PDA

View Full Version : 3 humbuckers afstellen



m@rijn
19 augustus 2010, 17:56
hallo,
Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een El Maya custom SG http://heartsfear.de/maya/5.JPG. Zoals je kunt zien met 3 humbuckers. Nu wil ik de gitaar graag wat beter afregelen, want dat is mijns inziens heel lang geleden. Het gaat vooral om de elementen, hoe regel ik die het beste af? (welke hoger, welke lager, ...?). Ik wil graag een wat strakker geluid. Nu klinkt het zowat 'zompig' als je snapt wat ik bedoel.

en wat ik mij afvraag: Er zijn 3 standen op de gitaar, is het enkel de hoogte van element-snaar die de klank van die stand bepaalt? Of speelt er nog wat mee?

en mocht dit van belang zijn: ik speel met een jcm 800 2210

alvast bedankt!

Buzzel
19 augustus 2010, 18:17
De klank veranderd ook als je dichter naar de brug toe gaat, dat klinkt vaak wat scherper en word dan ook vaak gebruikt als het element voor de solo's. Dus voor wat strakker moet je zeker de brugpick-up nemen.
Als je je pick-up meer omhoog doet zal dit je gitaar een grotere output geven waardoor die meer gain heeft en lager word het allemaal wat minder gain en (ik geloof) wat zompiger.
Ik weet niet precies hoe het zit met het geluid maar dat laat ik maar over aan de professionals op dit forum

barno
19 augustus 2010, 19:33
De klank veranderd ook als je dichter naar de brug toe gaat, dat klinkt vaak wat scherper en word dan ook vaak gebruikt als het element voor de solo's. Dus voor wat strakker moet je zeker de brugpick-up nemen.
Als je je pick-up meer omhoog doet zal dit je gitaar een grotere output geven waardoor die meer gain heeft en lager word het allemaal wat minder gain en (ik geloof) wat zompiger.
Ik weet niet precies hoe het zit met het geluid maar dat laat ik maar over aan de professionals op dit forum

juist andersom: pups lager draaien voor meer strakheid. lager: betere definitie, minder volume (maar daar bekommert zich je amp wel om)

Orpheo
19 augustus 2010, 20:00
te kort door de bocht, hoog is strak, laag is zompig, of vice versa. ieder element heeft een sweet spot. ik vind het bijvoorbeeld prettig om een superhot elementt in de hals te hebben (liefst 44 awg, 16k, alnico8), en dan 'm heel laag te schroeven, en een brugelement hoger. de 'balans' tussen de hoogtes van de elementen levert de tone. je hoort ook het verschil in tone en sustain als de ander omhoog of omlaag gaat. Ik heb nu, na weet ik hoeveel 3 puppers gehad te hebben, dat de balans altijd effe zoeken is, er is geen standaard 'rule of thumb' regel voor.

kortom: veel plezier met pielen! :D

Buzzel
20 augustus 2010, 16:35
juist andersom: pups lager draaien voor meer strakheid. lager: betere definitie, minder volume (maar daar bekommert zich je amp wel om)

weer wat geleerd :P

m@rijn
20 augustus 2010, 18:14
bedankt voor de adviezen :)

kzal mij morgen es amuseren