PDA

View Full Version : Twijfel tussen 2 Marshalls



sphynx
10 augustus 2010, 19:22
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum maar heb al wel heel wat topics bekeken.

Op dit moment heb ik alleen een akoestische gitaar, maar wil er graag een elektrische bij. Toen ik vandaag naar de lokale gitaarshop ging heb ik op een Stratocaster gespeeld, en het beviel me direct. Dat wordt mijn gitaar!

Maar dan nog 1 probleem, de amp. Ik zit te twijfelen tussen de Marshall MG30fx of de MG50fx. De prijs is niet echt het probleem.

Iemand hier die ervaring met één van de twee heeft en mij eventueel advies kan geven?

Ik speel trouwens, blues, pop, jazz, funk. Absoluut geen metal of rock.

Groeten Sphynx

geert1976
10 augustus 2010, 19:25
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum maar heb al wel heel wat topics bekeken.

Op dit moment heb ik alleen een akoestische gitaar, maar wil er graag een elektrische bij. Toen ik vandaag naar de lokale gitaarshop ging heb ik op een Stratocaster gespeeld, en het beviel me direct. Dat wordt mijn gitaar!

Maar dan nog 1 probleem, de amp. Ik zit te twijfelen tussen de Marshall MG30fx of de MG50fx. De prijs is niet echt het probleem.

Iemand hier die ervaring met één van de twee heeft en mij eventueel advies kan geven?

Ik speel trouwens, blues, pop, jazz, funk. Absoluut geen metal of rock.

Groeten Sphynx

Ja beide schelle bakken en eigenlijk prut, maar er zijn er vast meerdere die je dat gaan vertellen.

Dit weekend nog een MG 50 fx geprobeerd en ik vond het echt tenenkrommend.
Kijk eens op MP voor een leuke 2e hands buizenversterker, of in de sigs van diverse forummers hier:ok::soinnocent:;)
Daar staan ook vaak leuke amps bij.

Arvoitus
10 augustus 2010, 19:35
Pak die Marshall MG serie asteblieft niet.

Kijk naar de Peavey Valveking of een Blackstar Combo.

sphynx
10 augustus 2010, 19:41
Dankje voor jullie antwoorden. De MG serie streep ik dan weg.

Wat is eigenlijk het grootste verschil tussen een transistor versterker en één die buizen heeft?

Heeft Vox over het algemeen een goede collectie? De VT50 Valvetronix bijvoorbeeld.

geert1976
10 augustus 2010, 19:41
Pak die Marshall MG serie asteblieft niet.

Kijk naar de Peavey Valveking of een Blackstar Combo.

Uch proest, wie zei Peavey ugh proest (sig):)

Midwolda
10 augustus 2010, 19:45
Wil je de versterker alleen thuis gaan gebruiken, of speel je ook in een band?

sphynx
10 augustus 2010, 19:47
Alleen thuis.

Ijselrobo 07
10 augustus 2010, 19:50
Hey sphynx,

Ik heb thuis een Marshall MG2FX, en zoals gezegd werd is het inderdaad niet de beste versterker, maar de metal/rock geluiden die eruit komen vindt ik wel OK.

Verder werd als het merk Blackstar genoemd.
en om even verder uitleg te geven over dat merk,
Blackstar is de eerste buizenversterker die ook zacht op redelijk niveau bespeeld kan worden,
want als je de Blackstar HT-5 en een andere 5 watt buizen versterker gaat uittesten, zal op zacht volume de blackstar een uitblinker zijn. :ok:
Verder heeft Blackstar de ISF, dat is een handig knopje, als je het naar recht draait, zal de versterker klinken als eentje uit de UK, en als je het knopje naar links draait, zal de versterker klinken als eentje uit de VS.

Hopelijk heb je iets aan deze info ;)
Succes met kiezen ;)

Grtz. From Ijselrobo 07

J.B.
10 augustus 2010, 19:53
Ijsel, hij speelt net géén rock en metal, dus de versterkers die jij opnoemt zijn niet aan hem besteed. Ik zeg: Vox VT30: erg goeie Fender- en Vox-modeling, de Marshall en high-gain emulaties zijn minder, maar daar ga jij geen last van hebben, gezien de stijlen die jij speelt. Er zit trouwens een 12AX7-buis in, is wel mooi meegenomen.

Midwolda
10 augustus 2010, 19:59
Voor thuis hoef je geen grote versterker te hebben, dus kun je je geld aan kwaliteit uitgeven.
Je zegt dat je al redelijk ingelezen bent, dus ik ga er snel doorheen.

Keuze 1: transistor- of buizen-versterker.
Transistor-versterkers zijn lichter en goedkoper, buizen dus duurder en zwaarder.
Heel veel gitaristen zweren bij buizen-versterkers om het geluid, dat klinkt natuurlijker op hogere volumes.
Maar ik ken ook transistor-liefhebbers, vooral voor het cleane werk.
Voor thuis zou je kunnen volstaan met 5Watt buizen of 20Watt transistor.

Keuze 2: wil je er ingebouwde effecten in hebben?
Distortion, tremolo, chorus, delay, of zelfs amp- en cab-simulaties.
Leuk om uit te proberen, maar je kunt ze later ook allemaal los kopen.

Je kunt ook alvast een stap verder kijken, als je toch ooit wilt gaan repeteren en optreden in een band
kun je nu al een iets grotere versterker uitkiezen die bij je stijl past. Marktplaats, leuk man... ;)

soup
10 augustus 2010, 20:01
Blackstar is de eerste buizenversterker die ook zacht op redelijk niveau bespeeld kan worden,

Met mijn Engl thunder kan ik thuis ook op een redelijk niveau spelen waardoor hij nog altijd erg goed klinkt. Beetje vaag...

Nielsje
10 augustus 2010, 20:05
Blackstar is de eerste buizenversterker die ook zacht op redelijk niveau bespeeld kan worden

Wat ontzettend subjectief is zeg...blegh..
Wat moet de topicstarter hier nou mee?

Wat is 'zacht'?
Wat is 'redelijk'?

@ TS

Ga eens, het liefst met een objectief luisterend iemand (of een gitarist die al meer versterkers gehoord heeft, maar dat is wéér wat anders) een dag naar een grote gitaarzaak. Probeer gewoon veel transistors, hybrides en buizenversterkers en luister goed naar de verschillen, en wat je wil.

sphynx
10 augustus 2010, 20:07
Iedereen weer bedankt.

Midwolda, bedankt voor de simpele maar toch goede uitleg. Ik ga deze week nog een keer langs bij een andere gitaarwinkel in met stad met een groter assortiment.

Midwolda
10 augustus 2010, 20:08
Blackstar is de eerste buizenversterker die ook zacht op redelijk niveau bespeeld kan worden,
Al zet ik met een full Marshall-stack alles op tien, dan speel ik nog steeds niet op redelijk niveau... :seriousf:

macwilliams
10 augustus 2010, 20:19
Met mijn Engl thunder kan ik thuis ook op een redelijk niveau spelen waardoor hij nog altijd erg goed klinkt. Beetje vaag...

Ik heb juist m'n ENGL Steve morse sig gekozen omdat die als aller aller allerbeste op fluisterniveau kon. En dat is een 100watt top (thunder ook of 50watt?).

En verder vind ik mijn valvestate met stereo chorus ook erg goed klinken.
Al denk ik nog wat winst te kunnen boeken met celestion g65h speakers.

Rutger Molenberghs
10 augustus 2010, 20:34
Welk budget had je eigenlijk in gedachte?

@macwilliams: Een Engl Thunder is 50 watt.

EJPostema
10 augustus 2010, 20:39
Ik heb sinds kort een mashall combo 5 in huis

Buizenversterker voor zo'n 300 euro, redelijk in je budget aan de vorige te zien...

Voor rock/blues is deze naar mijn idee erg geschikt. Geeft een mooi geluid

EDIT: Deze versterker is wel helemaal kaal... Dus wil je dingen zoals reverb en anderre effecten zul je of pedalen erbij moeten kopen of een andere versterker moeten nemen

macwilliams
10 augustus 2010, 21:01
Welk budget had je eigenlijk in gedachte?

@macwilliams: Een Engl Thunder is 50 watt.

Dank je,

dan is het dezelfde als die mijn "buurman" heeft en die klinkt op laag volume erg goed en blijft mooi clean. Die is tweedehands gekocht voor €500 (paar jaar geleden).
Engl amps doen het goed op elk niveau.
Alleen Engl haters vinden er niks aan.

sphynx
10 augustus 2010, 21:10
Mijn budget ligt rond de 250/400 Euro.

EJPostema
10 augustus 2010, 21:10
Dank je,

dan is het dezelfde als die mijn "buurman" heeft en die klinkt op laag volume erg goed en blijft mooi clean. Die is tweedehands gekocht voor €500 (paar jaar geleden).
Engl amps doen het goed op elk niveau.
Alleen Engl haters vinden er niks aan.

Klinkt als iemand die van apple houdt :P

macwilliams
10 augustus 2010, 21:35
Mijn budget ligt rond de 250/400 Euro.

Dat is toch wel een budget met redelijke mogelijkheden. Maar ga gewoon een lijstje samenstellen en probeer ze 1:1 te testen.


Klinkt als iemand die van apple houdt :P

Ik houd niet alleen van appels maar ook van ander "fruit"

:D

kidrock
11 augustus 2010, 15:39
Gezien dat dit je eerste aankoop wordt van een elektrische gitaar en versterker (kan het mis hebben, maar dat proef ik een beetje uit je verhaal) dan zou ik het persoonlijk houden bij een wat kleinere oefen versterker die het ook prima doet op laag volume. Als eerst zou je kunnen kijken naar een Line6 of Roland Cube of de kleinere Fender combo's. Die hebben voldoende klanken + effecten aan boord om mee te experimenteren.
En uiteraard... wat al eerder genoemd is: Ga naar een grote muziek zaak ala Feedback om ze naast elkaar uit te proberen.
Heel veel succes! :rockon: