PDA

View Full Version : Lage/hoge aktie?



ackm
12 augustus 2010, 18:18
Hallo,

Ik vroeg me nou eigenlijk af wanneer een aktie hoog of laag is? Ik vind het zelf moeilijk te beoordelen of mijn Epiphone een lage of hoge aktie heeft en hoe de vergelijking is met bvb een Gibson. Hoeveel MM is te omschrijven als een echt lage aktie? En wat vinden jullie zelf het fijnst / hoeveel MM hebben jullie zelf (rond welke fret)?

Plant
12 augustus 2010, 21:20
Ik ga ervan uit dat je het nu over elektrische gitaren hebt.
De vergelijking tussen de aktie van Gibson en Epiphone snap ik niet. Het is niet merk- of type-afhankelijk.
Aktie is vrij persoonlijk en hangt af van speelstijl.

Vaak is hoe laag de aktie kan gelimiteerd door de kwaliteit (rechtheid) van de hals, het fretwerk etc. Maar zelfs als alles perfekt is en de aktie heel laag kan, betekent het niet dat dat moet.

Lage aktie betekent 'licht' spelen, maar ook mindere tone en eerder bijgeluiden. En 'licht' is ook maar net wat je gewend bent. Vroeger had ik de dunste snaren (.009) en de aktie heel laag. Voor een beter geluid ben ik overgestapt op .010 en nog later zelfs op .011 en ben ook de aktie wat op gaan schroeven. En dat speelt voor mijn gevoel nu zo licht dat ik me niet meer kan voorstellen dat er ooit iets dunners op zat.

De aktie word meestal gemeten bij de 12de fret, omdat dat makkelijk bij de brug aanpassen is. Da's namelijk precies de dubbele afstand, dus als je 1/10 mm de aktie wilt verlagen, moet je bij de brug het zadel 2/10de verlagen.

Laag is bij elektrisch toch wel 1.2 - 1.6 mm bij de dunne E (1st) op de 12de fret en 2.0 - 2.4mm bij de dikke E snaar (6th) denk ik.

andyv
20 augustus 2010, 15:28
Dat is iets dat je moet aanvoelen. Als het comfortabel zit bij het spelen, dan is de actie goed.

Voor slide moet de actie bv. hoog zijn anders raak je het fretboard.

Greetz

Andy

Eko
20 augustus 2010, 16:15
De aktie die ik op m`n gitaren heb is zo laag mogelijk zonder fretbuzz. Ook bij zwaar aanslaan wil ik geen fretbuzz horen. Kwestie van stellen en uitproberen.
Snaren vlak op de toets geeft fretbuzz , snaren hoog speelt niet comfortabel.