PDA

View Full Version : Wat voor pedalen?



EPM90
18 augustus 2010, 23:29
Graag zal ik mijn gitaar set willen uitbreiden naast een gitaar en amp met effectpedalen. (Gewoon een simpele manier om snel mijn gitaargeluid te verbeteren :D)

Alleen heb ik totaal geen kaas van gegeten wat je nou het beste kan aanschaffen etc. Daarom wil ik graag aan jullie vragen of jullie goede effectpedalen weten en waarom juist die?

De muziekstijl die ik graag wil spelen is rock/metal.

Bram+
18 augustus 2010, 23:41
rock/metal is geen muziekstijl, dat is een universum :D

Een pedaal is er in de eerste plaats om een probleem op te lossen. De vraag is dus eerst wat voor een gitaar en amp je al hebt en wat je denkt te missen in je huidige geluid.

Nielsje
19 augustus 2010, 03:05
Boss MT2, beste pedaal ooit voor metal!

the sure thing
19 augustus 2010, 07:08
Mesa V Twin!!!

speedmusic
19 augustus 2010, 08:25
V-Twin?
Nee joh V-Dub super lekkere overdrive:
https://www.proudownerdesign.com/uploads/VanillaandGrapeVDubLarge.jpg

:rockon:

Bram+
19 augustus 2010, 08:42
Boss MT2, beste pedaal ooit voor metal!
Haha die heb ik hier nog wel liggen, maar deze holy grail of tone krijg je natuurlijk niet zomaar voor een paar tientjes :D

Mitch
19 augustus 2010, 14:10
Geluid verbeteren moet je inderdaad niet willen met een pedaaltje, dan moet je een andere gitaar of versterker kopen. Met effecten kun je wel meer kanten op. Een delaytje voor een ruimtelijker geluid, een phaser als het wat wiebeliger mag, een overdrive als het iets strakker mag scheuren, etc. etc.
Lees je anders eerst eens in in wat effecten precies doen. Bovenaan staat een sticky "Links naar goede soundclips", die werkt heel verhelderend.

EPM90
19 augustus 2010, 19:26
Het deel om mijn gitaarsound te verbeteren moet je met een korreltje zout nemen.

Maar graag wil ik een goede distortion, delay en overdrive en misschien nog zo WahWah pedaal.

De amp die ik heb is overigens Roland cube 30x

telecastermaster
19 augustus 2010, 20:21
Maar graag wil ik een goede distortion, delay en overdrive en misschien nog zo WahWah pedaal.

De amp die ik heb is overigens Roland cube 30x

Maar dat zit toch al op die Roland Cube?

the sure thing
20 augustus 2010, 00:08
Maar dat zit toch al op die Roland Cube?Ik wist best goede metal uit de cube te halen hoor!

EPM90
20 augustus 2010, 00:18
Maar dat zit toch al op die Roland Cube?

Ja dat wel, maar is het ook niet zo dat je makkelijke kan overschakelen tussen clean geluid en distortion? Dat lijkt mij namelijk ook wel handig

Ferraririk
20 augustus 2010, 00:38
daar heb je een fotoswitch voor die je gewoon kan kopen ( staat in handleiding welke )

Delay snap ik dat je wil verbeteren, wahwah zit niet op de cube, en die pedalen kan je altijd wel gebruiken op een bordje dus, distortion en overdrive zijn een beetje overbodig

EPM90
20 augustus 2010, 23:12
daar heb je een fotoswitch voor die je gewoon kan kopen ( staat in handleiding welke )

Delay snap ik dat je wil verbeteren, wahwah zit niet op de cube, en die pedalen kan je altijd wel gebruiken op een bordje dus, distortion en overdrive zijn een beetje overbodig

Wat voor delay en wahwah zijn aanraders?

edit: Waar kan ik die handleiding vinden? Volgens mij kijk ik er overheen

Bram+
21 augustus 2010, 07:53
edit: Waar kan ik die handleiding vinden? Volgens mij kijk ik er overheen
http://tinyurl.com/32grl8p

Wat betreft delays en wahs zijn er net zoveel smaken als voorkeuren. Een leuke delay met aardig wat functies voor weinig is bijvoorbeeld de Ibanez DE-7. De Line6 DL4 kan nog veel meer, wordt ook veel gebruikt, maar is een stuk duurder, de MXE Carbon Copy is een 'echte' delay en zit wat prijs er een beetje tussenin en de Electro Harmonix Deluxe Memory Man is ook een veelgebruikte (duurdere) klassieker. Met Wah's kun je ook dezelfde kanten op: Dunlop Cry Baby, Vox Clyde McCoy, Morley Bad Horsie, etc. Als ik nu een nieuwe moest kopen, zou ik voor de Ibanez WH10V2 gaan. Die is ook niet belachelijk duur (onder de honderd euro).

muziekschuur
21 augustus 2010, 09:41
Je kan kiezen voor de Line6 M9. Een mooi ding en je bent er even mee van de straat.

Als je de gewone distortion pedalen koopt dan hoor je vaak met een solidstate versterker een andere vervorming als een buizenversterker je zal geven.

Misschien is het tijd om de Cube te vervangen. Of om er een buizenversterkertje naast aan te schaffen. En als je het over buizenversterkers hebt, dan is er heel veel te vinden. De laatste 4 jaar lijkt die markt geexplodeerd.

Maar heb je budget en ben je tevreden over de Roland Cube. Dan is een tweede hands GT3-4-5-6-7-8 een mooi ding. Maar een Line6 pod of als je centjes hebt, de Line6 m9 met (extra) expressiepedaal een mooi ding.
De Behringer v-amp is een heel goedkope optie waar je ook heel lang zoet mee kan zijn. Maar inmiddels is ie wel een beetje gedateerd met z'n 32khz samplerate.
De Digitech alles in 1 pedalen zijn dan misschien een betere optie. Maar ook daar vind je niet alles op een logische manier. En het kan dus dat er een versterker emulatie draait die je sound nekt, terwijl, als die uit zou staan, je wel je volledige sound zou hebben. Dus met de V-amp, en de goedkopere Digitech is het soms blindvaren.

De duurdere Digitech, Line6 en Zoom pedalen zijn wellicht (ook tweede hands) een goede keuze.
Ben je iemand die zoiets heeft, het moet meteen goed klinken als ik die knop induw. En aan mijn broek geen polonaise. Koop dan gewoon een buizencombo met de BOSS MT2 of iets vergelijkbaars en je hebt meteen de sound die je zoekt (of niet).

Een redelijke onbekende maar een aanrader voor iedereen die "on the move is" Is de Korg Pandora.
http://muziek.marktplaats.nl/effecten/369963728-korg-pandora-px4.html?return=eJw1jeEKgyAURt9lUD%2FLMmIZMtYj9AaS bomWFzXWNvbuu7L275zvHriCVeytGekDqwllp6CEn%2BZ%2Bjh FYWRoHai0W4U0EK0QMxWrLX1LADJfd8iqXgUeX0WuV0QE2BIIg NUIa4BhsRHhp1CHcZPj38TgvqVu3RXk9pXpHbQk5N0meKA0hHe 3QzAPNOH9HdiG9qXOAjZMcXIiTk4o3bdeO46n%2FfAH%2FCEL1&df=1&fta=eNpNlEtyHCEMhu%2FSC6%2FFQyDo8hWyyAVcAoEzlXGmyz 1OJknl7gGRRXZfS0hC4ldzjvn3mSlvH%2B%2FXl%2B98Pbf9zM aYvD2uz%2BZJzuf7LZv9%2BMiwyyXvxzHges%2B%2FLsd%2Bdj mn7z5Mb0f%2B9vHW3i91vz5yACC%2FX39mD5Bc2r%2F%2ByF9v 76%2F77bxk%2B3QcH8%2FwdNzOe71Je%2FYhhc%2BfZ12ft4Nf 27ZfRtozu7xdRC%2BUcLBBblJSf5gAMXLHh8GUHNgyoCMHPwEd d6IBDYOP87AJ5KgpgAGcgL1LmFEstiW1NG%2BCgtSuUVitiQrU XFXwMcnDuB46cZrhNZH30%2BUluLLAWFGAhBrlBOMCikwLfLMK 3pCGzybmGfBFop%2BXbyPaTJdNVhZQj6wQutVa1qeaFkQ3XRBY UKvbcWpOQ1xpTvsyMVkNH%2FczCtBK02kAuqTzAW%2B91gITGs yEHYDnEKBRVRdIZ9BathtRkGRMUnBWNKp2QbWUgikssEnzFI5l QUS3wDDPdoAdNDchjSdQV%2FJtZaaKTl1EkrQoRWp6hgCLnomt ztFNYEYF8gb%2BU8uYT7esXQREUMCadBqApne%2FoNqpH0mCRS %2Fvk%2Bh7gfeOFFzjVXR8VxWkLQikkMZzKhhaCQ0lr3lMlFXd AC8L9O5ggbFtvntFYFFL4hUOVIxqY%2FajJSAY1uqAjVX8nYKb 69DKEMnUD1ZpaulNnJEJ0jqNiWGtnSuoescWOAUinFCswym2YX EQdEFKZVBLwdhV89yhkoJPGtXZ2qlM7FQahwWo8uuUOEX9pYwF vt8OlvPl2r693r%2FMJQ9ztfP2xo%2BXufdj1SW7YbN54x%2Fb %2Fukfft92zpB%2F%2F%2FnzF7mJUUE%3D&fta_ind=47&fs=1

Hier eentje voor 100 euro... Heel tof klein zak apparaatje wat snel inplugt en met Korg kwaliteit je van alles kan bieden.

Een filmpje over de Pandora 5
http://www.youtube.com/watch?v=N5yTBMnIQe0&feature=related

EPM90
21 augustus 2010, 20:46
Ok, met deze tips kan ik wel het een en ander.

Als er nog meer mensen zijn met tips, hoor ik ze graag.

EPM90
23 augustus 2010, 13:56
Ik heb een beetje het een en ander uitgezocht en ik denk dat ik mijn keuze ga maken op de volgende Effectpedalen:

Delay: MXR Carbon Copy
Wah: Cry Baby Orginal

Daarnaast zat ik te kijken voor footswitch voor de cube 30x. Alleen lees ik dat die momentary moet zijn. Een Boss FS-5U is dat, maar die switch alleen van kanaal als je hem inhoud. Vraag mij af of dat wel lekker speelt? Daarnaast is er nog de Boss FS5L wat een latch type is en lees dat je daarmee met cube 2x moet indrukken. Dat lijkt mij ook niet ideaal, weet iemand toevallig wel een goed footswitch pedaal?

Daarnaast neem ik aan dat bij de pedalen al de kabels erbij zitten en dat je die niet los hoeft aan te schaffen?

Heb ook nog een vraag over distortion pedaal. Jullie raden het af om er een te kopen omdat ik de cube als amp heb, maar raden jullie het af omdat er al een distortion op zit, dat een pedaal kopen dubbelop is of om andere redenen? Want volgens mij is er met de Boss Mt2 en veel zwaardere sound uit te halen dan het normale distortion op de amp.