PDA

View Full Version : Waarden?



Bjorb
8 augustus 2010, 17:59
Hallohallo,

Ik en een goede vriend gaan optreden is een feesttent, en ik zou iets in elkaar knutselen met bas, gitaar, drums enz. Het klinkt enorm zuiver en er is niks mis mee. De vader van mijn vriend wou het graag doen. Maar dat wouden wij niet. Opeens belt die vader mij op: "Hey, ik heb gehoord dat je het klaar hebt, maar heb je wel opgenomen met de goede waarden? Heb je daar een programma voor? Anders klinkt het te hard, of te zacht in de tent. Anders moet ik het nog even opnemen." Ik reageerde chagrijnig dat het super klonk, en hing op. Maar is het waar wat hij zegt of lult hij maar wat?
:???:
Björn

vincent136
8 augustus 2010, 19:14
Eh, wat heb je opgenomen, hoe heb je het opgenomen, met wat voor doel het je opgenomen, enzovoort?

En als je alles mooi op de 0DB hebt afgemixed met af en toe een piekje is 't prima.

Bjorb
8 augustus 2010, 19:23
Ik heb de bas en gitaar opgenomen door ze in een V-AMP 2 te pluggen, en de V-AMP heb ik via een audiokabel in het microfoongaatje van de pc geplugt. De drums had een kennis naar mij toe gemaild. Alles zelfde BPM: 165. Geen mengpaneel of MIDI kabels dus. Ik heb wel laatst een MIDI-usb kabel gekocht, maar ik had geen flauw idee hoe alles werkte, veel te ingewikkeld.

Solidkick
8 augustus 2010, 20:10
Zo'n vader moet gewoon betalen en zich verder nergens tegen aan bemoeien :seriousf:

Anyway, die ouwe bedoeld waarschijnlijk een plugin of programmaatje waarmee je je nummer zelf kunt masteren.
Je kunt daarmee (eenvoudig gesteld) je mix harder en voller laten klinken.
Geen slecht idee als je nummer over een PA in een feesttent gedraaid moet gaan worden.
ff googlen naar een shareware/freeware mastering tooltje en dan wat gaan knoeien met de settings. Vaak zitten er presets in waarmee je direct hoorbaar resultaat boekt.

Bjorb
8 augustus 2010, 20:18
Ow wauw, dat is leuk! Super bedankt, ga`k meteen ff zoeken...
PS: Thumbs up voor je onderschrift;)

dennis_rhcp
8 augustus 2010, 21:47
je hebt pm!

Bjorb
8 augustus 2010, 21:50
je hebt pm!

Nee hoor;)

EDIT: Dankje! Ik zal mijn mixdown morgen exporteren en opsturen! (En de bas afmaken)

Han S
8 augustus 2010, 23:06
Eh, wat heb je opgenomen, hoe heb je het opgenomen, met wat voor doel het je opgenomen, enzovoort?

En als je alles mooi op de 0DB hebt afgemixed met af en toe een piekje is 't prima.

Nooit in het rood gaan digitaal, analoog kunnen rode lampen vaak nog door de beugel, digitaal zit je echt in de problemen.

@Bjorb: zoek dit subforum op loudness en je begrijpt binnen no time waarom de ene CD harder is dan de ander.

jannest
9 augustus 2010, 12:25
Ik heb de bas en gitaar opgenomen door ze in een V-AMP 2 te pluggen, en de V-AMP heb ik via een audiokabel in het microfoongaatje van de pc geplugt. De drums had een kennis naar mij toe gemaild. Alles zelfde BPM: 165. Geen mengpaneel of MIDI kabels dus. Ik heb wel laatst een MIDI-usb kabel gekocht, maar ik had geen flauw idee hoe alles werkte, veel te ingewikkeld.


moeten die niet in de line in van je pc ?

Bjorb
9 augustus 2010, 12:39
moeten die niet in de line in van je pc ?

Ja dat bedoel ik. ;) Dankje

Bjorb
10 augustus 2010, 19:16
Dennis heeft me enorm geholpen, en ik heb nu een mooie WAV. Ik heb alleen 1 probleem.

Dit bestandje wil niet op een schijf. En als ik het naar MP3 of nòg een keer WAV converteer, wil hij wel op het schijfje, maar hoor je allemaal vreselijk geklik. Dit ik echt heel verwarrend. Ik wil gewoon het bestandje van dennis op een schijf!:dontgeti:

dennis_rhcp
10 augustus 2010, 21:59
graag gedaan;)

probeer itunes te downloaden, (ja dat is legaal:ok:)
en daar zit een brandprogamma in die ook wav bestand brand

succes ermee!

gr dennis

Bjorb
10 augustus 2010, 22:27
graag gedaan;)

probeer itunes te downloaden, (ja dat is legaal:ok:)
en daar zit een brandprogamma in die ook wav bestand brand

succes ermee!

gr dennis

Hey,

mijn brander wou ook wel WAV doen, maar niet dat soort WAV ofzo.:???: Ik heb iTunes al, maar ik wist niet dat ie ook kon branden:) Zal ik eens proberen!

Thanks!

fivelastwords
11 augustus 2010, 01:53
Heb je hem toevallig als 24 bit WAV file geëxporteerd? Muziek met die bitrate kan namelijk niet op audio-cd's gebrand worden. Check voor de zekerheid dus even of het werkt het project opnieuw te exporteren als een WAV bestand met de waarden 44.1kHz en 16 bit.

Bjorb
11 augustus 2010, 12:43
Ik heb hem naar Dennis gestuurd met 44.1kHz. @Dennis, heb jij daar wat aan veranderd? Lijkt me niet, toch?

bert k
11 augustus 2010, 13:13
Wil je hem naar een schijf branden als data of als audio? Als je een audio-CD maakt kan je hem in iedere cd-speler draaien, en als je een data-cd maakt, kan je de wav later weer bewerken.
Gewoon als data is echt makkelijk, dat zou altijd moeten gaan. Omzetten naar audio-cd geeft idd de problemen die hierboven worden uitgelegd.

Bjorb
11 augustus 2010, 13:16
Audio. Het word in een feesttent gedraaid.

Bjorb
11 augustus 2010, 20:55
Niemand een verdere oplossing? ik heb toe nu toe alles geprobeerd.

bert k
11 augustus 2010, 21:17
Probeer dit eens: converterprog (http://www.voxengo.com/product/r8brain/). Ik ken het niet, maar het doet precies wat het moet.
WAV erin, converteren naar 44.100 en 16 bits, en het resultaat opslaan en branden. Suc6!

[EDIT] FF getest, het werkt prima.

dennis_rhcp
11 augustus 2010, 21:53
Hoi,

Ik heb hem gewoon op cd kwaliteit geexporteerd,
dus het moet eigenlijk geen problemen geven;)

gr dennis

Bjorb
11 augustus 2010, 22:18
Hoi!

Het was heel ingewikkeld, maar het is gelukt.

Dennis, je had alles goed gedaan, alleen de jouwe was 32 bit. Ik heb hem nu op 16.

Is hij nu nog steeds gemasterd? (of hoe ik dat ook moet zeggen)

bert k
11 augustus 2010, 22:58
Ik snap je vraag, ja, dat terugbrengen naar 16 bit moest toch gebeuren. Master is nog steeds master. Mooi dat het gelukt is. :)

Bjorb
11 augustus 2010, 23:16
Ja mooi hè?:):crazyhappy::satisfie::p:D

Nou had ik nog 1 vraag, hoe werkt dat nou met die MIDI-USB kabel? Ik kan echt niks vinden!

bert k
11 augustus 2010, 23:32
Welke kabel? Leg eens wat meer uit?

Bjorb
12 augustus 2010, 11:52
Ok.

Je hebt dus een MIDI in, en een MIDI out kabeltje, en daaraan zit een kastje. OP dat kastje zitten 3 lampjes (joost mag het weten waar die voor zijn) En aan dat kastje zit een USB kabel, waarmee je hem aan kan sluiten op je pc. Ik dacht dat ik hiermee mijn gitaar kon opnemen, maar het was heel ingewikkeld. Ik maak vanmiddag een foto van het ding!

Ries89
12 augustus 2010, 13:35
Hiermee kan je midi opnemen, het protocol waarmee instrumenten met elkaar kunnen communiceren. Drumcomputers, keyboards, etc. hebben vaak een midi uitgang die je kan opnemen (je kan dan je usb midi device selecteren als input op een instrument of midi kanaal in je daw). Je keyboard stuurt dan alle noten, de velocity (hoe hard je aanslaat) en de lengte van de noten naar je computer. Deze informatie neem je op. Door nu op het midi kanaal een sampler of synthesizer aan te sturen (of de midi naar een hardware synth of sampler te sturen), kan je hier weer geluid van maken.
De midi aansluitingen op je gitaar versterker zijn waarschijnlijk voor een midi pedaal, zodat je programma's en effecten kan switchen. Midi kan namelijk niet alleen informatie over noten en aanslagen versturen, maar ook tegen een apparaat vertellen dat hij van preset moet wisselen (program change, pc), of dat er een waarde aangepast word (volume, delay tijd, etc, dit via een control change, cc). Midi is gewoon een digitale code, geen audio. Door deze code naar een sampler oid. te sturen kan je er audio van maken.

Er zijn wel gitaren met een midi uitgang, maar daar moet je dan dus met een sampler weer audio van maken. Gitaar opnemen zou ik gewoon met een goede geluidskaart en een microfoon voor je versterker doen.

fivelastwords
12 augustus 2010, 13:41
Hoi!

Het was heel ingewikkeld, maar het is gelukt.

Dennis, je had alles goed gedaan, alleen de jouwe was 32 bit. Ik heb hem nu op 16.

Is hij nu nog steeds gemasterd? (of hoe ik dat ook moet zeggen)

Like I said, check de bitrate voortaan. Is niets ingewikkelds aan.

Han S
12 augustus 2010, 14:19
En onderzoek eerst wat de term MIDI (http://nl.wikipedia.org/wiki/Musical_Instrument_Digital_Interface)inhoudt, dat heeft namelijk niets met audio opname van doen.

Bjorb
12 augustus 2010, 16:33
Jaja. Ok.
Ik snap het.

@fivelastwords, ik bedoelde hoe het programma werkte.