PDA

View Full Version : Adressen Leslie Reparatie ?



Soundfreak2000
20 augustus 2010, 13:11
Hallo Iedereen

Ik heb een klein probleem met mijn Fender Vibratone.
Als hij lage tonen krijgt dan trilt er iets vlak bij de speaker en daar wil ik graag vanaf maar ik ga hem zelf niet helemaal opschroeven omdat ik er 0 verstand van heb hehe..
Nou was de vraag of iemand een adres weet in Noord Brabant of Gelderland die leslies repareert.
Ik woon in Kaatsheuvel dus het liefst niet zo ver weg haha.
Alvast bedankt.

Mvg.:gitarist:

cluseau
20 augustus 2010, 13:57
Ik woon in Kaatsheuvel dus het liefst niet zo ver weg haha.



Das toch niet zover van Nijmegen klik (http://www.meyer-amps.nl/contact/index.html)

Frans.

Han S
20 augustus 2010, 17:22
Je hebt het over een Leslie, welk type gaat het over? Wat mankeert er aan?

jacky
20 augustus 2010, 22:21
Je hebt het over een Leslie, welk type gaat het over? Wat mankeert er aan?

dat staat er toch gewoon of lees ik nou zo slecht ;-)

cluseau
20 augustus 2010, 22:34
dat staat er toch gewoon of lees ik nou zo slecht ;-)
Dat staat er idd maar er onstaat denk verwarring omdat je klacht over trilling in de speaker gaat en in je titel praat je over een leslie. Als je even niet oplet ontstaat er misschien een verkeerd beeld. Deze leslie heeft trouwens wel regelmatig onderhoud nodig net als je bromah.

Frans.

Han S
20 augustus 2010, 23:52
Een Leslie is voor mij een versterker voor een Hammond orgel met een roterende hoorn boven en een vaste speaker met een roterende trommel met een soort glijbaan er in aan de onderkant. Zonder Leslie klinkt een Hammond orgel nergens naar.

Dus als iemand over een Leslie begint denk ik niet meteen aan een gitaarversterker, hoewel een gitaar geweldig klinkt via een Leslie, de ultieme chorus zou je dat kunnen noemen.

http://www.tonewheelgeneral.com/images/leslie_122.jpg

cluseau
20 augustus 2010, 23:57
Een Leslie is voor mij een versterker voor een Hammond orgel met een roterende hoorn boven en een vaste speaker met een roterende trommel met een soort glijbaan er in aan de onderkant.

Heeft een vibratone ook!

Frans.

Han S
21 augustus 2010, 00:05
Er zit idd een kunststof trommeltje onder een 10" speaker in zo'n ding zag ik via google, maar noem het dan geen Leslie want dat gaat een stuk verder, ook in geluid en als effect. De Beatles gebruikten een Leslie voor de gitaar.

cluseau
21 augustus 2010, 00:12
maar noem het dan geen Leslie want dat gaat een stuk verder

Verschoning......Fender noemt het een leslie ;).

Maar ff onder ons, in mijn beleving is een leslie een roterende reflector welke voor de speaker is gemonteerd. Door deze snel rond te laten draaien geeft dit een verstrooid effect. Is heel simpel zelf te maken. De Vibratone heeft ook die hele meuk ingebouwd zitten met motoren en (denk hierbij weer ff aan je bromah) bijbehorend smeerschema etc.

Frans.

Mr.Jay
21 augustus 2010, 08:40
Uh, de Fender Vibratone is wel degelijk een Leslie, zelfse een echte want het is dezelfde dan de LESLIE 16, gebouwd door de Fa. LESLIE (in opdracht voor Fender).
Dus waar is het "probleem" hier eigenlijk.
Leslie is geen systeem maar een merk.

cluseau
21 augustus 2010, 08:50
Uh, de Fender Vibratone is wel degelijk een Leslie.


Tja, dat dacht ik ook en zie het probleem dus ook niet:makeup:

Er ontstaat alleen wat verwarring bij de openingstitel en de klacht.
Nog steeds geen adresje dichtbij?

Frans.

Han S
21 augustus 2010, 10:00
Het effect is niet langs electronische weg na te maken. Bij elke omwenteling van de hoorn/trommel verandert het geluid in fase en daarbij heb je ook nog het zg Doppler effect wat we kennen van de voorbij rijdende brommer.

Om op het probleem van de TS terug te komen: waarschijnlijk rammelt er wat mee, iets dat los zit en in het ergste geval is het de speaker zelf. Nou zijn er gelukkig heel veel speakers te koop.

cluseau
21 augustus 2010, 10:22
daarbij heb je ook nog het zg Doppler effect wat we kennen van de voorbij rijdende brommer.

Zie je wel, daar heb je die bromah weer :D

Ontopic


Om op het probleem van de TS terug te komen: waarschijnlijk rammelt er wat mee, iets dat los zit en in het ergste geval is het de speaker zelf. Nou zijn er gelukkig heel veel speakers te koop.

Het hoeft niet perse de speaker zelf te zijn. Wat meer voor de hand ligt is een los component in de kast of de kast zelf is ontzet. Misschien wel een losse wand, losgetrilde montage boutjes of een stuk bekledingsmateriaal. Mooiste zou zijn als je met een constante frequentie het resonantiepunt opzoekt. Lijkt me toch niet zo moeilijk te vinden.


Frans.

PeeVee
21 augustus 2010, 14:13
Er zit standaard bij de Vibratone (= Leslie 16!) een passief scheidingsfilter met een speaker input en een output naar de speaker van je versterker. Alleen de middentonen worden aan de Leslie / Vibratone aangeboden; het hoog en het laag zouden naar een andere (gitaar)speaker moeten gaan. Het vermogen dat de Leslie speaker te verwerken krijgt is minder dan 40% van het vermogen van de versterker (15 - 20 Watt bij gebruik van b.v. een Super Reverb of Vibroverb). De speaker van de Vibratone is ook maar een vrij lichte 10" speaker, wanneer je er direct een versterker op aansluit (dus zonder gebruik te maken van de scheidingsfilter), speel je die gegarandeerd kapot. Een Weber Chicago is een prima speaker voor een Leslie / Vibratone; stevige strakke onderkant, duidelijk warm midden en niet teveel hoog (gaat toch verloren). Ik heb er nog wel ergens eentje liggen dacht ik. De discussie over merk en type gaat overigens nergens over, in de eerste post staat duidelijk dat het om een Fender Vibratone is, dat is dus gewoon een Leslie 16 en inderdaad geen "systeem" maar gewoon een merk.

Soundfreak2000
26 augustus 2010, 09:53
Er zit standaard bij de Vibratone (= Leslie 16!) een passief scheidingsfilter met een speaker input en een output naar de speaker van je versterker. Alleen de middentonen worden aan de Leslie / Vibratone aangeboden; het hoog en het laag zouden naar een andere (gitaar)speaker moeten gaan. Het vermogen dat de Leslie speaker te verwerken krijgt is minder dan 40% van het vermogen van de versterker (15 - 20 Watt bij gebruik van b.v. een Super Reverb of Vibroverb). De speaker van de Vibratone is ook maar een vrij lichte 10" speaker, wanneer je er direct een versterker op aansluit (dus zonder gebruik te maken van de scheidingsfilter), speel je die gegarandeerd kapot. Een Weber Chicago is een prima speaker voor een Leslie / Vibratone; stevige strakke onderkant, duidelijk warm midden en niet teveel hoog (gaat toch verloren). Ik heb er nog wel ergens eentje liggen dacht ik. De discussie over merk en type gaat overigens nergens over, in de eerste post staat duidelijk dat het om een Fender Vibratone is, dat is dus gewoon een Leslie 16 en inderdaad geen "systeem" maar gewoon een merk.

Dus het zou eventueel aan de scheidingsfilter kunnen liggen(de crossover kabel) ?
Ja en idd de Fender vibratone is gewoon een Leslie 16 zit geen tweeter in Gewoon een speaker met daarvoor een Trommel die rond draait, ( wasmachine idee)

PeeVee
26 augustus 2010, 22:38
Dus het zou eventueel aan de scheidingsfilter kunnen liggen (de crossover kabel) ?
Als je die gebruikt, dan kan het daar zeker aan liggen. Is eigenlijk gewoon een dikke spoel en een condensator. Veel Vibratone gebruikers pluggen echter de uitgang van hun amp gewoon rechtstreeks in de Vibratone, dus zonder gebruik te maken van de crossover en zonder een signaal dat teruggaat naar een normale speaker of cabinet. Jij gebruikt dus wél die crossover en je sluit de uitgang ook aan op een normale speaker? Als die crossover niet meer goed is, dan is het mogelijk dat de Vibratone speaker (nogmaals; tamelijk slabberdewaskie) flink bas voor z'n kiezen en dat trekt ie niet lang.


Gewoon een speaker met daarvoor een Trommel die rond draait, ( wasmachine idee)
Het is eigenlijk een piepschuim schijf met gaten (kanalen) in de zijkant. Een kind kan de was doen ;)