PDA

View Full Version : Latency ellende..



Wiellem
18 augustus 2010, 23:39
Ik heb nu sidns ongeveer 1 week een Line 6 Toneport Ux2 en wil daarmee gitaarpartijen en baspartijen gaan opnemen, nou liep ik meteen al tegen het latency probleem wat je kunt oplossen door de latency te meten,

Dus heb ik het met gitaar gedaan en op deze manier: http://manual.audacityteam.org/index.php?title=Latency_Test Met een loop kabel.

Kan het zijn dat er verschil zit tussen bovenstaande manier en wanneer een gitaar aangesloten is? Want overdubben gaat nu nogal vreemd.

Iemand tips?

MaximVMH
19 augustus 2010, 03:43
Ik raad je aan een DAW (=opnameprogramma) te nemen met automatische latency compensatie. De DAW zorgt er dan zelf voor dat alles juist komt te staan. Bijkomend voordeel is dat zowel alle DAW's behalve Audacity non-lineair zijn, dat wilt zeggen dat vb. effecten niet op het bronmateriaal worden toegepast. Met andere woorden: je kan reverb en chorus toevoegen in de DAW, en die achteraf ook weer verwijderen.

www.reaper.fm kan je gratis uitproberen zolang je maar wilt en zonder restricties, en kost maar €50. Latency compensation zit er standaard in ;)

In Audacity ga je de tracks zelf moeten verslepen.

Terminus
19 augustus 2010, 10:20
Heb je je Toneport gewoon aangesloten zoals in de handleiding staat (of op de verpakking)? Dan lijkt het me niet dat de latency aan de hardware licht. Daarnaast is Audacity een droevig programma voor alles wat meer voorstelt dan 'eventjes snel iets opnemen' en loopt het hopeloos achter op programma's als Reaper, Cubase en dergelijke.
Reaper geeft rechtsboven gewoon je latency aan, als je die te hoog vindt kan je hem lager zetten in de settings. Als je de ASIO drivers gebruikt kan je geloof ik 2ms latency halen.

Wiellem
20 augustus 2010, 18:29
Bedankt voor de reacties.

Ik heb alles aangesloten zoals hoort maar zal eens gaan kijken naar een ander programma :)

MaximVMH
20 augustus 2010, 19:35
Bedankt voor de reacties.

Ik heb alles aangesloten zoals hoort maar zal eens gaan kijken naar een ander programma :)Zat er geen Ableton Live Lite bij je POD? Dat is een prima programma, met automatische latency compensatie ;)

Terminus
20 augustus 2010, 22:04
Zat er geen Ableton Live Lite bij je POD? Dat is een prima programma, met automatische latency compensatie ;)

Nu ben ik zelf geen Live fan (die interface is... apart) maar de Lite versie kan maar tot 8 sporen. Ik ben nu in Reaper een nummer aan het opnemen met 45, dus in ieder geval voor mij is die limiet wat aan de lage kant. Of het de TS stoort is natuurlijk een ander verhaal.

MaximVMH
20 augustus 2010, 23:11
Nu ben ik zelf geen Live fan (die interface is... apart) maar de Lite versie kan maar tot 8 sporen. Ik ben nu in Reaper een nummer aan het opnemen met 45, dus in ieder geval voor mij is die limiet wat aan de lage kant. Of het de TS stoort is natuurlijk een ander verhaal.Ik ben er ook geen fan van, maar Ableton Live Lite heeft hij gratis, Reaper kost €50. Tenzij je niet betaalt natuurlijk, maar dat moedig ik niet aan.

Wiellem
21 augustus 2010, 13:11
Zit er inderdaad bij zal die ook maar eens proberen :)

En 8 sporen is voor mij voorlopig genoeg.