PDA

View Full Version : snaren inkorten



kokteejl
3 mei 2003, 18:32
sorry gehaast vraagje: mag je de dikke E, A en D-snaren inkorten? Kheb zo'n pakje D'addario snaren gaan kopen maar die zijn XL (heel lang dus).
Mijn G, B en E zitten er al op.

wietse
3 mei 2003, 18:37
snaren zijn altijd veel te lang als je ze er op gezet hebt gewoon het bovenste stuk er afknippen.
of je moet van de stekelvarken look houden.

kokteejl
3 mei 2003, 18:44
jah maar gaan de E, A en D niet rafelen dan?

wietse
3 mei 2003, 18:46
nee hoor je moet gewoon een scherp kniptangetje gebruiken of een hele scherpe schaar.(is niet goed voor de schaar)

kokteejl
3 mei 2003, 18:47
owkay thanks man!!!!!!!

Swan
3 mei 2003, 18:49
lol

Electrical Storm
3 mei 2003, 19:04
De vragen worden met de dag intelligenter...

Edit: Kunnen we dit niet ombuigen naar een leuke Belgenmop? :razz:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Electrical Storm op 2003-05-03 19:04 ]</font>

wietse
3 mei 2003, 19:15
Op 2003-05-03 19:04, schreef Electrical Storm:
De vragen worden met de dag intelligenter...

Edit: Kunnen we dit niet ombuigen naar een leuke Belgenmop? :razz:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Electrical Storm op 2003-05-03 19:04 ]</font>


ach het zal wel z'n eerste snarenwissel zijn en hij zag die lage E snaar en dacht dat lijkt wel op een remkabel van m'n fiets en als ik die afknip gaat ie ook altijd rafelen.

Negative K3 fan
3 mei 2003, 20:46
ik draai mn snaren gewoon om ded mechanieken heen omdat ik te lui ben om te knippen, en als ze dan bij de brug knappen kun je ze hergebruiken als je dat nodig acht.

wietse
3 mei 2003, 21:01
noem je dat lui??
je draait je immers het laplazarus afknippen is veel minder werk.
of heb je soms zo'n stringwinder?

kokteejl
3 mei 2003, 21:05
is inderdaad men eerste keer jah .........
wil niet falen ofzo...b.t.w tis goed gelukt

M Kactus
3 mei 2003, 21:05
Jezus, de laplazarus :wink:
On Topic: ik heb gehoord dat het beter was dat je maar +- vier keer rond de mechanieken zou gaan? Dan zou die sneller ontstemmen, ofzoiets...

M Kactus

wietse
3 mei 2003, 21:16
wil je mij geen hollander noemen!!!
ik ben een fries en die worden niet graag hollander genoemd ,nederlander oke maar geen hollander!

Chris Wolstenholme
3 mei 2003, 21:21
ach man ga kneppels vrete :razz:

kokteejl
3 mei 2003, 21:23
gheghe...

kokteejl
3 mei 2003, 21:24
gheghe...

roppie
3 mei 2003, 21:41
Op 2003-05-03 21:01, schreef wietse:
noem je dat lui??
je draait je immers het laplazarus afknippen is veel minder werk.
of heb je soms zo'n stringwinder?


je kan ook gewoon een stuk van je snaar uit laten steken :smile: zo moeilijk is het niet hoor!

Negative K3 fan
3 mei 2003, 21:46
Op 2003-05-03 21:01, schreef wietse:
noem je dat lui??
je draait je immers het laplazarus afknippen is veel minder werk.
of heb je soms zo'n stringwinder?


ik draai ze niet om die bovenkant heen, maar kijk als je zon stuk over hebt nadat je snaren erop zitten dan draai ik ze rond de kant van de mechanieken waar je aan draait als je me nog een beetje volgt.

wietse
3 mei 2003, 21:58
ik snap hem ,kan je jezelf lekker in de vingers prikken met de hoge e snaar bij het stemmen als je niet oppast.

M Kactus
3 mei 2003, 22:00
Ah, owkay, nu kan ik ook terug mee :smile: Heb al een paar keer met dat scherpe randje onder m'n nagels gezeten, jezes da's geen grap (of klinkt het nu allemaal heel erg homo :wink:)
En wietse, sorry :smile: De Friezen zijn een apart merk, maar even raar :wink:

M Kactus

Negative K3 fan
3 mei 2003, 22:11
Op 2003-05-03 21:58, schreef wietse:
ik snap hem ,kan je jezelf lekker in de vingers prikken met de hoge e snaar bij het stemmen als je niet oppast.


ik heb me nog nooit geprikt.

Wilson
3 mei 2003, 22:14
Op 2003-05-03 21:05, schreef M Kactus:
Jezus, de laplazarus &lt;IMG SRC="/forum/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif"> Hollanders zijn een raar merk &lt;IMG SRC="/forum/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">
On Topic: ik heb gehoord dat het beter was dat je maar +- vier keer rond de mechanieken zou gaan? Dan zou die sneller ontstemmen, ofzoiets...

M Kactus


ja klopt, ik heb nu een week bij een gitaarwinkel stagegelopen dus ik weet nu hoe je professioneel snaren erop zet:

1 richt het gaatje van het stemmechaniek richting de brug
2 steek snaar door gaatje
3 maak er géén knoopje(s) in
4 trek de snaar strak met je hand (achter het stemmechaniek dus)
5 houd de snaar strak terwijl je ervoor zorgt dat er ongeveer 5 cm snaar tussen je vingertoppen en het stemmechaniek zit
6 duw nu je vingers, de snaar vasthoudend, terug naar het stemmechaniek. de snaar heeft dus nu ongeveer 5 cm speling
7 begin nu gewoon aan de stemknop te draaien
8 als het stemmechaniek een kwartslag gedraaid is, maak dan een knikje in de snaar waar hij het stemknopgaatje (wat een woord..) ingaat.
9 ga door met draaien
10 zorg ervoor dat het gedeelte snaar wat je op het stemmechaniek draait, onder het gaatje terechtkomt, en het stuk snaar wat uit het gaatje steekt NIET overlapt.
11 zorg er voor dat het stuk snaar wat je erop draait zichzelf niet overlapt, de windingen moeten dus netjes onder elkaar erop gedraaid worden
12 zorg ervoor dat je ongeveer 4 windingen krijgt bij de hoogste snaren, bij de laagste 2 of 3.
13 snaren afknippen, laat nog ongeveer 1 cm uitsteken
14 ff stemmen, snaren oprekken, en nog een paar keer stemmen, en klaar! de snaren zitten muurvast en je hebt minder last van ontstemming, en ook niet meer van het verschijnsel dat als je de snaar een stukje hoger of lager draait hij in een keer een heel stuk hoger of lager wordt terwijl je maar een heel klein beetje eraan draait wat gebeurt als de snaren over zichzelf heen zijn opgewonden en dan gaan glijden.

ohjah, dit geld dus alleen voor electrische of staalsnarige akoestische gitaren, als er ook nog behoefte is aan een uitleg over nylonsnaren zal ik die ook nog uitleggen als daar behoefte voor is

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wilson op 2003-05-03 22:56 ]</font>

Swan
3 mei 2003, 22:29
mn lage E is zo dik dat ie er max 2 keer omheen kan :S

Wilson
3 mei 2003, 22:36
ik zit hier met mijn gitaar en mijn lage e (.012) kan er wel minstens4 keer omheen als ik dat zou willen

M Kactus
3 mei 2003, 23:44
Op 2003-05-03 22:29, schreef Swan:
mn lage E is zo dik dat ie er max 2 keer omheen kan :S


Maar jij speelt bas dan :smile:
Nee serieus, wat voor dikte heb je der dan opliggen? (gaat ff helemaal niet over het topic, maar wou het gewoon weten)

M Kactus

Ic3gl0vE
4 mei 2003, 13:20
Op 2003-05-03 20:46, schreef Negative K3 fan:
en als ze dan bij de brug knappen kun je ze hergebruiken als je dat nodig acht.


zonder ball-end? Of maak je dan een knoopje in je snaar aan de onderkant van de brug... Als je nou een floyd op je gitaar had begreep ik het wel :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ic3gl0vE op 2003-05-04 13:21 ]</font>

mohawk
4 mei 2003, 13:56
Ook ff off-topic....hoe kan et dat als mn A snaar knapt en ik leg dr een nieuwe op,hij binnen de korste keren weer knapt???

Ik gebruik Ernie Ball Strings..

Negative K3 fan
4 mei 2003, 14:38
Op 2003-05-04 13:20, schreef Ic3gl0vE:


Op 2003-05-03 20:46, schreef Negative K3 fan:
en als ze dan bij de brug knappen kun je ze hergebruiken als je dat nodig acht.


zonder ball-end? Of maak je dan een knoopje in je snaar aan de onderkant van de brug... Als je nou een floyd op je gitaar had begreep ik het wel :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ic3gl0vE op 2003-05-04 13:21 ]</font>


ja, met heel veel moeite enzo kun je er een knoop in maken, b lijft heel goed zitten, maar het is heel veel werk om een goede knoop te maken.

ginne
4 mei 2003, 20:48
Mohawk, heeft niks met het merk snaren te maken. Waarschijnlijk breekt die A steeds op dezelfde plaats? Scherpe of onregelmatige snaargeleider is de oorzaak. Effe voorzichtig vijlen, en je kunt weer ragge!

roppie
4 mei 2003, 20:55
en als dat niet werkt kun je er altijd nog nieuwe zadels opzetten

Anders Destium
5 mei 2003, 12:29
Met een floyd is het verstandig om een flink stuk over te laten, omdat je dan de snaar kan hergebruiken mocht je hem breken (je klemt hem aan twee kanten en niet op de ball-end)...

vanafvandaag
5 mei 2003, 13:17
Ondanks dat Friezen een gek merk schijnen te zijn. Hier toch nog even een paar nuttige tips van Rikkersgitaarbouw :smile: (effe geknipt en geplakt van hun website).

Vandaag weer gezien: een klant had per snaar zo'n 15 windingen om de stemsleutel gedaan met als idee 'zo hoort dat nu eenmaal'. Hij moest wel lachen toen ik met erg weinig moeite de snaar 10 centimeter optilde en begreep direct dat zoveel windingen niet goed zijn voor het op stemming houden van de snaar....

Afgezien van het feit dat je (bv. bij strats en teles) een minimaal aantal windingen om de sleutel heen moet hebben omdat de snaar anders niet ver genoeg naar beneden wordt gehouden (vaak de E en de A) adviseren wij zo min mogelijk windingen te gebruiken (2 a 3) en die windingen zo strak mogelijk op de sleutel te 'zetten'. Als je dan ook nog even het losse eindje de andere kant opbuigt (van boven af gezien rechtsom) en de rek even voorzichtig uit de snaar trekt nadat je hem op stemming hebt gebracht hou je in 90% van de gevallen een gitaar over die niet of nauwelijks meer ontstemd, zelfs bij gebruik van tremelo-dingen.De andere 10% heeft pech en moet waarschijnlijk denken aan nieuwe stemsleutels.

Wel even de losse eindjes afknippen! Ik heb al eens meegemaakt dat een optreden eindigde in het ziekenhuis toen de zanger op het hoogtepunt van zijn show een snaar recht in zijn oog kreeg....

Swan
5 mei 2003, 13:19
Op 2003-05-03 23:44, schreef M Kactus:


Op 2003-05-03 22:29, schreef Swan:
mn lage E is zo dik dat ie er max 2 keer omheen kan :S


Maar jij speelt bas dan :smile:
Nee serieus, wat voor dikte heb je der dan opliggen? (gaat ff helemaal niet over het topic, maar wou het gewoon weten)

M Kactus



mn lage E is 0.52 dik...t zou wel 3 keer kunnen met veel moeite maarja, ze breken toch niet :wink:

Anders Destium
5 mei 2003, 13:47
Over dat afknippen: Ik buig de snaren een paar keer om het zelfde punt, dan knappen ze ook wel. Het grote voordeel is dat je geen schaar of nagelknipper molt terwijl je je snaren vervangt :smile:

Swan
5 mei 2003, 14:01
n tang is t best :razz:

Pegasus
5 mei 2003, 19:52
Op 2003-05-03 21:05, schreef M Kactus:
Jezus, de laplazarus :wink:
On Topic: ik heb gehoord dat het beter was dat je maar +- vier keer rond de mechanieken zou gaan? Dan zou die sneller ontstemmen, ofzoiets...

M Kactus


Als je veel winding om het asje hebt gemaakt duurt het lang voordat alle speling eruit is en de snaar zich uiteindelijk zelf vastklemt.