PDA

View Full Version : reaper doet raar



Keevinkos
8 augustus 2010, 11:50
Hallo allemaal,

ik probeerde gister wat op te nemen met reaper. Eerst de drums (door een keyboardje) en daar probeerde ik basgitaar over heen te zetten. Dat ging in eerste instantie prima, wel hoorde ik een klein tijdsverschil: de basgitaar liep heeeel ietje achter maar dit was bijna niet te horen.
Nou, dan proberen gitaar op te nemen. Opnemen deed ik keurig netjes in de maat van de drums, maar als ik 'm dan weer afspeel liep de gitaar minimaal 1 tel voor, dit hoor je dus wel heel erg.

Hoe kan het dat het niet klopt? Wat kan ik verkeerd doen. En nee, het ligt niet aan mijn spelen, ik speel keurig netjes in de maat:soinnocent:

gitaargod
8 augustus 2010, 13:14
Is dit de eerste keer dat je iets met reaper opneemt, of heb je al vaker met goed resultaat met reaper gewerkt?

Er kunnen veel oorzaken zijn, ik heb ook lang zitten proberen, zonder veel kennis, maar een forum (reaper forum) kan uitkomst bieden. Ik heb nu alles redelijk gelijk. Laat even weten hoe je te werk gaat als je gaat opnemen. Misschien ook je instellingen enz.

Keevinkos
8 augustus 2010, 15:13
dit is de eerste keer dat serieus iets met reaper probeer op te nemen. Maar ik denk dat het aan mijn geluidskaart ligt, want ik had ergens gelezen dat je met een standaard geluidskaart niet zo mooi strak dingen op kunt nemen. Ik denk dat het daar een ligt, maar ga het nog wel een keertje proberen!

gitaargod
8 augustus 2010, 19:50
Ik heb ook maar eenvoudige geluidskaarten, Teratec DMX6fire en een Toneport UX2. De toneport gebruik ik voor opnemen.

Als je opneemt zet je dan de record output van de reeds ingespeelde tracks wel op "record: output latency compensated:" via rechtermuisknop op level indicator van die tracks?

Keevinkos
8 augustus 2010, 22:25
heej, dat had ik nog niet gehoord. Ik ga het morgen eens proberen! Bedankt!:cheerup:

Cue Zephyr
9 augustus 2010, 16:26
Ik had verwacht dat ik het begrip 'ASIO' zou tegen komen, maar dat viel tegen.

Rinze
9 augustus 2010, 16:42
Het zou wel voor het eerst zijn dat de laatst opgenomen partij (gitaar in dit geval) een tel voor loopt door latency ;)

Heb je niet per ongeluk de balkjes met daarin de partij iets verschoven? Is mij ook wel eens gebeurd namelijk. Kun je ook weer instellen. Een standaard pc-geluidschip op het moederboard maakt goed opnemen praktisch onmogelijk.

Wat voor hardware heb je (pc: processor, geheugen, geluidskaart)?

gitaargod
9 augustus 2010, 17:04
Het zou wel voor het eerst zijn dat de laatst opgenomen partij (gitaar in dit geval) een tel voor loopt door latency ;)

Heb je niet per ongeluk de balkjes met daarin de partij iets verschoven? Is mij ook wel eens gebeurd namelijk. Kun je ook weer instellen. Een standaard pc-geluidschip op het moederboard maakt goed opnemen praktisch onmogelijk.

Wat voor hardware heb je (pc: processor, geheugen, geluidskaart)?

Ja je hebt gelijk. Dat lijkt geen latency probleem, de bass lijkt wel zo'n probleem.

Mijn ervaring is dat je er even voor moet gaan zitten, gewoon proberen, handleiding lezen, forums afzoeken naar oplossingen. Ik heb zelf een oude langzame pentium 4 met weinig geheugen en een toneport, maar het werkt naar tevredenheid. Heeft me een week gekost om het zo optimaal mogelijk af te stellen. Gewoon dus even aanknoeien en misschien een duidelijke beschrijving van je instellingen geven als je om hulp vraagt.