PDA

View Full Version : Buizenversterker of transistor?



Ibanez Rocker
12 augustus 2010, 22:54
Hallo iedereen,

Mijn broer en ik hebben een discussie. Wat is beter om te gebruiken voor metal en hard-rock? Een buizenversterker of een versterker met transistor?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Dag.

Eko
12 augustus 2010, 23:03
De drive die uit een ( overstuurde ) buizenversterker komt is niet te vergelijken met een transistorversie. Dat is al lang het geval en zal ( denk ik ) niet snel veranderen. Moddeling komt nog een beetje in de buurt.
Moddeling maakt het mogelijk om zo`n soort geluid op minder hoge volumes te krijgen , maar zet ze naast elkaar ,en open, ( buizen en transistor ) en met twee klappen op een gitaar weet je het.

marc_o
12 augustus 2010, 23:06
Kan met beide, ligt aan de kwaliteit.
Er zijn genoeg bands die prima hardrock, danwel metal met transistorversterkers hebben gemaakt, maar het overgrote deel gebruikt buizenversterkers.

Voorbeelden van transistorgitaarhelden zijn:
Iron Maiden (nu niet meer, maar gebruikten als basis Gallien Kruger transistorversterkers, doorgelinkt naar buizentrappen)
Pantera's gitarist heeft vrij lang op transistorbakken gespeeld (Randall)

Liquid_Metal
12 augustus 2010, 23:11
Met distortion vinden de meeste mensen een buizenversterker fijner klinken. Dat komt omdat transistors de pieken van je geluidsgolven afknippen om distortion te maken, terwijl buizenversterkers ze meer indrukken. Daarom zit er meer informatie in het signaal, wat ervoor zorgt dat je meer boventonen overhoudt. De sound wordt dus als rijker ervaren.
Maar om door dit feit nou maar gewoon voor een buizenversterker te gaan lijkt me nogal drastisch.
Je moet het echt zelf proberen en buizen echt fijner vinden, want buizen:
1. zijn kwetsbaarder
2. vergen meer onderhoudt
3. zijn zwaarder (de versterkers dan)
4. zijn vele malen duurder

arcane
18 augustus 2010, 20:25
Chuck Shuldinger van Death speelde ook op transistor amp, de Marshall Valvestate. Die had ook een lekkere sound. Maar dat is natuurlijk smaakgebonden.

Gearjunkie
18 augustus 2010, 20:31
Je kan stellen dat de gemiddelde buizenversterker een mooi geluid geeft. Een beetje afhankelijk van wat je wil, optreden of op zolder spelen, hard of zacht kan je bepalen of het de investering waard is.

Voor thuis is een transistorbakkie al fijn hoor.

Ibanez Rocker
18 augustus 2010, 23:16
Bedankt iedereen. Ik weet genoeg. Dankzij de info kan ik zelf ook beter naar een versterker zoeken. :)

Dag.

Rutger
19 augustus 2010, 09:54
Je kan stellen dat de gemiddelde buizenversterker een mooi geluid geeft.
Dus niet mee eens. Elke keer als ik wat ga testen in een winkel over een buizenamp, verbaast het me weer hoe kut de kwaliteit van de gemiddelde nieuwe buizenamp is... je moet wel weten waar je moet zoeken om de goeie eruit te halen, of gewoon behoorlijk wat flappen neertellen.

Kwaliteit hangt echt niet af van transistor of buis. Je hebt goed transistoramps en goede buizenamps, maar evenzovele slechte amps in beide kampen. Het hangt helemaal af van het ontwerp, de uitvoering ervan, kwaliteit en combinatie van gebruikte onderdelen, etc.