PDA

View Full Version : Hulp graag! Elektronica doet niet wat ik wil :-(



Chocola
19 augustus 2010, 21:57
Beste Gitaarnetters,

Ik loop nu tegen een probleem aan wat ik niet snap, terwijl het moet echt iets ongelooflijks simpel zijn lijkt me.

Het probleem: er komt geen geluid uit mijn gitaar.

Ik ben bezig met de elektronica van deze gitaar en heb volgens mij alles goed gesoldeerd maar toch weigert hij het geluid van de elementen (verstoring in magnetisch veld) weer te geven. Wat komt er wel uit? Een heleboel brom als ik niets aanraak wat geaard is. Alles is geaard overigens: tremclaw, pots etc. Dus als ik mijn hand op een willekeurig metalen onderdeel leg dan gaat de brom weg.

Weet iemand hier het probleem te benoemen? Het gaat om een stratocaster met drie single coils van GFS (met een zwarte en witte draad), een standaard assembly van MojoGuitar (3x CTS pots met bijna alles voorgesoldeerd, alleen de elementen en ouput e.d. heb ik moeten solderen). De witte draden van de elementen heb ik aan de (5-way) switch gedaan en de zwarte aan de ground.

Wat doe ik fout?

Nielsje
19 augustus 2010, 22:00
Ik zou het niet weten, maar dit is toch helemaal niet het goede forum om het hier te plaatsen?
Dit forum zit vol met lutsers en dergelijke, ik zou het eens proberen op dat andere, nieuwe, forum...





Je hebt gewoon een aardingsprobleem, klaar. Waar dat precies zit, kunnen we natuurlijk niet bepalen zonder goede foto's. Slim als je bent, had je dat zelf wel bedacht, toch?

Gewoon loshalen de boel, soldeerverbindingen controleren en dan alles testen voordat je je gitaar weer in elkaar zet :)

Chocola
19 augustus 2010, 22:08
Als ik zo meteen thuiskom van mijn nachtelijke fietstocht zal ik even wat foto's maken.

Midwolda
19 augustus 2010, 22:09
http://www.pic4ever.com/images/electricf.gif

Oftewel: klinkt als kortsluiting tussen signaal en aarde.

Hendriks
19 augustus 2010, 22:17
Wat Midwolda zegt , mischien een druppel soldeer gevloeid naar aarde , heeft mij ook al eens een middag hoofdpijn opgeleverd.
Gebeurd je maar 1 keer.

Chocola
20 augustus 2010, 00:29
Wat Midwolda zegt , mischien een druppel soldeer gevloeid naar aarde , heeft mij ook al eens een middag hoofdpijn opgeleverd.
Gebeurd je maar 1 keer.

Hier ben ik inderdaad van overtuigd :D. Ik ga nu even foto's maken en nog even alles goed nakijken, ik erger me er echt dood aan :D.

Chocola
20 augustus 2010, 01:37
Problem found and solved... Hoe pijnlijk het ook is om te constateren: ik had de hot en ground verkeerd om gesoldeerd bij de outputjack, ik denk dat ik lag te slapen ofzo :D.

Heel erg bedankt voor de hulp en ik post morgen wel een plaatje van het eindproduct, wat mij alleszins zeker niet tegenvalt.

Hendriks
20 augustus 2010, 08:02
Herkenbaar .....