PDA

View Full Version : Floyd Rose op standaard strat body



dr.distortion
18 augustus 2010, 21:05
Hey allemaal,

al een aantal dagen loop ik met het idee rond om een charvel so-cal te kopieren, hals (GFS) en body van marktplaats (essen) heb ik inmiddels gescoord. Nu wil ik daar heel graag een Floyd Rose op zetten, kan dit op een standaard strat-body zonder de typische floyd routing zodat de FR dus op de body rust?

Graag jullie tips / meningen etc.

Sanderltd
18 augustus 2010, 21:36
Je kunt de floyd niet verzinken, als dat is wat je bedoelt? Maar dan moet er nog steeds een klein beetje aangepast worden aan de standaard frezingen. De gaten voor de studs moeten opnieuw geboord worden, de uitsparing doorheen de body moet volgens mij ook ietsje groter gemaakt worden, en aan de achterkant moet de holte voor de veren ietsje dieper gefreesd worden.

Maar als je de floyd rose OP de body laat rusten en dus niet verzinkt, komt hij ietsje hoger te liggen als een normale stratbrug. Dit heeft als gevolg dat je snaren veel te hoog boven de hals komen te liggen. Dit valt dan weer te compenseren door een halshoek te maken. Dan moet je een shim o.i.d. onder de hals leggen en hem dan als het ware "schuin" terug erin schroeven.

Ik ben persoonlijk meer fan van de verzonken FR's. :)

Gothra
18 augustus 2010, 22:38
K zou m dan ook verzinken, ziet er veel mooier uit vind ik, en speelt ook beter!
Wel vet trouwens, FR's op strat zijn metallllll

pasqual
18 augustus 2010, 22:47
Sander heeft niet helemaal gelijk. je moet inderdaad de studs boren dus toch iets grotere gaten. maar je hoeft niet de uitsparing aan de achterkant groter te maken voor de veren en ook niet de voor het sustainerblok. ligt natuurlijk ook aan het type wat je gaat gebruiken. de een zal een groter sustainerblok hebben als de ander. maar je zal inderdaad een grotere hoek moeten maken zoals Sander al omschreef om je snaren fatsoenlijk te kunnen afstellen.

kijk maar eens naar deze foto's; hier heb ik een gotoh-floyd er in gezet zonder uitsparing te frezen en ook dit ziet er gewoon vet uit ( al zeg ik het zelf;) ):

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LN7C8LRE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y4KVWJN8.jpg

hopelijk kan je hier iets mee?

groeten en succes, Pasqual.

dr.distortion
18 augustus 2010, 23:30
Dank jullie wel voor de input, mannen! Als ik foto's bekijk van de so-cals, de FR ligt daar volgens mij gewoon op de body, is dit een speciaal type?

Niet helemaal vergelijkbaar, mijn e-serie fender strat heeft een Schaller FR-achtige brug, deze ligt ook gewoon op de body realiseer ik me net.

Hoe zit dat precies met shimmen? Is dat om de hals te verhogen zodat je de actie compenseert?

@Pasqual, ziet er inderdaad gaaf uit!

pasqual
18 augustus 2010, 23:56
je moet de hals demonteren en tussen de twee voorste halsschroeven ( aan de body zijde ! ) een stukje stevig papier/fineer/plastic van een mm ofzo, dat zul je moeten uitproberen, waardoor je hals iets meer een hoek maakt t.o.v. je body waardoor de verhouding weer klopt van de snaren t.o.v. de brug, snappie?
anders ff googelen: neckshim en dan zul je wel een youtube filmpje te zien krijgen waar dit visueel wordt uitgelegd. stelt echt niets voor, alleen ff proberen wat je er onder moet duwen om de juiste hoek te krijgen. doe je dit niet dan kan je de floyd ook niet zwevend maken door de geringe hoogte.

groeten Pasqual.

Gearjunkie
19 augustus 2010, 23:17
Gaat inderdaad prima, ik maak die shims meestal gewoon van aluminiumfolie. Paar keer op elkaar vouwen en speelt prima. Waar ik wel tegenaan gelopen ben is de slagplaat. De Floyd is breder dan een normale Trem, waardoor je een stuk uit de slagplaat moet halen. Dit komt bij mij altijd lelijk uit bij de gaatjes voor de schroefjes. Ik ben wel een mierenneuker daarin, dat dan weer wel...


Niet je vraag, maar toch even melden: Kahler heeft top-locks die je achter je topkam kan plaatsen. Vind ik er mooier uitzien dan zo'n standaard top-lock die zo lelijk achter je toets uitsteekt.

Sanderltd
20 augustus 2010, 00:06
Hmm, bij mijn slagplaats komt het nét perfect uit. Ik heb tot op 1/100 van een millimeter (bij wijze van spreken) de slagplaat precies pas gemaakt en dat valt nu heel netjes.
Aan de ene kant verdwijnt het vroegere gaatje als het ware, terwijl het andere gaatje aan de andere kant nog zo'n 4mm van de rand verwijderd is. :)