PDA

View Full Version : Tips voor aanschaf elektrisch gitaar ( beginner )



R-Mon
10 augustus 2010, 11:12
Beste lezer,

ben zo ver om binnenkort mijn eerste elektrisch gitaar aan te gaan schaffen
met als doel: The Godvather Theme te spelen van onze welbekende Slash.
Kunnen jullie mij tips geven waar op te letten bij aankoop van zo'n gitaar eventueel een merk type enz. Ben een starter dus heb nog niets. Dank voor
alle reacties.

Gearjunkie
10 augustus 2010, 11:13
Welkom op het forum!
Die Slash ken ik dan weer niet, maar wat denk je uit te willen geven aan het hele pakket? (Gitaar, versterker, kabel, strap en een plectrum)?

edit: er staat boven in electrische gitaren een sticky hierover, heb je die al doorgenomen?

Ijselrobo 07
10 augustus 2010, 11:20
Hey,,

Kun jij ons ook misschien vertellen wat je buget is?
want ik kan je de 'Fender Standaard Stratocaster' aanbevelen.
Dat zijn al redelijke fenders, kosten 500 euro, maar eentje met een humbucker erop, kost 522 euro.

En je zal inderdaad ook een versterker moeten kopen, daarmee kan ik je de 'Blackstar HT-5 Combo' aanbevelen, kost ongeveer 350 euro.

Daarnaast zul je nog een stemapparaat, kabel en plectrum nodig hebben, daar kun je dus 30-40 euro voor rekenen.

Grtz, From Ijselrobo 07

Morio66
10 augustus 2010, 11:21
Godfather Theme... ja... die speelt ie wel...

almarvk
10 augustus 2010, 11:22
Hohoho, Ijselrobo. Je gooit direct wat dingen erin waarvan je nog helemaal niet weet of diegene daar naar op zoek is. Ik merk dat wel vaker bij je posts, en ik denk niet dat je daar iemand mee verder helpt.


Ik vind de post van Gearjunkie een stuk informatiever en helpt zo'n nieuw lid met het beantwoorden van z'n vragen.

Les Strat
10 augustus 2010, 20:21
+1 voor almarvk

Fisherman
10 augustus 2010, 20:24
Die Slash ken ik dan weer niet.......


Pardon? Je weet niet wie Slash is????
Hint: Goldtop....
nog een hint: Axl Rose....

geert1976
10 augustus 2010, 20:30
+1 voor almarvk

+2 voor Almarvk:)

@TS: Wees aub een beetje duidelijker.

geef eens antwoord op de volgende punten:

-budget voor gitaar + versterker
-muziekstijlen
-wil je een versterker voor thuis en/of oefenruimte

je houdt in ieder geval van die man met die hoge hoed en al dat haar voor zijn ogen, Slash dus.

Slash speelt op een Gibson LP--> die zijn duur, maar er zijn kopiën op de markt.
Maar een gitaar alleen voor de looks is tricky, uitproberen dus of het spelen hierop je wel aanstaat:)

EJPostema
10 augustus 2010, 20:32
Hohoho, Ijselrobo. Je gooit direct wat dingen erin waarvan je nog helemaal niet weet of diegene daar naar op zoek is. Ik merk dat wel vaker bij je posts, en ik denk niet dat je daar iemand mee verder helpt.


Ik vind de post van Gearjunkie een stuk informatiever en helpt zo'n nieuw lid met het beantwoorden van z'n vragen.

Idd, een Fender Strat is niet het eerst wat in me zou opkomen als je GNR wilt spelen...

Het is idd handig om te melden hoeveel je er aan wilt uitgeven...

Ik denk dat je wel meer vna GNR wilt gaan spelen, of iig dat soort muziek en zo'n soort geluid?

Als je ook de sound van slash wilt moet je ook aan zo'n soort gitaar denken. Hij speelt op een gibson les paul. Deze zijn vrij prijzig, al zijn er wel goedkopere versies te vinden van gibson. Maar er zijn zat andere (goedkopere) merken die hun best doen om dit te benaderen.

Het hangt sterk van je budget af, maar met een klein budget zal je dit nooit precies kunnen nabootsen, maar dat hoeft niet per se erg te zijn.

Voor een versterker geld hetzelfde...

Ik heb overigens jarenlang met een versterker van Peavy gespeeld. Klein ding, niet zo heel goed. Maar gecombineerd met een multi effecten pedaal (ik heb een boss me-50) kon ik hier best veel verschillende geluiden uit halen, ook met een bepertke gitaar

The Unforgiven
10 augustus 2010, 20:55
met als doel: The Godvather Theme te spelen van onze welbekende Slash.


Alleen daarvoor? Zo moeilijk is dat niet, dus dan zou je al snel uit zijn gekeken op het gitaarspelen...


Slash speelt vooral op Les Paul's, een echte Gibson is erg duur, maar er zijn ook goedkopere modellen op de markt.

Wat is ongeveer je budget voor gitaar en versterker?

Fisherman
10 augustus 2010, 20:57
Wat je je moet realiseren is....vind je het uiteindelijk leuk om gitaar te spelen en heb je er een beetje feeling voor.
Niet dat je nu direct hele dure spullen gaat kopen en er na een maand de brui aangeeft.

Als je het geluid van Slash wil benaderen, kom je toch uit op een Les Paul model. Een echte Gibson is voor een beginner niet aan te raden, maar hier heb je bijvoorbeeld een Epiphone Goldtop (Slash heeft een Gibson GoldTop)...kost net geen 350 euro.
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/34391/Epiphone-Les-Paul-56-Goldtop-Special-Run-Metallic-Gold.jpg

Versterkertjes heb je vanaf 75 euro.....dus met 500 euro heb je zo'n beetje een kwalitatief goede starterset.

geert1976
10 augustus 2010, 22:01
Wat je je moet realiseren is....vind je het uiteindelijk leuk om gitaar te spelen en heb je er een beetje feeling voor.
Niet dat je nu direct hele dure spullen gaat kopen en er na een maand de brui aangeeft.

Als je het geluid van Slash wil benaderen, kom je toch uit op een Les Paul model. Een echte Gibson is voor een beginner niet aan te raden, maar hier heb je bijvoorbeeld een Epiphone Goldtop (Slash heeft een Gibson GoldTop)...kost net geen 350 euro.
http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/34391/Epiphone-Les-Paul-56-Goldtop-Special-Run-Metallic-Gold.jpg

Versterkertjes heb je vanaf 75 euro.....dus met 500 euro heb je zo'n beetje een kwalitatief goede starterset.

Ahum, je beelt nu de Goldtop 56 af met P90 elementen, je bedoelt waarschijnlijk de Goldtop 57.

Eigenlijk doet het er weinig toe, Slash heeft battereijen aan LP's staan, in alle soorten en uitvoeringen en ze zijn allemaal gemaakt door Gibson

Fisherman
10 augustus 2010, 22:09
Haha Geert.:crazyhappy:
Dat wist ik, maar ik kon zo snel niet een exacte Slash Goldtop kopie vinden....deze benaderd 'm in elk geval redelijk...

Weet jij trouwens welke Goldtop McWilliams heeft???

Gearjunkie
10 augustus 2010, 22:10
Pardon? Je weet niet wie Slash is????
Hint: Goldtop....
nog een hint: Axl Rose....

ssssttt.... als je laat merken dat je Saul Hudson kent krijgen ze in Volendam een hekel aan je.....
dus... was het de bassist van Led Zeppelin??? ;)

Fisherman
10 augustus 2010, 22:13
Slash + Volendam??? Ik vat 'm ff niet?

Gearjunkie
10 augustus 2010, 22:19
Slash + Volendam??? Ik vat 'm ff niet?

Moet je ff dit topic lezen, kan je lachen en je snapt hem...

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=137960

Fisherman
10 augustus 2010, 22:39
haha....I get it!
Ben een tijdje afwezig geweest van het forum, dus.....

macwilliams
10 augustus 2010, 22:55
Haha Geert.:crazyhappy:
Dat wist ik, maar ik kon zo snel niet een exacte Slash Goldtop kopie vinden....deze benaderd 'm in elk geval redelijk...

Weet jij trouwens welke Goldtop McWilliams heeft???

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=119631

wat leesvoer.

Fisherman
10 augustus 2010, 23:04
'n avond Willem..
Interessant superhebbeding!

Op dit moment heb ik helaas zoveel last van de medicatie dat ik speel als een varken met de gekke koeienziekte :(.
En dat is waardeloos, want ik wil zo graag alles weer oppikken.

En mijn ampje is nog in bestelling, dus ik moet nog even wachten om de EL MAYA echt te kunnen horen.
Gelukkig kijk ik er veel naar :seriousf:

macwilliams
10 augustus 2010, 23:08
Dan neem wel een van m'n "kleine" ampjes wel mee.

gd'night.

R-Mon
11 augustus 2010, 12:20
Beste lezer,

krijg vandaag via het forum een aanbieding van een Hudson Super ST,
is dit een goede beginner of hebben jullie hier een andere mening over? Hoor het graag van de kenners!:rockon:

almarvk
11 augustus 2010, 12:22
Hudson? Nog nooit van gehoord.

En dan nog iets: beantwoord aub de volgende vragen (ook al eerder gesteld in het topic):

- Wat is je budget?
- Waarvoor ga je het gebruiken?
- Wat voor geluid zoek je?

Beantwoord eerst deze vragen. Met die antwoorden kunnen we je verder helpen. Het noemen van een gitaar die je is aangeboden is nutteloos aangezien we niet weten wat je zoekt.

R-Mon
11 augustus 2010, 12:27
Mijn budget is ongeveer 250 a 300 euro. Wil niet te hoog inzetten want stel je voor dat het uiteindelijk niets voor me is zit ik met dure apparatuur te kijken. Hoor graag van je.

R-Mon
11 augustus 2010, 12:29
Wil super graag The Godvather Theme leren te spelen, zoek dus ook ongeveer die sound.

almarvk
11 augustus 2010, 12:29
En je hebt al een versterker of niet?

R-Mon
11 augustus 2010, 12:33
Heb nog helemaal niets, ben mezelf drukdoende aan het orienteren, vandaar al mijn vragen op dit leuke informatieve forum.

Fisherman
11 augustus 2010, 12:40
Heb nog helemaal niets, ben mezelf drukdoende aan het orienteren, vandaar al mijn vragen op dit leuke informatieve forum.

Tja, ik blijf toch bij die Epi Goldtop, omdat je zo'n Slash fan bent.
Misschien kun je eens googlen of ie ergens in de aanbieding is....prijs is rond de 350 euro. En een ampje kun je bijvoorbeeld tweedehands kopen voor rond de 50-100 euro. Dan blijf je redelijk bij je budget.

Rembull1980
11 augustus 2010, 12:55
Mijn budget is ongeveer 250 a 300 euro. Wil niet te hoog inzetten want stel je voor dat het uiteindelijk niets voor me is zit ik met dure apparatuur te kijken. Hoor graag van je.

Samenvattend: Slash gebruikt een Gibson ’59 Les Paul Standard replica met
Seymour Duncan Alnico II pickups en een Marshall amp (Jubilee en eigen sig amp)


Wat jij zoekt met dat budget is erg moeilijk. Een Epiphone Les Paul Special kan onder de 150 euro zitten, maar ik weet niks over de kwaliteit van deze gitaar. Je kunt hier natuurlijk goed op beginnen te leren spelen.

http://www.thomann.de/nl/epiphone_les_paul_special.htm

http://a1.images6.thomann.de/pics/prod/134934.jpg

Het mooiste zou zijn, in mijn mening, de Epi 1959 replica 2de hands, maar die zullen niet in de prijscat. vallen denk ik (nieuw rond 600 euro).

http://a1.images6.thomann.de/pics/bdb/224005/2347297_800.jpg

Voor de rest kan je een 2de hands Marshall versterker oppikken. Welke precies weet ik niet. Dat kunnen anderen zeggen hoop ik?

Kakihara
11 augustus 2010, 12:58
Yamaha Pacifica 112 + Roland Cube 15 : heb je voor een €250 à €300 en daar zou je een eindje mee verder kunnen.

The Unforgiven
11 augustus 2010, 13:05
Maar als je het alleen voor The Godfather Theme wilt doen, dan moet je je afvragen of gitaar spelen wel echt iets voor je is...

geert1976
11 augustus 2010, 13:05
http://link.marktplaats.nl/367749867

Een Epi Special met redelijke versterker voor E 200,00.

Binnen budget van TS:lp:

Fisherman
11 augustus 2010, 13:17
http://link.marktplaats.nl/367749867

Een Epi Special met redelijke versterker voor E 200,00.

Binnen budget van TS:lp:


Goeie vondst van Geert -jij hebt daar een neus voor-.
PS Ik heb je een PM gestuurd....vast bedankt voor je reactie! :ok:

nickofzo
11 augustus 2010, 13:20
Wil super graag The Godfather Theme leren te spelen, zoek dus ook ongeveer die sound.

maarja, wil je nou meer dan alleen dat spelen?
anders zou ik zeggen, ga lekker fietsen ofzo ;)

EJPostema
11 augustus 2010, 14:18
maarja, wil je nou meer dan alleen dat spelen?
anders zou ik zeggen, ga lekker fietsen ofzo ;)

Vast wel, alleen je moet ergnes mee beginnen

Overigens heb ik ooit eens vernomen dat die roland versterkertjes de meest verkochte versterkers zijn, voor huiskamer gebruik...

Of dat waar is en of dat dit type is weet ik niet. Iig mooie aanbieding lijkt me het op te leren :)

Rembull1980
11 augustus 2010, 14:18
Het smaakt altijd naar meer bij gitaar spelen..

Quasimodo
11 augustus 2010, 14:44
Klopt! Ben sinds juni bezig met zelfstudie en hoe meer ik oefen en lukt :-) hoe meer ik wil spelen.

smullie
11 augustus 2010, 16:55
+2 voor Almarvk:)

@TS: Wees aub een beetje duidelijker.

geef eens antwoord op de volgende punten:

-budget voor gitaar + versterker
-muziekstijlen
-wil je een versterker voor thuis en/of oefenruimte

je houdt in ieder geval van die man met die hoge hoed en al dat haar voor zijn ogen, Slash dus.

Slash speelt op een Gibson LP--> die zijn duur, maar er zijn kopiën op de markt.
Maar een gitaar alleen voor de looks is tricky, uitproberen dus of het spelen hierop je wel aanstaat:)
Dat heb ik dus altijd een vreemde tip gevonden voor mensen die hun eerste gitaar gaan kopen... Als je hulp komt vragen om een gitaar te kopen omdat je nog nooit in je leven een gitaar vastgepakt hebt, dan gaat een epiphone LP special II net zo aanvoelen als een Gibson LP Custom of een Fender/Squier stratocaster. Misschien dat hij dan juist iets kan zeggen over het gewicht. Je kan pas iets naar waarde schatten als je iets hebt om mee te vergelijken he.
Betere tips (die je ook geeft) vind ik: kijk naar welke gitaar die gitarist heeft die je graag hoort en koop dat type gitaar. En verder komt het neer op het budget he...

Allez, dat is mijn ervaring daarmee he... Voor mij was een gitaar een gitaar toen ik begon. Ze voelden voor mij allemaal hetzelfde aan... Het is pas als je er wat langer op speelt, dat je op details gaat letten... :makeup:

R-Mon
12 augustus 2010, 12:50
Beste lezer,

heb een hoop leuke en informatieve reacties gekregen op mijn vorige discussie waar ik om raad vroeg voor de aanschaf van een elektrisch gitaar ( ben beginner ) om toch wel minimaal The Godvather Theme te bespelen. Zit nog te twijfelen tussen 2 types gitaar: de Epiphone Les Paul Special II in combinatie met een Roland Cube 15 of 30, of een Yamaha Pacifica 112L in combinatie met een Roland Cube 15 of 30. Graag reacties wat ik het beste zou kunnen aanschaffen. En o ja, wat voor kabel tussen gitaar en amp moet ik nemen, zijn zo veel verschillende. Alvast weer bedankt voor alle reacties.

Bedankt voor alle nuttige en professionele tips, heb net een Epiphone Les Paul II Special en een Roland Cube 20 gekocht. Nogmaals hartelijk dank en tot de volgende keer.

lollol
12 augustus 2010, 12:57
Ik zou zelf voor de Pacifica gaan, die heb ik zelf ook en ik vind hem geweldig:crazyhappy:
Ik zou ze als ik jou was gewoon allebei gaan testen;)

Kabel maakt niet zoveel uit, neem er eentje die ong. de goede maat is. (Thuis is 6 meter wel aardig)

spykie
12 augustus 2010, 12:59
Ik zou toch minstens voor de roland cube 20x gaan. Het prijsverschil is niet zo groot maar je krijgt veel meer effecten, die los een heel pak kosten ;)

hole
12 augustus 2010, 13:00
Dit kan toch ook in je andere topic?

Anyway, als je slash zo leuk vind dan zou ik voor een Les Paul model gaan.
Dat werd je in het andere topic ook al aangeraden.

Qua kabel zou ik voorlopig alleen maar de lengte als criterium gebruiken, rest maakt niet zoveel uit.

nickofzo
12 augustus 2010, 13:14
ik blijf het bewonderenswaardig vinden hoe jij (TS) godfather verkeerd blijft spellen.

almarvk
12 augustus 2010, 13:17
Topics samengevoegd. @R-Mon: beantwoord aub even mijn PM!

Rembull1980
12 augustus 2010, 13:22
slash speelt op een Les Paul.. maar goed over smaak valt niet te twisten.

mini B.B
12 augustus 2010, 14:47
Ik weet wel dat de kabel niet zoveel uitmaakt maar ik vind de kabels van Boston (http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00326Q2IS/ref=pd_lpo_k2_dp_sr_2?pf_rd_p=103612307&pf_rd_s=lpo-top-stripe&pf_rd_t=201&pf_rd_i=B00326RKCU&pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_r=1T57N9FKDF25WFXDQ7ST) wel goed.

Ik sluit mij aan bij de rest als je slash wilt spelen ga voor de LP. :lp:

Grtz