PDA

View Full Version : Zoektocht naar goede compressor: T-REX comp nova (review)



the sure thing
20 augustus 2010, 00:23
Omdat zo ontzettend veel goede (en professionele gitaristen) aan de compressor zijn en ik laatst bij een concert van Living colour weer duidelijk de voordelen kon horen, toch maar weer eens een zoektocht verder doorgezet en veel reviews gelezen en youtube bestudeerd.

Tot nu toe:

De Retro Sonic heb ik gehad, maar ruist te veel IMHO. Het compressende deel deed ie wel aardig
De MXR dynacomp drukt de toon teveel in (compressed te veel)
Boss: CS3: kutpedaal. Haalt alle dynamiek en leven weg.
Boss, CS2: ik begrijp de hype niet, teveel schommelingen in volume (evenals de CS3).

Op basis van youtube:
De FXengineering RAF Mirage: is nou net iets te WEINIG compressie
De Diamond compressor: leuk, maar duur en de EQ knop hoeft zeker niet
De Trex nova comp: heeft tot nu toe mijn voorkeur
De keeley compressor: klinkt errug leuk, veelzijdig instelbaar maar kost wel errug veel.

Uiteindelijk heb ik voor errug weinig een T-rex comp nova kunnen scoren, en dat is een errug fijne compressor!!!!
http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/CompNova-front.jpg
De pieken laat ie behoorlijk intact, terwijl de dalen op een rustige manier worden uitversterkt. Hij is duidelijk genoeg aanwezig om op te vallen. Hij is echt muisstil en omdat ik m vooraan in de keten heb staan, lijkt het wel of het hele gitaargeluid verbetert: helderder wordt, krachtiger wordt. Ook voor oversturing werkt ie perfect. De dynamiek blijft voor 90% aanwezig. Ik ben ZEER tevreden met deze compressor!!!
http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/pedalboardaugustus20100.jpg

tomdiedom
20 augustus 2010, 00:27
Ik heb deze ook een tijdje gehad. Het trok het geluid wat meer in balans wat mij betreft(blijft een lastig uit te leggen effect), maar vond het niet gerechtvaardigd om hem op mn board te houden.

Comfortably Daniel
20 augustus 2010, 11:09
Ben 't met je eens dat een compressor een erg smaak gebonden pedaal is.
Ik ben echt fan van de Dynacomp en CS-2...de Keeley daarentegen vond ik eigenlijk maar niks.

Ook ik gebruik heel vaak compressie...clean, drive, muff...maakt niet uit. 't Ligt echt aan de manier hoe je 'm wilt gebruiken en het kan best lastig zijn een goede instelling te vinden.

Al met al...feli met je aankoop! :ok:

jasses
20 augustus 2010, 11:12
en vanuit geometrische esthetiek vind ik 'm ook goed op je bord passen. Proficiat!
Heb 'm ooit getest en vond 'm ook wel goed, maar heb niet echt veel vergelijk kunnen doen (naast een jacques compressor+booster geprobeerd en die vond ik ook best leuk). Uiteindelijk voor een redelijke prijs een tweedehands barber tonepress gescoord, dus de vergelijkende zoektocht kwam abrupt tot een einde.

the sure thing
21 augustus 2010, 15:00
Nou, gisteren een lang optreden gehad. Conclusie: als je jezelf slecht hoort en de compressor vlakt ook nog de pieken af, is de beleving dat je jezelf nog minder goed hoort. Ik heb gemerkt dat de pieken in de aanslag ook de beleving van "door de mix heen prikken" bewerkstelligen.

2e helft van het optreden kon ik mijzelf veel beter horen (geluid was beter ingeregeld en de drummer ging een tandje lager), en heb de compressor veelvuldig ingezet. Het resulteerde echt in een "voller" geluid en ben blij met deze comressor. Behalve bij ska "chop" geluidjes, dan gaat ie toch echt uit :)

Nitefly7
21 augustus 2010, 17:57
Ik heb deze ook een tijdje gehad. Het trok het geluid wat meer in balans wat mij betreft(blijft een lastig uit te leggen effect), maar vond het niet gerechtvaardigd om hem op mn board te houden.

idem hier, geen plek meer op het board om te rechtvaardigen; maar toen ik'm (nodig) had, was dit een geweldige compressor; niet zo 'overaanwezig' als de Dynacomp (hoewel ik die voor funk e.d. wel lekker 'aanwezig' en 'clicky' vind), maar voor sustain en overall compressie echt een -onderschatte- aanrader ..

tom123
21 augustus 2010, 19:29
Ik heb een keer een T-rex comp nova gehad :D

een week ongeveer en daarna weer de deur uit gemieterd.
Ik vond het echt een slecht pedaal.

The squeezer van T-trex... daar heb ik wel veel goeie dingen over gehoordt.
Steve luthaker speelt er ook mee.

tomdiedom
21 augustus 2010, 19:49
Dankjewel voor deze nuttige bijdrage...


Misschien kan je erbij vermelden waarom je hem slecht vond?

tom123
21 augustus 2010, 19:58
Ik vond het pedaal gewoon niet veel hebben.
Ik had er meer van verwacht.

En als je flink wat compressie gebruikte vond ik het al helemaal niks,
je sloeg dan aan, dan hoorde je echt de aanslag, en 1 seconde later kwam de compressie pas.
dan drukte die ook pas het geluid een stuk omlaag na die 1ne seconde.

the sure thing
21 augustus 2010, 23:35
Ik vond het pedaal gewoon niet veel hebben.
Ik had er meer van verwacht.

En als je flink wat compressie gebruikte vond ik het al helemaal niks,
je sloeg dan aan, dan hoorde je echt de aanslag, en 1 seconde later kwam de compressie pas.
dan drukte die ook pas het geluid een stuk omlaag na die 1ne seconde.Tsja, met welk compressiepedaal is dat nou niet? Veel compressie gebruiken klinkt IMHO bij elk compressiepedaal niet goed. Het klopt wel degelijk wat je schrijft, maar dan zijn de settings extreem. Dat dien je niet te doen :)

tom123
22 augustus 2010, 10:44
misschien kon ik er gewoon niet mee overweg :)
het is in iedergeval geen pedaal voor mij.

Mitch
22 augustus 2010, 11:34
Ik verwacht van een compressor toch ook wel dat -ie zowel mild als stevig kan. Maar goed, dat moment van ingrijpen van de compressor, dat is dan toch gewoon te regelen met die attack knop, of zit die er voor de sier op?

the sure thing
22 augustus 2010, 11:37
Ik verwacht van een compressor toch ook wel dat -ie zowel mild als stevig kan. Maar goed, dat moment van ingrijpen van de compressor, dat is dan toch gewoon te regelen met die attack knop, of zit die er voor de sier op?Nee, die zit er niet voor de sier, en die doet het ook nog naar behoren! Dus ik begrijp ook niet zo goed het verhaal.

peter_heijnen
22 augustus 2010, 12:20
Ik verwacht van een compressor toch ook wel dat -ie zowel mild als stevig kan. Maar goed, dat moment van ingrijpen van de compressor, dat is dan toch gewoon te regelen met die attack knop, of zit die er voor de sier op?
Om misverstanden te voorkomen, het moment van ingrijpen bepaal je met de treshold, met de attack regel je de snelheid waarmee de compressor mag aanvallen.

the sure thing
22 augustus 2010, 12:59
Om misverstanden te voorkomen, het moment van ingrijpen bepaal je met de treshold, met de attack regel je de snelheid waarmee de compressor mag aanvallen.Maar waarom zijn er dan geen compressorpedaaltjes die een "treshold" knop hebben?

zjanke
22 augustus 2010, 13:16
Omdat je niet goed genoeg zoekt :sssh:
http://www.carlmartin.com/images/banner_comppessor_limiter.jpg

Ik heb deze gehad, een EBS en een Boss, maar ben niet (meer?) zo van de compressors. Toe ik die dingen wel gebruikte heb ik wel gezien dat de thresholdfunctie vaak anders genoemd wordt of gecombineerd wordt met een andere setting.

piezo
22 augustus 2010, 18:20
Om misverstanden te voorkomen, het moment van ingrijpen bepaal je met de treshold, met de attack regel je de snelheid waarmee de compressor mag aanvallen.Sorry Peter, maar dat heb je toch een beetje onzorgvuldig verwoord. De treshold is het niveau waarboven de compressor zijn werk gaat doen.

De moeilijkheid met de meeste compressorpedaaltjes voor gitaar is dat ze maar 3 (of zelfs 2) regelaars hebben. De niet regelbare parameters zijn dan door de fabrikant vast ingesteld. Enerzijds jammer, omdat je daar dan aan vast zit, anderzijds begrijpelijk, omdat een compressor met meer regelaars voor de meeste gitaristen al gauw te moeilijk is ...........

Mitch
22 augustus 2010, 22:56
Je bent me voor :D
Zoals nu beschreven zouden attack en threshold hetzelfde doen. Wat betreft intuïviteit zonder in te boeten aan veelzijdigheid vind ik Barbers idee met de Tone Press nog steeds geniaal. Een boost circuitje, een compressor circuitje en die mengen. Attack staat vrij snel, maar door het boost signaal bij te mengen hou je meer (letterlijke) attack over, wat de suggestie wekt van een langzamer opkomende compressor.
Carl Martin biedt wel de veelzijdigheid, maar heeft er een enorme uitleg voor nodig, wat er denk ik toe heeft bijgedragen dat het niet echt een verkoopsucces is geworden.

peter_heijnen
22 augustus 2010, 23:05
Sorry Peter, maar dat heb je toch een beetje onzorgvuldig verwoord. De treshold is het niveau waarboven de compressor zijn werk gaat doen.
Exactly! ;)

Aangezien compressors dynamiek bewerken is het moment dat de compressor aan de slag mag het moment waarbij het signaal een bepaald niveau heeft. Heeft dus niets met tijd te maken maar juist en alleen met niveau.

Met de attack regel je hoe snel -dus hier wel op 'tijd'- de compressor mag beginnen met werken vanaf het bereiken van het vooraf ingestelde signaalniveau om bijvoorbeeld de attack van je signaal juist niet te compressen en de compressie pas na de attack te laten starten.

Shaggy
26 augustus 2010, 00:02
Valt me op dat we redelijk zelfde smaak hebben qua pedalen.. Ik koos echter wel voor de keeley omdat die ook flink kan squashen maar toch transparant blijft. De comp nova is toch meer van de subtiele kant. Als je toch iets meer squash wil met behoud van transparantie maar niet zoveel als de keeley is de diamond compressor ook leipe shit.

Overigens ligt het maar net aan waar je mee speelt. Mijn 2knob keeley is perfect met strats maar met de duesenberg klinkt het nergens naar, waarschijnlijk wegens de veel hogere output van de duesenberg.

Einzeln
26 augustus 2010, 09:24
Heeft iemand van jullie weleens de Barber tonepress geprobeerd? Die heeft een blendknop dus heeft het oorspronkelijke en het gecompreste geluid parallel aan elkaar.

muziekschuur
26 augustus 2010, 10:49
http://www.fmraudio.com/images/ARCHome.jpg

De FMR audio Arc is een interessante compressor.
De Joemeek heeft een optische compressor voor gitaar.

Mitch
26 augustus 2010, 11:51
Heeft iemand van jullie weleens de Barber tonepress geprobeerd? Die heeft een blendknop dus heeft het oorspronkelijke en het gecompreste geluid parallel aan elkaar.


.... Wat betreft intuïviteit zonder in te boeten aan veelzijdigheid vind ik Barbers idee met de Tone Press nog steeds geniaal. Een boost circuitje, een compressor circuitje en die mengen. Attack staat vrij snel, maar door het boost signaal bij te mengen hou je meer (letterlijke) attack over, wat de suggestie wekt van een langzamer opkomende compressor.
....

Nou dat dus en daar moet ik aan toevoegen dat het één van mijn favoriete pedalen aller tijden is. Gaat nooit meer weg. Veelzijdig inzetbaar, zowel als leadboost als pure comp. Hij ruist wel op extreme settings (niet zo verwonderlijk) en hij kan soms wat ruisen in combinatie met een drivepedaal, maar goed, als je 'm dus als leadboost gebruikt en je klaagt over ruis dan soleer je niet goed :D

Einzeln
27 augustus 2010, 09:17
Nou dat dus en daar moet ik aan toevoegen dat het één van mijn favoriete pedalen aller tijden is. Gaat nooit meer weg. Veelzijdig inzetbaar, zowel als leadboost als pure comp. Hij ruist wel op extreme settings (niet zo verwonderlijk) en hij kan soms wat ruisen in combinatie met een drivepedaal, maar goed, als je 'm dus als leadboost gebruikt en je klaagt over ruis dan soleer je niet goed :D

Ah je noemde hem al op, sorry. Voor Boost heb ik de barber launchpad. Absoluut geen ruis!. Absoluut!!!!!!