PDA

View Full Version : Op zoek naar een superstrat



allochthomas
10 augustus 2010, 12:41
Met de laatste van van mijn overige versterkers de deur uit en het feit dat ik door de mark III al een hele tijd geen behoefde meer heb gehad om een andere versterker te kopen heb ik besloten om eens eindelijk een nieuwe gitaar aan te gaan schaffen. Mijn plannen voor een gibson lp special of een bas moeten even wachten aangezien deze meer noodzakelijk is.

Mijn fender speelt werkelijk fantastisch maar op sommige vlakken maar op sommige vlakken komt hij wat tekort. Ondanks dat de neck heerlijk speelt is het niet de snelste neck en nu ik me wat meer op solo's begin te richten begin ik een humbucker in de neck positie toch echt wel te missen. Ik ben zelf altijd een beetje huiverend met het aanschaffen van een nieuwe gitaar omdat ik bang dat mijn fender dan niet meer wordt gebruikt. Ik zoek dus een gitaar die de gaten opvult die mijn fender laat vallen.

Mijn eisen voor de gitaar zijn dus dat hij een superstrat is, een snelle neck heeft, 2 humbuckers en een wat donkere houtsoort(basswood of mahogany). Kwa toets heb ik een lichte voorkeur voor maple maar rosewood is ook meer dan prima(ebony heb ik zelf geen ervaring mee). Als het kan een vaste brug, maar zolang de floyd rose goed is heb ik daar geen moeite mee.

Kort samenvatten
-superstrat
-snelle neck
-rosewood of maple toets
-geen gelakte hals(satin finish wat ik op mijn strat heb mag wel)
-2 humbuckers(of HSH)
-humbuckers zullen waarschijnlijk toch vervangen worden, als het kan geen actieve(als het kan geld overhouden daarvoor)
-basswood of mahogany body
-tremolo geen probleem zolang hij maar goed is
-liefst 2dehands
-budget 600-700 euro(kan opgerekt worden tot 800+, hoe goedkoper hoe beter)

Als ik zo snel kijk dan kom ik eigenlijk bijna meteen bij de ibanez RG uit. Ik heb in de winkel al wat verschillende goedkope en duurdere uitgetest en dat beviel me prima. momenteel staan er een een rg2550 een rg2570 en een oude rg550 op marktplaats die allemaal prima binnen mijn budget zitten. Verder staat er ook een erg mooie JPM p3 tekoop die helaas het budget wel flink oprekt maar toch een serieuze kandidaat is. Ik ben niet zo'n kenner op ibanez gebied vandaar de vraag of mensen weten op welke modellen ik moet letten we wat ik absoluut moet vermijden.

Als 2de optie heb ik ook naar ESP zitten kijken maar de meeste gitaren vallen meteen af omdat ze een gelakte hals hebben. Het enige interessante voor mij wat mij te binnen schiet is de KH serie door zijn ongelakte neck.

Nou kan ik onmogelijk alle gitaren kennen vandaar de vraag of mensen nog ideeën hebben voor gitaren die aan mijn eisen voldoen.

Ijselrobo 07
10 augustus 2010, 13:03
Hey,,

Misschien de Fender Dave Murray Stratocaster® (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0118802806)??
Is misschien iets duurder, maar wel een van de weinige HSH gitaren van fender.
De neck is helemaal maple, leef je maar even uit op de link die ik hierboven ergens heb gezet ;)

Grtz. From Ijselrobo 07

Steven Otto
10 augustus 2010, 13:13
De Charvel 375 voldoet aan al je eisen. Je komt ze amper tegen tweedehands. De Charvel model 4 zie je vaker.

Hier mijn Charvel 375 :cooler:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123982

allochthomas
10 augustus 2010, 13:19
@Ijselrobo 07: erg mooie strat maar helaas veelte duur. En zoals ik al aangaf: ik ben opzoek naar een gitaar die anders is dan mijn strat die de dingen opvult dat mijn strat niet is.

@Steven Otto: charvel, nog niet naar gekeken. Ga ik meteen doen doen! Jammer van de single coil in de neck aangezien ik toch liever een full sized humbucker heb

Steven Otto
10 augustus 2010, 13:24
m-m-m-maar het klinkt wel als een humbucker. :) Waarom wil je per se een humbuckerformaat humbucker?

allochthomas
10 augustus 2010, 13:27
Omdat mijn favo setje de dimarzio liquifire en de crunchlab alleen in humbucker formaat komen en ik ben een beetje een purist. Als ik een humbucker wil dan wil ik ook fullsuized:D

pupanus1
10 augustus 2010, 13:32
Schecter Hellraiser C-1 valt binnen je budget, zijn wel fijne gitaren te zijn. Ik heb er een paar keer op gespeeld en beviel me prima.

Edit: En als je echt goedkoop een goede plank wilt kan je naar een Dean Vendetta 4.0 kijken. Kost 499 nieuw, nieuwe elementen en stemknoppen en je hebt echt een lekkere plank. De zanger van m'n band speelt er nu al jaren op, hij had 'm eigenlijk meer als zoethoudertje gekocht maar is nu z'n main axe geworden. Hij heeft overigens niet die Tribal inlay maar een soort cateye inlay die is stukken mooier.
http://www.deanguitars.com/bnds_v1/vendetta_4_tigereye.htm

allochthomas
10 augustus 2010, 13:40
Schoot mij ook net te binnen toen ik mijn post plaatste. Maar eens kijken of ik er 1tje in de buurt kan gaan testen. Jammer van de actieve pickups want dat gaat een gat achter laten waar de batterij zit als ik de pickups ga vervangen.

The Unforgiven
10 augustus 2010, 13:42
Mischien een Jackson Dinky of Soloist een idee?

pupanus1
10 augustus 2010, 13:46
Een soloist valt denk ik buiten het budget, zelfs tweedehands. Plust dat die geen mahonie maar alder body hebben en een ebben toets :D

Edit: Je kan ook nog kijken naar de MH series van LTD een LTD MH350 of een MH417 zijn ook mooie planken die aan je specs voldoen.

Of als je geluk hebt een ESP Horizon NTII voor 800 euro aan de haak slaan, hoewel die hebben wel een ebben toets.

allochthomas
10 augustus 2010, 13:54
Klopt. Met 800 euro zit ik mijn budget al echt ver op te rekken. Tot nu toe is de ibanez RG2570 de winnaar met op de voet gevolgd door de RG2550 met daar vlak achter de RG550. De JPM P3 blijft een mooi ding maar door de prijs blijft het een twijfel geval. De race is nog absoluut niet gelopen en ik sta open voor alle suggesties.

pupanus1
10 augustus 2010, 13:58
Ja ik hou zelf absoluut niet van Ibanez (op de Iceman na) maar ze maken wel goede super strats voor een mooie prijs inderdaad.

JeanPaul du Vinnie
10 augustus 2010, 14:03
Tot nu toe is de ibanez RG2570 de winnaar
Goeie keuze, da's inderdaad een heel goeie gitaar. Wel opletten met de finish: ik heb er een gehad in midnight blue (zie de foto hieronder) en de verf schilferde er heel makkelijk af. Maar voor de rest een heel goed klinkende en lekker spelende gitaar.
http://files.viptaix.webnode.com/200000037-6556166502/guitare-Ibanez-RG-2570%5B1%5D.png

TimoSomers
10 augustus 2010, 14:07
Moet het perse superstrat shape zijn?

Anders kan ik TheAlternativeGuitarCompany 34 1/2 aanraden, ik neem aan dat je dat demovideotje van mij wel ooit gezien hebt?

Kakihara
10 augustus 2010, 14:52
Misschien een Washburn Nuno Bettencourt ?

Jan Buurman
10 augustus 2010, 14:56
@allochthomas: Je hebt een PMmetje....

Chocola
10 augustus 2010, 15:03
Moet het perse superstrat shape zijn?

Anders kan ik TheAlternativeGuitarCompany 34 1/2 aanraden, ik neem aan dat je dat demovideotje van mij wel ooit gezien hebt?

omg @ engels in dat filmpje :D.

Spelen is daarentegen cool.

allochthomas
10 augustus 2010, 15:07
Goeie keuze, da's inderdaad een heel goeie gitaar. Wel opletten met de finish: ik heb er een gehad in midnight blue (zie de foto hieronder) en de verf schilferde er heel makkelijk af. Maar voor de rest een heel goed klinkende en lekker spelende gitaar.
http://files.viptaix.webnode.com/200000037-6556166502/guitare-Ibanez-RG-2570%5B1%5D.png
Ik had het inderdaad al gelezen. Persoonlijk vind ik het wel lekker als de verf snel slijt.

@TimoSomers: Ik wist dat je dat zou gaan zeggen;) Ik hou het toch liever bij een superstrat.

@Kakihara: jammer van de alder body. Ik heb eens verder zitten snuffelen bij washburn en er zitten mooie gitaren tussen, zeker de moeite waard om te bekijken!

@Jan Buurman: ik lees hem net

TimoSomers
10 augustus 2010, 15:18
Ghehe, dan zou ik ff bij Ibanez, Schecter en inderdaad Washburn rondsnuffelen (die bettencourt sig is sexy:lovelove:)

allochthomas
10 augustus 2010, 15:30
Inderdaad erg sexy maar helaas is alder niet iets waar ik naar op zoek ben. Ik heb ook naar de music man JP zitten kijken maar zit helaas veelte ver boven het budget:makeup:

Kakihara
10 augustus 2010, 15:37
Er is ook een padouk-versie: dat zou wat meer naar mahonie neigen, zonder dat zompige, met meer strakheid dan mahonie, als ik de verhalen mag geloven.
Anyways, zelf zou ik een gitaar nooit op basis van de gebruikte houtsoorten afschrijven, but that's just me ;)

munkie
10 augustus 2010, 15:39
Ik zit er eigenlijk zelf op te GASsen maar vooruit, Ibanez S540 LTD, oudje maar ziet er goed uit, Dimarzio bij de brug, VP met koffer 350 maar hij staat er al maanden op, is wel in Belgie...
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/ibanez-s-model-70997528.html?qq=ibanez&afd=muziek%2Fmuziekinstrumenten%2Felektrische-gitaar&start=63

Echte ouwe Wizard neck dus superplat, brede platte frets dus supersnel, ouwe Edge tremolo dus hij blijft op stemming. Wiedelewiedelepielpieltaptaptaptap:punk:

allochthomas
10 augustus 2010, 15:40
Het is meer dat mijn strat ook al van alder is en ik iets zoek iets dat gewoon anders klinkt(donkerder) vandaar dat ik liever voor basswood of mahogany ga.

almarvk
10 augustus 2010, 15:41
Er is ook een padouk-versie: dat zou wat meer naar mahonie neigen, zonder dat zompige, met meer strakheid dan mahonie, als ik de verhalen mag geloven.
Anyways, zelf zou ik een gitaar nooit op basis van de gebruikte houtsoorten afschrijven, but that's just me ;)

Interessant. Als ik ooit 's een padouk tegenkom wil ik dat best wel 's vergelijken met m'n mahonie gitaren. Ik ben begonnen met een RG van basswood, maar dat is echt een stuk minder dan de mahonie versie. Vandaar dat ik eigenlijk niets anders meer wil. Vooral als je bijv een RG wilt.

Aikara
10 augustus 2010, 15:48
Ik zag dat je aan het overwegen bent om een JPM P3 aan te schaffen. Ik zeg: doen!! Waanzinnige gitaar. Zelf heb ik de P1 en de P2 en dit zijn de fijnste gitaren waar ik tot nu toe op gespeeld heb (toegegeven, échte high-end gitaren als Suhr, Anderson, Music Man etc. heb ik niet op gespeeld). De nek is heel anders dan andere ibanez-modellen niet zo iel. Desalniettemin word je niet belemmerd om snel te spelen. Ook de pick-up switch vind ik op een ideale plek zitten. Je kan midden in een solo van pick-up verwisselen zonder dat je hiervoor rare capriolen uit hoeft te halen.
Daarbij is de P3 de meest veilige aanschaf van de verschillende JPM modellen: zwart/wit is toch wat algemeen geaccepteerder dan oranje/blauw/paars/lichtbruin ;-).

Wat moet die P3 trouwens nog kosten?

TimoSomers
10 augustus 2010, 15:55
Ohja, Carvin misschien ook even checken?
Schoot me net te binnen, niet te duur en maken waanzinnige gitaren (schijnt:D)

Kakihara
10 augustus 2010, 16:13
Interessant. Als ik ooit 's een padouk tegenkom wil ik dat best wel 's vergelijken met m'n mahonie gitaren. Ik ben begonnen met een RG van basswood, maar dat is echt een stuk minder dan de mahonie versie. Vandaar dat ik eigenlijk niets anders meer wil. Vooral als je bijv een RG wilt.

Je komt het weinig tegen, de N4 is bij mijn weten één van de enige weinige 'commerciële' gitaren met een padouk body, samen met de ESP/LTD FX360. Wellicht omdat het behoorlijk zwaar is, zwaarder dan mahonie. Je komt het vaker tegen als halshout.

Erik70
10 augustus 2010, 16:19
Als een "echte" musicman boven je budget uitkomt, wat dacht je dan van een Sterling (by musicman). Lees er errug goede dingen over....

http://www.sterlingbymusicman.com/main.html?dir=guitar_silo30


...hebben overigens ook een JP-model ....

almarvk
10 augustus 2010, 16:20
Inderdaad, dat lees je nog wel 's bij de specs bij wat duurdere gitaren. Ben wel benieuwd of het zo veel verschil maakt tov mahonie.

Orgasmocaster
10 augustus 2010, 16:31
Padouk is veel meer bright, als Maple..


en ik ben het eens met wat Orpheo gaat zeggen..

allochthomas
10 augustus 2010, 16:32
Ik zag dat je aan het overwegen bent om een JPM P3 aan te schaffen. Ik zeg: doen!! Waanzinnige gitaar. Zelf heb ik de P1 en de P2 en dit zijn de fijnste gitaren waar ik tot nu toe op gespeeld heb (toegegeven, échte high-end gitaren als Suhr, Anderson, Music Man etc. heb ik niet op gespeeld). De nek is heel anders dan andere ibanez-modellen niet zo iel. Desalniettemin word je niet belemmerd om snel te spelen. Ook de pick-up switch vind ik op een ideale plek zitten. Je kan midden in een solo van pick-up verwisselen zonder dat je hiervoor rare capriolen uit hoeft te halen.
Daarbij is de P3 de meest veilige aanschaf van de verschillende JPM modellen: zwart/wit is toch wat algemeen geaccepteerder dan oranje/blauw/paars/lichtbruin ;-).

Wat moet die P3 trouwens nog kosten?
Hij wil er zeker 800 voor hebben dus het zit echt net op het limiet van mijn budget. Er staat ook een jpm P1 op maar daar wordt 1650 voor gevraagt:makeup: De wat dikkere nek is ook iets wat mij erg interessant lijkt

@TimoSomers: helemaal vergeten, maar meteen eens checken of ze wat hebben!

Mad mind
10 augustus 2010, 16:36
Mijn broer heeft deze: een LAG Arkane.
Lekker ding met HSH, dus vele opties.
Nieuwprijs lag rond de €470 als ik me niet vergis.

http://shop.klangstudio.ch/shop/images/GLE-AM100-BLK-B.jpg

Aikara
10 augustus 2010, 16:46
Hij wil er zeker 800 voor hebben dus het zit echt net op het limiet van mijn budget. Er staat ook een jpm P1 op maar daar wordt 1650 voor gevraagt:makeup: De wat dikkere nek is ook iets wat mij erg interessant lijkt

@TimoSomers: helemaal vergeten, maar meteen eens checken of ze wat hebben!

Lijkt me geen verkeerde prijs eigenlijk. Alhoewel die P1 misschien wat aan de dure kant is. Ik heb een paar maanden geleden een P1 gekocht voor 1350 en die is in een super-staat.
Voor mij zou het een no-brainer zijn. Voor 800 euro krijg je enorm veel gitaar!

allochthomas
10 augustus 2010, 16:53
Ik heb de beste man maar eens gemaild over wat zijn minimum prijs is. Het enigste wat me tegen houd is dat het erg zwaar is kwa budget, maar als hij het geld meer dan waard is dan ga ik zeker eens kijken.

Basileia
10 augustus 2010, 16:53
Ik ben zelf heel blij met mijn ibanez s670. De opvolger s770 is bijna hetzelfde, maar dan met een 24 frets hals.

http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-S770FM-Antique-Burst-Flat

Zie dat ie een stuk goedkoper is dan mijn 670 toen ik hem kocht. Houd je mooi nog €160 over voor een elementwissel.

vulvasonic
10 augustus 2010, 17:05
Deze heb ik gehad, de RG 570-EX CP. Geweldig mooie gitaar, maar iets te fragiel voor wat ik nog prettig vind. En ik was niet kapot van de elementen. Maar wel een uitzonderlijk goed afgewerkt instrument. En erg mooi om te zien, al blijft dat een kwestie van smaak natuurlijk.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/IbanezRG570EXCP.jpg

AART
10 augustus 2010, 17:10
Ibanez RG570/550 LTD (of EX) is je beste optie denk ik (tegenwoordig 2550/2570).

allochthomas
10 augustus 2010, 17:13
Een fragiele nek is iets dat ik eerst als nadeel zag maar toen ik een paar rg's had getest viel me dat voor 100% mee. De jpm zou denk ik met zijn iets dikkere nek een mooie best of both worlds zijn. Elementen is geen must, als ze goed zijn kijk ik of ze bevallen en kijk ik of ze vervangen worden, is het niks dan gaan ze er meteen uit. Het gaat mij er om dat de gitaar onversterkt lekker klinkt en lekker speelt.

apekop
10 augustus 2010, 17:41
Goeie keuze, da's inderdaad een heel goeie gitaar. Wel opletten met de finish: ik heb er een gehad in midnight blue (zie de foto hieronder) en de verf schilferde er heel makkelijk af. Maar voor de rest een heel goed klinkende en lekker spelende gitaar.
http://files.viptaix.webnode.com/200000037-6556166502/guitare-Ibanez-RG-2570%5B1%5D.png

misschien een leuke gitaar, maar jullie rekken het begrip strat wel erg ver op....

Terminus
10 augustus 2010, 18:06
Van jouw budget kan je twee RG550's kopen. Fragiel vind ik zelf de neck niet, maar wel ontzettend dun. Ik kan me goed voorstellen dat je er kramp van kan krijgen als je alleen akkoorden speelt en grote handen hebt.

En het begrip 'Strat' ver oprekken? Zo'n Ibanez klinkt in schakelaarpositie 2 t/m 4 meer als een Strat dan de meeste gitaren. Ook heeft hij een tremolo (Strat) bolt-on neck (Strat) master volume-knop dicht bij de brug (Strat) en een bodyvorm die een ergonomischere en puntigere versie van een Strat.


Ander suggestie: Tweedehands Charvel So-Cal of andere nieuwere serie. Staat op dit moment niet op Marktplaats, maar komt al standard met goede elementen. Nieuw is hij net iets te duur voor je budget.

vulvasonic
10 augustus 2010, 18:10
misschien een leuke gitaar, maar jullie rekken het begrip strat wel erg ver op....

Nee hoor. De TS is op zoek naar een superstrat. En of je nu wilt of niet, de RG valt onder de categorie superstrats. Zoek maar op. :)

allochthomas
10 augustus 2010, 18:20
Klopt, ik zoek een superstrat en geen strat. maja, voor sommige puristen is mijn strat ook geen strat meer omdat er een humbucker in de brug zit.

Ik heb al een paar mooie aanboden gekregen voor verschillende RG's dus dat wacht ik nu even af. Verder ben ik aan het onderhandelen voor die JPM P3, 800 euro is echt zo'n grens geval. Voor 700 spring ik meteen in de auto.

Bing17
10 augustus 2010, 19:55
Ik zou die oude zwarte rg550 kopen.
Verschrikkelijk fijne gitaar...:punk:

Dan houd je nog geld over om er de nieuwste floyd rose op te zetten, en voor elementen wat je waarschijnlijk toch niet doet omdat deze al super klinken.;)

allochthomas
10 augustus 2010, 20:00
Als ik het doe ga ik voor de roze want die is zo fout dat het meteen te cool is. Elementen zullen wel meteen vervangen worden, de middelste gaat er uit en de wiring wordt dan hetzelfde als die van de JPM

Kakihara
10 augustus 2010, 20:09
Misschien zeg ik nu wel iets dom, maar : Cort al overwogen ? Ze slepen de naam van beginnersgitaar mee, maar hun wat minder goedkope gitaren zijn best wel van goeie kwaliteit en als de pickups toch vervangen worden... De naam op de headstock staat helaas niet zo cool als Ibanez of Carvin of Jackson etc...
Of een tweedehands PRS SE ?

allochthomas
10 augustus 2010, 20:19
Ik zal het eens bekijken. Ik heb absoluut geen ervaring met cort dus ik kan er niks over zeggen. PRS SE heb ik ook zitten overwegen maar is eigenlijk net niet wat ik zoek.

Thiez
10 augustus 2010, 20:34
Washburn misschien? een X50Pro of de VM serie. Misschien de Nuno bettencourt serie, maar denk dat die boven je budget gaat.

Lexvandoef
10 augustus 2010, 20:43
Naar je eisen lijstje kijkende, is een Joe Satriani sig van Ibanez niks voor jou ;) (hint hint)

AART
10 augustus 2010, 21:19
Als ik het doe ga ik voor de roze want die is zo fout dat het meteen te cool is. Elementen zullen wel meteen vervangen worden, de middelste gaat er uit en de wiring wordt dan hetzelfde als die van de JPM

Die middle moet je laten zitten man, die stock SC's klinken aardig goed en anders zit je met zo'n gat, dan kan je imo beter zoeken naar een 520, 620, ed.

Edit: Die 550's hebben natuurlijk slagplaat, daar kan je makkelijk een nieuwe inzetten dus vergeet mijn onzin hierboven.

Bing17
10 augustus 2010, 21:58
In die ouwe zwarte zit v7, v8 en s1 elementen. Volgens mij ook niks mis mee.

Bram+
10 augustus 2010, 22:12
Neu, maar een setje 'echte' DiMarzio's ook niet. Je zou er niet de eerste mee zijn. Ik zou ook voor een HH wiring gaan op m'n HSH RG (met een 5-way lever en een 'dummy' mid pickup) als ik niet te lui was om de boel te rewiren.

Edit:
En als 24 frets geen pre is, zou ik voor een oude Japanse Ibanez S gaan (540S/S540 etc.), of voor hetzelfde geld zo'n fijne nieuwe Ibanez S uit Indonesië met ZR tremolo en wel 24 frets. Pickups worden toch al vervangen en dat is zo'n beetje de zwakste schakel bij die dingen.

mesaman
10 augustus 2010, 22:25
ik zelf vind de ibanez rg een superfijne gitaar. als je een oudje kan vinden kan je echt een super gitaar aan de haak slaan.Ik las al over verschillen in nekken van
rg en jpm.tussen de rg 550 zit al verschil onderling,C of D model(ronder of platter).dus speel er even op en voel het zelf aan. Ik zelf merkte niet heel veel verschil met de jpm en een rg.een Jem hals is weer veel dikker dat merk je zeker. het wel bekende advies!

speuln!

Mesjoggah
10 augustus 2010, 22:47
Ben je erg kieskeurig over bijvoorbeeld (lompe) schade aan een tweedehands exemplaar? (ibanez RG550LTD-PN)

allochthomas
11 augustus 2010, 00:03
Schade maakt mij niet zo veel uit zolang het maar niet nutteloze schade is. Ik ben opzoek naar een player, niet iets wat ik aan de muur ga hangen. De RG die ik momenteel op het oog heb is een RG550RF uit 87 met een maple neck. De JPM blijft ook nog in de race aangezien de eigenaar me een mooie deal heeft aangeboden, maar het blijft echt op het limiet van mijn budget. De 550 geeft mij veel meer ruimte om de pickups te verwisselen.

Weet iemand iets te vertellen over jpm ten opzichten van de standaard rg modellen? Zo ver ik heb gelezen is het gewoon een rg met een net iets andere neck en een andere paintjob.

@Bram+: ik heb zelf een s2170 gehad maar de s serie heeft nooit echt een indruk achter gelaten.

Bram+
11 augustus 2010, 08:39
Een JPM is inderdaad min of meer een standaard RG. Verschillen zijn inderdaad het setje pickups, de dikkere nek en een speciale finish. De toggle en positie van de knoppen zijn ook redelijk uniek. Afgezien van de pickups zijn er niet meteen functionele verschillen die een meerprijs t.o.v. een vergelijkbare RG rechtvaardigen, maar je koopt dan ook een 'JPM', geen run of the mill RG :D

Aikara
11 augustus 2010, 09:01
Een JPM is inderdaad min of meer een standaard RG. Verschillen zijn inderdaad het setje pickups, de dikkere nek en een speciale finish. De toggle en positie van de knoppen zijn ook redelijk uniek. Afgezien van de pickups zijn er niet meteen functionele verschillen die een meerprijs t.o.v. een vergelijkbare RG rechtvaardigen, maar je koopt dan ook een 'JPM', geen run of the mill RG :D

In het eerste gedeelte van je post heb je wat mij betreft gelijk. Ik ben echter nog geen andere gitaar tegen gekomen die dezelfde combi van features heeft. Wat mij betreft dus wel een rechtvaardiging van een meerprijs tov een vergelijkbare RG. Bovendien, hoeveel is die meerprijs nou helemaal?

Het is dat ik op dit moment geen geld heb voor een gitaar anders had TS een concurrent voor wat betreft aanschaf van die JPM ;)

Terminus
11 augustus 2010, 09:11
Schade maakt mij niet zo veel uit zolang het maar niet nutteloze schade is. Ik ben opzoek naar een player, niet iets wat ik aan de muur ga hangen. De RG die ik momenteel op het oog heb is een RG550RF uit 87 met een maple neck. De JPM blijft ook nog in de race aangezien de eigenaar me een mooie deal heeft aangeboden, maar het blijft echt op het limiet van mijn budget. De 550 geeft mij veel meer ruimte om de pickups te verwisselen.

Ik heb zelf een RG550BK uit 87. Wat je zal zien bij zulke oude RG's is dat de toets vaak versleten is (donkere plekken op maple, bij rosewood niet zo'n probleem) en dat de ooit matte hals inmiddels aan de achterkant glanzend is. Dat laatste stoort niet, en is bij mij in ieder geval niet plakkerig zoals sommige glanzende necks. Ook is bij Roadflare Red vaak de lak verkleurd naar een soort roze, maar dat heb je waarschijnlijk al gezien als je foto's hebt van de gitaar.
Oh ja, de neck is ontzettend dun. Maar dan ook écht heel dun.
Meer info over vintage RG550's: http://ibanez.wikia.com/wiki/RG550

allochthomas
11 augustus 2010, 11:25
In het eerste gedeelte van je post heb je wat mij betreft gelijk. Ik ben echter nog geen andere gitaar tegen gekomen die dezelfde combi van features heeft. Wat mij betreft dus wel een rechtvaardiging van een meerprijs tov een vergelijkbare RG. Bovendien, hoeveel is die meerprijs nou helemaal?

Het is dat ik op dit moment geen geld heb voor een gitaar anders had TS een concurrent voor wat betreft aanschaf van die JPM ;)
Het gaat hier over een bedrag van ongeveer 400 euro voor de RG550 tov 800 euro voor JPM, een flink verschil dus. Vandaar dat ik wou weten of de meerprijs het wel waard is. Helaas komt de jpm helemaal uit belgie dus even testen zit er niet in. De verkoper is berijd mijn kant op te komen maar als ik beslis door te gaan met de deal dan laat ik hem niet even op en naar rijden zodat ik even kan testen, dan schaf ik hem ook meteen aan als alles in orde is. Mijn voorkeur helt nu licht naar de jpm maar het blijft moeilijk. Ik ga er nog eens lekker over zitten piekeren.

fred dons
11 augustus 2010, 11:38
ik heb pas nog een ibanez RG prestige gekocht (sorry Ik weet even het typenummer niet meer, maar quilt top, 2 QM pickups, 3 standen schakelaar met split in het midden) en deze voelde precies aan als de JPM en die was nieuw iets van EUR 800, nu heeft de JPM natuurlijk ook nog verzamelaarswaarde maar ik heb persoonlijk altijd wat moeite om met een signature te spelen (met name omdat mensen dan direkt van je verwachten het hele repetoire van de desbetreffende gitarist te (kunnen) spelen ;) )

een paar maanden daarvoor had ik nog een oude RG 570 gekocht en daar had ik eigenlijk toch wel snel spijt van, goede gitaar maar akelig dunne nek en ik kreeg gewoon kramp in mijn hand als ik er langer op speelde, probeer daarom zeker een vergelijkbaar model eerst eventjes te spelen als je daarvoor de kans krijgt

allochthomas
11 augustus 2010, 11:52
De akelig dunne nek is inderdaad het gene wat me ervan weerhoud om meteen tot aanschaf over te gaan. Ik ben bekend met de flinterdunne nekjes van ibanez dus ik weet waar ik aan toe ben. Even de voordelen en nadelen op een rij zetten.

JMP P3
Voordeel:
-dikkere hals
-goeie pickups
-koffer
-toggle switch op een handige plaats
-erg mooie finish
Nadeel:
-duur
-rosewood fretboard

RG550
voordeel:
-maple neck
-goedkoop
-pickups kunnen vervangen worden
-een te coole kleur
Nadeel:
-erg dunne neck
-hardware is al wat oud
-geen koffer

Terminus
11 augustus 2010, 12:10
Ik moet zeggen dat ik eerst ook niet zat te springen om een rosewood fretboard op m'n RG maar het verschil in speelgemak valt eigenlijk wel mee, de frets zijn zo hoog dat je de toets niet raakt.

Bram+
11 augustus 2010, 13:52
In het eerste gedeelte van je post heb je wat mij betreft gelijk. Ik ben echter nog geen andere gitaar tegen gekomen die dezelfde combi van features heeft. Wat mij betreft dus wel een rechtvaardiging van een meerprijs tov een vergelijkbare RG. Bovendien, hoeveel is die meerprijs nou helemaal?

Het is dat ik op dit moment geen geld heb voor een gitaar anders had TS een concurrent voor wat betreft aanschaf van die JPM ;)
Met vergelijkbaar bedoel ik de bouwkwaliteit, basale eigenschappen bijna hetzelfde (zelfde houtsoorten, brug, etc.) en dan eventueel nog hetzelfde setje pickups (die allochthomas toch wil verwisselen). Gooi DiMarzio's in een RG570/RG520 o.i.d en rewire de boel en *poef* instant 'JPM'. Cosmetisch misschien niet en je mist 2 mm op je hals, maar als je daar niet zoveel om geeft, dan is het de 400 euro niet waard denk ik. Uiteindelijk is het is dus aan ieder voor zich om te kijken hoe groot hij of zij die verschillen vindt.

Om te relativeren: zelf heb ik ook een PGM wat eigenlijk gewoon een RG770 zonder tone pot en met DiMarzio's is, dus in die zin gooi ik m'n eigen ruiten in. Een oude RG550 vind ik net zo vet als een JPM, maar als ik een goede deal zou krijgen voor die laatste, zou ik er zeker voor gaan.

allochthomas
11 augustus 2010, 15:31
Het enigste wat de JPM in de race houd is dat de eigenaar hem langs wilt brengen, anders had ik me al terug getrokken. Het probleem is dat ik ook nog een mountainbike wil gaan kopen, vandaar dat ik wat voorzichtig ben met uitgeven omdat ik weet dat ik altijd meer uitgeef dan geplanned.

Ik ben er denk ik uit. Ik ga eerst een afspraak maken met de eigenaar van de RG550. Kan ik meteen zien of de neck me bevalt en of alles in orde is. Mocht het toch niks voor mij zijn dan ga ik voor de JPM. Alvast bedankt voor de tips allemaal en ik hou jullie op de hoogte!:ok:

Rooker
11 augustus 2010, 16:02
De nieuwe RG 2550 zitten toch standaard al Dimarzio's in?? Die is dan tweedehands toch ook een goede optie? Ik vind hem tans erg mooi. Die zwarte dan he. Zitten tenminste niet van die lelijke tekeningen op als die JPM:makeup: imo hè..

Bram+
11 augustus 2010, 18:40
Ja, DiMarzio IBZ pickups. Het gaat niet alleen om de DiMarzio's op zich, maar ook om welke DiMarzio's. Het Air Norton/Steve's Special setje uit de JPM is wel iets anders.

allochthomas
12 augustus 2010, 12:21
Ik ben er voor nu uit. De eigenaar van de RG550 woont te ver weg om even op en neer te gaan om te testen. De eigenaar van de JPM heeft mij een mooie deal aangeboden wat inhoud dat hij de gitaar langs komt brengen. Geeft mij de kans om op mijn eigen spul de gitaar te testen en het scheelt me een flinke rit met het openbaar vervoer. Stiekem vond ik de JPM al die tijd het mooiste gitaar van alles wat hier aan bod is geweest:makeup:. Nu hopen dat er binnenkort een afspraak gemaakt kan worden en dan hopelijk binnenkort voor het eerst in tijden weer een HNGD van mijn kant:crazyhappy: