PDA

View Full Version : Hoe werkt deze 5-standen switch?



MegaDrive
19 augustus 2010, 08:18
Ik heb op de SD website een wiring diagram gevonden dat ik graag zou willen toepassen met twee SD humbuckers (allebei 4 dradig).

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2hb_1vol_1tone_5way

Ik wil daar de 5 standen switch voor gebruiken die oorspronkelijk in de gitaar zat, maar deze ziet er anders uit dan die in het schema. Weet iemand hoe de terminals op deze switch corresponderen met die uit het schema? Ik kan het niet afleiden.

Beter nog: Een sixpack bier voor degene die mij precies kan vertellen hoe ik alles moet aansluiten :D

Thanks!

http://www.stagebattle.com/Images/5ws.jpg

snaarplukker
19 augustus 2010, 14:40
Is het niet makkelijker om voor een paar euro een standaard 5 way-switch te gebruiken?
Is goedkoper dan een sixpack.;)

FreeGee
19 augustus 2010, 15:28
Als je nog geen multi-meter hebt dan koop je er al een vanaf €10,- Vervolgens even de schakelaar doormeten met de meter in de stand Ohm (met een 'beep' erbij is het nog simpeler)

broeder6x6
19 augustus 2010, 15:31
als je een multimeter hebt dan kun je de connecties doormeten.... als je er geen hebt dan gebruik je gewoon een batterij en een lampje + draad:

maak gewoon een circuit waar je de 2 draden die naar de schakelaar gaan kan afwisselen en dan voor iedere stand alle polen na......

GL
:seriousf:

MegaDrive
19 augustus 2010, 21:25
Bedankt voor de reacties, zitten zeker wat aardige tips bij. Ook al moet ik in de meeste gevallen mijn zompige grot verlaten en spullen gaan kopen ten koste van mijn GAS budget. En omdat ik geen hol begrijp van pickup wiring weet ik ook niet echt of het nou goed of niet goed is als een apparaatje bliep doet.

Maar goed, ik ga wel even zo'n ding halen, verder prutsen en uiteindelijk waarschijnlijk Snaarplukker's advies opvolgen :D

Gearjunkie
19 augustus 2010, 23:21
Als het apparaatje 'bliep' doet, is er aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid sprake van 'Contact'.


edit: als je de volgende keer een schakelaar of iets dergelijks uit je gitaar haalt, soldeer de draadjes dan los, ipv ze te knippen.

broeder6x6
20 augustus 2010, 14:57
uiteindelijk waarschijnlijk Snaarplukker's advies opvolgen :D

:sssh:guitarsupplies (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000007&lang=NL):soinnocent:

kosten maar een paar euro's dus het staat je GAS "buget" niet in de weg hoor....:)

MegaDrive
21 augustus 2010, 08:14
Okee dan, het is gelukt, zomaar in één keer! Mede dankzij de draadeinden die ik aan de schakelaar had laten zitten, daarmee had ik enigszins een beeld van de oorspronkelijke schakeling. Stuk voor stuk draadje los- en ander draadje vastgesoldeerd en het werkt perfect (ook de coil splits), precies de schakelopties die ik zocht.

Bedankt voor de tips en aanmoedigingen!

fred dons
21 augustus 2010, 08:42
mooi dat het gelukt is, voor de volgende keer, dit is een schaller megaswitch (p of e-model) en je kunt googlen voor de aansluitschema's als je deze naam gebruikt. ik gebruik ze standaard in mijn gitaren omdat ze heel gemakelijk customwiring mogelijk maken en ontzettend betrouwbaar zijn in gebruikt
standaard met h -s- h heb je op positie 1 brug humbucker, 2; brug gesplit met de midden pup, 3; beide humbuckbers gesplit, 4; midden + gesplitte neck en 5 neck hb maar je kunt ook 2 humbuckers aansluiten voor een prs schakeling

MegaDrive
22 augustus 2010, 10:34
Bedankt voor de tip Fred, dat is hem inderdaad! Ik heb even gegoogled en wat mooie sites gevonden voor wiring met deze switch. Het lijkt erop dat ik de volgende keer WEL weet wat ik aan het doen ben ;)