PDA

View Full Version : op zoek naar een pedaal die op 432 Hz kan stemmen



Nydoom
8 augustus 2010, 00:38
hoi, ik ben op zoek naar een stem pedaal die niet alleen A op 440 Hz stemt, maar ook met een frequentieregelaar werkt.. weet iemand of die bestaan en waar die te krijgen zijn?

Orbis
8 augustus 2010, 11:10
Pedaal weet ik niet, maar mijn Korg CA-1 (los stemapparaat) kan in ieder geval met alternatieve frequenties werken. Een Korg pedaal zal het daarom misschien ook wel kunnen?

Een beetje als side-bar: wat voor stemming krijg je als op 432 Hz stemt?

Plant
8 augustus 2010, 13:09
Ik weet dat die cheapo Korg dingetjes van nog geen 2 tientjes waar ze je bij Feedback mee doodgooiden het kunnen (GA- of CA-30 meen ik). Het lijkt me sterk dat er dan geen pedaal is dat het niet zou kunnen.

Een gitarist die ik ken heeft zo'n Feedback Korg ding en had hem per ongeluk een keer op een andere 'referentie' staan, terwijl ik mijn bas op mijn stemapparaat keurig op 440 Hz referentie stond te stemmen. Klonk niet fijn.

Ik zag een keer een docu over een fluitbouwer die inderdaad voor verschillende referenties fluiten bouwde. Die verschilden net een fractie in toonhoogte. Had als ik me goed herinner te maken met landen waar de fluit gebruikt word en waar ze niet 440 Hz als referentie gebruiken. Historisch zo gegroeid dacht ik.

peter_heijnen
8 augustus 2010, 14:13
De turbotuner kan gecalibreerd van 300 tot 599.9 hz in stappen van 0.1 hz.

http://www.turbo-tuner.com/pages/manual-st2.htm

Maar het moet vast ook wel goedkoper kunnen. Zowat iedere tuner kun je calibreren alleen zullen ze niet allemaal tot 432 gaan, gewoon even zoeken.

jeanke1995
8 augustus 2010, 15:45
Ik heb een boss TU-80. Hiermee kun je chromatisch tunen, voor een gitaar en een basgitaar. De frequentie kan je ook veranderen en er zit ook ineens een metronoom in. Leuk ding.

jeanke1995
8 augustus 2010, 15:47
Ik heb juist gezien op m'n tuner en de frequentie kan helaas niet lager dan 435 Hz. je kan hem ook niet met je voet bedienen...

Nydoom
9 augustus 2010, 09:23
bedankt voor de reacties.. dat van die Boss pedaal wist ik dat ie niet lager kan als 435 Hz, helaas.. ik zal die andere tuners eens beijken, vraag me af of zo'n Korg niet datzelfde probleem heeft..

overigens als je in 432 Hz stemt i.p.v. 440, en je stemt op E, dan zit deze tussen een normale E en Es in.. d'r zijn wat vage theorieen over, google maar eens op 432 Hz..

Orbis
9 augustus 2010, 10:34
bedankt voor de reacties.. dat van die Boss pedaal wist ik dat ie niet lager kan als 435 Hz, helaas.. ik zal die andere tuners eens beijken, vraag me af of zo'n Korg niet datzelfde probleem heeft..

overigens als je in 432 Hz stemt i.p.v. 440, en je stemt op E, dan zit deze tussen een normale E en Es in.. d'r zijn wat vage theorieen over, google maar eens op 432 Hz..

De Korg gaat lager, ik heb het net even geprobeerd ;) . Geen idee wat de grens is, maar de 432 was te bereiken.

telecastermaster
9 augustus 2010, 10:47
Zijn er geen software tuners die dat kunnen? Lijkt me een fluitje van een cent met de rekenkracht van een moderne PC.

Nydoom
9 augustus 2010, 11:02
ja op mijn PC lukt het wel.. bijvoorbeeld met Line 6 Toneport en Gearbox software, daarmee werkt het prima .. klik hier (http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=9440247&q=hi&newref=1) voor een voorbeeld


we willen het met een band echter ook live doen, en dan is zo'n pedaal (om tussendoor ook te kunnen stemmen) wel het handigste..

Nydoom
9 augustus 2010, 11:04
De Korg gaat lager, ik heb het net even geprobeerd ;) . Geen idee wat de grens is, maar de 432 was te bereiken.

ok bedankt voor het checken :).. gezien de prijs van die dingen, zeker een optie...

Nielsje
10 augustus 2010, 17:59
bedankt voor de reacties.. dat van die Boss pedaal wist ik dat ie niet lager kan als 435 Hz, helaas.. ik zal die andere tuners eens beijken, vraag me af of zo'n Korg niet datzelfde probleem heeft..

overigens als je in 432 Hz stemt i.p.v. 440, en je stemt op E, dan zit deze tussen een normale E en Es in.. d'r zijn wat vage theorieen over, google maar eens op 432 Hz..

De DT-10 kan helaas maar van 438 t/m 445 Hz.
Ik zou het eigenlijk ook wel willen in m'n 'volgende' stemapparaat. Een aantal bekende nummers lijken wel in 432 Hz (ergens tussen E en Es) in te staan, met wellicht als bekendste voorbeeld "Ain't Talkin' bout Love".