PDA

View Full Version : Brug Floyd Rose schuin



joskedentweede
8 augustus 2010, 18:17
Hey forummers!

Gisteren ben ik tijdens een optreden iets te wild geweest met mijn Heartfield. Ik had ze met de snaren naar beneden op het podium gelegd en er op geduwd, zoals ik vaak doe, dit keer duwde ik echter iets te hard, en ik hoorde plots een krak. Ik wist dat er iets mis was, dus ik wisselde snel van gitaar.
Na het optreden de schade gaan bekijken en mijn brug van de Floyd Rose staat schuin, niet naar achteren, maar de kant van de lage E snaar staat hoger dan de hoge E-snaar. Ik wou foto's nemen, maar ik beschik niet over iets dat een foto kan nemen.
Weten jullie hoe ik dit kan repareren? Ik beloof dat ik het nooit meer zal doen!

vulvasonic
8 augustus 2010, 18:30
Lastig te zeggen zonder foto's. Het zou kunnen dat je de brug aan de hoge E zijde naar omlaag hebt getrapt, daar waar het ding scharniert.
Spanning er af, opnieuw afstellen en gaan.

Maar ik kan niets zeggen zolang het niet verduidelijkt wordt met foto's, meer Joske (den tweede). :D

joskedentweede
8 augustus 2010, 18:38
Oh, wat heb ik toch een hekel gekregen aan die nickname :p

Ik zal zien dat ik het toestel kan lenen van de buren! Post ik vanavond nog wat foto's.

Jonathan

vulvasonic
8 augustus 2010, 18:46
Puik plan, Joske!!! :D

Gothra
8 augustus 2010, 19:11
Waarom leg je m sowieso plat op het podium, en waarom ga je er dan op duwen?:???::???::???::???:

Orgasmocaster
8 augustus 2010, 19:17
het klinkt alsof een van de claw schroeven er uit is gevlogen..
heb je de trem spring cover er al afgehaald?

lijkt me geen onmogelijk scenario aangezien basswood best wel zacht is. misschien op te lossen met een langere of diepere schroef..


of zoals vulva al suggereerde is de brug uit de notch in de stud gevlogen...

Rinze
8 augustus 2010, 19:32
En dan zou de rand van de basisplaat wel eens flink beschadigd kunnen zijn op het scharnierpunt.. :chicken:

joskedentweede
8 augustus 2010, 20:09
Goed, ik heb even foto's kunnen schieten, zo zag het er uit:

http://i72.photobucket.com/albums/i162/joskedentweede/DSC04630.jpg

http://i72.photobucket.com/albums/i162/joskedentweede/DSC04628.jpg

http://i72.photobucket.com/albums/i162/joskedentweede/DSC04627.jpg

Daarna heb ik alles een beetje ontspannen, in de hoop aan die twee schroeven te kunnen draaien, toen hoorde ik een nieuwe krak, het kwam van de veren, ik draaide de gitaar om en zag het volgende:

http://i72.photobucket.com/albums/i162/joskedentweede/DSC04633.jpg

Ik weet niet goed wat ik moet doen, na de tweede krak staat de brug zo goed als recht, maar ik denk niet dat die veer er zo gezond uit ziet?

PS: Ik doe wel meer rare dingen op het podium, ik denk gewoon soms niet genoeg na.. Met mijn telecaster doe ik dat ook soms, maar die heeft geen tremelo en kan ook niet kapot gaan..

Mesjoggah
8 augustus 2010, 20:09
Het zou kunnen dat de baseplate van de floyd iets naar onderen is gedrukt, dus van het dunnere gedeelte waarin de tremolo scharniert naar het dikkere deel daaronder, als je even wat spanning van je snaren haalt zou je de floyd zo terug kunnen duwen dan.

joskedentweede
8 augustus 2010, 20:11
Het zou kunnen dat de baseplate van de floyd iets naar onderen is gedrukt, dus van het dunnere gedeelte waarin de tremolo scharniert naar het dikkere deel daaronder, als je even wat spanning van je snaren haalt zou je de floyd zo terug kunnen duwen dan.

Ja, dat heb ik nu gedaan, maar dan zit ik nog steeds met die veer, je ziet duidelijk dat die wat losgesprongen is, want die zit er helemaal niet meer zo ver over als de andere veren.

Gothra
8 augustus 2010, 20:12
Die veren zien er ook raar uit, normaal zijn het geen haakjes waar ze mee vast zitten maar ringetjes toch? Lijkt mij dat ze er zo kunnen afschieten als je m helemaal naar achter doet.

joskedentweede
8 augustus 2010, 20:14
Die veren zien er ook raar uit, normaal zijn het geen haakjes waar ze mee vast zitten maar ringetjes toch? Lijkt mij dat ze er zo kunnen afschieten als je m helemaal naar achter doet.

Ja, dat gevoel heb ik ook! De veren vervangen dan?

vulvasonic
8 augustus 2010, 20:21
Ja, dat gevoel heb ik ook! De veren vervangen dan?

Dat sowieso, maar ik denk niet dat dát de oorzaak was van je probleem. Ik geloof ook niet dat het ernstig is trouwens. Nieuwe veren, baseplate goed op de studs, afstellen en klaar.

En de volgende keer gewoon dat ding weer aan gort spelen. Mijn planken hebben ook allee hoeken van het podium gezien en ze doen het nog allemaal! :D

joskedentweede
8 augustus 2010, 20:24
Dat sowieso, maar ik denk niet dat dát de oorzaak was van je probleem. Ik geloof ook niet dat het ernstig is trouwens. Nieuwe veren, baseplate goed op de studs, afstellen en klaar.

En de volgende keer gewoon dat ding weer aan gort spelen. Mijn planken hebben ook allee hoeken van het podium gezien en ze doen het nog allemaal! :D

Ja, ik ben er redelijk van overtuigd dat dat wel weer gaat gebeuren, maar heb wat pech de laatste tijd. Vorige keer gooide ik ermee en was mijn kabel stuk, nu mijn gitaar. Misschien toch eens overwegen om op voorhand te plannen wat ik nu precies ga doen. Maar bedankt voor de hulp!

Xtrme
8 augustus 2010, 21:06
Het lijkt er anders sterk op dat de bovenste stud uit het hout getrokken is, of de onderste er compleet ingeramd (ik weet niet of dat laatste mogelijk is).
Ze staan in ieder geval zwaar ongelijk.

Je zou de tremelo eraf moeten halen om goed te kunnen zien wat er aan de hand is.
Snaren eraf, veren aan de achterzijde los en je pakt hem er zo uit.

Gearjunkie
9 augustus 2010, 10:35
Ik denk dat dat 'busje' met inwendig schroefdraad waar de stud van de tremolo in zit, naar beneden is geschoven.
Eigenlijk goed dat je er nu achterkomt, dan kan je het meteen verbeteren!

Bram+
9 augustus 2010, 10:56
Het lijkt er anders sterk op dat de bovenste stud uit het hout getrokken is, of de onderste er compleet ingeramd (ik weet niet of dat laatste mogelijk is).
Ze staan in ieder geval zwaar ongelijk.
Daar dacht ik ook eerder aan eigenlijk. Je zou eigenlijk even een foto moeten hebben vanaf de andere kant, maar op de foto's lijkt de tremolo niet vreemd op de studs te staan, behalve dat de hele unit schuin staat. Het zou dus goed kunnen dat degene bij de lage E met de tremolo als een soort wig uit de gitaar getrokken is, of inderdaad die andere er verder ingedrukt. Het is niet zo gek dat je bij een gitaar van zo'n leeftijd en van een dergelijk bodyhout problemen krijgt met de studs, zeker als je er krachten op uitoefent waar ze niet aan gewend zijn :D

joskedentweede
9 augustus 2010, 10:59
Daar dacht ik ook eerder aan eigenlijk. Je zou eigenlijk even een foto moeten hebben vanaf de andere kant, maar op de foto's lijkt de tremolo niet vreemd op de studs te staan, behalve dat de hele unit schuin staat. Het zou dus goed kunnen dat degene bij de lage E met de tremolo als een soort wig uit de gitaar getrokken is, of inderdaad die andere er verder ingedrukt. Het is niet zo gek dat je bij een gitaar van zo'n leeftijd en van een dergelijk bodyhout problemen krijgt met de studs, zeker als je er krachten op uitoefent waar ze niet aan gewend zijn :D

Ja, de brug staat al zo goed als terug recht, ik heb gisteren de spanning eraf gehaald en de brug schoot plots terug in de juiste positie.. Erg vreemd eigenlijk, ik ga vanavond nog eens proberen de gitaar te stemmen en de brug op een normale positie te brengen, want nu staat die wat te ver naar beneden om ze goed te kunnen zien. Ik ben enkel bang dat de veren het elk moment kunnen begeven.

mesaman
9 augustus 2010, 14:41
wat voor gitaar is het?

ik ben wel nieuwschierig.en maak ook foto;s van boven af en links en rechts van de zijkant.dan weten we genoeg.en hopen dat de studs niet in het hout gescheurd zijn.maar ik denk dat het wel mee valt.vast de trem base plaat omhoog of omlaag geschoten en nu weer terug.

joskedentweede
9 augustus 2010, 14:45
Het is een Heartfield talon II, productiejaar weet ik niet meer precies, dacht van begin jaren '90. Ik zal vanavond nog wat proberen te doen.

Erik70
11 augustus 2010, 22:05
Da's wel lef hebben hoor: Met een simpelweg stomme actie je gitaar mishandelen en vernielen en vervolgens hier tussen de gitaarliefhebbers om advies vragen.
Het verbaast me dat je nog serieuze adviezen krijgt ook.. gitaarbarbaar ;-)