PDA

View Full Version : dsl100 impedantie aansluitingen



refused199
10 augustus 2010, 20:01
Allereerst. Ik heb al zitten zoeken, want volgens mij zullen dit soort vragen wel vaker gesteld zijn. Maar ik kon mijn vraag niet ergens anders in een al bestaand draadje plaatsen, en ook via google en andere fora heb ik al gekeken maar ik kwam er niet uit.

Ik heb sinds kort m'n 2e 4x12 marshall cab er bij en nu zou ik graag deze beide aan willen sluiten op m'n jcm2000 dsl100. Het gaat om een standaard marshall 1960cab en een marshall MC412. Die MC heeft dezelfde aansluitmogelijkheden als de 1960. 4 of 16 ohm mono of 2x8 ohm stereo.
Nu wil ik even voor de zekerheid weten of mijn gedachtegang klopt en welke andere aansluitmogelijkheden er zijn.

Ik kan beide cab's op 4 ohm mono zetten en in de 2 parallelle 4 ohm aansluitingen van de dsl prikken.
Maar kan ik ook beide cabs van 16ohm mono in de 2 parallelle 8ohm ingangen prikken? want 2x 16ohm maakt toch 8ohm?

Zijn er verder nog mogelijkheden? En hoe zit dat met daisy chaining? hoe werkt dat en ik las dat er voor en tegenstanders voor zijn. waardoor?

Nielsje
10 augustus 2010, 20:17
Cabs daisy chainen? Nooit gedaan, en dat lukt volgens mij alleen als ze op de juiste manier zijn aangesloten (intern, want wil je daisychainen, dan heb je dus de tweede input van een cab, dan in gebruik als output, ook nodig). Ik zou het niet doen.

Als ik het wel heb, dan heb je drie outputs op de DSL.
1 x 16 ohm
2 x 4/8 ohm.

Volgens mij zijn die dubbele uitgangen (die van 4 of 8 ohm) serieel geschakeld.
Dus je moet je amp op 8 ohm zetten, wil je er beiden cabs op 4 ohm er aan hangen (2 x 4 = 8 ohm, serieel).

Met de cabs op 16 ohm gaat dit dus niet, tenzij je ze parallel aansluit. Geen idee hoe je dat zou moeten doen, zonder soldeer werk of maffe kabeltjes. Maar de rekensom die je dan doet is:

1/R_tot = 1/R_1+1/R_2+1/R_n -> 1/16+1/16 = 1/8 -> R_tot = 8 Ohm.

maar goed, dan moet je dus je twee cabs parallel zien te schakelen aan de amp. Makkelijkst is gewoon beide cabs op 4 ohm zetten, amp op 8.
(overigens staat het prima uitgelegd in de handleiding van je amp, die gewoon te downloaden is. Verdere informatie kan je ook vinden in de impedantie-faq)



Nog makkelijker is de mc412 verkopen. Het is namelijk een brol. :D

refused199
10 augustus 2010, 20:56
Ok bedankt voor de snelle reactie!
De manual van de dsl had ik er al op geraadpleegt maar daar werd ik niet wijzer van.
Ja de MC is natuurlijk niet zo strak strak en het is allemaal wat budget, maar ik kreeg hem bij de jcm2000 en hij staat niet in de weg dus vandaar dat ik hem lekker hou.;)
De schakelbare 2x8ohm en 2x4ohm uitgangen op de DSL zijn trouwens parallel geschakeld.

Ik ga het dus maar eens proberen met de cabs op 4ohm en de amp op 8.

cluseau
10 augustus 2010, 21:05
Ik kan beide cab's op 4 ohm mono zetten en in de 2 parallelle 4 ohm aansluitingen van de dsl prikken.
Maar kan ik ook beide cabs van 16ohm mono in de 2 parallelle 8ohm ingangen prikken? want 2x 16ohm maakt toch 8ohm?

Mijn DSL100 schema is op dat punt net beschadigd dus heb ff rondgesnuffeld in andere Marshalls. Wat opvalt is dat alle bekeken amps parallel geschakelde jack's hebben. In jouw geval is dat waarschijnlijk ook zo. Als je de beide cab's 16 Ohm kan maken is dat naar mijn idee het beste. Sluit ze dan aan op de 8 Ohm aansluitingen en let ook op dat je amp op 8 Ohm staat.

Frans.

edit
De reactie van nielsje maakt me hier een beetje aan t twijfelen. Misschien toch ff een duidelijk schema scoren voor zekerheid. Overigens hoef je niet bang te zijn dat het gelijk misgaat.
/edit

edit2
Inmiddels ben ik eruit. Als je de 16 Ohm jack gebruikt heeft deze voorrang op de ander jack's en schakelen de 4/8 Ohm jack's uit. De 16 Ohm uitgang is dus alleen afzonderlijk te gebruiken.
De 4/8 Ohm uitgangen staan idd parallel. Dus zoals hierboven omschreven zou correct moeten zijn.
/edit2

refused199
10 augustus 2010, 22:04
Na een 2e check van de manual bleek dat ik een cruciaal deel over het hoofd heb gezien. En dat de manual je dus duidelijk gelijk geeft.
Loading Points
Two 16 Ohm cabinets, set to 8 Ohms.

Zoals jij dus aangeeft klopt. Ik had het dus ook zelf op kunnen lossen, maar toch bedankt voor de extra check!:supercool:

cluseau
10 augustus 2010, 22:09
toch bedankt voor de extra check!:supercool:your'e welcome :ok: