PDA

View Full Version : Gitaarkoffer: Strat, compact, licht, welke?



Nielsje
21 augustus 2010, 12:15
Lieverds,

op het moment neem ik steeds twee strats mee als ik ga spelen met m'n band. Maar, ik heb een tas en een onhandige koffer:

http://www.banzaimusic.com/image.php?id=3944&type=D

Het ziet er leuk uit, maar hij neemt nogal veel ruimte in, dus zoek ik een wat 'efficiëntere koffer.

Wat zoek ik?
* Efficiënte vorm
* Niet te zwaar
* Maar moet wel bescherming bieden

Wat maakt me niets uit?
* Merk
* Looks

Wat zoek ik niet?
* Een stevige tas
* Een flightcase

Hopelijk kunnen jullie mij een goede suggestie doen.

vulvasonic
21 augustus 2010, 12:32
Je hebt tegenwoordig van die tassen waar je twee gitaren in kunt doen. Ben je meteen klaar.

Een koffer biedt meer bescherming bij opslag, als het ding ergens in een hoekje staat te wezen. Voor bescherming tijdens vervoer lijkt het me eigenlijk niet eens zoveel uit te maken. Een minder goede koffer kan zelfs de oorzaak zijn van knappende Gibson-kopjes. Als de koffer valt en de hals rust op een dwarsbalkje in de koffer, terwijl er genoeg speling is om een beetje te bewegen..., da's auw.

Nielsje
21 augustus 2010, 12:34
Nou ja, bij ons moet het allemaal in een vrij kleine auto gepropt kunnen worden, en dan vind ik een tas dus niet zo fijn werken. Dan liever een koffer, dat stapelt gewoon wat fijner. En minder zorgen dat de doel kapot gaat.

Mitch
21 augustus 2010, 12:56
Juist bij vervoer is een koffer een absolute pre. Compact en licht: de originele Fender (formfit?) koffers, die zijn duidelijk wat kleiner.
Deze bedoel ik:
http://www.chrisguitars.com/fen06usastrat-ltd-sienna-ash-373-4.jpg

muziekschuur
21 augustus 2010, 12:56
http://www.thomann.de/nl/gator_gwstst_double_case.htm

117 euro


http://a1.images1.thomann.de/pics/prod/212405.jpg

Fisherman
21 augustus 2010, 14:03
Die dingen van Thomann zijn echt niet verkeerd hoor....- en ik spam niet...echt niet ;)-
Past goed en zijn voor het geld zeer degelijk.

Eko
21 augustus 2010, 14:26
Ik sleep al jaren meerdere gitaren mee naar gigs. ( meestal 4-5 stuks). Ik heb ook al van alles geprobeerd. Die shape-cases van Fender zijn wel lekker klein , maar daar kan ook veel minder in. Normaal neem je toch extra snaren , kabel , strap en meer van dat soort zaken mee ( ik zelfs een kleine handdoek in iedere case). Dat past geheid niet in die cases.
Ik neem al jaren gewoon de tweed en andere grote cases mee waar ze in verkocht worden. Groot genoeg en je kunt ze stapelen.
Ik neem gewoon een grote auto , achterbank plat en daar stouw ik dan 3 amps en 5 gitaren in met nog wat kleine koffers voor straps , tuners , gereedschap en allerlei klein grut wat je bijna nooit nodig hebt , maar altijd weer handig is.

Nielsje
21 augustus 2010, 14:30
Die dubbele case lijkt handig, maar dat is dan ook wel voor twee strats. Op dit moment is dat wel handig, maar ik speel ook wel eens op een les paul of een ander gitaar. Bovendien denk ik niet dat dat kreng on m'n bed past.. :-)

Tja, voor al m'n kabels en andere meuk heb ik zo'n typisch 'koffertje-koffertje'. En dat voldoet prima, heb ik mooi alles bij elkaar. Alle muziek spullen gaan voor een optreden in een auto, niet dat ik met alleen m'n eigen auto/spullen rij.

Ik denk eigenlijk dat zo'n formfit case precies is wat ik zoek. Zijn die dingen stevig genoeg? Of kan ik beter opzoek naar een skb-alternatief oid?

G.G.
21 augustus 2010, 14:31
+1

Als het niet in je auto past is je auto te klein.

Koffers, gevormd of niet, schelen niet heel veel in afmetingen. Denk dat de winst darabij maar minimaal is.

Zou een bijrijder eruit knikkeren of een grotere nemen.

Nielsje
21 augustus 2010, 14:34
+1

Als het niet in je auto past is je auto te klein.
Zou een bijrijder eruit knikkeren of een grotere nemen.

Wat een onzinnig advies. Een andere auto kopen is wat anders dan proberen te besparen op ruimte met een kleinere koffer.
Koop jij meteen een groter huis als je niet al je gitaren aan de muur kan ophangen, of offer je meteen de kinderkamer op?!

barno
21 augustus 2010, 14:48
jaren koffers meegezeuld, pak ook meestal 4 gitaren mee. tegenwoordig gewoon gigbags; als ik lui ben, steek ik er twee in een gigbag, lukt perfect bij strats en tele's en guttlins in mijn geval. Dan kan je in een beurt vier gitaren dragen. Er bestaan trouwens ook van die twin gigbags. dure hollowbodies gaan wel in koffer.

G.G.
21 augustus 2010, 14:50
Wat een onzinnig advies. Een andere auto kopen is wat anders dan proberen te besparen op ruimte met een kleinere koffer.
Koop jij meteen een groter huis als je niet al je gitaren aan de muur kan ophangen, of offer je meteen de kinderkamer op?!

Wat ik bedoel is dat als vierkante koofers te groot zijn, je nit heel veel winst en extra ruimte zal krijgen met gevormde koffers. De kabels, reservesnaren, eerder genoemde handdoek, blikje redbull etc.. die je normaal in de vierkante koffer propt, moet nu in een tassie.

Het is allemaal lood om oud ijzer. Je wint er weinig ruimte mee en wat las je straks een extra versterkertje mee moet nemen, of een 3e gitaar? of je koopt een iets grotere cab?

hezz
21 augustus 2010, 15:02
Als het niet goed in je auto past... moet je 'm niet gewoon anders neerzetten zodat het dan wel past?

Echt veel ruimte ga je geloof ik niet winnen met een andere koffer, tenzij je rockcase echt zoveel ongebruikte ruimte heeft aan de headstock en body zijden.

Dat terzijde, ik ben erg blij met m'n Gator case voor m'n strat. Wat betreft ruimte gebruik: past perfect en vanaf de headstock en body neemt de koffer alleen maar 3cm ruimte in aan bijde kanten.

Hendriks
21 augustus 2010, 15:17
ik neem tegenwoordig mijn gitaar mee in een stevig gevoerde gigbag mee, meer dan genoeg bescherming , is licht en er zit een schouderriem aan zodat je nog 2 handen vrijhoudt voor je amp , nog een gitaar oid.

Mitch
21 augustus 2010, 17:03
I beg to differ. Ik heb vijf jaar lang een bandbus beheerd en dus ook het laden voor mijn rekening genomen. Die rechthoekige tweed koffers en de formfit koffers maken wel degelijk verschil in laden. De Tele in de formfit koffer kreeg structureel een andere plaats omdat die smaller weg te zetten was en de rechthoekige koffers makkelijker stapelden.
Overigens, Niels, zijn ze sterk zat. De Tele is, schat ik zo, een stuk of 70 keer mee geweest en er kwam nog geen krasje op de koffer.

guitarkid
21 augustus 2010, 17:13
http://www.thomann.de/nl/gator_gwstst_double_case.htm

117 euro


http://a1.images1.thomann.de/pics/prod/212405.jpg

Leuke case, maar je wint er geen ruimte mee, lijkt me.

Gr. C.

PS. ik overweeg serieus om een kant en klare lichtgewicht flightcase te kopen (Thomann?) en daarin een binnenwerk te maken voor 4 gitaren en evt. accesoires. Case on stage rechtop zetten, deksel eraf en de gewenste gitaar er uit pakken. Ik moet wel erbij zeggen dat ik een bus heb, dus ruimte zat, maar ik wil alles in één keer ergens naar binnen rijden, dus case op wielen, amp erop en rijden maar.

Buzzel
21 augustus 2010, 17:36
op een stevige vierkante koffer kan je ook weer makkelijker iets anders zetten....

Nielsje
21 augustus 2010, 18:56
Ik denk dat het een SKB FS-6 moet worden.

http://www.soundstore.fi/images/skb-fs6.jpg

Qua afmetingen scheelt het wel aardig, en ook al stapelt die rechthoekige rockcase prima, ik denk dat het nogal gaat schelen. (denken = ik heb gemeten, het scheelt).

Weet iemand of ze die dingen hier een beetje in't westen ergens hebben? Wil er eerst wel eens eentje zien.

groovieguitarguus
22 augustus 2010, 23:46
Hoi Nielsje...

Zo'n SKB is een hele gave case. Laats besteld voor mij buurman.
Gave, stoere, solide koffer... en niet duur.

Tja... en voor het geld... + 8,- verzending. Echt een aanrader...

http://www.thomann.de/nl/skb_fs6_hartschalenkoffer.htm

Mitch
23 augustus 2010, 08:59
Ik ben alleen een beetje huiverig als ik dat soort grote sloten op een koffer zie. Wachten op het moment dat je ze kapot stoot tijdens het laden...

Rinze
23 augustus 2010, 09:04
Ik heb twee van die SKB-achtige koffers (een van een US-Strat en een van een ouwe Lag) en vind die dingen toch niet echt stootbestendig. Zit bij de Lag onderhand aardig wat tape op de hoeken.

groovieguitarguus
23 augustus 2010, 10:06
Ik heb twee van die SKB-achtige koffers (een van een US-Strat en een van een ouwe Lag) en vind die dingen toch niet echt stootbestendig. Zit bij de Lag onderhand aardig wat tape op de hoeken.

Die van de 'ouwe' strats zijn niet te vergelijken met de SKB's van nu.
Zo'n oude koffer heb ik er ook een tijdje een gehad. Denk dat daar het kunststof de helft dunner is. Bij 1 slot, was de popnagel uit het kunststof los gekomen.
Zelf heb ik een 'modernere' SKB van circa 10 jaar oud... gebruik hem veel... prima ding, naast wat krassen nog 100%.

Nielsje
23 augustus 2010, 10:12
Tja, die sloten, daar heb ik ook al naar zitten kijken. Blijkbaar zijn het nieuwe sloten, eerder hadden ze wel 'normale' sloten. Ik verwacht overigens niet dat ze kapot gaan, maar ik zie het 'stoten' probleem wel. Bij die oude sloten kan je altijd nog een nieuw exemplaar erop poppen als 'ie kapot gaat. Overigens kan je hier ook wel een slot naast poppen, daar niet van.

Rinze: SKB 'achtig', of SKB?!
Meestal kan men (of ik) wel aardig inschatten of zo'n ding het houdt over de tijd of niet, maar dan moet ik er wel eerst eentje in m'n handen krijgen, maar volgens mij wordt het gewoon bestellen.

Rinze
23 augustus 2010, 10:18
SKB-achtig. Die van de Strat is een Fenderkoffer. Misschien dat de echte SKB's beter zijn , ik hoop het.

Zelf gebruik ik tegenwoordig altijd gigbags, moet met openbaar vervoer en fiets naar repetities, bevalt prima.

Nielsje
23 augustus 2010, 10:26
Ja, maar dat is het probleem ook niet :-)
Voor de repetitie neem ik ook gewoon m'n tas mee. Maar ik zoek specifiek een koffer, voor de gigs, waarbij alles in een busje verdwijnt. Ik denk dat ik er binnenkort maar gewoon een bestel. En als 'ie bevalt, komt er een tweede en gaat de rockcase eruit.

bat
23 augustus 2010, 10:29
Ik ben alleen een beetje huiverig als ik dat soort grote sloten op een koffer zie. Wachten op het moment dat je ze kapot stoot tijdens het laden...
Volgens mij is de bedoeling juist dat de profielen om de sloten heen de sloten zelf beschermen. Ik zie ze juist als potentiele-andere-spullen-mollers en ook een beetje onpraktisch bij het inpassen van je koffer in de bagage.

Zo'n SKB werkt prima (heb er zelf ook een die al ruim 13 jaar mijn strat beschermt), maar is wel "bulky", dik dus. Voor mijn Tele heb ik daarom zo'n simpele "kartonnen" koffer gekocht. Daar moet je niet mee gooien en smijten en hij biedt ook bepaald niet dezelfde bescherming als een SKB koffer, maar voor het meenemen van de gitaar in de kofferbak werkt ie eigenlijk prima. Bovendien is ie een stuk smaller en neemt dus echt minder ruimte in.

Ik zou de grens van de toepasbaarheid van zo'n simpele koffer leggen bij of je zelf je koffer "in beheer" hebt: als je 'm in je eigen auto in de kofferbak vervoert en ook zelf inlaadt werkt een simpele koffer net zo goed, als de koffer meegaat in de bandbus en/of door anderen wordt geladen/behandeld zou ik zeker voor een SKB of iets dergelijks gaan.

Nielsje
23 augustus 2010, 11:05
Tja, op het moment heb ik steeds 't busje ingeladen, ik weet uit ervaring dat niet iedereen dat even handig doet*. Maar goed, bij het uitladen bij een studentenvereniging laatst werden we 'geholpen' door leden daar, die alles naar binnen zeulden. Superhandig, om er vervolgens achter te komen dat je strat in de tas onder een berg zware meuk is terecht gekomen. Gelukkig is het een strat..
Ik denk dat mijn keuze gemaakt is, tenzij iemand met een andere formfit case aankomt..?


*
Doet me denken aan de tijd dat ik nog met Lex in de band zat. Die is ook een ster in het inladen, hehe. Meer dan eens reden we weg bij de oefenruimte, danwel giglocatie. Lex deed een bochtje naar links, bochtje naar rechts, dan flikkerde alles om en lag het stabiel voor de rest van de rit :D