PDA

View Full Version : Pinch harmonics



Akuma
11 augustus 2010, 19:20
Hallo iedereen, ik had bij deze een vraag over pinch harmonics, ook wel artificial harmonics genoemd.
Ik geloof dat ik ze al onder de knie heb maar zodra ik muziek ga luisteren hoor ik dat ze (veel) meer volume in hun pinch harmonics hebben, hoe krijgen zij dat voor elkaar?

Hier een kort filmpje hoe ze bij mij klinken (alle fouten voorbehouden :)): http://www.youtube.com/watch?v=0njDdE35AzY
het rifje is welcome home van coheed and cambria: http://www.youtube.com/watch?v=abJYXY3mPjs
Hier een nummer waarvan het intro uit pinch harmonics bestaat :seriousf:
http://www.youtube.com/watch?v=3Qy0AZcKzCQ
ik zat te denken dat ze daar een behoorlijk arsenaal aan pedaaltjes voor hadden maar ben ik nog maar een amateur dus ik zou het niet weten :chicken:

Bedankt voor het lezen,

Akuma

Steven Otto
11 augustus 2010, 20:04
Ik vind dat je Pinch Harmonics er al aardig uitspringen. Misschien kan je experimenten met andere amp settings, of belangrijker, de pinch harmonic op een ander plek op de snaar aanslaan. Iets hoger of lager. Of experimenteer met een ander soort snaren. En ohja, oude snaren helpen niet echt voor pinch harmonics.

Akuma
11 augustus 2010, 20:13
Ik vind dat je Pinch Harmonics er al aardig uitspringen. Misschien kan je experimenten met andere amp settings, of belangrijker, de pinch harmonic op een ander plek op de snaar aanslaan. Iets hoger of lager. Of experimenteer met een ander soort snaren. En ohja, oude snaren helpen niet echt voor pinch harmonics.

Experimenteren met amp settings heb ik al veel gedaan, ook het afwisselen van de locatie waar ik de pinch harmonic speel (zo klinken ze feller als ik iets meer richting de nek beweeg maar hierop moet ik nog oefenen :))

Wat snaren betreft weet ik het niet, er zitten op dit moment 4 oude en 2 nieuwe snaren op (d'Addario), welke snaren zouden meer volume produceren? (zat te denken om binnenkort Ernie Ball uit te proberen)

Steven Otto
11 augustus 2010, 20:14
Verse, dikke snaren lijkt mij. Ik weet īt niet zeker hoor! ;)

Jan Buurman
11 augustus 2010, 20:22
Ik heb Zakk Wylde een keer horen zeggen dat een (te) lage actie ook niet ten goede komt aan een Pinched Harmonic...

Gothra
11 augustus 2010, 21:51
Klopt inderdaad van lage actie.

High output elementen willen ook wel werken, en veel oefenen. Je kan ook is proberen met je slaghand op een andere plek te pinchen, dan komt erook een ander geluid uit.

Madcow
11 augustus 2010, 21:54
Dit is uiteraard ook studio werk! Ik vraag me af of dime het live ook zo goed kon laten klinken. Misschien iets met een volume/wah pedaal?

Heibel
12 augustus 2010, 09:50
Ik vind ze heel netjes klinken hoor, daar hoef je je niet voor te schamen..met name langere pinchharmonics hebben veel baat bij een goed linkerhand vibrato heb ik gemerkt..En ja, het is natuurlijk ook gewoon plectrumtechniek..ik zet m'n plectrum vaak in een iets andere hoek t.o.v. de snaren wanneer ik pinch..Ik heb echter geen idee of dat zo hoort, maar ik merk dat het bij mij werkt..

HaroldA
12 augustus 2010, 10:26
Dit is uiteraard ook studio werk! Ik vraag me af of dime het live ook zo goed kon laten klinken.

Jep, zonder problemen. Maar hij had al z'n gear d'r wel op afgesteld.

Akuma
12 augustus 2010, 12:23
Zou een whammy pedal hier enig effect op kunnen hebben?
Was sowieso van plan om zo'n ding te kopen :D (Digitech)

Terminus
12 augustus 2010, 13:32
Zou een whammy pedal hier enig effect op kunnen hebben?
Was sowieso van plan om zo'n ding te kopen :D

Nee. Ja eigenlijk wel, als je hem aan hebt staan maar het pedaal omhoog zodat het geen effect heeft, wordt je geluid doffer > minder sterke pinches.