PDA

View Full Version : Waarop letten bij aankoop vintage 2de hands versterker?



6-string
11 augustus 2010, 09:45
Het leek mij interessant (en ook omdat ik zelf voor eentje ga zien en nergens zulk topic vond) om een topic op te richten waarbij je op moet letten als je een vintage versterker 2de hands gaat kopen. Zowel speakers als de versterker zelf. Ik bedoel dan niet of het jouw smaak is of niet, maar op technische mankementjes.

Een paar dingen waar ik zelf aan denk zijn:

- Serienummer nakijken
- Of de buizen nog goed werken (voor zover dat mogelijk is)
- Krakende inputs of speakers
- ...

iWishmaster
11 augustus 2010, 10:33
-Aan alle knoppen een keer paar keer van 0 naar 10 (of 11) draaien en te kijken of ze het doen en niet kraken
-Alle switches incl. footswitch een paar keer testen
-Eventuele effects loop testen (neem je eigen pedaaltje mee met een batterij en 2 patchkabels voor de zekerheid).
-Tijdje op flink volume spelen: sommige gebreken komen dan pas aan het licht (buizen goed warm etc.)

Rutger
11 augustus 2010, 13:58
Als het ook om originaliteit gaat zal de versterker ook open moeten, maar dan moet je wel verstand hebben van de gebruikte onderdelen etc.

PeeVee
11 augustus 2010, 21:50
Deze thread gaat specifiek over (blackface) Fenders maar het principe gaat ook op voor andere amps: belangrijk zijn originele trafo's, coupling caps en pots.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=132384

Rutger
12 augustus 2010, 10:01
Deze thread gaat specifiek over (blackface) Fenders maar het principe gaat ook op voor andere amps: belangrijk zijn originele trafo's, coupling caps en pots.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=132384

Waarom die coupling caps, die moeten 9 van de 10 keer toch vervangen worden...?

the sure thing
12 augustus 2010, 14:45
... Minimaal 30 minuten op de amp spelen.

matto
12 augustus 2010, 15:26
Waarom die coupling caps, die moeten 9 van de 10 keer toch vervangen worden...?

Blue moldeds uit de sixties kunnen wel meer dan 40 jaar mee , zoals nog regelmatig blijkt.

HaroldA
12 augustus 2010, 15:35
* Geen extra gaten geboord in behuizing

Voor de rest moet je gewoon een goede amp-tech kennen waar hij direct een servicebeurt krijgt.

The Running Man
12 augustus 2010, 16:42
Blue moldeds uit de sixties kunnen wel meer dan 40 jaar mee , zoals nog regelmatig blijkt.

46 YEARS AND COUNTING .....:rockon:

Buzzel
12 augustus 2010, 19:53
Het lijkt mij nogal logisch dat, wanneer je een vintage versterker voor een goed prijsje koopt, dat er nog een hoop aan moet gebeuren denk aan versleten potmeters buizen en dergelijk.
belangrijker is of er geen gekke dingen te zien zijn die er niet horen. zoals HaroldA al zei geen nieuwe gaten in de behuizing.

PeeVee
12 augustus 2010, 21:08
Waarom die coupling caps, die moeten 9 van de 10 keer toch vervangen worden...?
Ik denk dat je de filtercaps bedoelt. OF die 9 van de 10 keer vervangen moeten worden, daar lopen de meningen overigens ook nog zeer over uiteen. Feit is dat je niet verder moet spelen met bol staande / fysiek lekkende filtercaps. Het is echter geen uitzondering om 30 tot 40 jaar oude filtercaps in prima staat aan te treffen. Een ander feit is nl. dat oude filtercaps echt een andere feel geven dan de gebruikelijke nieuwe filtercaps (F&T, Spraque Atoms etc.). Ze maken een amp softer, wat meer compressed, minder stijl/fel.

Ik ben regelmatig Mallory en Astron filtercaps tegengekomen die bol stonden en lekten (fysiek!). Veel CTS filtercaps die je aantreft in late blackfaces en silverfaces zien er doorgaans nog goed uit, meten vaak ook nog goed en werken ook nog goed. Ze worden dus regelmatig gebruikt in black- en brownfaces en zelfs tweeds om toch weer wat dichter bij oorspronkelijke sound te komen.

Filtercaps zijn electrolytische condensators die gevuld zijn met (surprise surprise) een electrolyt zoals ook bij batterijen / accu's. Theoretisch is de levensduur daarvan beperkt (+/- 20 jaar), de praktijk wijst anders uit. Mijn player amps hebben allemaal nieuwe filtercaps, mijn troetel/studio amps hebben oude CTS filtercaps of originele filtercaps. Het is uiteraard wel zaak dat je alert blijft op symptomen van lekken want anders....

http://www.messaround.nl/ampforum/forumpics/tremofcapss.jpg

Overigens zitten er naast de filtercaps nog andere elco's (electrolytisch condensatoren) in een amp; denk o.a. aan de caps aan de cathodes van de preamp buisjes, filters van neg. bias spanning en evt. aan cathodes van eindbuizen bij een cathode biassed amp. Wanneer je daarmee blijft spelen zijn de gevolgen minder desastreus maar wanneer ze niet goed meer zijn, klinkt de amp niet "fris" meer.

Koppelcondensatoren (coubpling caps) gaan doorgaans veel langer mee. De Mallory blue moldeds in blackfaces zijn doorgaans nog prima (geen DC lekkage en goede capaciteit). Gele Astrons uit brownfaces en tweeds willen vaak gaan lekken maar er zijn uitzonderingen. De Philips mustard caps die je in oude Marshalls tegenkomt weet ik weinig van maar kom je nog vaak tegen dus zal ook meevallen. De koppecaps zitten in het signaalpad en leveren dus een belangrijke bijdrage aan de "vintage sound".