PDA

View Full Version : Wat heb je nu aan 8 delays in 1 pedaal?



telecastermaster
18 augustus 2010, 17:18
Guys,

Ik heb afgelopen weekend voor 365 euro de legendarische en bijna onvindbare Yamaha UD stomp aangeschaft via Ebay UK.
Maar nu heb ik er nog een vraagje over.

Het ding heeft 8 onafhankelijke delays van rack kwaliteit in 1 stompbox formaat, waarvan je elke delay onafhankelijk kunt programmeren (in serie of paralel) voor delaytijd, modulatie, filter, feedback, volume, stereo panning, etc.

Nu is mijn vraag is: wat moet je daar nu mee? ;)


http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/ContentDetail/ModelSeriesDetail/0,,CNTID%253D2538%2526CTID%253D225100%2526CNTYP%25 3DPRODUCT,00.html#


Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=WV79b9CZBx0



http://www.yamaha.com/yamahavgn/Images/Guitars/Product/Views/udstomp_closeup.jpg

Riky
18 augustus 2010, 17:32
Je koopt een delay voor 365euro ene delay waarvan je neit weet wat je er mee moet:p?

Lijkt me wel handig als veel met verschillende tempo werkt of de ene keer veel delay nodig hebt en de andere keer niet. Zelf heb ik het niet nodig. Delaystaat altijd aan op dezelfde snelheid.

Congrats met je aanwinst! Toffe delay!

Fragedallic
18 augustus 2010, 19:00
wellicht handig in bandformatie. meestal kun je toch meer creatief geprikkeld worden als je dit soort tools tot je beschikking hebt.

Ik zeg; 8 presets = 8 songs ? :ok:

harrie-beton
18 augustus 2010, 19:24
In mijn vorige band met U2 covers had ik een hele vracht verschillende delays nodig. In PRIDE is een andere nodig dan in BAD of STREETS NO NAME.

Ik betwijfel of ze rackkwaliteit zijn. Maar veel plezier ermee!

RoelSmoel
18 augustus 2010, 19:48
Had je je dit niet beter af kunnen vragen voor de aanschaf?:chicken:

Riky
18 augustus 2010, 20:40
Had je je dit niet beter af kunnen vragen voor de aanschaf?:chicken:

dit soort dingen kun je ook prima kopen vanwege z'n zeldzaamheid en reputatie en kunnen zonder te weten of het echt wat je is. Ben je zo weer vanaf als het niks is zonder geld te verliezen.

Rinze
18 augustus 2010, 20:57
Had je je dit niet beter af kunnen vragen voor de aanschaf?:chicken:
Ghegheghe, Ietwat ironisch dat jij dat nou net moet opmerken.

Dirk_Hendrik
18 augustus 2010, 21:43
Nu is mijn vraag is: wat moet je daar nu mee? ;)


Een dan is mijn werdervraag: Hoe groot is jouw fantasie?

De mogelijkheden met al dan niet gemoduleerde serie-parallel multitap delays zijn ongekend als je 8 delays op deze wijze aan en om elkaar heen kunt knopen.

Dirk_Hendrik
18 augustus 2010, 22:13
Ik betwijfel of ze rackkwaliteit zijn. Maar veel plezier ermee!

Definieer "rackkwaliteit" ;)

Eens had je de SPX900. Toen yamaha de SY99 synth uitbracht had die, op DSP level, een equivalent van 2 SPX 900's aan boord. Dat was rond 1994. Dan is het niet zo lastig om 8 delays, allemaal draaiend op dezelfde DSP dus, te programmeren die qua audiokwalitiet prima zijn. De vraag is dan dus waar het verschil moet liggen tussen en rackdelay of een doos a la deze die intern soortgelijke hardware bevat.

Ik weet het niet.

telecastermaster
18 augustus 2010, 23:01
Een dan is mijn werdervraag: Hoe groot is jouw fantasie?

De mogelijkheden met al dan niet gemoduleerde serie-parallel multitap delays zijn ongekend als je 8 delays op deze wijze aan en om elkaar heen kunt knopen.

Ik heb er wel een idee over wat je ermee kunt doen, hoor. :soinnocent:
De mogelijkheden zijn inderdaad enorm.

Het apparaat is door Yamaha ontwikkeld op verzoek van Allen Holdsworth, die ook een stuk of 25 patches heeft geprogrammeerd. De patchlist laat ook zien hoe hij die heeft geprogrammeerd.

Uiteindelijk heeft Yamaha het apparaat verder ontwikkeld tot de Magic stomp, door de amp models van de DG stomp en de effecten van de UD stomp erin te stoppen. De Magis stomp heeft zelfs nog iets betere specs dan de UD stomp (24 bits AD converter ipv 20 bits), is goedkoper, maar heeft een notair beruchte interface. De Magic stomp is bijzonder populair bij Hank Marvin fans om de complexe bandecho's van The Shadows te simuleren. Dat was ook de reden dat ik er eentje wilde hebben.

Ik was eigenlijk op zoek naar een Magic stomp mk II, toen ik deze zag. :)

apekop
19 augustus 2010, 01:22
Ik heb ook al enkele jaren deze UD stomp en vind hem geweldig!

De 8 delays kun je bijvoorbeeld gebruiken om ritmische patronen mee te maken, zie iedere delay als een zestiende noot en je kan ieder willekeurig ritme maken.
Je kan het ook gebruiken om mooie volume swells te maken met verschillende delaytijden a la Allan Holdsworth.
Kijk 'even' hoe de presets opgebouwd zijn om een idee te krijgen wat allemaal kan.

Het aparaat is in het begin behoorlijk ingewikkeld, dus je moet er veel tijd in steken, maar als je het door hebt is het echt een geniaal aparaat voor delayfreaks.

Ander voordeel is dat je 90 presets hebt, ik gebruik er behoorlijk veel van.

Helaas is er weinig bekend over dit aparaat en is ie volgens mij al vrij snel weer uit de handel verdwenen, ik denk dat hij voor de meeste gitaristen toch te ingewikkeld en te uitgebreid is.

MaximVMH
19 augustus 2010, 03:55
Ik betwijfel of ze rackkwaliteit zijn.Want rack-apparatuur is synoniem voor betere kwaliteit? Yeah right.

Nitefly7
19 augustus 2010, 08:57
wellicht handig in bandformatie. meestal kun je toch meer creatief geprikkeld worden als je dit soort tools tot je beschikking hebt.

Ik zeg; 8 presets = 8 songs ? :ok:

zoals ik het begrepen heb, zijn het geen 8 onafhankelijke/individuele presets, maar presets met 8 delays tegelijkertijd, bedoeld om Holdsworthiaanse 'tapijten' te maken, of een soort sferische nep-chorus te maken met versch. looptijden.... !
creatieve toepassingen ten voeten uit, dus niet alleen als 8 presets-in-1-apparaat, maar eigenlijk 8 delaypedalen een elkaar geknoopt met een grote all-on/all-off switch..

apekop
19 augustus 2010, 09:35
dat is het inderdaad, 8 onafhankelijk delays die je in serie of parallel kan zetten. En dan 90 presets.
Het is trouwens geen nep chorus, want een chorus is eigenlijk ook een delay.

Fragedallic
19 augustus 2010, 09:51
Oorspronkelijk geplaatst door Fragedallic
wellicht handig in bandformatie. meestal kun je toch meer creatief geprikkeld worden als je dit soort tools tot je beschikking hebt.

Ik zeg; 8 presets = 8 songs ?


zoals ik het begrepen heb, zijn het geen 8 onafhankelijke/individuele presets, maar presets met 8 delays tegelijkertijd, bedoeld om Holdsworthiaanse 'tapijten' te maken, of een soort sferische nep-chorus te maken met versch. looptijden.... !
creatieve toepassingen ten voeten uit, dus niet alleen als 8 presets-in-1-apparaat, maar eigenlijk 8 delaypedalen een elkaar geknoopt met een grote all-on/all-off switch..

ok, rectificatie; 90 presets = big*ss discografie :)

Nitefly7
19 augustus 2010, 10:13
dat is het inderdaad, 8 onafhankelijk delays die je in serie of parallel kan zetten. En dan 90 presets.
Het is trouwens geen nep chorus, want een chorus is eigenlijk ook een delay.

ik zocht een goede vertaling van het Engelse 'faux chorus', en wist even niks beters dan 'nep' (quasi dekt de lading ook niet) chorus is idd ook een delay..!

DemolitionColorScheme
19 augustus 2010, 11:19
Dude! De UD Stomp, wat je daarmee doet!? Dat ding is een held in multi-tap delays. Daar staat hij netjuist bekend om. Je kunt er zowat reverb mee maken omdat je de individuele delay lines zo afwijkend kunt instellen dat je echt complexe delay sounds krijgt.

Ik ben het er wel mee eens, voortaan eventjes onderzoek doen naar iets voordat je hem aanschaft! ;)

Kom je er overigens al een beetje mee uit?
Ik heb trouwens de Magic Stomp gehad, en qua delay qualiteit en geluid kwam hij toch heel anders over dan de clips die ik hoor van de UD Stomp. Ik vond de Magic Stomp sowieso verschrikkelijk, haha.

telecastermaster
19 augustus 2010, 12:09
Ik ben het er wel mee eens, voortaan eventjes onderzoek doen naar iets voordat je hem aanschaft! ;)

Ik had alle info over de UD stomp die ik kon vinden al gelezen, hoor, voordat ik 'm kocht.
(Maar als ik alleen maar had vermeld dat ik een nieuw pedaal heb aangeschaft hadden we niet zo'n leuke discussie gehad.). ;)



Kom je er overigens al een beetje mee uit?


Hij is net binnen uit Engeland. :cheerup: Ik kom vanavond dus niet meer buiten. :)



Ik vond de Magic Stomp sowieso verschrikkelijk, haha.

De interface dan zeker? Ik begrijp van reviews op internet (Harmony-Central) dat ie zo ongeveer de slechtste interface in de effect business heeft......:chicken:

Tsja, 8 onafhankelijke delays met elke ook weer een stuk of 8 parameters programeren via 3 knopjes is zoiets als je het interieur van je huis verven via de brievenbus.....

telecastermaster
19 augustus 2010, 12:14
zoals ik het begrepen heb, zijn het geen 8 onafhankelijke/individuele presets, maar presets met 8 delays tegelijkertijd, bedoeld om Holdsworthiaanse 'tapijten' te maken, of een soort sferische nep-chorus te maken met versch. looptijden.... !
creatieve toepassingen ten voeten uit, dus niet alleen als 8 presets-in-1-apparaat, maar eigenlijk 8 delaypedalen een elkaar geknoopt met een grote all-on/all-off switch..

Inderdaad. Alsof je je signaal door een rack voert met daarin 8 delay processors....

DemolitionColorScheme
19 augustus 2010, 12:36
Ik had alle info over de UD stomp die ik kon vinden al gelezen, hoor, voordat ik 'm kocht.
(Maar als ik alleen maar had vermeld dat ik een nieuw pedaal heb aangeschaft hadden we niet zo'n leuke discussie gehad.). ;)



Hij is net binnen uit Engeland. :cheerup: Ik kom vanavond dus niet meer buiten. :)



De interface dan zeker? Ik begrijp van reviews op internet (Harmony-Central) dat ie zo ongeveer de slechtste interface in de effect business heeft......:chicken:

Tsja, 8 onafhankelijke delays met elke ook weer een stuk of 8 parameters programeren via 3 knopjes is zoiets als je het interieur van je huis verven via de brievenbus.....
Ja, zoiets dacht ik al. ;) Leuk, zo'n discussie!
En niet alleen de interface, ik had hem aangesloten op mijn laptop en kom hem zo tweaken, maar ik vond die delays zo erg plastic klinken dat ik ervan walgde. Maakte niet uit hoeveel ik ze tweakte, het klonk echt naar niks. Ben er twee dagen mee bezig geweest totdat ik besloten had dat ik hem weer ging verkopen.

(oh, en leuke analogie, trouwens: "Tsja, 8 onafhankelijke delays met elke ook weer een stuk of 8 parameters programeren via 3 knopjes is zoiets als je het interieur van je huis verven via de brievenbus....." haha! :D)

apekop
21 augustus 2010, 01:35
nog een andere vraag over de UD stomp:

Sinds een paar weken heeft mijn UD stomp in 1 keer heel veel ruis, gewoon een contante ruis ook als je niks speelt. Eerst had ik daar nooit geen last van. Hoe kan dat komen, en belangrijker wat kan ik eraan doen of wat kan het zijn?

begin me een beetje zorgen te maken, omdat het mijn belangrijkste effectapparaat is

apekop
26 augustus 2010, 10:59
niemand?

misschien moet ie naar de dokter?

telecastermaster
26 augustus 2010, 11:08
De grote pedalendoctor hier is Dirk-Hendrik. Misschien kun je hem contacteren via PB of internet. http://www.dirk-hendrik.com (http://www.dirk-hendrik.com/repairs.html)
/repairs.html (http://www.dirk-hendrik.com/repairs.html)
Ik weet overigens niet of ie digitale fx processors doet.

Dirk_Hendrik
26 augustus 2010, 11:29
Maand of anderhalf geleden nog 1 op de werkbank gehad. Die had besloten dat hij het met kabels van 2 meter nog wel deed maar niet met kabels van een grotere lengte... Heft me aardig wat tijd gekost.

En verder zie ik het verschil tussen analoog en digitaal niet. Elektronica is elektronica.

apekop
26 augustus 2010, 11:32
en wat was het probleem met die UD stomp die jij hebt gerepareerd?

en waar zou die ruis aan kunnen liggen? de ruis zat er voorheen niet in....
is dat nog te redden?