PDA

View Full Version : Advies nieuwe versterker



Juuleman
12 augustus 2010, 18:07
Okee ik ga het gewoon maar eens vragen, ik heb momenteel 2 gitaren: Ibanez ICT700 en een Yamaha EG012. De Ibanez is echt geweldig maar ik speel nog over een Yamaha GH-15 versterkertje.

Nu ben ik dus van plan een nieuwe amp te gaan kopen, ik speel stijlen zoals Green Day. Ik denk ook dat het een Marshall word, nu weet ik ook nog niet wat het grote verschil is tussen transistor en buizen, heeft buizen onderhoud nodig of? Als iemand me dat kan uitleggen.

Dus, ik ben opzoek naar een goede nieuwe amp. Liefst Marshall, Green Day stijl.

Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt.

Fireburst
12 augustus 2010, 21:11
Zoekfunctie al gebruikt ? Over Marshall, buizen- en transistorversterkers staan hier schermen vol.

Epii
12 augustus 2010, 21:59
Ook handig om te weten, wat is je budget?
Ik kan hier wel de versterker gaan aanraden die ze zelf gebruiken, of een oefenampje, maar dat heeft niet zo veel zin.
Ik speel zelf ook heel veel Green Day en dat soort muziek, en heb laatst een Laney VC50 op de kop getikt voor €300. Daar haal ik wel een goede sound uit. Je moet voor Green Day sowieso een Brits gevoicede versterker hebben.

EDIT: Inderdaad, buizen moet je soms vervangen, en dat kan soms wel wat kosten. Ligt eraan hoeveel buizen je in je versterker hebt.
Het grote verschil is dat buizen een natuurlijker vervormd geluid geven, wat bij o.a. Green Day wordt gebruikt. Ook klinken buizen beter op hoog volume, ik heb zelf ook nog een Roland Cube, en op slaapkamervolume is het verschil niet zo groot. Als je gaat optreden wil je een buizenversterker, deze 'prikt' namelijk beter door de bandmix. Op hoog volume klinkt transistor sowieso meestal ruk.

Juuleman
18 augustus 2010, 17:33
Ook handig om te weten, wat is je budget?
Ik kan hier wel de versterker gaan aanraden die ze zelf gebruiken, of een oefenampje, maar dat heeft niet zo veel zin.
Ik speel zelf ook heel veel Green Day en dat soort muziek, en heb laatst een Laney VC50 op de kop getikt voor €300. Daar haal ik wel een goede sound uit. Je moet voor Green Day sowieso een Brits gevoicede versterker hebben.

EDIT: Inderdaad, buizen moet je soms vervangen, en dat kan soms wel wat kosten. Ligt eraan hoeveel buizen je in je versterker hebt.
Het grote verschil is dat buizen een natuurlijker vervormd geluid geven, wat bij o.a. Green Day wordt gebruikt. Ook klinken buizen beter op hoog volume, ik heb zelf ook nog een Roland Cube, en op slaapkamervolume is het verschil niet zo groot. Als je gaat optreden wil je een buizenversterker, deze 'prikt' namelijk beter door de bandmix. Op hoog volume klinkt transistor sowieso meestal ruk.

Mijn budget ligt maximaal rond de 600/700 euro.

Jasper.
18 augustus 2010, 20:00
Mijn budget ligt maximaal rond de 600/700 euro.

Ik heb voor 700 euro een JCM900 4100 met goed cabinet op de kop getikt. Nou had ik de versterker behoorlijk goedkoop. Maar je zou misschien een beetje kunnen bezuinigen op het cabinet en dan zou het denk ik voor 700 euro te doen moeten wezen. Of een combo?

Gearjunkie
18 augustus 2010, 20:37
Ik heb voor 700 euro een JCM900 4100 met goed cabinet op de kop getikt. Nou had ik de versterker behoorlijk goedkoop. Maar je zou misschien een beetje kunnen bezuinigen op het cabinet en dan zou het denk ik voor 700 euro te doen moeten wezen. Of een combo?

Waarschijnlijk gaat die jongen thuis spelen, dus een leuke 5 watter is ook al heel wat. Blackstar of iets dergelijks.

Jasper.
18 augustus 2010, 20:47
Waarschijnlijk gaat die jongen thuis spelen, dus een leuke 5 watter is ook al heel wat. Blackstar of iets dergelijks.

Ik speel ook thuis :):soinnocent:

Epii
18 augustus 2010, 21:45
Ik speel ook thuis :):soinnocent:

Ik ook en ik kan je vertellen, die Laney gaat hard :rockon:

Ik zou geen 5 wattertje kopen, misschien is de Blackstar HT-20 iets voor jou?

Jasper.
18 augustus 2010, 21:47
Ik ook en ik kan je vertellen, die Laney gaat hard :rockon:

Ik zou geen 5 wattertje kopen, misschien is de Blackstar HT-20 iets voor jou?

Jup, de JCM ook, maar hij kan ook zacht :sssh:

Ferraririk
18 augustus 2010, 22:00
100 watt vox head thuis, kan ook hard, dus waarom zou ik hem zacht doen:soinnocent:

macwilliams
18 augustus 2010, 22:01
Jup, de JCM ook, maar hij kan ook zacht :sssh:

En ik kan dat bevestigen. :)

Juuleman
19 augustus 2010, 17:43
Iemand ervaring met de Marshall Haze 40 combo?
Hier ben ik namelijk wel in geïnteresseerd.

muziekschuur
19 augustus 2010, 17:48
De Blackstar HT40 is zoveel meer gitaarversterker dan de Haze 40 waar jij in geinteresseerd bent. Voor jouw informatie. Blackstar is opgericht door R&D mensen die bij Marshall vandaan kwamen. En in een korte tijd hebben zij een hele rij met kwaliteitsproducten bij elkaar neergezet. Van de Artisan 15 tot de nieuwe Venue combo's.

Als je al wat langer speelt, kies dan voor een 40 watt buizencombo. Liefst met twee speakers.

Maar een losse top met 2x12 cabje kan ook. De nieuwe H55D van Bugera is een geweldig topje voor 300 euro. Heb je nog 300 euro voor een mooi 2x12 cabje.
http://www.thomann.de/nl/blackstar_ht_club_40_venue_combo.htm 589 euro.
http://www.thomann.de/nl/blackstar_ht_stage_60_venue_combo.htm 719 euro. (Zou mijn keuze zijn) (Dan heb je twee 12" speakers)

Tip; neem er een padded hoes bij. Dan is ie altijd veilig, maar wel zo licht mogelijk.

Epii
19 augustus 2010, 17:59
Iemand ervaring met de Marshall Haze 40 combo?
Hier ben ik namelijk wel in geïnteresseerd.

Ik heb die Haze uitgeprobeerd en vond het toch wat tegenvallen, je moet ook niet al te veel verwachten van die effecten, want die zijn lastig te bedienen op de versterker. Niet blind staren op één merk! Ik (en muziekschuur) raadden allebei Blackstar aan, dit is een versterker die brits klinkt, wat je nodig zult hebben als je de sound van Green Day en veel andere punkbands wilt benaderen. Laat je nog wat meer aanraden, doe wat onderzoek, bekijk demo's op youtube en ga met die informatie eens lekker een dagje klooien in een muziekwinkel. Liefst een rustige dag, als het personeel een beetje de tijd heeft om je te helpen.

Gitaar4ever
19 augustus 2010, 18:30
Heb de Haze40 een kleine week gehad, maar dat was echt een enorme tegenvaller!
Veel te weinig distortion en het klinkt allemaal gewoon niet zo mooi en strak.
Bovendien kwam er bij mij een rare ruis in te zitten en de effecten die erop zitten zijn ook niet geweldig. In principe heeft de Marshall wel een soort geluid wat me wel aanspreekt (heel anders dan Fender bijv.) maar voor hetzelfde geld heb je betere. Blackstar lijkt me idd een aardig alternatief en probeer zeker Orange ook als je het budget hebt. In alle opzichten beter dan de Marshall Haze40. Dacht eerst ook dat het voor mij Marshall zal worden maar ben nu (bijna) verkocht aan Orange.

Juuleman
19 augustus 2010, 18:42
Okee bedankt voor de tips!
Ik laat jullie weten als ik nog wat gevonden heb.