PDA

View Full Version : Debuggen Tubescreamer



Clox
10 augustus 2010, 13:54
Even een snelle vraag. Heb een hele tijd geleden wat pedaaltjes gebouwd, maar nooit echt helemaal afgemaakt wegens start met studie, verhuizing etc. Nu het vakantie is heb ik ze er toch maar weer eens bijgepakt. De TS808 deed het nog niet dus ben is met een audio probe gaan prikken. Nadat het signaal eerst niet verder kwam dan de EQ potmeter wegens een slordige soldeerplek (de uitgang van de pot zat nu aan ground volgens mij) komt het signaal nu wel netjes bij de uitgang van de print, echter wel verzwakt ipv versterkt.

Verder prikken met de audio probe leerde mij dat het signaal verzwakt wordt na C10. Met mijn basale electronica kennis dacht ik dat de transistor achter deze C10 dit wel zou moeten oplossen. Echter, het signaal uit de transistor is even zwak als het signaal uit C10. Betekent dit bij voorbaat een kapotte transistor of kan er nog ergens anders een fout liggen? Heb nu geen 2N4401 liggen maar wel een 2N5508 en een 2N5458. Zou ik het hiermee kunnen proberen of maak ik dan meer kapot? Of, is er misschien een manier om zo'n transistor door te meten? Mijn multimeter heeft in ieder geval niet zo'n transistormeetplek.

Voltages over de transistor zijn:
C: 6,5V
B: 5,85V
E: 5,85V

Schemahttp://generalguitargadgets.com/pdf/ggg_its8_sc.pdf

cluseau
10 augustus 2010, 15:03
Verder prikken met de audio probe leerde mij dat het signaal verzwakt wordt na C10. Met mijn basale electronica kennis dacht ik dat de transistor achter deze C10 dit wel zou moeten oplossen. Echter, het signaal uit de transistor is even zwak als het signaal uit C10.

Voltages over de transistor zijn:
C: 6,5V
B: 5,85V
E: 5,85V

Kijk, tenminste iemand die direct het schema plaatst waar hij mee bezig is, dat communiceerd goed he!

Maar nu je probleem:
De transistor is geschakelt als emmitervolger wat wil zeggen dat hij dienst doet als impedantie aanpassing of stroomversterker. Het signaal op de emitter ziet er dus net zo uit als op de basis.

Dat het signaal voor en achter de cap verschillend is is niet normaal. Tweede punt is je collectorspanning. Deze ligt aan Ub dus moet gelijk zijn aan de batterijspanning. Je hebt dus of een fout in de aansluiting van de tor of je batterij is gewoon leeg.

Frans.

Clox
10 augustus 2010, 22:27
Even ingaand op de theorie van de functie van de betreffende transistor: het betekent dus dat ie er een meer laagohmig signaal van maakt? Soort van buffer dus, of zie ik dit hier nu helemaal fout?

Wat betreft de collectorspanning: Had gisteren een nieuw Ikea batterijtje gehaald. Weet nu gelijk waarom ze zo goedkoop zijn...hij geeft nog maar 6,8V na minder dan een uur gebruik op een Marshall BB en deze ITS808. Over de collector zelf staat na mijn laatste meting 6,0V. Is het mogelijk dat er ergens 0,8V verloren gaat onderweg of zit daar ergens de fout?

Verder vroeg ik me af of het mogelijk is om de C10 cap even te 'bypassen' door een draadje tussen + en - van de cap te leggen zodat deze eigenlijk parallel geschakeld wordt. Als dat kan dan is het volgens mij redelijk snel te achterhalen of de fout bij de tor of bij de cap ligt.

cluseau
10 augustus 2010, 22:40
Soort van buffer dus, of zie ik dit hier nu helemaal fout?

Dat heb je helemaal goed.



Is het mogelijk dat er ergens 0,8V verloren gaat onderweg of zit daar ergens de fout?
Je batterij is LEEG. Als je met de meter al zo'n instorting meet hoe moet het dan als je hem met een schakeling belast. Vervangen dus of een adapter gebruiken.




Verder vroeg ik me af of het mogelijk is om de C10 cap even te 'bypassen'
Simpel nee.
De cap zit er om de verschillen in gelijkspannings niveau op te vangen. Er zal niet veel spanning over staan maar denk niet dat hier de oorzaak zit. Als de cap te klein is hou je alleen hoog over. Zou eerst maar beginnen met een juiste voedingsspanning.

Frans.

edit
Bij nader inzien denk ik toch dat je tor onvoltooidoverledentijd is of hij moet er verkeerd inzitten. Het is namelijk vreemd dat je op de basis bijna dezelfde spanning hebt als op de collector. Ik zou daar in deze toestand ca 3V= verwachten half Ub dus. Dat betekent met een volle batterij 4.5V=.
/edit

cluseau
10 augustus 2010, 23:12
Nog even je opening nagelezen en zie dat je vermeende basis exact 0,65V= lager meet dan je collector. Sterk vermoeden dat de tor er verkeerd inzit. De basis zou dan op de plaats van de collector zitten. Kijk even de datasheet na. Betekent in dit geval niet het einde van de tor. Gelijk is dat ook de verklaring voor het zachte geluid na de cap. De basis collector diode staat vol in geleiding vormt samen met de batterij een kortsluiting voor het signaal.

Clox
11 augustus 2010, 00:05
Bij gebrek aan beter het ik net even het Korg adaptertje van m'n multiFX eraan gehangen. Enorme brom natuurlijk, maar er komt volgend mij wel een versterkte brom uit de output. Ga morgen eens kijken of ik ergens een betere voeding kan regelen.

Wat betreft de tor: Spanning blijft wat verhouding betreft hetzelfde, echter nu zo'n 4V hoger dan voorheen (allemaal rond de 10V zitten ze nu). Volgens mij zit de tor ook gewoon goed. Heb het nog even gecheckt. Kan ook bijna niet anders, want anders zou het signaal uit tor1 (zie schema, er zit er al een voor in de keten) er ook verzwakt uit moeten komen, wat echter niet het geval is.

Kortom, ik heb het idee dat het inderdaad aan de voeding ligt. Snel maar eens de voeding van Nico Verduin gaan bouwen denk ik. Zijn er tenminste geen externe onzekerheden meer met het debuggen.

cluseau
11 augustus 2010, 07:19
Wat betreft de tor: Spanning blijft wat verhouding betreft hetzelfde, echter nu zo'n 4V hoger dan voorheen (allemaal rond de 10V zitten ze nu). Volgens mij zit de tor ook gewoon goed.

Ik geloof je op je woord maar.....
De spanningen wijzen erop dat de basis op de plaats van de collector zit.
Kan natuurlijk dat hij stuk is maar je geeft wel spanningen welke passen bij twee perfect werkende diode overgangen (650mV=).
Misschien kun je een detail foto maken van het gebied rond Q2 en die hier plaatsen of naar mij mailen.
Dubbelcheck of je het juiste tpe hebt, eventueel eruit halen en doormeten.

Frans.

Clox
11 augustus 2010, 23:26
Ok Cluseau, je bent een held. Er is een probleem opgelost, maar wel een ander voor in de plaats gekomen.

Het opgeloste probleem: De transistoren waren gewoon van het foute type, en ze zaten er verkeerd om in. Grandioze fout(en) van mijn kant. Blijkbaar was toen ik dit pedaaltje maakte de winkelvoorraad van de 2N4401 op en hebben ze me vervangende C1815GR opgestuurd. Ben vandaag even langs een plaatselijke electroboer gelopen om nieuwe 2N4401's te halen. Nadat ik thuis nog een keer naar het schema en de printlayout had gekeken bleek hier ook een fout te zitten. Op de printlayout gaven ze de transistor precies verkeerd om aan. Goed, 2N4401's er op de goede manier ingedaan en ik had geluid dat er zowaar nog versterkt uit kwam ook.

Probleem dat nu ontstaan is, is dat het meer een fuzzpedaal dan drivepedaal lijkt. Met een batterij (ja, die van 6,8V) komt de gitaar er met heel vieze fuzz uit, waarbij het geluid na een tijdje vrij snel wegsterft. Sluit ik die Korg adapter aan dan komt de brom er enorm versterkt uit met heel in de verte een gitaarsignaal. Dit is raar, want bij mijn zelfbouw Marshal BB heb ik nauwelijks tot geen last van die brom. Het algehele geluid is een beetje te vergelijken met het nr. studioversie van crossroads (http://www.youtube.com/watch?v=5_XUeITXv9k)van John Mayer. Ook leuk, maar niet geheel mijn bedoeling.

Daarom wend ik mij weer tot u Cluseau. Heb jij enig idee in welke richting ik nu moet gaan zoeken? Weer bij de transistoren of toch ergens anders?

Nog even de voltages over de transistoren met een aangesloten Korg adapter:

C: 10,7V
B: 2,4
E: 1,8

Dit is in ieder geval al meer in de richting die jij eerst omschreef wat betreft verhouding tussen B en E.

cluseau
12 augustus 2010, 07:36
Probleem dat nu ontstaan is, is dat het meer een fuzzpedaal dan drivepedaal lijkt. Met een batterij (ja, die van 6,8V) komt de gitaar er met heel vieze fuzz uit, waarbij het geluid na een tijdje vrij snel wegsterft. Sluit ik die Korg adapter aan dan komt de brom er enorm versterkt uit met heel in de verte een gitaarsignaal. Dit is raar, want bij mijn zelfbouw Marshal BB heb ik nauwelijks tot geen last van die brom.


Mooi dat je eerste probleem is opgelost. De instelwaarden zien er nu goed uit.

Het nieuwe probleem is meer iets voor de scope en toongenerator. Mogelijk dat de lage batterijspanning daar de oorzaak van is. Wat je voeding betreft kan het zijn dat het signaal gaat mengen met de brom. Die brom kun je tijdelijk iets aan doen door even een vette elko over de voeding heen te plaatsen. C12 is namelijk maar 100uF. Hang daar ff een 1000uF overheen. Groter is beter, bv 4700uF. Als je eenmaal een juiste voeding hebt en het probleem is nog steeds moet je er natuurlijk achter zien te komen of dat wel een afwijking is. Misschien kun je met een ander GN lid vergelijken. Als er toch een afwijking in zit zou ik eens naar IC1a kijken. Controleer de spanningen welke ongeveer op de halve voeding moeten liggen.

Check dus met je audioprobe het signaal rond IC1a, daar moet het clippen ontstaan. Op de plus ingang van het IC zul je een normaal signaal moeten kunnen meten. Voor de transistoren had je trouwens de bijna gratis en in overvloed verkrijgbare BC547 kunnen nemen, misschien iets voor de toekomst. Q1 is alleen bedoeld om het IC aan te kunnen sturen, impedantie aanpassing dus waarmee ik wil zeggen dat je geen spanningsversterking moet verwachten in die tor. Net zoals bij Q2. Verder kan ik natuurlijk niet zien of je fouten hebt in de print, dat zul je zelf moeten nalopen.


Resumerend:
1 Zorg voor goede voedingsspanning.
2 Meet de instellingen van IC1a.
3 Vergelijk je geluid met andere gebruilkers.

suc6
Frans.

Rick trodat
12 augustus 2010, 12:40
Check deze ook eens. Een bouwtekening kan het allemaal wat makkelijker weergeven, waardoor het wellicht makkelijker is om te debuggen en deze werkt, ik heb em zelf gemaakt namelijk.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=136382

cluseau
12 augustus 2010, 14:16
Een bouwtekening kan het allemaal wat makkelijker weergeven
Bovenstaande statement is relatief hoor, :seriousf: ik kan me daar niet in vinden.

Wel goed dat jij hem ook hebt gemaakt en nog werkend ook. Misschien kunnen jullie audio samples uitwisselen om te vergelijken. Ik weet namelijk helemaal niet wat de verwachtingen zijn en kan het alleen van de theoretische kant bekijken.

Frans.

Rick trodat
12 augustus 2010, 14:47
hahaha,

Ja ik vind schema's weer iets lastiger. Hoewel ik die van de tubescreamer weer helemaal begrijp.

Op de bouwtekening is het trouwens wel belangrijk om bij de ''level'' pot de 3 en de 1 om te draaien. Anders werkt de pot andersom. Verder vind ik de screamer zoals op de bouwtekening erg transparant. Een paar drastische condensatorwisselingen in de toonregeling gaven een vol warm geluid. ( erg vergelijkbaar met mijn ts-9 uit medio 90. Maar dan met minder afname van de bas.

EDIT: De combinatie techniek met muziek maakt het eigenlijk af. Sinds ik effecten bouw kan ik mijn hele geluid afstemmen op mijn smaak. Alles heb je in de hand. Nu versterkers nog. Maar daar snap ik nog geen snars van. Ook ben ik zeer huiverig met de gevaarlijke voltages.

cluseau
12 augustus 2010, 14:56
Op de bouwtekening is het trouwens wel belangrijk om bij de ''level'' pot de 3 en de 1 om te draaien. Anders werkt de pot andersom. Verder vind ik de screamer zoals op de bouwtekening erg transparant.

Duidelijk, maar ik denk dat er bij Clox iets anders aan de hand is en een paar capjes hem niet gaan helpen. Misschien moet hij eerst maar eens een soundsample maken. Jij zou dan misschien beter kunnen beoordelen of dat goed mis is. Ik heb geen enkele geluidservaring met deze schakeling.

Frans.

Rick trodat
12 augustus 2010, 15:17
Met soundsamples kan ik inderdaad meer.

Crossroads van JM is duidelijk een humbuckerachtige op een dumble. Of strat met toonknob dicht. Een Tubescreamer geeft wel een warm geluid echter met de standaard diodes altijd een lichte bite ala srv. fuzz komt er echt niet uit ala john frusciante of hendrix. Een brom met in de verte een gitaartoon kan een transistor zijn die omgedraaid zijn. Of een geroosterde transistor.

maar goed technisch weet ik er veel minder van dan jij Frans. Het clippen bij de tubescreamer gebeurt bij de diodes. De opamp is de versterkingsfactor

cluseau
12 augustus 2010, 15:27
Het clippen bij de tubescreamer gebeurt bij de diodes. De opamp is de versterkingsfactor


Idd, de torren zijn inmiddels wel goed denk ik. Hij had gewoon verkeerde types gekregen.

Anyway Clox is aan zet........http://home.casema.nl/jajop/cluseau/guitar_jammin.gif

Frans

M Kactus
12 augustus 2010, 18:06
Idd, de torren zijn inmiddels wel goed denk ik. Hij had gewoon verkeerde types gekregen.

Anyway Clox is aan zet........http://home.casema.nl/jajop/cluseau/guitar_jammin.gif

Frans

Hehe, ik post niet veel in dit subforum omdat ik het zelf amper onder de knie heb (zoals wel meer gitaristen hier, merk ik ;)) maar ik mag toch Cluseau een pluim in zijn gat stoppen, als dat gepermitteerd is. Deskundige info, juist en vaak ook razendsnel. Wou ik gewoon even kwijt.

Trouwens: Een leuke mod voor een TS is de zogenaamde asymmetrische clipping. Met LEDs in plaats van de normale diodes kun je hem weer anders doen klinken, maar de asymmetrische vond ik het best. Rauwer, zal ik maar zeggen.

kassie
18 augustus 2010, 19:39
Trouwens: Een leuke mod voor een TS is de zogenaamde asymmetrische clipping. Met LEDs in plaats van de normale diodes kun je hem weer anders doen klinken, maar de asymmetrische vond ik het best. Rauwer, zal ik maar zeggen.

Ja klopt, heb ik ook gedaan. 2 ledjes bij de symetrische clipping en één diode bij de asymetrische. Resultaat in mijn bevinding was beduidend meer output en een 'vettere' in de zin van 'dikkere' sound, minder schel bij dezelfde stand als bij de diodes alleen, en het klinkt meer 'smooth'. Leuk om met dat soort dingen te spelen. Het klinkt alleen niet meer echt als een tubescreamer.

cluseau
18 augustus 2010, 20:05
ik mag toch Cluseau een pluim in zijn gat stoppen

Hmmmm, héééééééééééérlijk http://home.casema.nl/jajop/cluseau/gay.gif tnx.

Hij mag er 's nachts toch wel uit he?

Clox
21 december 2010, 21:12
En zo geef je even een rotschop onder een 4 maanden oud topic...

Vanwege enorme drukte nu met de kerst pas weer in staat om eens echt even te gaan zitten voor m'n pedaaltjes.

Heb inmiddels al weer even wat geexperimenteerd, maar resultaat blijft hetzelfde: een enorme distortion met eindeloze sustain die meteen tegen feedback aanzit. Drive en level knoppen reageren nauwelijks. De transistoren zijn nu goed, dat weet ik zeker. Voltages kloppen ook met gegevens op GGgadgets waar ik het schema vandaan heb (zie openings post). Wat echter niet klopt is het voltage van pin 2 op het IC. Waar de rest allemaal 3,7 is (voedingsspanning is 8,8. Harley Benton Powerplan) met uiteraard de voeding en aarde poot op 8,8 en 0, zit pinnetje 2 op 0,25. Heb rondom ook al wat zitten meten maar kan niet echt iets logisch bedenken. Heb verder ook totaal geen ervaring met opamps dus weet niet eens of ik wel iets logisch kan bedenken :P

Audio probe levert resultaat als volgt:
pin 3 = ingangssignaal = goed
pin 2 = bewerkt signaal = ditorted, maar heel zacht volume
pin 4 = bewerkt signaal terug van diodes en gain pot = iets meer distortion, erg hoog volume


ICtje is trouwens net nieuw. Oude zat ook op dezelfde waarden. Heb hem bij wijze van experiment al eens omgedraaid, maar dit leverde alleen een oververhitte IC op:hippie:

Dirk_Hendrik
21 december 2010, 22:03
Pin 1 ipv 4 bedoel je?

Clox
21 december 2010, 22:24
Excuus, inderdaad.

Pin 1 = distorted hoog volume
pin 4 = aarde

Meet het printje steeds via de onderkant omdat ik er dan makkelijker bij kan. Wordt soms nogal scheel van dat in spiegelbeeld denken...

cluseau
21 december 2010, 22:37
pin 4 = bewerkt signaal terug van diodes en gain pot

Ehhhh pin 4 is ground :???:

Meet ff alle spanningen op de 8 pootjes tov gnd.

IC omdraaien is niet zo gezond voor het IC. Waarschijnlijk issie dan klaar voor de kliko. Wees er dus zeker van dat hij er goed inzit. In de behuizing zit bij pin 1 een merkteken, meestal in de vorm van een deukje / rondje / of zo iets. Ook is er wel eens een uitsparing gemaakt aan de korte zijde. Van bovenaf gezien begint daar dan pin 1 en tel je tegen de klok in naar pin 8.

Frans.

Oops......weer te laat http://home.casema.nl/jajop/cluseau/bang2walls.gif

Clox
21 december 2010, 23:01
IC zit goed, dat weet ik zeker. Spanningen pootjes zijn zoals gezegd allen 3,7V behalve poot 4 en 8 die respectievelijk 0 en 8,8V geven. Uitzondering hierop is dus pootje 2 waar slechts +/- 0,25V over staat. Ik denk dat daar dus ook dat probleem met die feedback neigende distortion zit aangezien dit niet hoort. Vraag is alleen wat de oorzaak hiervan is. Hopelijk kunnen jullie helpen!

flo123
21 december 2010, 23:57
Haal het IC eens uit het voetje en meet nogmaals de spanning op alle pootjes, ten opzichte van aarde.

cluseau
22 december 2010, 08:17
.... Spanningen pootjes zijn zoals gezegd allen 3,7V behalve poot 4 en 8 die respectievelijk 0 en 8,8V geven.
4 en 8 is de voeding dus die waarde is normaal


Uitzondering hierop is dus pootje 2 waar slechts +/- 0,25V over staat.

Je zegt dat alle andere pootjes 3,7V= zijn. Dit geldt dus ook voor pin 1. Als je het schema bekijkt zie je dat pin 2 de inverting input van de opamp is. Deze is voor gelijkspanning zwevend wat wil zeggen dat hij gelijk aan 3.7V= maar zeker niet lager dan 3V= moet zijn. Er moet dus ergens een onderbreking in het cirquit zitten. Mogelijk is ook een sluiting op pin 2 maar dan is de diode tussen pin 1 en 2 al overleden. Er kan namelijk niet meer dan 0.7V= verlies optreden de diode.

Frans.

Clox
23 december 2010, 00:51
Snap er nu echt helemaal niets meer van. Ben dus voltages van alle punten vanaf pin 2 gaan meten met het schema ernaast. Hieruit volgt dat het volgens mij fout gaat bij C3. Op de inputzijde van C3 staat namelijk nog 3,7V, echter aan de ouputzijde zakt het geheel terug naar 0,25V. Heb er al een nieuwe condensator in gedaan maar dit veranderde niets aan het geheel. Kan dit kloppen en moet ik het defect dan bij een ander onderdeel gaan zoeken, of is er iets anders vaags aan de hand? Heb nogmaals alle soldeerpunten gecheckt, maar kon niets raar ontdekken.

cluseau
23 december 2010, 08:01
.....moet ik het defect dan bij een ander onderdeel gaan zoeken.....

Dat moet idd, C3 heeft namelijk geen enkele invloed op je DC instelling. Bij sluiting in C3 zou er juist aan beide kanten 3,7V staan. Op pin3 (uitgang opamp) heb je wel 3.7V. Deze spanning zou via R7 en R19 op pin2 terecht moeten komen. Daarnaast zit er nog een diode in doorlaatrichting parallel wat een spanning van 3,7-0,7 = 3V zou garanderen. Er moet dus ergens een onderbreking in dat cirquit zitten of je hebt een sluiting op pin2 en is de diode overleden. Kun je even zonder batterij met de ohmmeter meten op pin2 en massa? Ik ben benieuwd wat de weerstand daar is.

Frans.

Clox
23 december 2010, 11:53
pin 2 geeft 9,35Mohm? Lijkt mij nogal heel veel. Zeker in vergelijking met de rest waarvan er een paar rond de 20 en een paar rond de 40Kohm zitten.

Wat betreft die diodes: toen ik er laatst met m'n audio probe over heen ging viel het me op dat bij slechts 1 pootje (de min van diode 1 als ik me niet vergis) er een versterkt geclipped geluid uit kwam. De rest was haast niet te horen.

cluseau
23 december 2010, 12:09
pin 2 geeft 9,35Mohm? Lijkt mij nogal heel veel.

Dat is mooi, de opamp heeft theoretisch een oneindig hoge ingang. R19 (op max) in serie met R7 is 551k. De spanning op pin 1 is 3,7V. Deze deelt zich nu over de serieschakeling van R19+R7 en de door jouw gemeten 9,35Meg. De te verwachten spanning zou moeten zijn 3,7 / (500k+51k+9350k) x 9350k. Hier komt uit 3,69V. Ik weet zeker dat er een onderbreking zit in het stukje tussen pin 1 en pin 2. Meet maar eens met je ohmmeter tussen pin 1 en 2. Ik vermoed dat je daar geen 551k meet.

Frans.

Clox
23 december 2010, 12:43
Weerstand tussen pin 1 & 2 is opnieuw 9,35Mohm inderdaad. Zal nog wel een keer alle soldeerpunten opwarmen. Wat ik wel raar blijf vinden is dat er wel overal, al is het heel zacht, signaal te horen is met een audio probe.

Clox
23 december 2010, 13:06
Alle soldeerpunten apart opwarmen mocht niet baten. Echter, na het meten van alle voltages op elk punt bleek de verbinding tussen diode 1 & 2 onder R7 niet goed te zijn. Nota bene het best uitziende stukje... Maargoed, hij werk! Eindelijk! Gewoon goed TS geluid. Mijn dag is weer goed:)

Ik zal morgen wel even een foto posten van mijn Ikea 3 in 1 (TS, Bluesbreaker, DH_real TS) braadslede:strat:


Dat ik dit in eerste instantie vergeet te vermelden, schande: dank voor alle hulp! Toch mooi hoe een leek als ik met de hulp van een forum het geheel werkend weet te krijgen. Jullie hebben veel geduld in ieder geval, respect!

cluseau
23 december 2010, 13:10
Weerstand tussen pin 1 & 2 is opnieuw 9,35Mohm inderdaad. Zal nog wel een keer alle soldeerpunten opwarmen. Wat ik wel raar blijf vinden is dat er wel overal, al is het heel zacht, signaal te horen is met een audio probe.

Soldeerpunten verwarmen ben ik geen voorstander van, Kun je een detail foto mailen van het gebied rond het IC, lieft print en componentzijde. Check ook even de weerstand R7 en de potmeter. Mogelijk is een van de twee fout of defect.

Frans.

edit
Oke dan, ik mis net je reply. Mooi dat hij werkt, gefeliciteerd.
/edit