PDA

View Full Version : Flower booster komt traag op gang



Rutger Molenberghs
18 augustus 2010, 23:56
Sinds een maand gebruik ik mijn DIY SHO, de zogenaamde flower booster. Maar telkens als ik die inschakel, nadat de stroom van mijn pedalenbord is geweest, dan duurt het even voor hij op gang komt. Mijn geluid valt dus even weg. Na die eerste keer werkt hij wel normaal.
Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken? Ik vermoed zelf dat het met de elco te maken heeft. Die was namelijk groter dan hij zou moeten zijn (had wel dezelfde waarde, alleen het voltage was hoger) en had geen aanduidingen voor een positieve en negatieve kant. Kan dit probleem veroorzaakt worden door een verkeerde of verkeerd geplaatste elco?

cluseau
19 augustus 2010, 00:25
Kan dit probleem veroorzaakt worden door een verkeerde of verkeerd geplaatste elco?

Ja en nee. Een hogere spanningswaarde voor de elko heeft geen invloed op de werking. Hoe meer spanning een elko aankan hoe veiliger. Hogere capaciteit heeft wel invloed. Maar, post eerst eens een (link naar een) schema en zeg daarbij wat je gedaan hebt. Nu is het een beetje raden.

Frans.

Rutger Molenberghs
19 augustus 2010, 09:42
Ik heb het bouwpakket van Newtone gemaakt. Hun bouwbeschrijving inclusief schema vind je hier (http://www.newtone-online.nl/downloads/NewtoneFlowerBooster.pdf). Het verschil zit in de meegeleverde elco. Die was een stuk groter dan wat je op de foto's ziet en had geen grijze band om de negatieve kant aan te duiden.

Ik heb ook een foto gemaakt (klikbaar).
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Zegswijze/th_Flowerbooster.jpg (http://s997.photobucket.com/albums/af100/Zegswijze/?action=view&current=Flowerbooster.jpg)

guitarnijboer
19 augustus 2010, 10:09
Zolang de elko 10uF is, is er niets aan de hand. Wat ik zou proberen is een elko van +/- 100uF/16V op de voeding zetten.

cluseau
19 augustus 2010, 10:35
Zolang de elko 10uF is, is er niets aan de hand. Wat ik zou proberen is een elko van +/- 100uF/16V op de voeding zetten.

In mijn beleving zou dat het opkomen van een (matige) voedingsspanning alleen maar nog meer vertragen.

@Rutger, die ene elko wordt wel een probleem als hij er verkeerd inzit. Er moet toch een markering voor de plus en min aanzitten. Wat voor uitvoering is het? Overigens als hij verkeerd zit is hij inmiddels lek en kun je hem beter vervangen.

edit
uitvoering inmiddels gezien, deze hebben een verschillende draadlengte (nu niet meer natuurlijk als je hem al geknipt hebt) en een witte streep aan de zijde van de min. Ga gewoon ff een nieuwe halen want ik vertrouw het niet.
/edit

Frans.

guitarnijboer
19 augustus 2010, 11:41
In mijn beleving zou dat het opkomen van een (matige) voedingsspanning alleen maar nog meer vertragen.



Lijkt me niet. Met de adapter aangesloten laadt de elko direct. Als daar een vertraging in zou zitten wordt het tijd om de adapter / kabeltjes na te kijken. Ik begrijp niet dat er al geen elko over de voeding inzat. Het is natuurlijk vreemd om de voedingslijn enkel te ontkoppelen via de adapterkabels en adapter. Maar goed....

Rutger Molenberghs
19 augustus 2010, 13:19
Deze elco heeft geen witte streep. Ik heb, toen ik het pakket in elkaar zette, ook lang gezocht naar wat een positieve en wat een negatieve zijde was. Maar ik kon toen niks vinden. Misschien dat de draden van verschillende lengte waren, maar dat weet ik niet. Ik ga eens in de lokale elektronica winkel kijken of ze zo'n elco hebben.

EDIT: Ik heb ondertussen een nieuwe elco gehaald. Ook deze is wat overbemeten (100V), maar hij werkt wel. De transistor bleek ook niet helemaal in orde te zijn en zelf de nieuwe was bij het installeren al stuk :(. Gelukkig had ik er nog één liggen. Op het eerste zicht werkt het pedaaltje nu zonder vertragingen. Hopelijk blijft dat zo.

driftkop
19 augustus 2010, 17:20
Wat is de functie van de potmeter? Aan de plaats in het schema en de waarde van 5k lin lijkt het me niet dat het een sterkte regelaar is.

Rutger Molenberghs
19 augustus 2010, 17:27
Die potmeter regelt de sterkte van het uitgangssignaal. Dit pedaal is een kopie van de Z.VEX super hard-on, een soort clean booster.

cluseau
19 augustus 2010, 17:54
Wat is de functie van de potmeter? Aan de plaats in het schema en de waarde van 5k lin lijkt het me niet dat het een sterkte regelaar is.

Deze potmeter is voor instelling van de FET. Hij zit dus niet in het signaalpad.

@ Rutger, je elko zat dus mooi omgekeerd, kan gebeuren. 50% kans he! 100V= werkspanning kan absoluut geen kwaad.

Frans.

driftkop
19 augustus 2010, 19:13
Deze potmeter is voor instelling van de FET. Hij zit dus niet in het signaalpad.

Heeft het invloed op het geluid? Aangezien het geen instelpot is op het veroboard is (voor een eenmalige afstelling) ben ik benieuwd wat het dan wel doet.

cluseau
19 augustus 2010, 20:46
Heeft het invloed op het geluid? Aangezien het geen instelpot is op het veroboard is (voor een eenmalige afstelling) ben ik benieuwd wat het dan wel doet.

Die vraag kan Rutger het beste beantwoorden, hij heeft het ding voor hem liggen. Als ik het zo bekijk bepaal je daar het afknijppunt mee en niet het volume. Maar ik ben ff niet helemaal zeker, wacht even op Rutger.

frans.

driftkop
19 augustus 2010, 21:45
Op de Zvex website staat:


The "Crackle Okay" volume knob is a negative-feedback control styled after classic 60's recording console inputs. (They crackled when adjusted too.).

Rutger Molenberghs
19 augustus 2010, 23:13
Het is dus een clean booster en met die pot stel je de hoeveelheid boost in. Als je hem in de effects loop gebruikt, dan heb je een volumeboost om bvb. solo's eruit te laten springen. Voor de preamp kan je hem gebruiken om meer oversturing te krijgen.
Bekijk dit (http://media1.zvex.com/superhardon.mov) eens, dan hoor je wat ik bedoel.