga dan voor een losse top en boxen. Verder flight cases met wielen. Verder standje 4 op een amp zegt niets. Ligt aan het ingangs signaal.

Wat standje 4 op mijn transistor-amp betreft.. ahum.. hij was zo zacht dat ik hem op het podium niet kon horen boven de drum uit, maar via mijn monitor wel, en het publiek hoorde me ook prima =P

RoelSmoel
21 augustus 2010, 18:24
Kom ik natuurlijk weer met mijn slappe gezwam, Blackstar zou je ook eens kunnen kijken, HT-Venue, Artisan, Series One zal dan weer niet jouw ding zijn als ik zo de amps zie.

EJPostema
21 augustus 2010, 20:10
[off topic] Even voor de duidelijkheid, ik heb een marshall class 5 combo, hier zit ook een 16 ohm cabinet uitgang op. Als ik die er op zal aansluiten zou dat dan niet harder klinken omdat dat ding niet meer dan 15wat door kan geven? [offtopic]

Ik zou liever naar de westerhaven gaan, ze hebben daar ook veel moois staan. Ik denk ook dat ze je daar beter advies kunnen geen voor een goeie top met wat je erop wilt spelen e.d.

Emielio
22 augustus 2010, 12:33
[off topic] Even voor de duidelijkheid, ik heb een marshall class 5 combo, hier zit ook een 16 ohm cabinet uitgang op. Als ik die er op zal aansluiten zou dat dan niet harder klinken omdat dat ding niet meer dan 15wat door kan geven? [offtopic]

Ik zou liever naar de westerhaven gaan, ze hebben daar ook veel moois staan. Ik denk ook dat ze je daar beter advies kunnen geen voor een goeie top met wat je erop wilt spelen e.d.

Wow, thanks! Ik heb even op de site van Westerhaven gekeken, en ik zag haast meteen een amp die binnen mijn budget viel en die me heeeeel erg aansprak toen ik wat youtube-filmpjes had gekeken en wat reviews had gelezen. Dat wordt dus een tripje naar Muziekhuis Westerhaven in plaats van Tonika xD

De amp die ik heb gezien is een Peavey Delta Blues met een 15" speaker, en het leadgeluid klinkt echt geweldig op de filmpjes, helemaal mijn smaak. Natuurlijk zal ik er een delaypedaaltje bij gebruiken voor wat meer sustain, en voor het "vioolachtige" geluid, maar de pure basissound zonder pedalen is echt helemaal "mij" xD Dat gevoel heb ik nog bij geen enkele versterker gehad die ik tot nu toe heb beluisterd op youtube. Telkens dacht ik: "hmm.. okay.. nouja, met pedalen zal ie vast super klinken", maar deze klonk in mijn oren dus ook zonder pedalen geweldig :P Nu hopen dat de amp die daar in de winkel staat me net zo zal bevallen :)

Nogmaals, heel erg bedankt voor de tip, anders had ik zelfs nooit van het bestaan van die versterker af geweten xD

Greetz,

Puppy

Niels Verkaik
22 augustus 2010, 14:05
Hoeveel mensen hier hebben geoefend met een 15 watt buizen versterker?
Ik lees heel vaak: "veels te zacht om mee te oefenen".
Dit is flinke onzin. Ik ben in bezit van een Vox Night Train, 15 watt dus.
Sinds ruim een half jaar speel ik er mee in een band, waarmee we elke week oefenen in een aparte oefenruimte. De drum gaat voluit, de andere gitarist met zn 100 watt buizentop niet, maar hard genoeg voor piepende oren.

Ik kom prima boven de rest uit, zowel met clean als met flinke overdrive.

Een punt is wel: als je een 112 of 212 cab hebt is het verstandig deze op een tafel te zetten, andere gaat al het geluid onder je door (hier had ik eerst last van, kan je hem wel heel hard zetten, maar het maaket geen donder uit, tot ik mijn 212 verhoogde).

en trouwens: http://www.youtube.com/watch?v=pe_2hMOGshU voor live gebruik. Hij kan trouwens een stuk higher gain dan als je in het filmpje hoort.

Steven Otto
22 augustus 2010, 15:11
En je clean headroom?

Niels Verkaik
22 augustus 2010, 17:28
echt sprankelend clean zonder enig randje is de headroom net wel/net niet genoeg...maar als je genoegen neemt met een randje tijdens het oefenen is het mijn inziens prima te doen....ik speel trouwens meestal met de gain op 3/4 en gebruik dan een footswitch (mijn Vox is gemod) om van bright naar thick te gaan. Op bright schakel ik meestal naar een single coil om m clean te krijgen.

Emielio
29 augustus 2010, 15:42
Heb inmiddels mijn versterker gekocht: een Peavey Delta Blues 115 Tweed combo. (30 watt, maar ik heb het volume op het clean en het leadkanaal nog niet hoger gehad dan 3, en dan voelde ik al een behoorlijke luchtverplaatsing... hij gaat tot 12 (A) xD) Ik was al verliefd toen ik de normale versie (niet de Tweed) op youtube had gehoord, en nu alleen nog maar meer xD Laat de naam je niet afschrikken, ik ben een classic rock/hardrock-gitarist, en ondanks dat het een bluesversterker is, zit er meer dan genoeg gain in voor vioolachtige solo's, zelfs zonder delaypedaaltje! (al heb ik er voor de zekerheid wel een delaypedaaltje bij gekocht) Enige nadeeltje is dat er geen standbyschakelaar op zit, maar ik neem aan dat aanzetten met alle volumes op 0 en dan een minuutje laten staan hetzelfde effect geeft? Zolang de buizen maar even opwarmen alvorens gebruikt te worden, toch?

Gisteren ofzo, met het clean volume op 3, hoorde ik een soort getril, net als wanneer je een basversterker hard zet en dan een noot aanslaat, waardoor bepaalde voorwerpen op een tafel bijvoorbeeld beginnen te trillen. Is dat wat ze "tube rattle" noemen?
Zo ja, dan lijkt me dat nogal vreemd, want de zaak waar ik hem vandaan heb, heeft de buizen waarmee ie vanuit de fabriek kwam vervangen met Ruby tubes in de pre-amp geloof ik, en JJ's in de output, al kan het ook wel andersom zijn (ik heb net op mn versterker gespeeld dus ik kan hem niet omdraaien om te kijken hoe het ook alweer zat).

Als dat inderdaad "tube rattle" is, kan dat veel kwaad in de versterker? En gaan je buizen dan sneller eraan? Als het niet veel kwaad kan, dan wacht ik even, maar als het wel veel kwaad kan koop ik gewoon van die stabilisatiering-gevalletjes waar ik over heb gelezen.

Maarja, ondanks die kleinigheden vind ik hem geweldig. De sound is gewoon echt helemaal "mij", en dat heb ik tot nu toe nog bij geen enkele versterker gehad. Vooral het leadkanaal "kwijl"... terwijl juist het cleankanaal door zoveel mensen de hemel in geprezen wordt. En dat kanaal vind ik ook erg mooi, maar verder niet echt heel bijzonder.

Het leadkanaal wordt door veel mensen dof en muffig genoemd. En nu kan het zijn dat ik dat prachtig vind omdat ik normaal altijd veel moeite doe om mijn leadsound wat dof/muffig te krijgen (neck pickup, toonknop altijd helemaal dicht), want dat vind ik mooi, maarja.. ik krijg ook met gemak niet-doffe tonen uit die versterker, door gewoon de bridge-pickup te selecteren, dus ik snap niet waar mensen over zeuren =P

Achja, over smaak valt niet te twisten. Ik ben in ieder geval erg blij met mijn aankoop, en dat is het belangrijkste. Nu hopen dat ie mijn hele leven meegaat en alle toekomstige optredens overleeft =)

FruscianteFan
29 augustus 2010, 16:58
Hier komt dan ook nog bij dat degene die beweerd met een 15 watt versterkertje op een groot podium +/- 2000 man nog lekker kan spelen lult uit z,n nek.
Bullshit. Ik heb in Paradiso een professionele band gezien waar 2 gitaristen het deden met een 8 watt top door een 1x12 van DrZ. Een derde gitaar ging door een DrZ (15 watt denk ik) en een 2x12.

Kijk, ik kom met mijn Blues Junior in mijn band inderdaad tekort, maar het is onzin om te zeggen dat het niet kán. Het ligt aan de band, aan de stijl, etc.