PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar niet goed afgesteld



jasperofzo
19 augustus 2010, 23:14
Hallo allemaal!

Gisterenmiddag heb ik mijn nieuwe gitaar binnengekregen vanuit Engeland, de Vintage V100 AW. Hij ziet er heel mooi uit alleen de hoge E snaar is duidelijk niet goed afgesteld. Als ik de hoge E een oktaaf hoger pak, scheelt het een halve toon en speel ik dus een Eb!
het kammetje zit al helemaal omhoog, ik heb foto's bijgevoegd. Ik wil het liefst niet zelf gaan knutselen aan mijn gitaar aangezien er veel aan te verpesten is.

Wat moet ik doen? Naar de winkel brengen om hem te laten afstellen? (kan dit nog gemaakt worden? Een afstelbeurt kost me zo'n 40 euro) of zal ik Dolphin Music opbellen en hem evt. terugsturen?

Foto's:
http://img814.imageshack.us/img814/3531/p1908102255.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/544/p1908102310.jpg
http://img842.imageshack.us/img842/9306/p190810231001.jpg


Alvast bedankt!
Jasper

nickofzo
19 augustus 2010, 23:19
google eens het woord "intoneren"

en staat je hals hol of bol?
last van kletterende snaren?

bedoel je met "kammetje" je brug?

Gearjunkie
19 augustus 2010, 23:31
het kammetje zit al helemaal omhoog,


als je hiermee het zadeltje bedoeld, moet dit dus richting je stemknoppen. Ik versta onder omhoog dat je hem van de hals af hebt gesteld, waardoor hij dus te laag wordt.

jasperofzo
20 augustus 2010, 00:16
Sorry,blijkbaar verkeerde woorden gebruikt... Het is geloof ik te zien op de foto's, ik zal morgen even antwoord geven.

Jasper

Gearjunkie
20 augustus 2010, 00:22
Sorry,blijkbaar verkeerde woorden gebruikt... Het is geloof ik te zien op de foto's, ik zal morgen even antwoord geven.

Jasper

Nee hoor je hebt gelijk, op de foto is te zien dat je de snaar niet beter kan intoneren.
Terugsturen vrees ik, want zonder de brug te verplaatsen los je dit niet op. Is het echt een halve toon??

Mesjoggah
20 augustus 2010, 06:47
Je kunt op de foto's eigenlijk al zien dat de brug te 'recht' staat waardoor de hoge E het moeilijkst te intoneren wordt en in dit geval niet eens te intoneren is.

Eko
20 augustus 2010, 07:57
Fijn , zo`n instrument uit het buitenland. Zal wel terugsturen moeten worden. Zou de volgende ook zo goed zijn ?
Sorry , maar ik kan het niet laten. Waarom in vredesnaam een instrument zo ver weg halen? Je hebt er niet eens op kunnen spelen , weet niet of ie goed is en je loopt dit soort risico`s. Garantie? Service?

benwave
20 augustus 2010, 09:09
Lijkt mij sterk dat de E een halve toonlager is en de B snaar dan goed zou staan.
Zeker scheef ingedrukt ?

snaarplukker
20 augustus 2010, 09:26
Gisterenmiddag heb ik mijn nieuwe gitaar binnengekregen vanuit Engeland,
Laat hem even een paar dagen aquamatiseren en wie weet komt er een verandering in. Hout moet aan de omgevingsklimaat wennen.

Hendriks
20 augustus 2010, 09:37
Fijn , zo`n instrument uit het buitenland. Zal wel terugsturen moeten worden. Zou de volgende ook zo goed zijn ?
Sorry , maar ik kan het niet laten. Waarom in vredesnaam een instrument zo ver weg halen? Je hebt er niet eens op kunnen spelen , weet niet of ie goed is en je loopt dit soort risico`s. Garantie? Service?

Heb ik wel vaker gedaan en nog nooit problemen gehad , ook als je bv bij Feedback koopt zie je nog wel eens dat er wat afgestelt moet worden.
Ik heb een paar gitaren bij Roselane in de UK gekocht en die waren perfect afgestelt .

snaarplukker
20 augustus 2010, 09:50
Wat ook mogelijk is, dat bij het afstellen de e-snaar was gebroken en vervangen door een verkeerde (iets dikkere) e-snaar. Ik zou er, zoals ze vaak aanraden bij een nieuwe gitaar, een setje nieuwe (merk) snaren op zetten.

Fireburst
20 augustus 2010, 15:03
Laat hem even een paar dagen aquamatiseren en wie weet komt er een verandering in. Hout moet aan de omgevingsklimaat wennen.

? In bad leggen of zo ?

Geintje ! Ik weet dat je acclimatiseren bedoeld...;)

Gearjunkie
20 augustus 2010, 20:44
Die tip van een verkeerde E snaar is zo gek nog niet wellicht!

telecastermaster
20 augustus 2010, 21:19
Wat ook mogelijk is, dat bij het afstellen de e-snaar was gebroken en vervangen door een verkeerde (iets dikkere) e-snaar. Ik zou er, zoals ze vaak aanraden bij een nieuwe gitaar, een setje nieuwe (merk) snaren op zetten.

En kijk dan ook gelijk even hier: http://www.rinzesgitaarweb.nl/?Doe_%27t_zelf:Afstellen

snaarplukker
20 augustus 2010, 22:06
? In bad leggen of zo ?

Geintje ! Ik weet dat je acclimatiseren bedoeld...;)
Ja, dat bedoelde ik.;)