PDA

View Full Version : Iemand tips?



Braddie
9 augustus 2010, 12:50
http://www.youtube.com/watch?v=jPzl8JfYhXI
Ik speel op de Motion Les Paul van een vriend van me.
Ben sinds gistermiddag bezig met de solo, probeer hem op gehoor uit te vogelen.
Ik heb nog moeite met het snelle stuk dus dan schakel ik over naar akkoorden.

Als ik *pick* raak ik soms andere snaren aan ook vrij lastig.

Heeft er iemand tips?

PS: ik speel net 4 maandjes gitaar!

allochthomas
9 augustus 2010, 12:53
Oefenen oefenen oefenen:D
Petje af dat je met 4 maanden al een solo als dat gaat zitten uitpluizen op gehoor

The Unforgiven
9 augustus 2010, 12:53
Dat je andere snaren raakt hoort er gewoon bij in het begin, ik heb er ook nog wel eens last van (speel ongeveer 7 maanden), maar dat wordt steeds minder.

Net als eigenlijk alles: begin rustig, je hoeft de solo niet meteen op het goede tempo te spelen, doe het langzaam en ga steeds meer versnellen, dan kun je hem binnen no-time perfect!

Fisherman
9 augustus 2010, 14:31
Ik heb nog moeite met het snelle stuk dus dan schakel ik over naar akkoorden.
PS: ik speel net 4 maandjes gitaar!

Inderdaad, blijven oefenen....:punk:
Brian May is toch wel een virtuoos die zelf al tig jaar speelt, dat kost tijd om dat te evenaren, dus geef de moed niet op! :soinnocent:

Ijselrobo 07
9 augustus 2010, 15:17
On topic:
Je kunt misschien ook eens op internet voor tab's kijken, als hulpmiddel, want dat doe ik ook als me iets té snel gaat...
of je moet een programma hebben (Virtual DJ, Wavelab enz. enz.) waarmee je het liedje langzamer kunt laten afspelen, da's erg handig als je weigert tabs te zoeken en om liedjes te leren spelen.

Off topic:
Je moet inderdaad veel geduld hebben, ik ben met mijn 5e begonnen met gitaar spelen, en als ik nu liedjes leer van bijv. metallica, billy talent, greenday, enz. enz., doe ik dat in 5 tot 15 minuten, en na die paar minuten oefenen kan ik het met solo's en al uit het hoofd spelen. :gitarist:

nickofzo
9 augustus 2010, 15:29
dat je het op youtube durft te zetten, geeft weer wel aan dat je ballen hebt

angl2k
9 augustus 2010, 16:23
oefen met metronoom op een lager tempo en zorg dat je het stuk waar je moeite mee hebt feilloos kunt spelen

zo niet dan op een nog lager tempo spelen.

zodra je hem langzaam goed kunt spelen langzaam het tempo opkrikken tot 100%

EJPostema
9 augustus 2010, 16:36
allereerst respect.

Maar ik denk dat je hetzelf misschien wel wat te moeilijk maakt na 5 maanden.

Regel de tabs (mag ik links posten???) www.ultimateguitartabs.com gebruik ik veel.

Ik zou zelf namelijk eerst gewoon goed leren spelen en daarna verder gaan.

En zoals hierboven al is genoemd, dat je andere snaren aanraakt gaat vanzelf wel weg, is gewoon onwennigheid.

Probeer het snelle stuk in de solo mbv de tab en een metronome langsaam te spelen. Echt op een laag tempo en herhalen totdat je het goed kan. Daarna het tempo iets opschroeven en herhalen totdat je het op dat tempo netjes kan spelen enzovoort...

Overiges is het programma Guitar pro ook wel handig om mee te oefenen

guitarkid
9 augustus 2010, 17:07
Mooi, de onbevangenheid waarmee je deze solo "te lijf" gaat.
Overigens zijn er wel goede tips gegeven door mijn voorgangers!
Ik weet niet of je het weet, maar Brian May speelde deze solo met een gitaarsynth, dus als je je gaat afvragen waarom je niet die sound krijgt....!
Nou, daarom dus. ;)
Succes en houdt ons op de hoogte.

Gr. C.

EJPostema
9 augustus 2010, 17:19
misschien nog een kleine tip. Ik deed dit in mijn eerste maanden ook heel veel, maar het valt me op dat je vooral je wijs- middelvingers gebruikt tijdens het spelen. Probeer ook je andere vingers te gebruiken, gaat uiteindelijk makkelijker en sneller

Basileia
9 augustus 2010, 17:34
Respect! Als je dit na 4 maanden kan ben je zeker op de goede weg! Gewoon doorgaan zo, en oefenen oefenen oefenen.

Braddie
9 augustus 2010, 18:21
Even een reactie:

Brian may speelt dit nummer live met een Wahwah pedaal.
Op de Plaat is dit met een Roland Jupiter-8 synthesizer gedaan en Fred Mandel. Hier had Brian niks mee te maken.

Het programma guitar pro ken ik, dankzij dat programma ken ik nu Tie Your Mother Down van Queen!.

Ik gebruik soms de extra vingers, en soms ook niet, zal wel wat gewenning zijn.

Brian May is zeker virtuoos, ik ben sinds kort bezig met Last Horizon, is geen heel erg moeilijk nummer, maar wel erg sterk!

RS-Rik
9 augustus 2010, 18:38
Meestal, als ik speel (en w/s velen met mij) dan demp je de snaren die je niet wil horen door ze met of; je rechterhandpalm erop te leggen (een heel klein stukje over de brug) of; de omliggende snaren met je fretvingers aan te raken. Het gaat alleen om aanraken, geen frets indrukken dus.


Het is effe oefenen en gevoel en EELT krijgen, maar dat gaat straks echt stukken beter!

Sanderltd
9 augustus 2010, 19:00
Off topic:
en als ik nu liedjes leer van bijv. metallica, billy talent, greenday, enz. enz., doe ik dat in 5 tot 15 minuten, en na die paar minuten oefenen kan ik het met solo's en al uit het hoofd spelen. :gitarist:

Bescheidenheid is een mooie deugd. ;):soinnocent:

guitarkid
9 augustus 2010, 19:05
Op de Plaat is dit met een Roland Jupiter-8 synthesizer gedaan en Fred Mandel. Hier had Brian niks mee te maken.


Weer een illusie armer....... :(


Bescheidenheid is een mooie deugd. ;):soinnocent:

We gaan nog veel van Ijselrobo 07 horen!!! ;)

Gr. C.

mikeyaxeman
9 augustus 2010, 19:20
Knap dat je dit kan na 4 maanden, ga vooral door met oefenen.
Staat ook weer zo'n lekker volwassen reactie van iemand bij je YouTube filmpje...
Bewijst maar weer dat er knap veel mongolen rondhangen op YouTube die dat schijnbaar nodig vinden in de anonimiteit van Cyberspace. :stop:
Niks van aantrekken joh. :)

Ijselrobo 07
9 augustus 2010, 21:39
En nog een tip,
het is dat ik het nummer niet ken, maar als het boven de 12e fret gaat, kun je de solo ook bovenaan je gitaar oefenen, kijk eens op google naar een gitaarnoten schema, als je dat goed bestudeerd, zul je zien dat op de 12e fret ban bijv. je B naar ook een B zit, en op de 1e fret van de B, dus de C, op de 13e fret ook een C zit, enz. enz. enz.

Snap je dit een beetje?
Want ik vindt het persoonlijker makkelijker eerst iets op de grote hokjes te leren (indien mogelijk) dan op die kleine hokjes ;)



We gaan nog veel van Ijselrobo 07 horen!!! ;)

Gr. C.

Als ik ooit een band zal vinden, :makeup::makeup:
Ik wil wel een band, maar die wil ik met mensen van mijn leeftijd (rond de 16) oprichten, maar er zijn niet erg veel mensen die ik ken met hetzelfde muzikale niveau als ik...

lodi
9 augustus 2010, 23:09
alle respect voor je gedrevenheid maar je vingerzettingen , daar krijg je problemen mee op termijn als je verder wil , typisch zo"n geval van : op de technish verkeerde wijze bezig zijn, leer dit zo snel mogelijk af en leer AL je vingers gebruiken in akkoordposities over de hele toets, goeie raad, leer eerst structuren spelen ( en snappen ) daarna nummers, de wil en het talent zijn er wel zo te zien, groeten.

Sanderltd
10 augustus 2010, 00:29
maar er zijn niet erg veel mensen die ik ken met hetzelfde muzikale niveau als ik...

"Hubris" noemden de Grieken dit geloof ik. :crazyhappy:

Hoe dan ook; je zou altijd moeten proberen een bepaalde riff of solo op de juiste plek op de hals te spelen. Je moet nu eenmaal gewend geraken aan die kleinere "hokjes" (frets noemen de gevorderden dat ;)).
Wanneer je op de lagere posities van de hals een solo gaat leren, kom je bvb. al in de knoei met het strekken van je vingers. Ieder zijn methode natuurlijk, maar ik zou dit persoonlijk nooit aanraden. :)