PDA

View Full Version : Meerstemmig zingen



Keevinkos
11 augustus 2010, 15:26
Ik weet dat dit een gitaarforum is maar toch stel ik de vraag even hier:

Ik speel in een viermansband. (drummer, bass, een zanger die 2e gitaar speelt en ik speel leadgitaar) Nu kan ik op de zanger na het beste zingen, als ik een nummer alleen moet zingen gaat dat ook prima en klinkt het goed:)

Maar als onze zanger zingt, en ik er een 2e stem overheen moet zingen, klinkt het in mijn oren vaak goed. Maar anderen zeggen dat het retevals was, en ook als mezelf soms terug kan horen was het inderdaad vals.

Wie heeft er tips voor mij of hoe kan ik dit oefenen? Of wat doe ik verkeerd? Ik wil hier ontzettend graag vanaf...:makeup:

gorgasm
11 augustus 2010, 15:40
covers, of eigen nrs?

gibson-strato
11 augustus 2010, 15:43
Probeer eens samen droog te zingen, dus zonder versterking en intstrumenten. Dan hoor je precies wanneer het zuiver is en wanneer niet.

Keevinkos
11 augustus 2010, 15:54
we spelen tot nu toe alleen covers, maar het duurt niet lang meer en dan gaan we eigen nummers schrijven. (zijn we nu al een beetje mee bezig) En in onze eigen nummers vinden we meerstemmigheden toch wel belangrijk en mooi;)

Thiez
11 augustus 2010, 16:36
Zorgen dat je jezelf en de zanger terug hoort door de PA. Kun je beter horen of je op zelfde toonhoogte zit als de zanger.

Keevinkos
11 augustus 2010, 17:08
dat is ook een beetje het probleem bij ons. We hebben een kutinstallatie, we hebben prima mics, maar voor goede speaker, eindtrap en een mixer moeten we nog ff flink doorsparen. Alles kan in onze oefenruimte niet zo hard, het gaat allemaal heel snel feedbacken. Maar dat komt ook mede omdat de ruimte een grote galmbak is.

showband
11 augustus 2010, 17:10
nooit te snel en te stellig zijn in wie er vals is. ;-)

Hebben jullie al eens een opname laten meelopen in de oefenruimte?

gezien de zin "Maar anderen zeggen dat het retevals was, en ook als mezelf soms terug kan horen was het inderdaad vals."
Dan zou ik er alleereerst van uit gaan dat het waar is.

Het is niet raar als je met een gitaar tegen je borstkas en op een hoog volume intonatieproblemen krijgt zonder training. Wat wel vervelend is, is dat je het kennelijk tijdens het zingen niet hoort. Dat is zelfs alarmerend.

Dat maakt dat een bandcoachavondje van een goede zangcoach zijn geld erg waard kan zijn!

Overigens, kleine kans maar het kan ook zijn dat je "monitor oren" hebt hoewel dat meestal met gesloten hoofdtelefoons optreedt (het verschijnsel dat je onder bepaalde omstandigheden jezelf niet zuiver hoort)

EuroCinema
11 augustus 2010, 17:27
In elk geval helpt het om qua frasering zo dicht mogelijk tegen de leadzanger aan te kruipen, zijn stemgeluid en zangstijl zoveel mogelijk te imiteren. Ook doordat de 1 glijdt en de ander recht zingt, en door vibratogebruik etc kun je in de problemen komen. Luister maar eens naar liveplaten van de grote Britse classic rock bands, daar lijkt het regelmatig alsof je dezelfde stem dubbel hoort. (Uitzondering is als je allebei een dijk van een stem hebt en het meer als een duet benadert waarin je elk op jouw manier zingt. Is weinigen gegeven, maar bijvoorbeeld bij Derek & The Dominoes werkte het als een t*et.)

Keevinkos
11 augustus 2010, 17:34
ok, mooi. Dat is een mooie tip!

Haha, ik dacht altijd dat beide stemmen idd door dezelfde man gezongen waren, maar dat leek dus maar zo. Daar moeten we dan eens flink mee gaan oefenen.:rockon:

EuroCinema
11 augustus 2010, 20:58
Even snel een voorbeeldje gegoogled, wet niet of het het beste is. Maar ik vind Townsend vaak verbluffend als Daltrey klinken bijvoorbeeld.

http://www.youtube.com/watch?v=fHTdrPL22-Y