PDA

View Full Version : versterker zoektocht



rebbie
18 augustus 2010, 23:27
Hallo,

Ik speel nu geruime tijd gitaar en heb nu sinds kort een nieuwe gitaar en wil nu dus ook mijn versterker vervangen.
In mijn gitaar zit een setje Seymour Duncan Custom-5 (B) - ’59 (N) pickups.

Met mijn band speel ik verschillende soorten muziek vooral rock en omliggende stylen, poprock,oldies etc.

Ik hou van de bassman sound, maar soms wil ik toch een beetje meer "vuil".
graag heb ik meerdere kanalen, en niet al te veel toeters en bellen.
Budget ligt rond de 1.000 euro.

Kan iemand mij wat aanraden voor amp?

Met vriendelijke groet,

Johannes

iWishmaster
19 augustus 2010, 00:14
Waarom wil je meerdere kanalen? Wil je echt helemaal clean (kunnen) spelen, of meer 'met een randje' en wat harder richting 'crunch'? Je zou een marshall kunnen proberen, een JTM bijvoorbeeld. Maar 1 kanaal, maar wel heel dynamisch zodat je met je volumeknop en eventueel een pedaaltje kunt bepalen hoeveel gain je wilt.

Anderzijnds maak fender leuke combo's, ook 2-kanaals. De Blues Deluxe bijvoorbeeld, maar die zijn vaak voornamelijk op echt clean gericht.

Probeer ook eens een Orange Rocker. Clean moet je er van houden (absoluut geen fender clean), maar de crunch kun je alle kanten mee op.

Vox AC30 is altijd een optie: prachtige clean, heel dynamisch en kan nog behoorlijk vuil worden.

Wil je echt twee of meer verschillende sounds uit 1 versterker halen kun je eens naar Mesa kijken, maar die zijn vaak wat ingewikkeld met veel toeters en bellen.

Alternatief is misschien Rivera: minder toeters en bellen als Mesa, maar ook niet de eenvoudigste versterkers.

Thiez
19 augustus 2010, 10:11
Misschien kun je eerst proberen met een pedaaltje je fender wat te boosten? Dat zou natuurlijk een hoop kosten kunnen besparen.

Orange rocker is idd gaaf topje maar dat moet je liggen. Misschien een engl screamer nog toevoegen aan je testlijstje. Leuk eenvoudig 50wattertje.

Een marshall JCM2000 DSL50 is misschien ook wel wat voor je om te proberen.

rebbie
19 augustus 2010, 12:14
dank jullie allen.

@thiez, ik heb geen bassman versterker, als je dat mischien dacht. ik ben er wel van plan eentje nog te gaan testen.

@iwishmaster ik wil idd graag 1 clean kanaal en een flink "scheurend" kanaal.

jullie hebben het allebij over pedaaltjes, maar het is toch zonde om als je een versterker van veel geld koopt, buizen, om dan een "transistor" pedaal ervoor te zetten voor je distortion en zo het geluid van je versterker te beinvloeden?
of zie ik het nu helemaal verkeerd?

mvg,

Thiez
19 augustus 2010, 12:32
Je kan er ook een mooie blackstar HT-drive ofzo voorzetten. Buizenpedaal.
Maar als je een goed transistor pedaal ervoor zet krijg je nog steeds je buizensound. Alleen je input signaal komt al geboost de versterker binnen. Het is een beetje te vergelijken met bijvoorbeeld een high output humbucker.

rebbie
19 augustus 2010, 19:13
jaa okee, maar mijn elementen zijn zoiezo aardig high output:hippie:

dus wat ik moet testen:
orange rocker
fender combo's, blues deluxe, iemand nog andere combo's?
vox ac30
mesa (??????????)
rivera(?????)
engl screamer(klinkt metal)
JCM2000 DSL50

anybody?

rebbie
19 augustus 2010, 19:36
ik heb eens even gekeken, en heb deze versterker gevonden:
de Hot Rod DeVille™ 410

is dit wat deze versterker?
deze trekt me heel erg aan omdat:
3 kanalen: "Normal, Drive en More Drive" wat erg handig is omdat er soms wel eens nummers tussen zitten die net iets heavier zijn dan andere.
en het merk fender heeft me kwa versterkers altijd gelegen plus hij ziet er erg mooi uit!

kan iemand me deze versterker aan of juist afraden en waarom?

laatste vraag: kan ik beter de 4x10 nemen of juist de 2x12?

met vriendelijke groet,
Johannes

Ferraririk
19 augustus 2010, 20:20
Sound is natuurlijk erg verschillend tussen de 4x10 en de 2x12, gewicht ook, om beide redenen zou IK voor de 2x12 gaan, maar misschien is de 4x10 meer jou ding

caliban
19 augustus 2010, 20:29
Een ENGL screamer is inderdaad een beetje meer op het metalpubliek gericht, maar dat sluit natuurlijk niks uit.
Ik zou zelf eerder voor een 2*12 gaan. 4*10 vind ik onder een bas versterker thuishoren, maar dat is smaak natuurlijk :)

iWishmaster
19 augustus 2010, 23:09
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar wat tips:

Guitarking in Boekel heeft heel veel meer-kanaals versterkers staan, waaronder Engl, Blackstar, Fender en ook flink wat meer 'boutique' spul. Dat laatste is waarschijnlijk boven je budget, maar wel leuk om een keer gehoord te hebben.

Max Guitars in Den Haag en Nijmegen zijn de enige Rivera dealer in Nederland, maar ze hebben uiteraard ook vanalles anders staan. Persoonlijk ben ik erg over Rivera te spreken, met name als je echt 2 verschillende geluiden uit 1 versterker wil halen. Probeer bijvoorbeeld de Chubster eens: fender-clean en een zwaardere marshall scheur.

Henri H
19 augustus 2010, 23:35
....
mesa (??????????)
....

In mijn zoektocht van ruim een jaar geleden (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123392) was ik ook op zoek naar een vergelijkbare versterker, en ben uitgekomen op o.a. de Mesa Stiletto Deuce Stage I.
Ook voor thuis prima bruikbaar, voor zover een 100W amp überhaupt bruikbaar is voor thuis.
Clean is mooi helder, crunch lekker punchy, en met een tubescreamer heb je een echte high gain sound.
De Stiletto is (één van) de meest Marshall-gevoicede amp(s) van Mesa.
Hij heeft wat toeters en bellen, maar als je eenmaal je sounds gevonden hebt is het aanzetten, evt. de master en solo volumes bijstellen en gaan. :rockon:

De Stage II versie is al een tijdje bij een aantal zaken (Feedback (http://www.feedback.nl/gitaar-versterkers/mesa-boogie/stiletto-deuce-ii-snakeskin) en Max Guitars dacht ik) in prijs verlaagd: €1400,-.

Een Marshall DSL is ook een (voordelige) optie, maar heeft als nadeel dat het clean en crunch kanaal niet voetschakelbaar zijn, mits je hem modificeert.

Egnater heeft ook interessante amps, maar ik heb ze zelf nooit getest.

Succes.

beruk
19 augustus 2010, 23:56
Ik zal ook hier niet laten mijn voor liefde voor Laney versterkers te uiten. Ik zou op mijn testlijst vooral ook de Laney lC 50 zetten, veelzijdig ding.
Hier een fabrieksspotje (http://www.youtube.com/watch?v=l1gv_qXs7dg) met ok geluidskwaliteit.
Als ik je verhaal lees heb ik allereerst een VOX AC 30 associatie

Thiez
20 augustus 2010, 11:28
Een ENGL screamer is inderdaad een beetje meer op het metalpubliek gericht, maar dat sluit natuurlijk niks uit.
Ik zou zelf eerder voor een 2*12 gaan. 4*10 vind ik onder een bas versterker thuishoren, maar dat is smaak natuurlijk :)

Ik vind de screamer juist meer rock/modern rock dan metal. Erg jammer dat engl dat metal imago heeft vind ik. Zitten prima versterkers tussen voor rock. En cristal clear cleans.
Souvereign combo bijvoorbeeld vind ik ook echt een lekkere rockversterker. Echt geen metalbeest ofzo. Raider zitten ook zeker vette rock klanken in.

Gothra
20 augustus 2010, 11:45
Ik vind de screamer juist meer rock/modern rock dan metal. Erg jammer dat engl dat metal imago heeft vind ik. Zitten prima versterkers tussen voor rock. En cristal clear cleans.
Souvereign combo bijvoorbeeld vind ik ook echt een lekkere rockversterker. Echt geen metalbeest ofzo. Raider zitten ook zeker vette rock klanken in.

De screamer kan prima gebruikt worden voor alle muziekstijlen die hier aan bod zijn gekomen. De andere gitarist van mn band heeft m en gebruikt hem voor metal, blues, rock etc.

Prima ding!

Thiez
20 augustus 2010, 12:01
Precies. ik heb met mijn engl blackmore ook echt geen problemen om blues en rocksounds te krijgen. Zeker met een greenback kastje eronder niet.
Het is geen marshall maar daarom vind ik het juist vet. Het is weer eens wat anders dan 'iedereen' heeft.

De mesa stiletto is ook zeker gave versterker. Ik vond hem wat te compressed zelf (misschien niet de juiste standen gehad aangezien hij ontzettend veel modes heeft) maar zijn zeker wel gave sounds uit te halen.

Agent_Smith
21 augustus 2010, 05:15
Check my sig. .. :-)