PDA

View Full Version : Brug zit schuin van Stratocaster?



Berend
19 augustus 2010, 19:56
Ik ben niet zo'n held op het gebied van sleutelen aan mijn gitaar.
Ik kijk net naar mijn gitaar, maar zie dat mijn brug nogal schuin zit en kan me niet herinneren of dit al was of dat dit later zo gekomen is.
Het lijkt mij dat dit niet hoort, maar misschien heb ik het fout.
Is dit een kwestie van schroefjes aandraaien? of hoort dit? (lijkt mij van niet)

http://farm5.static.flickr.com/4102/4907570621_dcb9cd6849_z.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4136/4908163524_dfaf927ca5_z.jpg

HUESSEN
19 augustus 2010, 20:04
Kijk eens onder de afdekplaat aan de achterzijde.Misschien een veer geknapt of losgeschoten?

munkie
19 augustus 2010, 20:04
De tremolo staat " met de kont omhoog". Te verhelpen door er een veer bij te zetten. Meer veerspanning dus. Al heb ik net een Joetjoeb clipje gezien van een meneer die dit juist met opzet deed om er Jeff Beck achtige capriolen mee te kunnen uithalen. Dat was wel een Lite Ash strat met een moderne 2 punts tremolo. Een vintage tremolo zou ik niet zover omhoog zetten.

M@rtijnd
19 augustus 2010, 20:15
Mocht je je tremelo toch niet gebruiken dan kun je 'm na het (eventueel) toevoegen van een extra veer ook vastzetten met een blokje hout aan de achterkant tussen het brugblok en het hout van de gitaar. Dan heb je hier ook nooit meer last van.

M

Berend
19 augustus 2010, 20:20
Het is dus niet perse slecht voor de gitaar? Ik moet even kijken of er een veer losgeschoten is. Tremelo gebruik ik inderdaad niet.

Plant
19 augustus 2010, 21:02
Het kan altijd zo geweest zijn en bewust zo afgesteld zijn (zwevend) om zo bij tremelo-gebruik zowel omhoog als omlaag te kunnen - om de toon heen 'wiebelen' dus. Hoewel ik 'm dan wel erg ver naar voren vind staan. In de praktijk word het zo afgesteld dat de hoge E snaar ongeveer een halve toon omhoog kan.

Kan ook zijn dat je dikkere snaren op de gitaar hebt gedaan en daardoor de brug nu naar voren komt. Inderdaad veertje bijplaatsen of schroeven bij de veerklauw achterop aandraaien.

mikeyaxeman
19 augustus 2010, 21:27
Kan idd liggen aan dikkere snaren.
Kan zijn dat je niet een extra veer erbij hoeft te zetten je hoeft misschien alleen die 2 grote schroeven wat aan te draaien bij de tremelo veren.
De jouwe staat wat extreem hoog lijkt mij maar Jimi stelde zijn brug trouwens ook zwevend af zodat hij hem naar achter kon trekken en naar voor kon duwen waardoor als extra bijkomstigheid hij de toon hoogte ook omhoog kon laten gaan.
Luister maar eens naar "Machine Gun" :

http://www.youtube.com/watch?v=zZANxW4iFnk

Op ongeveer 5:05 begint ie hiermee. :rockon:

edit: je moet ook niet de 6 schroefjes waarmee de brug op de body zit bevestigd te strak aandraaien by the way.

Nielsje
19 augustus 2010, 22:02
Ben je toevallig van een .009 setje naar een .010 of een .011 setje snaren gegaan? Dan is de snaarspanning gewoon toegenomen, en moet je dat compenseren met de twee of drie veren aan de achterzijde van je gitaar.

Je kan er een extra veer bijzetten, makkelijker is het om gewoon de twee schroeven waarmee je verenklauw vastzit, iets verder aan te draaien.

Flitser
20 augustus 2010, 00:16
Ik heb dit ook gehad. Schroef gewoon de klep aan de achterkant open en draai de 2 schroeven steviger aan die naar de nek toe gaan. Dat moet het probleem verhelpen. De snaren trekken meer aan je tremolo dan de veren, dus gaat de tremolo omhoog staan. Als je het compenseert aan de veren gaat de tremolo weer goed staan. Ik had destijds veel dikkere snaren erop gedaan.

Berend
20 augustus 2010, 00:21
Ga ik dat even doen! bedankt voor de reacties!

Eko
20 augustus 2010, 08:00
Liever veer bijzetten dan een stel schroeven dieper je body in draaien. Als je later weer omlaag wil ,in dikte, heb je diepe gaten in body met de kans op problemen. De schroeven houden dan minder goed.

mikeyaxeman
20 augustus 2010, 09:41
Nou zijn toch behoorlijke schroeven hoor, zo snel begeven ze het toch niet?
En als je een veer extra erbij zet kan het ook een stuk zwaarder gaan met de jengelstengel tenzij je dat ding niet gebruikt natuurlijk.
Tja het is toch een beetje een compromis zoeken natuurlijk.

Pepe
20 augustus 2010, 10:28
Een goed uitgangspunt voor een normale trem afstelling bij 010 is 3 veren en waarbij de schroeven ongeveer anderhalve centimeter uitgedraaid zijn.
De parameters zijn dan afstelling van schroeven, aantal veren en dikte snaren.

Sommige gitaristen draaien de schroef aan de baskant 2 x zo ver uit als de schroef aan de treble kant voor een harmonischer pitch.

Ik zie trouwens dat je niet aan callibrated pickup hoogte doet, dat neckpickupje zal wel in verhouding zacht klinken zo.

Nielsje
20 augustus 2010, 11:39
Een goed uitgangspunt voor een normale trem afstelling bij 010 is 3 veren en waarbij de schroeven ongeveer anderhalve centimeter uitgedraaid zijn.

Hmm.. ik snap je advies, maar ik vind het advies wat tricky voor een Noob.
Die afstand is natuurlijk geheel afhankelijk van de lengte van je veer, en de stijfheid ervan. Dat maakt nogal wat uit. Nou zijn de meeste veren wel van dezelfde lengte, maar de veerstijfheid die varieert nogal!

nickofzo
20 augustus 2010, 11:56
je kan ook overwegen de veren schuin te doen

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQgKyJf1EahPNMvqwhQ6qFuaRrAAlRpX xbw1LKSbcLQ9JpbZAw&t=1&usg=__I6jTVdx1HnZyoUq_hVahQRjE158=

ThomasPF
20 augustus 2010, 13:07
Ik heb dit ook gehad. Schroef gewoon de klep aan de achterkant open en draai de 2 schroeven steviger aan die naar de nek toe gaan. Dat moet het probleem verhelpen. De snaren trekken meer aan je tremolo dan de veren, dus gaat de tremolo omhoog staan. Als je het compenseert aan de veren gaat de tremolo weer goed staan. Ik had destijds veel dikkere snaren erop gedaan.

Was van mij ook zo, veel dikkere snaren op gelegd, en heb er een derde veer bijgedaan. Hij staat nog altijd een klein beetje naar boven, maar ik gebruik m'n tremolo vaker (voor surf) en ik heb hem in 'two ways' nodig.

Eko
20 augustus 2010, 16:08
Het verhaal met de schroeven gaat om het volgende. Schroeven zijn aan de punt dunner dan aan het eind waar de schroefkop zit. Als je die eerst dieper draait wordt het gaatje groter. Niet erg als je die zo wilt laten. Als je echter op een gegeven moment een snaardikte omlaag wilt wil je de tremelo weer terugstellen. Als je dan de schroeven weer losser wilt draaien gaan deze hangen aan de schroefdraad. Het dunnere gedeelte van de schroeven hebben dan iets teveel ruimte. De kans bestaat dan dat de schroeven door de schroefdraad ( in het hout) getrokken worden. Daarom liever een veer er bij of de veren iets schuiner zetten. Je hebt zowieso meer werk omdat de gitaar ook nog geintoneerd moet worden na wisseling van snaardikte.

Berend
1 september 2010, 15:26
Ik zie trouwens dat je niet aan callibrated pickup hoogte doet, dat neckpickupje zal wel in verhouding zacht klinken zo.

Uhmm ik ben inderdaad bang van niet. ;)
Ik heb sowieso het idee dat hij een keer goed afgesteld moet worden. Ik heb namelijk niet het gevoel dat ik momenteel optimaal geluid heb. Volgens mij kan hij standaard ook een stuk beter klinken dan hij momenteel doet.

Dat wordt even langs de muziekwinkel gaan om er eens naar te laten kijken/afstellen.
Iemand een idee wat dat ongeveer kost?

Roeland87
1 september 2010, 15:45
Volgens mij ligt dat gemiddeld (beetje afhankelijk van wat er allemaal moet gebeuren) een euro of 30/40 voor een afstelbeurt.

Als je het leuk vindt kun je natuurlijk ook heel veel zelf instellen, de afstellingen zijn gewoon bekend (natuurlijk wel te tunen naar eigen smaak). Je vindt hier (http://support.fender.com/manuals/instr_owners/FenderGuitarsAndBasses2003.pdf) de gebruikshandeiding op de fender website zelf geschreven. Het probleem met de brug staat op pagina 8, fender gaat bij een zwevende brug uit van een gap van ruim 3 mm (1/8 inch). Ze waarschuwen inderdaad ook voor het te ver indraaien van de schroeven. Verder vind je in die handleiding maten voor het afstellen van de hals, pickups, nou ja eigenlijk alles wel.

Arthis
1 september 2010, 17:05
Als je de brug lager zet komen de snaren toch ook lager op de hals, en als de gitaar 'zwevend' is afgesteld kan je toch fretbuzz krijgen? en moet je dan ook weer opnieuw intoneren?

Pepe
1 september 2010, 19:51
Je kan op een strat de brug niet lager zetten, alleen de zadels. Zweven of niet heeft weinig invloed op de snaarhoogte en dus buzzz.
Buzz komt door ongelijk fretjes wat kan liggen aan de kromming van de hals of euh... ongelijke fretjes.

wietse
1 september 2010, 20:54
gaan deze hangen aan de schroefdraad. Het dunnere gedeelte van de schroeven hebben dan iets teveel ruimte. De kans bestaat dan dat de schroeven door de schroefdraad ( in het hout) getrokken worden.


nieuwsflits voor je, de schroeven hangen altijd aan de schroefdraad.
de gebruikte schroeven noemt men ook wel eens zelftappers omdat ze zelf schroefdraad er in tappen, die punt heeft niks te maken met de stevigheid van de bevestiging.
alleen voor de geleiding en richting van de schroef.
de gaten zijn 9 van de 10 keer voorgeboord zodat het hout niet gaat splijten als de schroeven er in gedraaid worden.

pasqual
2 september 2010, 11:58
Je kan op een strat de brug niet lager zetten, alleen de zadels. Zweven of niet heeft weinig invloed op de snaarhoogte en dus buzzz.
Buzz komt door ongelijk fretjes wat kan liggen aan de kromming van de hals of euh... ongelijke fretjes.

als je brug ver omhoog staat als gevolg van slechte afstelling/dikkere snaren zoals bij TS, gaat de aktie wel degelijk omhoog. en als je vintage trem zwevend afstelt, zoals ik, moet je 'm maar een paar mm omhoog zetten. deze tremelo's zijn echt niet geschikt om capriolen mee uit te halen zoals met een floyd rose.

i.t.t. wat sommigen hier beweren kun je een vintage trem met een setje 010-046 gewoon met 3 veren af stellen en ook nog eens goed zwevend. over de do's en don'ts van het afstellen is heel veel te vinden op het net. type maar eens in op google: vintage tremelo adjustment.
en Pepe's advies voor een uitgangspositie bij afstelling is zo gek nog niet, je moet ergens beginnen. want meestal weet je niet of je stugge of soepele veren hebt.

groeten Pasqual.