PDA

View Full Version : Peavey Classic 30 live?



ackm
10 augustus 2010, 09:09
Ik neig er steeds meer na om voor de Classic 30 te gaan van Peavey.
Ik zoek nog steeds het geluid van Neil Young:

http://www.youtube.com/watch?v=XIXYu-5H98A en dit http://www.youtube.com/watch?v=fQccK0F1_iY

Ik weet dat hij een Tweed deluxe gebruikt , maar dat is qua financieën geen optie en kopieën daarvan ook niet.

Voor de rest speel ik ook veel Oasis en af en toe classic rock (Led Zeppelin ect) maar dat is geen noodzaak.
Ik gebruik een Epiphone Les Paul en voor de rest nog geen pedalen afgezien van mijn Tuner.

Mijn idee om het geluid te benaderen wat ik zou willen is het het beste om de Peavey op clean kanaal ver open te draaien? Hoe gaat dit live werken met drummers etc? Haalt die Peavey dat? In die filmpjes is ook goed te horen hoe luid ik in de bandmix wil zijn , lukt dat? Ik weet ook wel dat er vaak PA's zijn maar stel dattie er niet is , zou lullig zijn als ik er dan niet goed doorheen zou komen of niet zo luid als ik zou willen.

showband
10 augustus 2010, 11:32
Mijn classic 30 is altijd luid genoeg geweest op indoor podia. Ook clean.
Op buitenpodia moet de master naar vol en dan blijft ie niet meer clean ongeacht wat je doet. (heeerlijk! maar niet altijd wat je wil)

echter dat Cinnamon Girl klinkt helemaal niet zo rond en fijn als een normale gebruiker meestal wil van een bluesy buizenbak (wat de '30 in de kern eigenlijk is) Ik vermoed dus dat een distortionpedaal nog een belangrijk deel van dat geluid heeft gevormd.

Met die sound classic+venijnige distortion ga M.I. je op zeker genoeg volume op het toneel krijgen.

mcannegieter
10 augustus 2010, 12:58
Ik heb ook een Peavey Classic 30, ook redelijk wat live gebruikt. Ik vond de sound live alleen maar beter dan op 'slaapkamer' niveau. Wel breekt de clean redelijk snel op, persoonlijk vond ik dat wel mooi, maar dat kan je tegengaan door het volume op je gitaar wat terug te draaien.
Verder liet ik me altijd uitversterken via de PA voor een goede mix en om mezelf goed te horen zette ik mn Peavey op een rack zodat hij schuin naar me toe stond (als een soort monitor dus). Die racks kosten echt maar 30 euro oid bij Thoman.

ackm
10 augustus 2010, 14:17
Neil zelf gebruikt absoluut geen overdrive/fuzz pedalen alleen die tweed deluxe. In principe kan ik altijd nog een TS-9 ervoor gooien , ik denk dat die qua geluid wel in de buurt komt toch? In ieder geval niet iets dat teveel overstuurd.

En jullie denken dat ik qua volume zeker wel ruim zit? Clean hoeft absoluut niet hoor , het idee is om de versterker live op maximaal volume op clean kanaal te gebruiken en dan een TS-9 als dat nog niet genoeg oversturing is.

OJee
10 augustus 2010, 19:44
De muziek in je twee Youtube filmpjes zijn wel geproduceerd in de studio. Neill Young speelt 'Keep on rocking...' live veel ruiger en zijn gitaar/versterker klinken daar veel overstuurder. Luister hier maar eens naar, (vanaf 4:00) zelfde nummer, ruigere uitvoering. Zo spelen wij hem ook :-)

http://www.youtube.com/watch?v=PTTsyk-pyd8

Rinze
10 augustus 2010, 19:50
Enigzins afhankelijk van je gitaar (met name met humbuckers) scheurt de Classic 30 op het cleane kanaal als een gek met het volume vol open. Dan gaat ie ook heel hard. Toch is dat niet te vergelijken met een 4*12 kast, maar je kunt er altijd nog een extra 16 ohm kast bij aan hangen om meer druk te krijgen.

ackm
10 augustus 2010, 20:51
@Ojee Ja dat is idd een mooie uitvoering , idd wat ruiger maar wel met dezelfde setup door Neil gespeeld , het verschil zit hem voornamelijk in de jongens van Pearl Jam die met die Marshall stacks toch wel anders klinken als die van Neils band
De versie van Cinnamon girl is trouwens wel live hoor

@Rinze Ok tof , hij moet zonder cab hard genoeg gaan , volume wil ik echt helemaal op 12 zetten om snoeihard door de mix heen te gaan (Dus niet zoals in bvb een blues of jazz bandje als het volume onder de 12 ook al genoeg is kan ik dus een ts-9 ofzo ervoor gooien). Een cabinet kan altijd nog mocht het nodig zijn maar voorlopig thuis nog niet.

showband
11 augustus 2010, 10:09
Met een '30 ben je als je met vervorming speelt tot een man of 120 echt desnoods net zo hard als de PA. En wegens "open back" best nog redelijk goed gespreid als je een beetje kijkt waar je hem plaatst.

Ik ben eerst overgestapt van de '30 naar 10 en 15 watters omdat het clean te hard was. Maar speel dan wel in bands die niet knoerten. Dat wel.

ackm
11 augustus 2010, 10:41
Ok , ik ben er wel uit. Nu moet ik alleen nog mijn FBJ zien te verkopen zodat er wat geld vrij komt.
Denken jullie trouwens dat de drive uit het cleane kanaal op vol volume genoeg is voor de sound uit die filmpjes? Of denken jullie dat die TS-9 (Of iets dergelijks) niet alleen voor solo's maar ook voor akkoorden nodig is