PDA

View Full Version : Wat was jullie eerste bas?



paul15
3 mei 2003, 19:21
een tijdje geleden heb ik om tips gevraagd bij het aankopen van mijn eerste bas. Ik heb veel reacties gehad, nog bedankt daarvoor. Uiteindelijk is het een Ibanez 300DXSB geworden met een 30 watt versterker van Leem. De bas was 2e hands (maar zag er als nieuw uit) en als set kostte het me 400 euro. Maar nu heb ik een vraag aan jullie: wat was jullie eerste bas en waren jullie daar tevreden over?

Paul 15

bassopotmus
3 mei 2003, 19:28
well, me eerste bas was een Ibanez GSR200 die ik in zon starters set kocht, maar na veel wikken en wegen merkte ik dat deze bas gewoon niet voor me was weggelegd, te weinig "bodymass" en gewoon zero sound, meer hoog dan laag.

Toen ben ik over gegaan op een Olp stingray waarover ik nog steeds zeer tevreden over ben, ondanks de erg shitty electronica, maar we gaan upgraden.....
ik denk dat me 400€ Olp altijd mijn main axe zal blijven, natuurlijk met de nodige upgrades.

En verder hebben we een vintage jazz van Fender nar het '64 model. Ook up te graden met wat vintage Pu's, maar verder helemaal lekker...
Ow dat was alweer te veel info, sorry

skabouter
3 mei 2003, 19:52
ik had voor 600 gld een tweedehands (in nieuwstaat) Yamaha BB-g5 !
dat was een koopje, nieuw is dat ding 580 euro nu.

ik heb veeeeeel bassen geprobeert, maar ik vind die yamaha echt errrrrg goed. prachtige volle toon, welliswaar passief, maar zeer degelijk geluid. prachtige body, en super sleeke, stevige goede neck. prima bas, vor dat geld.

jaspertomas
3 mei 2003, 20:04
ik begon met een squier standard special (p-body en j-neck, p/j pickups) en een ibanez sw25dx (25 watt). Na een paar maanden heb ik al een nieuwe versterker (yorkville bm200) gekocht omdat met die ibanez niet in een band te spelen was. En na een jaar heb ik (ook) een OLP aangeschaft en dat is nu m'n lievelingsbas. Die squier gebruikte ik niet meer en die heb ik dus maar ingeruild voor een elektrische gitaar. Als ik zo terugkijk heb ik niet echt efficient gedaan, maargoed, ik wist eerst niet dat ik bassen (en muziek in het algemeen) zo leuk zou gaan vinden. :smile:

Ruud
3 mei 2003, 21:15
Mijn eerste was een IBANEZ roadstar II uit 83, jaartje of 4 geleden gekocht samen met een versterkertje.. heb ze nog steeds.. inmiddels 3 jaar geleden ook een Yamaha BBG5s gekocht (en ja die bevalt me nog zo goed dak hem nog niet vervangen heb)..

BB
3 mei 2003, 21:33
Ibanez SR 400 > Epi Thunderbird > Fender Jazz > Fender P

Chris Wolstenholme
3 mei 2003, 21:47
ik speel nog steeds op mijn 1e bas :smile:

een Vintage stingray kloon, die ik binnenkort is flink ga opvoeren met een SD humbucker en een extra jazz element voor de halspositie waar nu nog niets zit :smile:

Clunk
3 mei 2003, 21:52
een goedkope samick jazz-ding met een p/j pickup en een single ciol bridge pickup
en een 15 watt animal versterker (die ik nog steeds heb om thuiste oefenen )
eh eh.. die samick klonk opzich wel oke, maar die hals was nogal heel erg honkbalknupel achtig,'
en hij speelde heel erg stroef daardoor :smile:
dus bennik meteen overgestapt op een ibanez sr705... omdat ik had gehoord dat die dus slanke halzen etc hadden, en jah, ik moest per se een 5 string, hoewel ik daar toen wel twee weken mee aan het prutsen was voordat ik doorhad dat ie erop zat, en er dus ook gebruik van kon maken :grin: :grin: :grin:
en ehh... die ibanez daar speel ik nu nog steeds op :smile:
bennik voorlopen nog wel ff tevreden mee vind ik :razz:
maar die samick vond ik 3keer nix :sad:

Easy Rider
3 mei 2003, 22:29
Mijn eerste bas had ik een paar maandjes geleend van m'n buurman, een witte Mexicaanse Jazz. Had daarvoor een 25 watt Rockwood versterkertje gekocht (waar nu m'n broertje over speelt) die trouwens best lekker vintage klinkt...
Maar bas die ik kocht en dus ook echt van mij is en tot nu toe m'n enige bas, is een Ibanez SoundGear SR1000, uit de helaas stopgezette Professional serie. Hele fijne bas... hele mooie bas ook, ik dig gewoon die oliefinish, de mahonie body en de 5-piece hals. Je moet het hout zien, de nerf kunnen voelen, de ziel kunnen raken! Het klikt misshien raar, maar ik kan altijd veel dieper 'connecten' met een 'natural' finish (houten) muziekinstrument (contrabas?? Ja graag!!!!). Dus geen effen laklagen voor mij.
Hm, maar dus, die bas zal waarschijnlijk altijd my main man blijven, hele flexibele sound, en kristalhelder van toon. En van het speelcomfort moet ik nog zien (voelen dus eigenlijk) dat een andere bas dat overtreft! Ik ben 'm iig nog niet tegengekomen.

EZ

FleaBass
4 mei 2003, 03:53
m'n eerste bas is van een onbekend merk, het merk staat er niet eens op, er staat alleen Bass Series op tis een P-Bass kopie, ik heb em van m'n vader gekregen die had em van een kennis, hij was bijna niet gebruikt lag gewoon ergens op zolder...kreeg tegelijk ook een 70's peavey top met 2x15" cab erbij, kon meteen aan de slag, kheb alles nog, speel niet meer op die bas, maar doe em ook nooit weg..tis je eerste...zucht..."ze" word een mooie wand-versiering :smile:

AntY
4 mei 2003, 03:58
mijn eerste bass is nog steeds mn main axe, een Cort Stingray-achtige bass. daarnaast heb ik een aria explorer-bas.

Eternal Despair
4 mei 2003, 18:02
Ik ben begonnen op een squire p basje met een fender bxr 45 watt versterkertje. Toen heb ik een kort artisan gekocht waarbij ik de squire heb ingeruild. Daarna heb ik een peavey tko 115 versterker gekocht. Snel daarna kwam me boss ODB-3 die ik trouwens al weer verkocht heb. Toen heb ik laatst nog een bc rich ironbird (us serie) gekocht. En mijn nieuwste aankoop is een BASS POD.

Dit zijn dan wel niet alleen maar gitaar die ik gekocht heb maar ik dacht hmm laat ik meteen maar ff alles vermelden. Heb toch niet veel beters te doen op het moment.

Clunk
4 mei 2003, 18:29
gheghe..
ik doe mee!
ik heb ook nog twee 6m kabels gekocht..
uh een 2 meter kabel..
een ibanez adapter...
een sb7 bass effect van ibanez.. :grin:
een standaart :smile: goh goh
en ehm.. stemapperaat :smile:
en was dat het?
ik denk et wel :smile:
ow..WACHT! een niewe (naja, tweedehands) vertserker... een 15 inch Kustom combo :smile:
yeah :smile:
en een patatje met, omdat ik honger had :grin:

bassopotmus
4 mei 2003, 19:38
wil nog ff reageren op my man Easy.
Wat betreft die natural finish, ik kan dat echt goed begrijpen, al moet ik dan ook geen lak laag hebben, dus gewoon bv. een wax finish.
Ik speelde eens een Warwick en ik "voelde" de bass gewoon leven. Maar volgesn mij klinkt het niet direct beter hoor, tis een feeling. Mishcien eens aan denken bij me volgende...

Clunk
4 mei 2003, 21:11
uhm,
maakt dat uit kwa geluid?
kan dat uitmaken? lak/natural
:smile: koel...
ik vind eig een mooie olie finisch zoals op bv. een k5, of warwick fna jazz.. idd wel mooier,..
helaas dat die bassen ook zo duur zijn :sad:

Wouter J
5 mei 2003, 00:26
Mijn eerste bas (en dan sla ik mijn experimenten over) was een Vantage Precision bass copie die leeg kocht DWZ: geen element, geen stem mechanieken, Nadat ik die er op heb gezet werd dat mijn belangrijkste instrument en zelfs nadat ik bij Knooren mijn custom creaties heb gemaakt ging die Vantage altijd mee naar optredens als back up. Er zijn ook optredens geweest waar ik mijn cutom modellen liet staan en het hele geval op die Vantage speelde.

Ik heb de Vantage laatst op pensioen gezet en heb een begin jaren tachtiger Hondo Precision gekocht om haar te vervangen.

JV
5 mei 2003, 00:47
dat is mijn huidige bas.

fender mex jazz bas

http://home.planet.nl/~vos02157/jazzbas.html

De Teng
5 mei 2003, 10:36
Mijn eerste is nog steeds de huidige. Aria Pro II TSB 350 uit 1982. Het mooiste van het verhaal: ik heb hem gekregen.. :grin: (Overigens was de reden minder leuk, dat de vader van mijn beste vriend op zijn 43e overleed, maar goed.)

Momenteel is ie 'ter ombouw' bij Bassmatters, omdat het element kattenpis is. Je hoort alles qua omgevingsgeluiden door je amp heen, dus ook als je aan het opnemen bent! Ik krijg net zo snel feedback als de gitarist. Nu komen er Bartolini's in - Music Man element (serie/parallel/single-coil schakelbaar) met een Jazz element bij de hals. Moet nogal feest worden over een paar weken als ie klaar is, ik heb er erg zin in :wink:

Amp is nu trouwens een Peavey T-max met een Eden kastje. (ook leuk)

bassopotmus
5 mei 2003, 11:37
heey dat zei je al es tegen mij, ik wil het echt eens zien en kijken wat je met die schakeling allemaal kan!

De Teng
5 mei 2003, 11:40
Ik ben al net zo benieuwd als jij, ik heb geen idee hoe het gaat klinken. Aangezien het model heel anders is dan standaard en er al in gefreesd is ben ik benieuwd wat nu de pickup afstanden gaan worden.... maar het duurt nog zo lang! :S

bassopotmus
5 mei 2003, 11:41
wie doet dat?
Meister Paul?

Moet ik ook es langs voor de pre-amp cavity te laten frezen

De Teng
5 mei 2003, 12:18
Neu, Paul stuurt hem naar Patrick. (koopman) Zelf freest ie het niet en die paar schroefjes lukken hem dan nog wel. Vind je het trouwens de moeite waard om je OLP zo extreem op te schroeven ipv een echte MM te kopen?

Chris Wolstenholme
5 mei 2003, 12:43
he de teng, das precies wat ik ga laten doen :grin:

De Teng
5 mei 2003, 12:57
Je ziet het... advies wordt direct opgevolgd! haha ( Ik niet de boel omdraaien he?)

brushshock
5 mei 2003, 13:31
Ga waarschijnlijk een squier showmaster 5-string kopen, samen met een basforceXL(200w)van Hughes-and-kettner.Wel effe schrikken van de prijs van dat ding (825euro)!!!!!!!
Zijn er geen goedkopere versterkers met hetzelfde vermogen?

telecastermaster
5 mei 2003, 16:36
Fender Precision bas (USA, 1978) voor fl 1000,- (in 1985 dan)

hoofd
5 mei 2003, 16:44
Op 2003-05-05 16:36, schreef telecastermaster:
in 1985


In dat jaar ben ik geboren :smile:.

Mijn eerste bas is overigens een Cimar Jazzbasskopie basje, die momenteel helemaal uit elkaar ligt vanwege een grote make-over (frets eruit, andere elementen, body ander kleurtje). Is overigens ook (nog :wink:) mijn enige bas (2de wordt waarschijnlijk een goedkope P-bas kopie).

telecastermaster
5 mei 2003, 16:47
Ken je nagaan! Toen speelde ik al mijn eerst precision bass :smile:

bassopotmus
5 mei 2003, 17:18
Ik ga ook me OLp zwaar maar ook echt zwaar modden, dus je bent in goed gezelschap.
-edit

Maar dat Paul het niet meteen doorsluist naar Andre van der End, zijn zowat partners in crime, zeker allebij in Nijmegen. Maar ik denk dat Andre alleen maar bouwd en geen customising doet.

Ik ga allereerst me brug vervangen, door een gotoh, model 206 denk ik, kan ik de snaren meteen door de body doen, zoals de '70 'Rays

Dan laten we maar eens frezen, gaan we voor een Aguilar obp-(serie 3)
Heel veel mogelijkheden en op talkbass zijn ze er goed te spreken over, en hij is niet veel groter als een plectrum, klein voordeel.
Met de pre meteen maar de PU, gaan we voor een SD, Alnico versie of Ceramic, zien wel.
Owja de output komt dan aan de onderkant van de body, waar die dingen ook eigenlijk horen.

Mischien vervang ik de nut nog voor een bone exemplaar.




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bassopotmus op 2003-05-05 17:57 ]</font>

frenske
6 mei 2003, 09:42
Mijn eerst bas was een zwarte Squier Jazz. Mooi dingetje maar zwaar. Zeer matig geluid, tenzij je ging slappen (wat ik dus niet kon)!
Ik had hem voor 175 euro gekocht (incl. gigbag en kabels) en verkocht voor 185 (exclusief), dus daar heb ik toch mooi winst opgemaakt!
Bij cashconverters heb ik een Peavey TKO 80 gekocht voor 115 euro en die heb ik nog steeds!

Anavrin
6 mei 2003, 15:24
TCS Pbas kopie, was toen een koopje met een 80 W rebel bascombo (700 gulden). Met de schrale keuze tussen rood, zwart en offwhite, heb ik de offwhite gekozen. De amp is ondertussen verkocht (die deed het nog maar 10 minuten en dan kapte ie er mee), ik heb nu een trace 4x10h + een fendertop. De bas is ondertussen geupt met een extra element. Ik heb nog een bas, Yamaha RBX 260, waar ik de eerste tijd niks aan verander omdat deze geen slagplaat heeft die evt foutjes kan verbergen. Ik ga Die TCS nog actief maken, en dan ben ik er klaar mee.

bassopotmus
6 mei 2003, 16:23
vet..zelf gedaan die extra element?

Easy Rider
9 mei 2003, 15:29
Om op die natural finish terug te komen:
yeah, basso! :smile:

Ik vermoed dat het verschil hem vooral hierin zit: als je een natural finish neemt moet je mooi hout hebben, en mooi hout is bijna altijd ook *goed* hout. Als je het hout toch verbergt onder een laklaag hoef je ook geen mooi/goed hout te hebben...

Verder is het een spiritual thing :smile:
Een worden met het instrument, aardse krachten oproepen en dat soort dingen :smile:
Yeps... muziek roelt...

EZ

bassopotmus
9 mei 2003, 17:32
damn..mischien dat je "free flowing mind" dan makkelijker in het hout kan?

Ik heb nu mijn fender gereliced zoals sommigen zullen weten en ik connect nu ook meer, je "begrijpt" je bas meer.

Ik steek me nog eens wat wierrook op, doe me kralen ketting om en zet Jamiroquai op.....
Let the thoughts flow!!

Anavrin
10 mei 2003, 13:09
Op 2003-05-06 16:23, schreef bassopotmus:
vet..zelf gedaan die extra element?

Yep, ik heb de tabel om dat te doen uit 'de gitaar' van Ralph Denyer gehaald, ff nagedacht en zelf een variatie op dat schema gemaakt, want volgens dat schema kwam de schakelaar na de volume en toon knoppen, en dat zou inhouden dat ik nog wat knoppen xtra bij moest bouwen, en dat wilde ik niet, dus ik heb de schakelaar ervoor gezet, zelf een gat geboord, en met zo'n dremel afgewerkt. TIP: gebruik als je een gat in de kast gaat maken een hamer en beitel, want ik ben met die boormachine op volle toeren uit dat gat geketst en heb zo de lak beschadigd. Dat heb ik later weer weg moeten werken met ijzeren plaatjes die ik ook weer op maat heb moeten maken, maar voor een eerste keer ziet het er best vet uit. Ik zal wel kijken of ik er een duidelijke foto van heb.

bassopotmus
10 mei 2003, 13:20
of je freest?

Anavrin
10 mei 2003, 13:34
ik heb geen frees, dus dat lijkt me moeilijk, of ik zou er 1 moeten huren, maar dan gaat er vast iets fout, want ik heb nog nooit zo'n ding gebruikt... :wink: Past zo'n frees wel in de ruimte tussen de slagplaat en de brug??? (das maar 7 cm ongeveer)



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Anavrin op 2003-05-10 13:36 ]</font>

Anavrin
12 mei 2003, 12:12
Op 2003-05-10 13:09, schreef Anavrin:


Op 2003-05-06 16:23, schreef bassopotmus:
vet..zelf gedaan die extra element?

Yep, ik heb de tabel om dat te doen uit 'de gitaar' van Ralph Denyer gehaald, ff nagedacht en zelf een variatie op dat schema gemaakt, want volgens dat schema kwam de schakelaar na de volume en toon knoppen, en dat zou inhouden dat ik nog wat knoppen xtra bij moest bouwen, en dat wilde ik niet, dus ik heb de schakelaar ervoor gezet, zelf een gat geboord, en met zo'n dremel afgewerkt. TIP: gebruik als je een gat in de kast gaat maken een hamer en beitel, want ik ben met die boormachine op volle toeren uit dat gat geketst en heb zo de lak beschadigd. Dat heb ik later weer weg moeten werken met ijzeren plaatjes die ik ook weer op maat heb moeten maken, maar voor een eerste keer ziet het er best vet uit. Ik zal wel kijken of ik er een duidelijke foto van heb.

ik heb er een foto van, check ff m'n site
members.home.nl/anavrin
verder staat er nog niks op, en de foto kon ook wel beter, maar zo'n polaroid camera maakt niet de mooiste foto's.

bassopotmus
12 mei 2003, 13:33
Man ging zeker iest grof fout hey..sorry maar je hebt heel wat moeten bedekken!!
Kan je met een dremel niet fijn frezen, volgens mij wel!

Anavrin
12 mei 2003, 13:47
de 'wond' in de lak was maar 1 bij 0,5 cm, en dan ong 1 of 2 mm diep, maar hij zat op een kloteplek om netjes weg te werken, en om alles mooi hetzelfde te houden heb ik er 2 van die plaatjes opgezet (boven en onder), zodat het er niet hartstikke raar uit zou zien.

bathmutz
12 mei 2003, 15:22
kheb ook zo'n TCS bas (precision) als eerste bas gekocht. een tijd geleden. kheb hem laatst overgespoten voor de sier, knal geel. :grin:

maar uh, die bas speelt nogal klote vin ik.
en hij klonk ook niet echt bijzonder goed, maar ik ga er misschien nog een schilderijtje opmaken en dan aan de muur hangen. want: "je eerste bas mag je nooit ver kopen..." :wink:

BathMutZ

bassopotmus
12 mei 2003, 15:28
picje..van die gele dan?
Lijkt me best vet staan

Anavrin
12 mei 2003, 15:44
Op 2003-05-12 15:22, schreef bathmutz:
. want: "je eerste bas mag je nooit ver kopen..." :wink:

BathMutZ

Met deze regel ben ik het helemaal eens, terwijl ik me hier gewoon zelf ontzettend mee naai, want als je je 1e bas niet mag verkopen, mag je natuurlijk ook je 1e electrische gitaar en je 1e acoustic gitaar ook niet verkopen...
:lol:

bassopotmus
12 mei 2003, 16:29
Neej niet mee eens, me ibanezje lekker verkocht en een OLp gehaald..nooit spijt van gehad

dikkie dik
12 mei 2003, 17:17
ik ben begonnen op een aria pro II, zon eentje met een hals als een ibanez soundgear. hij was passief.
kheb verder nog een musicman stingray, en
mijn huidige bass is mn yamaha, en ja ook de bbg5s. maar nu met bartolini's :smile:. hij speelt echt geweldig, vind ik. zomervakantie komt er een thunderbird bij :smile:

Venomer
12 mei 2003, 17:45
Mijn eerste bas was een Jazz-kloon met de geweldige merknaam "Flasher". Ik had toen nog niet veel verstand van basgitaren (ik laat even in het midden of ik dat nu wel heb :wink: ). Het was meer een plank met snaren. Er zat niet eens een halspen in! Dat gaf wel een leuk tremolo-effect als je een snaar aansloeg en aan de hals trok...

Mijn grootste prestatie met dat ding is dat ik er nog een paar tientjes voor heb gekregen toen ik hem verkocht! :smile:

bassopotmus
13 mei 2003, 09:08
kerel ik betwijvel ZEER sterk aan het feit dat er geen pen inzat. Als je namelijk weet dat de krachte van de snaren doe op de kals werken in lengte gezien over de honderd kilo gaat (weet ff niet een getal, ligt ook aan snaren en stemming) Kan je begrijpen dat er wel iets van een pen in zal moeten zitten of je had een boomstam van een hals. Aangezien je een jazzcloon had zal dat wel niet.

Ik denk dat er geen AFSTELBARE pen inzat, dus geen gaatje om een imbusje in te steken, maar wel degelijk een versteviging dmv een pen.

Venomer
13 mei 2003, 11:00
Tsja, dat zou best eens kunnen. Aan de andere kant: als je de hals als tremolo kunt gebruiken, dan spreken we niet over een erg stevige hals. Blij dat ik dat ding nog weer heb kunnen verkopen.