PDA

View Full Version : gitaareffecten combineren met synthesizer



jasses
19 augustus 2010, 22:07
misschien maar een halve gitaarvraag, maar wel degelijk een effectenvraag:

kan ik iets mis doen door gitaareffecten aan een digitale piano of een synthesizer te hangen na de hoofdtelefoonuitgang? dus met een gitaarkabel van de headphone-out van de synth naar de gitaareffecten, en dan aan de uitgang van de effecten mijn hoofdtelefoon aansluiten (of eventueel een (gitaar)(hifi)versterker)?

bedankt!

Terminus
19 augustus 2010, 22:35
Nee, niks aan de hand. Misschien is de koptelefoonuitgang wat te hard voor sommige pedalen maar dat kan je waarschijnlijk wel oplossen met de volumeknop. Het is best normaal om gitaareffecten te gebruiken met synthesizers.

Pé.
20 augustus 2010, 00:20
Hier een toetsenist met gitaarpedalen! :cheerup:


Ik gebruik voor zowel mijn Yamaha QS300 als mijn Alesis Quadrasynth pedalen. De Yamaha heeft een Crybaby Wah, Dr.Q Autowah, MI Audio Blues Pro, Nano Small Clone en een Arion SFL-1 Flanger tot zijn beschikking. Deze worden vervolgens uitversterkt over een Kitty Hawk The Kid. Bij de Alesis gebruik ik enkel een TS-808 en eventueel een flanger.

Niet alles presets klinken even goed met de effecten. Zo klinken de orgeltjes uit de Yamaha erg dun en digitaal wanneer je ze door een overdrive trekt. Dit juist weer in tegenstelling tot de Alesis, die een geniale basis Hammond klank aan boord heeft. Het is dus wel even proberen wat het beste voor jou werkt.

Hou er rekening mee dat vooral overdrives/distortion erg krasserig kunnen klinken wanneer je de koptelefoon rechtstreeks in de uitgang drukt. Het klinkt vaak al een stuk beter wanneer je het signaal over een gitaar- of basversterker laat lopen. Liever zelfs niet over een keyboardversterker, die kleuren te weinig..


Wat ook een mogelijkheid is, is digitale effecten. Vooral multi-effecten hebben vaak een speakersimulatie ingebouwd, wat goed helpt tegen het krasserige geluid. Plus je kunt in veel gevallen gewoon een koptelefoon aansluiten, zodat je niet per sé met een luidspreker hoeft te spelen.. Zo wil ik zelf nog een keer een Boss GT-8 of soortgelijks onder mijn Yamaha synth leggen om mee te pielen..

DemolitionColorScheme
20 augustus 2010, 10:43
Zo wil ik zelf nog een keer een Boss GT-8 of soortgelijks onder mijn Yamaha synth leggen om mee te pielen..
Is het niet interessanter dan om je synths door een DAW/sequencer te halen? Qua plugins zijn er toch wel zeer zeker interessantere dingen te vinden dan een BOSS GT-8. ;)

showband
20 augustus 2010, 10:45
de koptelefoonuitgang is op een veel hoger signaalniveau dan die van een gitaar.
Je moet dus je volume vrijwel op nul houden voor je die in een pedaaltje stopt.

Ook moet je geen stereokabel gebruiken. Maar een stereo naar twee keer mono. (Y-kabel)

een monokabel sluit een kant van je hoofdtelefoonuitgangen kort. Kan bij slechte ontwerpen defecten geven.

En stereokabel werkt niet bij gitaarpedaaltjes omdat de batterij aan/uit aan de ring van een stereokabel komt te hangen.... wat een hoop kan doen... behalve wat je wil.

Dus... een Y kabel (in de muziekwinkel " insertkabel") gebruiken.

jasses
20 augustus 2010, 10:49
Bedankt! tot nu toe had ik het enkel nog maar met mijn tremolopedaal geprobeerd, en niet met koptelefoon maar met gitaarversterker (wat een heerlijk effect voor electrische piano-klanken!). Maar dan weet ik dat ik zonder te veel zorgen er nu eens mijn hele pedalenplank kan tussengooien.
de vraag naar de koptelefoon was vooral omdat de gitaarversterker het niet echt goed trekt in de zeer lage registers.

jasses
20 augustus 2010, 10:58
de koptelefoonuitgang is op een veel hoger signaalniveau dan die van een gitaar.
Je moet dus je volume vrijwel op nul houden voor je die in een pedaaltje stopt.

Ook moet je geen stereokabel gebruiken. Maar een stereo naar twee keer mono. (Y-kabel)

een monokabel sluit een kant van je hoofdtelefoonuitgangen kort. Kan bij slechte ontwerpen defecten geven.

En stereokabel werkt niet bij gitaarpedaaltjes omdat de batterij aan/uit aan de ring van een stereokabel komt te hangen.... wat een hoop kan doen... behalve wat je wil.

Dus... een Y kabel (in de muziekwinkel " insertkabel") gebruiken.

oei, deze reactie had ik gemist. mijn keyboard leek niet echt moeilijk te doen over die paar keer dat ik een monokabel erin stak, maar ik zal eens nagaan of ik dan een y-kabel kan gebruiken. maar als ik dat Y gewijs doe, dan zit ik toch met 1 jack die niet gebruikt wordt? of denk ik nu mis?

en dan ga ik waarschijnlijk ook op het einde van de keten met problemen zitten? als ik het volume laag moet houden voor de pedaaltjes, zal ik niet veel signaal overhouden om rechtstreeks in een koptelefoon te horen? evenals dat ik waarschijnlijk, gezien de monokabels, maar aan 1 kant geluid zal hebben?

piezo
20 augustus 2010, 11:43
kan ik iets mis doen door gitaareffecten aan een digitale piano of een synthesizer te hangen na de hoofdtelefoonuitgang? dus met een gitaarkabel van de headphone-out van de synth naar de gitaareffectenWaarom wil je de effecten aansturen vanuit de hoofdtelefoonuitgang? Waarom niet gewoon op lijnniveau vanuit de (mono) lijnuitgang?

Vanuit een aux send van een mengtafel is ook lijnniveau, eventueel een beetje zachtjes uitgestuurd, of uit de synth naar een DI en dan vanuit de link output naar de effecten.

jasses
20 augustus 2010, 11:51
het was een vraag gebaseerd op het materiaal dat ik ter beschikking heb, enerzijds beschikbare kabels (headphone output is mijn enige jackoutput op het ding) en om na de effecten rechtstreeks via koptelefoon te kunnen luisteren (wat ik vermoed niet gaat met andere outputs?)

Pé.
21 augustus 2010, 00:05
Is het niet interessanter dan om je synths door een DAW/sequencer te halen? Qua plugins zijn er toch wel zeer zeker interessantere dingen te vinden dan een BOSS GT-8. ;) Dat klopt, maar ik wil niet afhankelijk zijn van computerhardware in livesituaties ;) Ik ben in het dagelijks leven systeembeheerder en zie vaak genoeg hoe kwetsbaar de gemiddelde computerhardware is. En die staat het grootste gedeelte van hun leven zelfs stil! Daarnaast moet je over het algemeen een vrij stevige machine met een goede geluidskaart hebben om live zware effecten zoals hoge resolutie versterker/speaker simulatie, uitgebreide delays, diepe/grote/realistische chorussen en vooral alles samen te gebruiken.

Digitale effectpedalen daar in tegen worden totaal geoptimaliseerd voor hun taak en haperen daar vrijwel niet in. Uitzonderingen daargelaten uiteraard ;)

Wat mij juist interessant lijkt aan iets als een GT-8 is het constante. Je hebt in principe altijd hetzelfde geluid, ongeacht de locatie of situatie. Daarnaast zie ik de GT-8 als een erg ondergewaardeerd apparaat, wat na (flink) wat tweaken en afstellen zeker goed bruikbaar is.

Pé.
21 augustus 2010, 00:11
het was een vraag gebaseerd op het materiaal dat ik ter beschikking heb, enerzijds beschikbare kabels (headphone output is mijn enige jackoutput op het ding) en om na de effecten rechtstreeks via koptelefoon te kunnen luisteren (wat ik vermoed niet gaat met andere outputs?) Wat voor synthesizer/electronische/digitale piano heb je?

Ik weet toevallig van de meeste moderne Yamaha's en Rolands dat zodra je alleen een monokabel in de linkeruitgang drukt, het keyboard automatisch een mono-sum maakt. Alle interne stereoeffecten worden dus omgezet naar mono, om te voorkomen dat je enkel halve presets over houdt ;)

Dat je de koptelefoonuitgang stuk maakt met een mono-uitgang is een beetje achterhaald tegenwoordig. Vrijwel alle koptelefoonversterkers worden zo gemaakt dat je zonder problemen een monokabel aan kunt sluiten. Vroeger (voor 1990) was het inderdaad nog wel eens zo dat er niet goed over na werd gedacht en je inderdaad de koptelefoonversterker op kon blazen.
Ik heb zelf 2,5 jaar lang opgetreden met een Yamaha keyboard waar enkel een koptelefoonaansluiting op zat. Altijd een mono-kabel gebruikt, nooit iets stuk gegaan.

muziekschuur
21 augustus 2010, 00:22
Neem een klein mengtafeltje. Zo'n ding van 60 euro ofzo. En dan via de auxes stereo reverb aansluiten. Via de line out kun je makkelijk een distortion aansturen of een overdrive pedaal. En daarna een phaser of wah pedaal. Zo kun je diverse keuzes maken.

De ouderwetse Fender Rhodes werd vaak gebruikt in combinatie met een Fender twin. De Twin reverb voegde vibrato en reverb toe aan de piano.

Er zijn ook voetpedalen die een aux aansluiting hebben. Kun je kiezen tussen wel niet effectloop zodat je een direct geluid door overdrive e.d. hebt en wel of niet reverb, chorus en dergelijke. Vergeet ook niet een vibe pedaal.

Een wat moderner aanpak zou zijn je synth direct in een buizen eindversterker te steken. Zoals de Marshall 20-20 eindtrap. Als je daaraan twee P.A. monitors hangt, heb je een heel mooi soundje. En mogelijkheid om wat te experimenteren.

Andere interessante effecten;
De twin effecten van Boss. Met o.a. de Space Echo.

Als je een simpele zaagtand geluid kiest is het heel leuk dat geluid door een overdrive pedaal te sturen en daar achter een wah pedaal. Je zou dan links door deze serie effecten kunnen leiden en rechts voor een droog geluid. Etc etc.