PDA

View Full Version : Yes!! officiele studio!



dennis_rhcp
19 augustus 2010, 19:55
Hoi iedereen,

Ik ben gister naar kvk gegaan, en heb mijn home studio laten registreren!
dus ik ben nu veel bezig met alles opzetten, (boekhouding, promotie, website)

een klein beginnetje kan je hier zien: www.saneaudio.nl

als iemand nog tips heeft hoor ik het graag! (boekhouden, pr tips, etc)

Gr dennis

Solidkick
19 augustus 2010, 20:12
Waarom heb je dat gedaan als ik vragen mag?

dennis_rhcp
19 augustus 2010, 20:24
Ik heb nu zo'n 20 bandjes opgenomen, en dat is dus eigenlijk zwart werken.
Daar wou ik vanaf. ik verdien toch minder dan €12.000 per jaar, dus ik hoef geen belasting te betalen (eigenlijk wel maar dat krijg ik dan terug)

daarnaast werk ik veel als freelancer, en dan is het makkelijker als ik facturen uitschrijf

dat is een beetje mijn reden ;)

Steven Otto
19 augustus 2010, 20:41
Gaaf hoor!

Han S
19 augustus 2010, 21:06
Je kunt als particulier ook kwitanties schrijven en een boekhouding er op nahouden. Als je alles goed bijhoudt is er niets aan de hand, maar als je bedrijfsmatig gaat opereren heb je meer mogelijkheden. Je wordt als starter door de belasting in de watten gelegd met startersaftrek etc. Je moet wel je boeken goed op orde houden want je krijg een keer een controleur. Heb je dan alles goed voor elkaar en is er niets op aan te merken dan zie je nooit meer een controleur.

Een groot voordeel is dat je al je apparatuur kunt afschrijven en de betaalde BTW mag aftrekken. Je moet wel een bepaald aantal uren per week met je bedrijf bezig zijn, de belasting gaat geen hobby financieren.

Gearjunkie
20 augustus 2010, 00:04
Of je veel of weinig geld binnenhaalt, je moet zorgen voor een goede boekhouding, en dat kost tijd/geld. Als bedrijf moet je zorgen dat je elk kwartaal netjes je BTW aangifte doet, en ook betaald om maar wat te noemen.

Als je een 'echt' bedrijf wilt, moet je ook de intentie hebben te groeien, zodat je ervan kan leven. Zoniet, ga je het echt als last ervaren vrees ik.

skabouter
20 augustus 2010, 16:47
Van harte gefeliciteerd Dennis! heel goed bezig, leuk dat je dit nu wat verder getrokken hebt!
Erg mooie website ook, heel professioneel (beter dan een myspace, hehe ;) )

zomaar een vraag: waarom staat op je site "gemaakt op een mac"? ik zit dit wel vaker staan, maar waarom? wtf maakt het uit? of is het gewoon zo dat macgebruikers daar trots op zijn;)

Verder neem ik aan dat je met de site nog niet klaar bent...maar iets wat me opviel: die foto van je studiodesk zou ik niet op de 1e pagina plaatsen. Het lijkt op die foto teveel op een zolderkamer, en dat schrikt misschien wel af... Ik vind die foto bij "muziek" van jou achter die dikke tafel mss geschikter. just my 50 cents!

Succes nog he!

skanky
20 augustus 2010, 17:51
zomaar een vraag: waarom staat op je site "gemaakt op een mac"? ik zit dit wel vaker staan, maar waarom? wtf maakt het uit? of is het gewoon zo dat macgebruikers daar trots op zijn;)


Succes nog he!

Dit soort sites zijn gemaakt met iWeb, en daar zit een standaard functie bij om dat 'gemaakt op een mac'-dingetje toe te voegen.

The Bertman
20 augustus 2010, 18:05
Dat zou ik dus meteen weghalen, dat kost klanten. :) Maar een mooie site, en een mooie studio. Gefeliciteerd!

Solidkick
20 augustus 2010, 20:42
Check! als je wat omzet weet te genereren dan loont het de moeite.

ben benieuwd naar je showreel.
Beschik je over een eigen opname ruimte of doe je vnl op locatie?

Ries89
21 augustus 2010, 00:45
Dat zou ik dus meteen weghalen, dat kost klanten. :) Maar een mooie site, en een mooie studio. Gefeliciteerd!

Voor zover ik weet zet iweb dat er automatisch in, totdat je betaald.

Veel succes verder! Site ziet er wel strak uit. Ik ga binnenkort de muziekfragmenten eens luisteren. Zelf ben ik ook af en toe aan het overwegen om me in te schrijven bij de kvk. Maar vind het tot nu toe teveel gedoe. Voorlopig blijf ik nog even afwachten hoe dingen zich ontwikkelen, en lekker payrollen. Factuur via internet invullen, en ik krijg netjes begin februari een jaaropgaaf die naar de belastingdienst kan. Goed dat je de stap genomen hebt :).

dennis_rhcp
21 augustus 2010, 11:28
Bedankt allemaal!,

idd iweb zet het er automatisch in (dus niet echt een bewuste keuze) volgens mij kan je het ergens wel in een menu'tje weg vinken, daar ga ik even na zoeken!

Mijn "bedrijf" (klinkt veel groter dan het is:cooler:) is meer dat ik nu niet zwart werk. echt veel winst ga ik er niet maken, en elke winst gaat weer terug in appartuur etc.

Maar ik werk ook (sinds kort) bij een concertzaal en bij een geluidsverhuurbedrijf, dus daar schrijf ik nu ook facturen naar

"ben benieuwd naar je showreel." - wat is showreel?

@arjen idd ik ga die foto's omdraaien (Goed idee man!)

ik heb geen eigen opname ruimte helaas, ik ben daar wel heel erg op zoek naar, maar nu neem ik vaak in oefenruimtes op (dus niet echt de ideale akoestiek, maar je moet ergens beginnen)


Gr dennis

budje
21 augustus 2010, 11:47
eigen bedrijf beginnen is koel! Gefeliciteerd!

Nielsje
21 augustus 2010, 12:00
Ik zou de opsomming van je aanwezige apparatuur anders doen. Dit is nogal onoverzichtelijk. Misschien iets in de trant van:


Computer: bla bla
Mics: bla bla
Amps: bla bla

... ? :)

Speeddemon
22 augustus 2010, 14:18
Goed begin, maar ik sluit me aan bij Skabouter (die openingsfoto is teveel zolderkamer "ik heb een laptopje, wat mics, blabla en noem het een studio").

Als ik in jouw situatie zat, zou ik als eerste een x aantal goede low/mid-end mics erbij halen (zodat de Shure PG's en Samsons niet meer zo 'aanwezig' zijn in je mic list...Er zijn talloze betaalbare (vaak 2e hands) mics, die je met reden vaak in zowel home- als (semi-)pro studio's terugziet. Shure SM7B, MXL V67G, EV RE-20 (goed zoeken en je vindt er wel één voor onder de 250 euries), setje Oktava MK012's of Rode NT-5's (als opstapje naar Josephson C42's of KM84's), CAD M-179 (verplichte kost in 'this day and age'), Audio Technica ATM25 etc, etc...
Needless to say, ik heb die zelf allemaal. :soinnocent::ok: Wat dat betreft leest mijn mic-locker echt als een "best of affordable (home)recording" tiplijst.

Verder, investeer in 1 of 2 goeie channelstrips of mic-preamps. Zo'n Octopre is leuk, maar je wil voor je main vocal toch wel iets anders. Als 't erg betaalbaar moet, zou een Golden Age Project PRE-73 iets zijn (300 euro, Neve 1073 clone). Dit is er wel duidelijk 1 met karakter, dus daarnaast wil je misschien iets wat heel mooi clean is.
Verder, 1 of 2 'lok' mid/high-end mics om klanten te lokken, aangezien je het nu toch commercieel doet. Iedereen en z'n broer in het hobby-segment heeft een vergelijkbare miclist als de jouwe, maar gooi er ineens een Brauner Phantom Classic, een Neumann, Peluso, Telefunken, Soundelux U195, etc. (mics van rond de 1000-1500 euro) en je hebt de 'upper hand' t.o.v. je 'concurrentie'.
Mijn ervaring vooralsnog met mics die daar net onder zitten/cq. aardig mee kunnen komen, zijn de AT 4047 en de Røde K2 (al moet ik die laatste nog beter testen). Mijn volgende mic in die sector zal dan ook zeer waarschijnlijk in die 1000+ categorie zitten, maar voorlopig kan ik wel effe vooruit.

En misschien is het geen gek idee om wat goede, maar goedkope outboard (fx en comps) toe te voegen. Een goedkope GOEDE EQ moet ik nog tegenkomen (meestal wordt de Speck ASC (parametrisch) als het 'begin' gezien, maar kost 500-600 euro voor 1 kanaal) , maar goede, goedkope comps zijn er wel degelijk:
FMR Audio RNLA, FMR RNC, Focusrite Compounder (men roept altijd dat dit 'dé' dance-comp is; ik vind 'm voor rock ook heerlijk op drums), Art Pro VLA II...koop die laatste 2 2e hands, en je vindt ze voor onder de 300 euro. De eerste 2 zijn nieuw 215 en 179.
En met goedkope outboard fx kun je je processor goed ontlasten, naast dat een Lexicon, TC, Yamaha, Roland of Sony niet misstaat in je gearlist.

dennis_rhcp
23 augustus 2010, 01:27
Ok bedankt!

@speeddemon:
ik snap opzich wat je bedoel maar:
Eigenlijk zijn alleen de samson budget microfoons, (ik heb ook geen shure PG maar BG en die bg 5.1 is echt best wel goed, vooral snare, naar mijn mening beter dan de vaak gebruikte sm57, omdat de hihat die binnenkomt veel mooier klinkt) ook de samson co2 zijn zo slecht nog niet, heel bruikbaar dat hebben we ook geconcludeerd bij de record meeting, ok ze klinken dun maar voor overheads is dat prima. maar idd ga ik sparen voor beteren (sE4)

Mooiere microfoons wil ik ook wel, maar ik sta nu nog 5000 euro schuld (studie) maar ik ben er ook achter gekomen dat backline belangrijker is dan mooie spullen, want een neumann op een gamma drumstel wordt ook niemand blij!

maar op mijn verlang lijstje staat wel:
Blue bluebird, Akg D12, sE4, Md441 en nog een mooie ribbon

ik geloof niet dat outboard je proccesor ontlast want ik denk dat het omzetten naar AD/DA meer kost dan een plugin, daarnaast zie ik ook weinig nu nog de meerwaarde.

kwa voorversterker is de octo pre nu nog prima werkbaar, maar ik wil idd mischien of losse preamps, maar eigenlijk zou ik wel een mooie DDA tafel of een D&R tafe willenl hebben los daarvan dat ze mooie preamps hebben, hebben ze ook nog een uitgebreide EQ, en ook voor monitoring is een tafel wel handig

Daarnaast ik ben eigenlijk maar vanaf kerst echt bezig, want ik had toen mijn eerste SM57 en een geluidskaart gekocht, iets meer dan een half jaar later en ik heb een best leuk werkbaar setje.

Han S
23 augustus 2010, 10:26
Ik heb een stuk of wat topmicrofoons, maar of dat nou meer klanten trekt betwijfel ik en ik heb het meegemaakt dat een zanger koos voor de SP B1 inplaats van de Neumann die net zoveel kost als 50 SP B1's.

skabouter
23 augustus 2010, 11:57
ik sluit me aan bij wat remco zegt. wat goede apparatuur heeft wel zn meerwaarde, en het staat mss profi voor de klant (met kennersoog), maar uiteindelijk blijft het een kwestie van hoe je het gebruikt! In the box kan je zeker ook prima werken, zeker met wat fijne plugins.

Goeie mics zullen nooit in de weg staan, maar zijn wel duur, en wat dennis zegt is ook erg waar, dat je beter bij de wortel kan beginnen, en dat is een goeie backline met goede muzikanten.

Afterall blijft alles toch vooral een budget kwestie. je moet idd wel het geld hebben... Maar so far zit je helemaal goed dennis, zeker in zo`n korte tijd! het kan alleen nog maar beter worden! Maar de beste apparatuur ben je zelf. met je technisch oor en je apparaat&software kennis van toepassingen kom je verder dan met de duurste outboard apparatuur!

Je moet ook altijd kijken wat zin heeft. door hele dure dingen te kopen kom je niet direct verder in betere sound, je keten is immers zo goed als je slechtste schakel.

Zelf heb ik hier nogal last van, omdat ik een budget studio heb, met vrijwel geen hi-end gear. Alles klinkt goed en prima, maar voor de volgende kwaliteitsstap zou ik vanaf de basis moeten beginnen. Als je met toppreamps en topmics werkt heb je hier meer aan als je ook je kabels upgrade en je convertors. en dat is een nog veel duurdere grap!

Harald
23 augustus 2010, 12:40
Ok bedankt!



ik geloof niet dat outboard je proccesor ontlast want ik denk dat het omzetten naar AD/DA meer kost dan een plugin, daarnaast zie ik ook weinig nu nog de meerwaarde.



Moet het nog even proberen als ik zin en tijd heb (zal denk ik worden tegen dat (en als) ik zelf de uiteindelijke opnames voor mijn volgende solo-cd ga mixen) maar ik bedacht me ineens dat ik mijn Lexicon galm ook gewoon digitaal kon aansluiten op mijn Firestudio project, ipv analoog. Dan heb je het hele probleem niet en sla je ook nog een dubbele DA/AD conversieslag over. Maar goed, nu staat alles klaar en hoef ik alleen de boel op te starten om te kunnen opnemen. Blijft dus even 'if it ain't broke, don't fixi it' tenslotte. Maar goed, longstoryshort, die AD slag hangt dus van de randapparatuur af. Een deel daarvan is natuurlijk gewoon al voorzien van een digitale input. 19"Reverbjes etc. zijn tenslotte vaak ook gewoon digitale effecten.


Wat me wel opvalt bij je site is dat je het presenteert als een studio, waarbij het toch al snel duidelijk is dat het de zoveelste 'zoldersetup' is
terwijl wat je eigenlijk kunt doen een (al dan niet live) opname op lokatie is. Ik zou dan denk ik de site daar ook op inrichten. De mensen die nu echt op zoek zijn naar een studio waar ze met hun band kunnen opnemen (wat bij jou thuis lijkt me niet gaat lukken) skippen je site nu vrij snel. Op zich nu geen ramp, aangezien dat toch je markt niet is, maar misschien loop je net als Skabouter snel tegen iets aan waardoor je dat wel kunt gaan doen. Zijn tegen die tijd dezelfde mensen weer in de markt voor studiosessies is de kans groot dat ze jouw inmiddels uiteraard bijgewerkte site niet eens meer bekijken. Ik zou het veel duidelijker als een mobile studio aanbieden denk ik.

dennis_rhcp
23 augustus 2010, 17:34
Harald wat je zegt is inderdaad waar, ik ga dat zeker even veranderen ik heb het momenteel nog even druk, maar dit zijn tips waar ik zeker wat aan heb!

dennis_rhcp
23 augustus 2010, 18:49
ik heb de site alweer een stukje aangepast, dankzij jullie tips!!

skabouter
23 augustus 2010, 20:42
Heel goed Dennis, ziet er beter uit nu! goed bezig!

Speeddemon
23 augustus 2010, 21:04
Ok bedankt!

@speeddemon:
ik snap opzich wat je bedoel maar:
Eigenlijk zijn alleen de samson budget microfoons, (ik heb ook geen shure PG maar BG en die bg 5.1 is echt best wel goed, vooral snare, naar mijn mening beter dan de vaak gebruikte sm57, omdat de hihat die binnenkomt veel mooier klinkt) ook de samson co2 zijn zo slecht nog niet, heel bruikbaar dat hebben we ook geconcludeerd bij de record meeting, ok ze klinken dun maar voor overheads is dat prima. maar idd ga ik sparen voor beteren (sE4)
Als mijn ervaring met de SE2200A een indicatie is voor de sE4, zou ik voor iets anders gaan.



Mooiere microfoons wil ik ook wel, maar ik sta nu nog 5000 euro schuld (studie) maar ik ben er ook achter gekomen dat backline belangrijker is dan mooie spullen, want een neumann op een gamma drumstel wordt ook niemand blij!
Oh absoluut; ik ging er alleen gemakshalve vanuit, dat je als 'mobiele studio' niet snel afhankelijk wilde/hoefde te zijn van je eigen backline.



kwa voorversterker is de octo pre nu nog prima werkbaar, maar ik wil idd mischien of losse preamps, maar eigenlijk zou ik wel een mooie DDA tafel of een D&R tafe willenl hebben los daarvan dat ze mooie preamps hebben, hebben ze ook nog een uitgebreide EQ, en ook voor monitoring is een tafel wel handig.
Zeker dat een goede tafel dan meerwaarde biedt. Maak i.i.g. niet de fout om daar 'to settle for less'; je kent het wel... "Woah, ik heb een 32 kanaals Phonic/Behringer" om maar een grote tafel te hebben. Maar bedenk ook dat bij een tafel, AL je signalen dan dezelfde kleuring krijgen. En ook -of zelfs juist- DAN biedt een afwijkende klankkleur qua preamp iets goeds.

En nogmaals, er zijn zoveel (best) goede, betaalbare spullen te koop. Ik zal ook echt niet overdreven adviezen geven...Als je 2 jaar bezig als homerecorder bent en je zoekt de next step in een galm, is een Lexicon 480L een leuke droom, maar niet realistisch. Maar voor 200-300 euro zijn er diverse galmen/effecten/outboard stuff te vinden, die vaak beter zijn dan hun even dure concurrentie, en DIE krenten uit de pap zijn dus interessant.
Kijk, er zijn natuurlijk geen regels. Als jij een Alesis 3630 perfect kan toepassen, "more power to you", maar als je ergens wilt beginnen met iets allrounds en goeds, wat je ook waarschijnlijk nog gebruikt tegen de tijd dat je de big boys (LA2A, 1176, Distressor, Fairchild, etc.) hebt/gebruikt, en dan is een FMR RNC (179 euro's) een prima investering.

Dus dat is een beetje mijn invalshoek; besteed je geld gewoon goed, maak niet de fouten, waar anderen al van geleerd hebben.
En zoals anderen gezegd hebben, die AD/DA is een non-issue bij allerlei modernere reverbs/multi-fx, aangezien er vaak S/P-DIF I/O aanwezig is. (zoals in je eigen TC M-350)
Goedkope, best goede optie om de Lexicon sound binnen te halen, is de LXP-1. Heb je voor minder dan 100 euro, en is naar mijn mening/ervaring beter dan de MPX-100, MPX-200, die 2e hands gelijk geprijsd zijn. (dan heb je weliswaar geen digitale I/O)

dennis_rhcp
23 augustus 2010, 22:00
Bedankt man!

je hebt 100% gelijk dat je je geld goed moet besteden! ik ben dan vooral ook echt marktplaats aan het afstruinen voor mooie microfoons etc,

maar is het verschil van preamps dat echt zo groot? ik heb namelijk op homerecording.be een test beluisterd tussen preamps, maar ik hoor die verschillen niet zo (net als vele anderen) ik geloof best dat een milenia/avalon preamp heel erg goed is, maar ik denk dat dat echt te hoog gegrepen is,

outboard staat ook wel erg stoer (tenminste dat vind ik;)) maar dat is idd iets over 2-3 jaar intressant

Dit is ongeveer waar ik na toe wil uiteindelijk (lijkt me best haalbaar)
http://i535.photobucket.com/albums/ee356/dennis_rhcp/Schermafbeelding2010-08-23om213522.png

Maar dan met beetje outboard, en een mooie 24kanaals tafel

zal ik mijn giro maar even geven;)

gr dennis

Speeddemon
23 augustus 2010, 23:54
Bedankt man!

je hebt 100% gelijk dat je je geld goed moet besteden! ik ben dan vooral ook echt marktplaats aan het afstruinen voor mooie microfoons etc,

maar is het verschil van preamps dat echt zo groot? ik heb namelijk op homerecording.be een test beluisterd tussen preamps, maar ik hoor die verschillen niet zo (net als vele anderen) ik geloof best dat een milenia/avalon preamp heel erg goed is, maar ik denk dat dat echt te hoog gegrepen is,
Ik had het (nog) niet over zulke preamps. Maar op Zenproaudio bijvoorbeeld staat een vergelijkende test tussen de GAP PRE-73 (€300,-), Chameleon Labs 7602 (€800,-) en een originele Neve 1073 (€2500-3000,-) en die verschillen zijn voor menigeen de 10x prijsverschil niet waard. Daarna wordt het gebied wat moeilijker; zo zijn er volksstammen die vinden dat de serieuzere preamps (zonder comps/EQ) pas beginnen bij de Grace M101 (€689,-) of een FMR RNP (€469,-), al zijn er ook weer tallozen die de meerprijs van die RNP t.o.v. de M-Audio DMP-3 (€125-150,-) niet horen. Ik heb zelf destijds 2x een DMP-3 gekocht, omdat mijn toenmalige recorder (Korg D16) geen phantompower had en de preamps wel beter konden. Nu zal zo'n DMP-3 voor jou meer een side-step zijn dan een grote stap vooruit t.o.v. de Octopre, maar die GAP PRE-73, die kan ik je echt aanraden.

Verder, ook vanwege zijn eigen sound (en het feit dat ie nog steeds wordt aangeraden door techs, die veel duurdere preamps/channelstrips hebben) is de Joemeek VC1Q (en NIET de VC1Qcs!!!) een aanrader. De niet-cs versie heeft nl. een transformer coupled input en specifieke opto-compressor, die voor een bepaalde klankkleur zorgen. Die channelstrip is 2e hands wel te vinden voor 400-500 euro, soms goedkoper. En de EQ en de-esser zijn ook wel o.k.! (beter dan een Voicemaster Pro kopen i.i.g.)

Wat vaakst genoemd wordt als het rotste prijs-gebied voor pre-amps/channelstrips, is de 500-1000 euro range. Dus wordt vaak aangeraden om dat gewoon over te slaan en door te sparen voor de serieuzere pre's (Great River, Chandler, Universal Audio, Summit). Daar begin ik zelf dus een beetje te geraken... met de twijfel of ik bijv. een Daking Mic Pre One of Universal Audio Twin-Finity (700-800 euro) zou kopen, of effe doorsparen. Ik weet i.i.g. wel dat er geen Presonus Eureka, Mindprint Envoice, TL Audio 5051 VP, SPL Track One of Focusrite Voicemaster Pro komt. Dat zou voor mij teveel een side-step zijn t.o.v. m'n huidige VC1Q en ART Voice Channel.



outboard staat ook wel erg stoer (tenminste dat vind ik;)) maar dat is idd iets over 2-3 jaar intressant

Hoezo 2-3 jaar? Als je idd kijkt naar de Avalons, Millenia's, Tubetechs, Cranesongs, vintage Neve's, API's, Urei's, tja, dat wordt sparen geblazen...maar wie zegt dat je niet wat 'carefully selected items' voor die tijd bij elkaar kan krijgen?

Sorry voor weer een lange post, maar ik lul graag over studio-spul. ;)

jannest
24 augustus 2010, 14:00
yup je site ziet er nu een stuk beter uit
maar ff een stomme vraag maybe

heb je geen back up computer ?


zo niet, dan zou dat het eerste zijn waar ik geld aan zou uitgeven

dennis_rhcp
24 augustus 2010, 17:30
het is een mac he;)

geintje, ik wil nog wel een tweedehandse mac erbij (vast)

jannest
24 augustus 2010, 22:22
het is een mac he;)

geintje, ik wil nog wel een tweedehandse mac erbij (vast)

tuurlijk ;)

maar zou die zou echt zo snel mogelijk aanschaffen

gitaarhaantje
25 augustus 2010, 18:35
Dit is wel een interessante thread!

Ik heb er namelijk zelf ook aan zitten denken om me in te schrijven als freelancer. Heb je misschien nog tips of dingen waar ik rekening mee moet houden?

Qua financiën hoe regel je alles? besteed je dat uit of doe je dit zelf?

En heb jij je ingeschreven als freelancer of als bedrijfje?

Let me know ;)

Greetz!

dennis_rhcp
26 augustus 2010, 12:41
Hoi,

Ik heb een eenmanszaak opgericht, daarmee kan je facturen meeschrijven,
dus als ik nu werk voor luxor live, (als freelancer) dan schrijf ik naar luxor een factuur uit voor de gemaakte uren.

mijn ouders hebben een belasting advieseur die mij nu ook helpt,
en een vriend van mij doet nu een hbo economie/belasting etc, dus hij weet ook wel het een en ander vanaf!

ik hoop dat je er wat aan hebt!

gr dennis

gitaarhaantje
29 augustus 2010, 22:22
Wel grappig dat iedereen die ik spreek over een eigen bedrijfje de belasting/boekhouding niet zelf doet...

Is dit dan zo moeilijk? en heb je ook echt marktonderzoek e.d. gedaan om te kijken op welke doelgroep je richt enz....?

Ik ben van plan om een workshop te volgen waarin je geleerd word hoe je dit aanpakt/opzet. iemand hier ervaring mee?

Han S
29 augustus 2010, 22:47
Belastingzaken kun je beter overlaten aan een expert, dat zal je alleen maar geld opleveren.

guhlenn
2 september 2010, 14:12
Tuurlijk gaat het om wat je met de spullen doet ipv hoeveel ze kosten, maar mijn eerste indruk was ook die van de zoveelste zolderkamer studio. Je kan ook mics huren of iets dergelijks. Zeker nu elke aap een eigen studio thuis heeft moet je je toch onderscheiden. Maar goed, van de andere kanrt, je moet ergens beginnen en wat ois nou leuker dan met je interesse de hele dag bezig te zijn... succes!

skabouter
11 september 2010, 23:48
Update? hoe gaat het ermee Dennis? Al nieuwe opdrachten erbij?
Doe je verder nog aan promotie? Flyers/posters? moet ik ook nog steeds rond krijgen (ontwerpen zijn er, nu nog drukken). wel goed idee denk ik! En zorg voor visitekaartjes, om altijd bij je te hebben!