PDA

View Full Version : Catfish Collins (helaas ook RIP)



EuroCinema
9 augustus 2010, 21:08
Vandaag overleden: Catfish Collins. Het zou erg jammer zijn als het bij een obligaat "centraal RIP topic" berichtje bleef, want dit was 1 van de allergrootste, zo niet de grootste, funkgitarist. Gemakzuchtige gitaarblaadjes halen altijd weer Jimmy Nolen erbij, en natuurlijk kun je geen funkgitaar zeggen zonder dat iemand over Leo Nocentelli, Steve Cropper, Eddie Hazel of Nile Rodgers begint. En dat zijn ook allemaal weergaloos goede gitaristen.

Maar Catfish won het wat mij betreft, terwijl hij de minste credit kreeg. In zijn paar jaar bij James Brown speelde hij de legendarische partijen op Superbad, Sex Machine, Soul Power, Give It Up Or Turn It Loose, bij Parliament die van Flash Light en bij z'n broer Bootsy hele LP's vol heerlijk gitaarwerk. Zijn korte gemene zestiende nootjes worden nog avond aan avond nagedaan (hoeveel coverbands spelen Sex Machine niet) en nog nooit heeft iemand het zo strak getimed, zo puntig laten klinken. Gelukkig hebben we hem een paar jaar terug nog op NSJ kunnen zien - wat een feest!

Catfish in 1971 met James Brown en de JB's....

http://il.youtube.com/watch?v=oVeN0LWYv70

Jan Buurman
9 augustus 2010, 21:44
R.I.P Catfish...
Nooit van deze man gehoord. SCHAAM, SCHAAM!!! Zeker als grote James Brown fan! :makeup: :makeup: :makeup: Velen van zijn licks zitten diep in mijn ziel.

Zo wist ik ook niet dat Bootsy een broer in de muziek had..

@Eurocinema: Bedankt voor het heerlijke filmpje!

.