PDA

View Full Version : Magneet in pickup vervangen



MegaDrive
10 augustus 2010, 20:23
Ik had een Duncan JB pickup over en die heb ik voor de gein in een (alder) projectgitaartje gestopt, maar ik ben niet helemaal tevreden over die daarin klinkt. Nu kan ik natuurlijk gewoon een nieuwe pickup kopen die wel de sound geeft die ik zoek, maar ik las op het Seymour Duncan forum dat als je Alnico V magneten vervangt voor Ceramic dat dat in het algemeen een wat krachtiger geluid oplevert. De JB zou met zo'n ingreep meer naar de Custom gaan klinken.

Heeft iemand hier wel eens zoiets gedaan? En/of kan iemand uitleggen welke invloed verschillende typen magneten hebben op de karakteristieken van een pickup?

aaronstonebeat
11 augustus 2010, 01:56
Orpheo is hier de meester in het goochelen met pickups.

Door de bank genomen, zijn keramische magneten wat sterker dan alnico; je zult een hoger uitgangsvoltage krijgen. Er zal ook vast een beetje in de weergavekarakteristiek veranderen; ik zou wat meer middentonen verwachten.

MegaDrive
11 augustus 2010, 07:52
@ Aaron: bedankt! Ik hoop dat dat inderdaad zo uitpakt, want De JB is in een fijne pickup maar ik wil net ff wat meer mids. Anderzijds bestaat dan (als ik het goed begrijp) wel de kans dat deze de neck pickup (Jazz) gaat overstemmen. Verwacht je dat dat binnen een marge blijft die met de hoogte van de pickups te corrigeren is?

muziekschuur
11 augustus 2010, 08:23
Een preamp in de gitaar of een eq in een stompbox zijn ook mogelijkheden.

aaronstonebeat
11 augustus 2010, 11:11
Anderzijds bestaat dan (als ik het goed begrijp) wel de kans dat deze de neck pickup (Jazz) gaat overstemmen. Verwacht je dat dat binnen een marge blijft die met de hoogte van de pickups te corrigeren is?

Dat vind ik moeilijk te voorspellen; zou je 't gewoon moeten proberen. Er zijn maar een paar dingen van belang, mn. het aantal wikkelingen, de aard en hoeveelheid van het kernmateriaal en vorm en kracht van het magneetveld. Tegelijkertijd kan dat behoorlijke verschillen in output geven.
Ik gok dat het mee zal vallen en dat je de pickups inderdaad op elkaar kunt afstemmen door de hoogte te variëren.

MegaDrive
11 augustus 2010, 20:38
Okee, bedankt voor de reacties tot dusver. Ik wil me toch echt beperken tot gepruts met de pickups voordat we aan ingebouwde preamps aan de slag gaan, maar dank voor de tip. Blijkbaar zijn er meerdere factoren die invloed hebben op de sound en het klinkt als een leuk onderwerp om meer van te weten te komen. Is de diameter van het gebruikte draad er één? En wordt hiervoor alleen koperdraad gebruikt?

En als er nog tips zijn (of links naar theorie) voor de onervaren pickupdissecteur... graag!

Kakihara
11 augustus 2010, 21:03
Misschien kan je op dit forum wat opsteken : http://music-electronics-forum.com/f11/

aaronstonebeat
11 augustus 2010, 21:06
Dikte van het draad heeft een zekere invloed omdat dunner draad meer weerstand heeft; ik denk dat de belangrijkste motivatie om dunner draad te kiezen het feit is dat je dan meer wikkelingen op een spoel kwijt kunt. Bij minder wikkelingen kan het draad dikker zijn.

Het draad hoeft niet van koper te zijn, als het maar geleidt. Maar ik ben nog geen ander dun geïsoleerd draad tegengekomen dan van koper.

Dit stuk (http://buildyourguitar.com/resources/lemme/) van Helmuth Lemme geeft een fikse berg informatie.

Google ook eens op Bill Lawrence; die heeft er vele wijze dingen over gezegd en geschreven. Oa dat inductie veel meer zegt over de te verwachten karakteristiek van een element dan de meestal vermelde weerstand.

MegaDrive
19 augustus 2010, 07:47
Bedankt voor de links, precies waar ik naar op zoek was! Ongelofelijk dat er hele fora zijn over pickups...