PDA

View Full Version : Nieuwe versterker voor GNR sound



Meanbone
9 augustus 2010, 21:35
Hallo,

Ik ben op zoek naar een versterker waarmee ik een beetje de Guns n' Roses sound (Slash) kan bereiken. De Gibson is er al. Echter nog geen fatsoenlijke versterker. Nu hoor ik altijd dat bij een Gibson een Marshall hoort (liefst buizen), maar wat zijn jullie adviezen?

Het is voor in een woonkamer van 30 M2 en eventueel om eens een optreden te geven in een klein zaaltje, dus denk dat je niet meer dan 30 watt moet hebben? Handigste zou zijn als er een pedaaltje bij zit waarmee je van clean naar solo geluid gaat. Of is een effectenbak dan altijd interessanter?

Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten Anton

Rinze
9 augustus 2010, 21:44
Dat klinkt alsof je inderdaad Marshalls moet gaan testen. Hangt van je budget en de grootte van je auto af wat het wordt ;)

Meanbone
9 augustus 2010, 21:59
Budget maakt niet zoveel uit. Maar het moet niet zo zijn dat ik de muren eruit blaas. Maar je hebt zoveel verschillende types dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Het mooiste is die Signature marshall amp van slash, maar daarmee kun je volgens mij ook in hele grote zalen spelen, dus denk niet dat de buren dat erg kunnen waarderen :P

Kamiess
9 augustus 2010, 22:04
de silver jubilee is er ook in combo!!

of je wacht af of de nieuwe AFD in combo komt,maar volgens mij niet.

En anders pak je een jcm800 combo.

maar ook die combo's gaan knetterhard als je ze opendraait.

Meanbone
9 augustus 2010, 22:09
Wat kost die AFD eigenlijk? Maar is wel veel te zwaar. Die buizen moet je toch altijd vol open zetten wil je echt de optimale sound eruit halen?

Is dat blackstar wat?

Mr. Dynamite
9 augustus 2010, 22:10
Marshall Vintage Modern!
Slash gebruikt deze zelf af en toe ook wel eens, ik citeer:
'Als ik een kleine gig heb waar ik mijn eigen spul niet gebruik vraag ik altijd naar vintage moderns'.

Ik heb hem zelf ook vaak gehoord en het is echt een beest maar clean wil er niet echt mee

Thiez
9 augustus 2010, 22:40
Blackstars zijn zeker leuke versterkers maar denk niet dat daar echt de GNR sound in zit. Je moet echt gewoon zoeken naar een marshall. En dan zou ik gewoon kijken naar een marshall jcm800, slash sig of eventueel de nieuwe AFD head met daarbij een loadbox.
Loadbox is handig om een marshall over zijn nek te jagen op huiskamer niveau. Leuk 2x12 speaker kastje erbij ipv een 4x12 dan is dat goed te doen thuis.

Jasper.
9 augustus 2010, 22:46
Er zit natuurlijk ook een volumeknop op.
En dit soort dikke versterkers klinken inderdaad het best als ze lekker open staan. Maar ze klinken op een zacht volume nog steeds heel goed hoor.

Kamiess
9 augustus 2010, 22:47
Als je dan toch voor een top gaat met bv 2x12 kijk dan ook naar London City en Laney(kijk bij laney wel naar de GH serie>de lc of vc is meer Vox achtig).
Hebben beetje zelfde klank als marshall en prijstechnisch vaak goedkoper.

Kamiess
9 augustus 2010, 22:48
Er zit natuurlijk ook een volumeknop op.
En dit soort dikke versterkers klinken inderdaad het best als ze lekker open staan. Maar ze klinken op een zacht volume nog steeds heel goed hoor.

inderdaad..

Meanbone
9 augustus 2010, 22:55
Zag op marktplaats zo'n de silver jubilee is er ook in combo!! te koop staan voor 850,-. Komt wel erg mooi geluid uit (filmpjes youtube).

Maar jij zegt dus dat zo'n ding best in de woonkamer kan? :)

iWishmaster
9 augustus 2010, 23:27
Zag op marktplaats zo'n de silver jubilee is er ook in combo!! te koop staan voor 850,-. Komt wel erg mooi geluid uit (filmpjes youtube).

Maar jij zegt dus dat zo'n ding best in de woonkamer kan? :)

Het nadeel van dit soort Marshalls is dat het volume tussen de 1 en 1.5 van huiskamer volume tot bijna standje bloed uit je oren gaat. Tevens komen ze pas echt tot leven als ze echt knetterhard staan. Dit probleem hebben echter heel erg veel buizenversterkers. Overigens klinken ze op huiskamervolume ook best wel goed hoor.

Als budget dan toch niet zo in de weg staat, zou ik twee versterkers kopen: een kleintje voor thuis (Roland Cube bijvoorbeeld) en een Marshall voor oefenen en live.

big dooley
10 augustus 2010, 00:33
de AFD100, die dit jaar moet uitkomen, zal de beste optie worden...
geen zorgen, het ding wordt zo gebouwd, dat er een variabel vermogen uitgehaald kan worden van 0.1 tot 100 watt... dus de eindtrap kan overstuurd worden, zonder de broekspijpen te laten wapperen
het mooie is ook, dat de bias geautomatiseerd zal zijn... je kan zelf een instelling kiezen die je wilt hebben (waarschijnlijk met een potmeter) voor een hete of wat koudere afstelling

hoe dat variabel vermogen precies werkt is mij nog niet helemaal duidelijk... het is in ieder geval geen post phase inverter mastervolume...
santiago alvarez (de ontwerper) had er op het JVM-forum het volgende over te zeggen:


in normal valve circuitry, the valves distort due to lack of headroom. They try to amplify but reach a point where they cannot amplify anymore and that causes distortion, in other words, the amplified signal is different to the input signal and doesn't represent it. It is not directly related to the dissipation.
In a normal power amp that happens at very high volumes, what we do here is lower the power amp headroom (and hence the power) so the distortion happens at any desired level.

en op de vraag of het powerscaling zou zijn:

Powerscaling is a trade mark by London Power. As far as I am aware Kevin modifies both HT voltage and screen voltage but our design modifies the screen voltage only. Another difference is that we modify the amount of feedback too. We also control the power amp drive and of course the bias, and together with some form of control we are able to go down to really low power ~0.1-0.2W.


belachelijk eigenlijk... kom je met een marshall top aan met 4 kneiters van eindbuizen erin... haal je er niet eens 1 watt uit, door een simpel knopje...:seriousf:

Rembull1980
10 augustus 2010, 11:56
Iedereen is opzoek naar de ultieme amp voor zijn/haar situatie. Het geluid van Slash is helemaal geweldig. Wel heb ik om het over een andere boeg te gooien goede geluidssamples met GNR stukken van NOG kleinere wattage amps gehoord, waarvan er twee erg het geluid van Slash konden benaderen. Namelijk de Orange Tiny terror en de Vox Nighttrain = onder 30 watt. Allebei valve. Met name die Orange heb ik verbazingwekkend genoeg bijna exact de Slash "dirty sound" eruit horen krijgen met de juiste instelling, hoewel de Nighttrain de cleans beter kan benaderen.

Misschien ook leuk om dit eens ernaast te houden ipv je alleen op Marshall te richten. Ook is het zo dat je gitaar en je speelstijl erg veel invloed hebben op het geluid.

Kamiess
10 augustus 2010, 13:05
Iedereen is opzoek naar de ultieme amp voor zijn/haar situatie. Het geluid van Slash is helemaal geweldig. Wel heb ik om het over een andere boeg te gooien goede geluidssamples met GNR stukken van NOG kleinere wattage amps gehoord, waarvan er twee erg het geluid van Slash konden benaderen. Namelijk de Orange Tiny terror en de Vox Nighttrain = onder 30 watt. Allebei valve. Met name die Orange heb ik verbazingwekkend genoeg bijna exact de Slash "dirty sound" eruit horen krijgen met de juiste instelling, hoewel de Nighttrain de cleans beter kan benaderen.

Misschien ook leuk om dit eens ernaast te houden ipv je alleen op Marshall te richten. Ook is het zo dat je gitaar en je speelstijl erg veel invloed hebben op het geluid.

Yep, daarom noemde ik dus London City en Laney.
Had niet aan orange gedacht inderdaad.
En die Tiny Terror is volgens mij zelfs op 7 watt te gebruiken >ideeal voor thuis dus.

Maar ik blijf erbij dat ook een zwaardere amp thuis wel goed kan klinken zonder hem op standje 10 te hoeven zetten.

Meanbone
10 augustus 2010, 23:00
Ik ga denk ik eens naar Feedback om naar die Orange te luisteren. Die AFD Marshall kost geloof ik 7000 euries. Beetje erg veel van het goede..

Thiez
10 augustus 2010, 23:11
hm 7000 lijkt me sterk. Denk dat hij niet boven de 2000 zal komen. Maar idd orange ook gave versterkers. Rocker 30 is ook leuk van orange maar al snel te hard denk ik voor thuis.

Meanbone
11 augustus 2010, 22:14
hm 7000 lijkt me sterk. Denk dat hij niet boven de 2000 zal komen. Maar idd orange ook gave versterkers. Rocker 30 is ook leuk van orange maar al snel te hard denk ik voor thuis.

Nou volgens mij zag ik zoiets op de forums staan. 2000 zou een stuk reeeler idd zijn ;-) Maar duurt volgens mij nog wel ffies voordat deze echt uitkomt. Zijn nu meer prototypes volgens mij..

steph
29 augustus 2010, 10:07
Marshall Vintage Modern!
Slash gebruikt deze zelf af en toe ook wel eens, ik citeer:
'Als ik een kleine gig heb waar ik mijn eigen spul niet gebruik vraag ik altijd naar vintage moderns'.

Ik heb hem zelf ook vaak gehoord en het is echt een beest maar clean wil er niet echt mee

Clean is idd. een probleem, vooral met humbuckers. Gebruik een mxr eq10, om gain/volume te verminderen, slag is VM, en dan nog een booster voor solo's.
Het is net een zwitsers zakmes, vrijwel alle sounds zitter er in...