PDA

View Full Version : Hoe publiek bedanken?



Portel
10 augustus 2010, 13:12
Ik keek net een filmpje van mezelf terug, en op het eind zei ik in de microfoon heel aardig: 'dankjulliewel'.
En ik dacht: "Wat klinkt dat... STOM!"

Kortom, ik zit met een probleem!
Hoe bedank ik mijn publiek na en tijdens een optreden?

Hoe doen jullie dat?
Hoe en hoe vaak bedanken jullie jullie publiek tijdens een optreden?

Zeggen jullie na elk nummer dankjewel, of om het nummer?
Of bedank je alleen als ze heel enthousiast applaudiseren?
Of alleen op het eind?

En hoe bedanken jullie dan?
Zeg je 'Dankjewel' omdat je dat altijd zegt?
Of 'bedankt' omdat je dat altijd zegt. Of misschien zeg je 'bedankt voor het applaus'.
Zeg je 'dank u wel' omdat je beleefd wilt zijn, of zeg je 'dank jullie wel' omdat er meerdere mensen in je publiek zitten.
Roep je een enthousiast 'thank you!' omdat dat ten eerste veel cooler klinkt, en ten tweede omdat je niet-Nederlandse publiek het dan verstaat.
Of heb je misschien een eigen manier om je publiek te bedanken?

Vertel het me asjeblieft, want ik weet niet hoe ik mijn publiek moet bedanken!

R.

schizo910
10 augustus 2010, 13:29
Ik zwaai altijd met mijn lul...

zonder gekheid: gewoon zeggen wat in je op komt, of dat nou bedankt of dank u wel is maakt geen ruk uit joh. Naar jezelf kijken is altijd suf en dan valt elk ding dat je zegt op en vind je jezelf heel stom klinken.
Zolang je het niet na élk nummer doet is alles toch best. Maar zeg geen 'Thank you!' als je in een boerenschuur met allemaal polderjongens zit. Alleen als je weet dat er veel niet-Nederlanders aanwezig zijn kun je daar, in mijn ogen, mee weg komen... En ook geen dank je wel zeggen als er niemand klapt, waar zou je ze dan voor bedanken?

ellisvertellis
10 augustus 2010, 13:37
Zoals Michael Stipe de hele show lang, na elk nummer: "Hey thanks a lot!"

pimmetje
10 augustus 2010, 13:43
En ook geen dank je wel zeggen als er niemand klapt, waar zou je ze dan voor bedanken?Ach... als 't met voldoende sarcasme is, kan dat best hoor. Dan zijn er wellicht een paar in 't publiek die dat oppikken en een beetje dat spelletje mee gaan spelen.

Idd gewoon alles wat in je op komt gebruiken om wat interactie op gang te krijgen. Al zal 't soms gewoon treurig en tevergeefs blijven :(.

Portel
10 augustus 2010, 13:48
Haha, ik ben een beginnend singer/songwriter en toen ik net begon speelde ik 2 nummers. Inmiddels zijn dat er 3 en op mn volgende optreden ga ik er 4 spelen.
(Onthoud dat het een open-podium avond is, en dat een set van 14 liedjes daar dus een beetje gaat vervelen)

Maar tot nu toe zei ik na elk nummer iets als 'dankjewel' of 'dankjulliewel'.
Ga ik in het vervolg dus niet meer doen.

rijsberman
10 augustus 2010, 14:08
Singersongwriter?

Gewoon ff met je kont van die kruk en dan flink rondspringen op het podium.
"Woehoee!! Yeah! WOEEE! Woehoee! Dankjewel!! Woehoe! YES!! DANKJE! THANKYOUSOMUCH!! WOEHOEE! YEAH!!"

Dan weer op de kruk en ingetogen je andere liedje pingelen.

Lijkt me duidelijk. Maar dat ben ik, hé.

Harry
10 augustus 2010, 14:20
zoals Schizo al zegt; gewoon doen wat in je opkomt. Je kunt je bedankje ook anders inkleden door er iets bij te vertellen. Ik lul meestal maar wat, soms tot grote verbazing van de andere bandleden. Blijkt de drummer net terug van een toernee met Nina Hagen door het Midden-Oosten of zo. Het komt niet zo nauw, als het maar bij je past.

EuroCinema
10 augustus 2010, 14:29
Het doel van "bindteksten" is om een beetje contact met het publiek te krijgen. Welke woorden je daarvoor gebruikt maakt niet zoveel uit. Probeer aan te haken bij wat er gebeurt. Hou het vooral luchtig, Nederlands publiek is niet van de lulverhalen over "dit nummer gaat over een moeilijke tijd in m'n leven toen mijn beste vriend doodging" enzo. Laat in je praatjes merken dat je jezelf kunt relativeren, dan zijn ze juist bereid om erin mee te gaan als je in de nummers wat dieper/moeilijker gaat. En het belangrijkste: blijf jezelf!

smullie
10 augustus 2010, 14:39
Zoals Stijn Meuris het wel eens doet: niet meer en niet minder dan "U bent een fijn publiek"

Dat vond ik echt een mooie manier om het publiek te danken.:hippie:

Kim Wilson
10 augustus 2010, 14:56
Ach... als 't met voldoende sarcasme is, kan dat best hoor. Dan zijn er wellicht een paar in 't publiek die dat oppikken en een beetje dat spelletje mee gaan spelen.

Idd gewoon alles wat in je op komt gebruiken om wat interactie op gang te krijgen. Al zal 't soms gewoon treurig en tevergeefs blijven :(.
Als het (vrijwel) stil blijft in de zaal (bluesliefhebbers zijn nou niet echt van het uitbundige, zeker niet aan het begin van de avond), wil ik het nog wel eens proberen met "Toch bedankt". :D

bert k
10 augustus 2010, 15:04
Of, als het stil blijft, vijf minuten over the top uitbundigheid. 'Dank! Dank! Dankuwel! U bent een geweldig, fantastisch, ongelofelijk publiek, ook al bent u dood. Dank!'

skanky
10 augustus 2010, 15:09
En als je punk of metal speelt doet een welgemeende middelvinger het ook altijd goed. Bedenk wel dat je dan wel schone kleren mee moet nemen voor na de show.

Portel
10 augustus 2010, 15:29
Ook misschien handig te vermelden dat ik 16 ben en mijn publiek een beetje bestaat uit mensen uit de leeftijd 14-24 en 40-55.


Singersongwriter?

Gewoon ff met je kont van die kruk en dan flink rondspringen op het podium.
"Woehoee!! Yeah! WOEEE! Woehoee! Dankjewel!! Woehoe! YES!! DANKJE! THANKYOUSOMUCH!! WOEHOEE! YEAH!!"

Dan weer op de kruk en ingetogen je andere liedje pingelen.

Lijkt me duidelijk. Maar dat ben ik, hé.

Ik sta altijd als ik optreed.
En mn muziek is niet echt van het rustige singersongwriter soort.
Het is eigenlijk vooral een beetje vanalleswat.


Het doel van "bindteksten" is om een beetje contact met het publiek te krijgen. Welke woorden je daarvoor gebruikt maakt niet zoveel uit. Probeer aan te haken bij wat er gebeurt. Hou het vooral luchtig, Nederlands publiek is niet van de lulverhalen over "dit nummer gaat over een moeilijke tijd in m'n leven toen mijn beste vriend doodging" enzo. Laat in je praatjes merken dat je jezelf kunt relativeren, dan zijn ze juist bereid om erin mee te gaan als je in de nummers wat dieper/moeilijker gaat. En het belangrijkste: blijf jezelf!

Ik vertel meestal niet waar mn eigen nummers over gaan.
Om met de woorden van Thomas Acda te spreken: "Dat is goed voor de fantasie", waarna hij begint te vertellen waar het volgende fictieve nummer over gaat.

"Het volgende nummer gaat over een konijntje. En in het eerste couplet zien we hoe het konijntje wordt geadopteerd door de familie gans, en dan heb ik het niet over een of andere dierenfamilie, maar gewoon: vader, moeder, broer en zus.
In het tweede couplet krijgen we te maken met de vraag: "Is het konijntje wel welkom in zijn nieuwe huis?"
Maar in het 3e couplet zien we dat het konijntje wel degelijk met alle liefde wordt ontvangen door aankoop van een peperduur hok.
In het vierde couplet merken we dat er gewerkt moet worden, en moet naar school gegaan en het konijntje zit dagen alleen in zijn hok.
In het 5e, 6e couplet horen we... Dat het konijntje zóó alleen is.
Dat het op een koude wintermorgen... sterft... ... Daar gaat ie dan!"

Portel
12 augustus 2010, 21:01
Bring
Up
My
Post

bert k
12 augustus 2010, 21:34
Jaja, kap effe met dat nutteloze bumpen... :(

showband
12 augustus 2010, 21:36
-bloemen uitdelen aan het publiek.
-alle blondines onder de 30 een gratis beurt aanbieden wegens het warme applaus.

ik schud ze zo uit de mouw hoor.

Thiez
12 augustus 2010, 22:16
Bedankt hé!

B_2_the_a
15 september 2010, 23:39
"goed bezig!"

schizo910
16 september 2010, 16:00
In m'n vorige bandje was onze drummer elk optreden jarig... Als we dat zeiden kregen we de zaal meestal ook wel mee.

Pig Benis
17 september 2010, 00:09
In m'n vorige bandje was onze drummer elk optreden jarig... Als we dat zeiden kregen we de zaal meestal ook wel mee.

Hehe, wat als er een aantal personen twee keer komt kijken? ;)

beruk
17 september 2010, 00:37
Dan ken jij zijn vorige band nog niet...











Sorry, ik kon et niet laten, zo'n inkoppert:makeup:

schizo910
17 september 2010, 01:33
;) gheghe

Nee, dat maakte de grap alleen maar leuker.