PDA

View Full Version : overdrive / distortion, zonder verlies van origineel gitaargeluid



-=JEROEN=-
19 augustus 2010, 00:58
Zodra ik m'n scheurpedal aan trap, ben ik ineens dat heerlijke zware bassige ronde geluid van m'n LesPaul kwijt. Ik heb meerdere pedaaltjes geprobeerd; overdrive en distortion, maar eigenlijk telkens hetzelfde verhaal. (ingebouwde scheureffecten van versterkers hebben dit meestal niet)

Ook vind ik het maar vervelend als ik moet bukken en tijdens het spelen aan draaiknoppen moet gaan klooien, liefst zou ik een paar drukknoppen hebben die meteen het gewenste geluid opleveren.

Maar ja, ik heb geen bakken met geld voor zo'n alles-in-één superding.

Dus ... ehhh ... help?

caliban
19 augustus 2010, 01:01
Overdrive pedalen gaan vrees ik altijd in het hoog knippen, zelfs een versterker overdrive doet dit. (Zoveel te meer zoveel te strakker dat je overdrive wordt, toch rond vroege gaintrappen.)

Een niet overdreven dure tweekanaals lampenversterker...

Nielsje
19 augustus 2010, 03:04
Een ietwat bruikbare reactie:

Wat is je is je amp, wat gebruik je nu, wat speel je, wat is je budget en wat wil je bereiken?
Zonder info geen goed advies :)

Fireburst
19 augustus 2010, 17:05
Misschien de versterker op randje crunch afregelen (clean met volumepot gitaar) en een boost pedaal gebruiken ipv een overdrive/distortion.

Of een overdrive met uitgebreidere toonregeling, bv de oude Marshall Guv'nor.

arjanb01
19 augustus 2010, 17:09
+1 Gain van de amp op de helft en de rest boosten met een tubescreamer o.i.d. Distortion pedaaltjes kleuren sowieso je gitaar of ampgeluid.
Ook een goeie booster bijvoorbeeld de Custom Audio booster, ik weet niet meer precies het type, heel transparant.

tomdiedom
19 augustus 2010, 17:16
Tubesreamers aanraden lijkt me niet handig in dit geval. Wat voor een pedaal gebruik je nu op dit moment die je geluid "verkracht"?

Mitch
19 augustus 2010, 17:19
Juist, beetje meer info Jeroen!
De laatste twee tips zijn ook erg goed, is misschien even wennen maar het is erg praktisch.
Meest directe pedalentip is zonder meer de Catalinbread Dirty Little Secret, verkrijgbaar bij De Gier, die behoudt écht al je laag. Tenminste, in de Rock stand. De Rawk kant kapt een ietsje laag af, maar heel bruikbaar.
Eén van de weinige drives die je laag écht overeind houden zonder lelijk te worden.

Plant
19 augustus 2010, 17:27
Of wil je soms het vervormde signaal met het originele gitaarsignaal mengen. Zoiets kan ook natuurlijk, misschien de distortion in een parallele effect-loop steken en het geluid in een fijne balans afstellen?

titzenpitzer
19 augustus 2010, 17:37
Tubesreamers aanraden lijkt me niet handig in dit geval. Wat voor een pedaal gebruik je nu op dit moment die je geluid "verkracht"?

De Turbotubescreamer daarentegen zéker wel. Deze heeft 3 extra modes die elk eigenlijk gewoon veel bas toevoegen en zorgen voor een lekkere punch.

tomdiedom
19 augustus 2010, 17:39
In dat geval misschien wel. Ik ging voor het gemak uit van een standaard ts.

DemolitionColorScheme
19 augustus 2010, 20:06
De Turbotubescreamer daarentegen zéker wel. Deze heeft 3 extra modes die elk eigenlijk gewoon veel bas toevoegen en zorgen voor een lekkere punch.
= meer zomp. Die modes doen stock alleen meer meer flub en zomp toevoegen. Je mag dan wel laag hebben, maar strak is het alles behalve. De TS wordt nu netjuist gebruikt door de compressie en de bass cut. Je houdt hier alles strak mee.

Betreffende het probleem van de OP:
Je hebt het over je clean geluid van je Les Paul, neem ik aan? Clean en gain geluid is eigenlijk niet echt te vergelijken. De headroom van een clean amp/channel is meestal zo groot dat hij ook veel laag door laat komen, maar met de compressie en de gain structuren veranderd het karakter van je geluid (o.a. door het clippen van het signaal). In feite staan clean en gain, qua perceptie, niet echt naast elkaar.

Misschien moet je het beter zien als 'strakker' ipv. 'verlies van bas/laag'? Of je moet je clean sound en je gain sound los van elkaar gaan zien en ze beiden ook los van elkaar gaan EQ-en/afstellen.

titzenpitzer
19 augustus 2010, 21:37
't Was eigenlijk meer uit persoonlijke ervaring hoor...mijn TS9DX klinkt allesbehalve modderig, maar dat hangt misschien ook van de versterker af..

muziekschuur
19 augustus 2010, 21:43
Ik heb een Mesa Boogie V-twin. Die speelde ik altijd over twee Fender M80's (transistor versterkers). Dat is heel wat anders dan een pedaaltje over een buizenbak. Nu speel ik over 3 verschillende buizenbakken en dat is echt een heel andere wereld samen met mijn Mesa V-twin. Veel pedaaltjes die je koopt zijn bedoeld voor een buizenversterker. Heb je die niet en wil je wel met pedaaltjes spelen, kijk daar dan eerst eens naar.

Anders zou ik voor een tweede hands GT6-7-8 van Roland gaan. Of misschien een Korg alles in 1. Of Digitech. Op Marktplaats zijn ook dat soort spullen heel redelijk aan te schaffen.

Ferraririk
19 augustus 2010, 21:46
Mijn ts9dx doet zn werk ook goed, dankzij de extra modes:ok:

ik heb hem vrijwel altijd op de + mode staan

titzenpitzer
19 augustus 2010, 22:51
Héhé, hier net hetzelfde!

-=JEROEN=-
20 augustus 2010, 00:46
Ik speel op dit moment vooral op versterkers die daar aanwezig zijn, omdat mijn Laney VC 15 het op het podium meestal niet trekt. Ik wil dus niet afhankelijk van de versterker zijn wat betreft effecten.

Pedalen die ik momenteel gebruik:
Carl Martin Hot Drive'n Boost (http://www.feedback.nl/gitaar-effecten/carl-martin/hot-driven-boost-mkiii) (mk1 heb ik, de mk3 schijnt beter te zijn?)
Little Big Muff (http://www.feedback.nl/gitaar-effecten/electro-harmonix/litte-big-muff-ehxo) (voor vette solo's met lekker lange sustain)

Budget: rond de 200 euro

marc_o
20 augustus 2010, 01:07
Dan heb je toch een probleem, want het verschil per versterker is enorm qua pedaalgebruik.

Zet een carl martin voor een marshall-op-het-randje en voila, prachtige sound. Maar dat heb je dan met een tubescreamer ook....zet diezelfde tubescreamer voor een Vox of Fender twin en je hebt................niks....

Eris geen pedaal wat het op iedere versterker erg goed doet.

Toppedalen naar mijn mening op dit moment zijn:

Barber Direct Drive (ongeveer 145 euro)
Brunetti Mercuri overdrive (ongeveer 200 euro)
Visual Sound Jeckyll and hyde (ongeveer 150 euro) en dit is een 2 kanaals drive/distortion, erg bruikbaar, mits goed ingesteld.

even
20 augustus 2010, 07:19
TC electronic novadrive is erg veelzijdig.
http://www.tcelectronic.com/novadrive.asp

Kamiess
20 augustus 2010, 09:20
Ik gebruik altijd de drive v/d versterker(gebruik geen echt clean), maar heb voor de sessies(en andere gevallen dat er een versterker staat waarmee dit niet lukt) gebruik ik een Weehbo JCM Drive en die voldoet voor mij prima met m'n les paul.
Sindskort heeft onze drummert een zelfbouw buizenoverdrive gemaakt op een blok hout puur om te testen en te kijken wat het deed en tot mijn verassing bleef het geluid van de versteker heel goed intakt.
Er zat geen echt klankverschil in meer drive op de versterker of weinig drive erop en dan de buizenoverdrive erbij aan.

M.a.w ik denk dat je voor een simpele buizenoverdrive moet gaan>des te simpeler en des te minder knoppen des te beter je geluid blijft is mijn ervaring om dit te bereiken.
Die zelfbouw had alleen maar een out en input controle en verder niks.
Dit is misschien in tegenstelling tot mijn gebruik van de Weehbo, maar dat is bewust omdat je nooit weet waar je dan op speelt als je je eigen niet hebt en dan kan ik tenminste het geluid wat bijstellen naar mijn wens.

Nitefly7
20 augustus 2010, 10:02
onder de noemer 'blinde suggesties die ik met leenversterkers-tot-bruikbaar-resultaat-leveren-kreeg' + de mogeljkheden van 'drukknoppen':

- T-Rex Spin Doctor (eigenlijk een soort preamp, dus dan haal je 'al je oversturing' uit een pedaal; maar dat doe ik eigenlijk al 12 jaar door leenversterkers + geen ruggegraat om 'n fatsoenlijke amp met 2 kanalen mee te slepen)
- TC Nova Drive

--zonder presets

-Fulltone OCD
-Suhr Riot

DemolitionColorScheme
20 augustus 2010, 10:34
Zet een carl martin voor een marshall-op-het-randje en voila, prachtige sound. Maar dat heb je dan met een tubescreamer ook....zet diezelfde tubescreamer voor een Vox of Fender twin en je hebt................niks....
Niet om een douche of troll te zijn, maar de TS en de Fender Twin zijn zowat voor elkaar gemaakt. De Fender Twin heeft een natuurlijke mid-cut en de TS een mid-hump, als je deze twee combineerd heb je een erg fijne lead sound die voor blues en/-of jazz toch regelmatig gebruikt wordt. Dus om te zeggen dat het niks doet, nee, qua gain niet, want je moet een Twin wel héééél hard zetten wil hij een randje krijgen. ;)

DemolitionColorScheme
20 augustus 2010, 10:37
TC electronic novadrive is erg veelzijdig.
http://www.tcelectronic.com/novadrive.asp
Ik heb de Nova Drive ook en de OD/Overdrive kant is gewoon een Tube Screamer en de distortion een soort van RAT. Beiden pedalen laten je bass, zoals bij je clean sound, niet intact.

MAAR! Het coole aan de Nova Drive zelf is dat je de OD in kan mixen (parallel) met je clean sound en je ook de OD en distortion parallel aan elkaar kan zetten. Dus in dat opzicht kan hij wel wat interessants leveren, maar dat ligt aan wat je zoekt.

Als je een metal geluid zoekt uit een pedaal en je die op je clean kanaal zet, ja dan zal je zeker wat moeten aanpassen om het gewenste geluid te krijgen uit zo'n pedaal, ook in het gebied van bas/laag 'verlies'.

DemolitionColorScheme
20 augustus 2010, 10:40
Little Big Muff (http://www.feedback.nl/gitaar-effecten/electro-harmonix/litte-big-muff-ehxo) (voor vette solo's met lekker lange sustain)
Je hebt hier voor de rest geen probleem mee? Of gooi je de Carl Martin voor je Muff? De Muff heeft van nature eigenlijk geen mids, dus qua leads kan het nogal moeilijk zijn om door te prikken, althans, als je met een band speel die groter is dan een power trio. Je hebt geen problemen om je leads te horen?

marc_o
20 augustus 2010, 10:51
Niet om een douche of troll te zijn, maar de TS en de Fender Twin zijn zowat voor elkaar gemaakt. De Fender Twin heeft een natuurlijke mid-cut en de TS een mid-hump, als je deze twee combineerd heb je een erg fijne lead sound die voor blues en/-of jazz toch regelmatig gebruikt wordt. Dus om te zeggen dat het niks doet, nee, qua gain niet, want je moet een Twin wel héééél hard zetten wil hij een randje krijgen. ;)


Dat snap ik ook wel. Maar met een Twin en een tubbescreamer kom je echt niet in de echte overdrive-wereld, en daar gaat het hier om, niet of je er een mooi blues of jazz-soundje uit kunt krijgen.

Comfortably Daniel
20 augustus 2010, 10:52
't Is ook even de vraag hoe je dan je pedalen gebruikt bij je eigen versterker.
Staat ie net op een randje ingesteld of clean.
Daar kan je dan je extra pedaal op gaan uitkiezen lijkt me.
Een TS achtige lijkt mij geen optie, aangezien je meer een "amp-like" pedaal zoekt. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe zo'n Laney nou eigenlijk in 't echt klinkt. Maar misschien is een Lovepedal COT wel een optie?

Ik heb zelf ook een poosje een bordje gehad voor jams, waar ik geen eigen versterker mee naartoe ging zeulen en gebruikte toen of de COT of de Butler TD als soort van preamp...als laatste in m'n signaal keten. Dit alleen om een beter overall geluid te krijgen.

marc_o
20 augustus 2010, 10:55
Zo'n Laney kun je vergelijken met een Vox AC 15, maar dan breder inzetbaar, met een veel betere overdrive en warmer clean. Hij gaat wel een stuk minder hard dan de AC-15 en ik denk dat ie wat minder prominent aanwezig is qua klank en door een luide band heen prikken....waar je met een AC-15 minder last van zult hebben....die gaan serieus hard.

Mitch
20 augustus 2010, 18:24
Vooral de originele speaker van de VC15 is niet zo denderend.
Maar goed, "onafhankelijk" zijn van amps.... kansloze missie. Er zijn een paar pedalen waarmee ik op veel amps een goede sound had.
Op meerdere buizenbakken had ik goede resultaten met de Fulltone OCD en Catalinbread DLS.
Op transistorbakken (ik neem aan dat je die ook regelmatig zult bespelen als je gebruikt wat je kan) had ik erg goede resultaten met de Carl Martin HD'nB (heb je al), de Fulltone OCD en vooral de Ibanez Tube King.