PDA

View Full Version : Alles over truss rods



Thiez
7 augustus 2010, 22:11
Ik ben bezig met mijn zelfbouw projectje. Nu reste mij eigenlijk nog 1 onduidelijkheid van hoe ik dit aan zou gaan pakken en dat is de truss rod. Na wat zoekwerk op internet blijkt dat dit bij veel mensen een probleem is en dat beginnende bouwers vaak niet weten welke truss ze moeten gebruiken en hoe ze deze echt goed moeten monteren. Ook hier op het forum las ik topics over onduidelijkheid maar er is nog niet echt concreet een topic over de soorten truss rods en wat nou de sterke en minder sterke kanten zijn.

Na enig zoekwerk vond ik deze link op internet:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=404471&highlight=truss+rods

Een heel lang stuk over truss rods en de verschillende types.

Misschien kunnen we een duidelijk topic maken over wat voor typen truss rods er zijn en hoe ze nu goed gemonteerd moeten worden. Sommige moeten recht, sommige moeter gecurved gemonteerd worden. Ik zie eigenlijk door de truss rods het bos niet meer.

ernieman
8 augustus 2010, 09:19
Een speciaal topic openen is een beetje onzinnig, want dan krijgen we straks 100 aparte topics over elk onderdeeltje.
Maar!, omdat het toch wel iets handigs is en zeker het lezen waard zet ik hem in het "zelfbouwboek (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69172)", onder hoofdstuk 3 "de hals".

Merci voor de bijdrage!

Thiez
8 augustus 2010, 18:02
Noujah ik wilde dus meer een discussie loskrijgen over truss rods. Wat beter is, een one way of een double action. Wat de voorkeur heeft. Of je bij een curved truss rod kanaal het diepste punt in het midden van de hals legt of juist niet. etc etc.

Yoshida
8 augustus 2010, 23:08
Wel interessant. De mechanica van zo'n bedriegelijk simpel stukje techniek was een van de belangrijkste dingen voor mij om te snappen.
In de regel heeft de truss rod een sterkere kromming dan de hals zelf, en in veel gevallen (echter niet bij dual action trussrods als ik het goed snap) oefent de pen druk uit op het midden van de toets.

Het belangrijkste wat ik weet is dat het niet makkelijk is om een goede trussrod kanaal te vrezen + sparing voor de moer (meestal imbusmoer oftewel binnenzeskant) in een evt angled headstock.

Ik heb ervaring met een single action trussrod met u-kanaal, de simpelste versie. Ook heb ik er ooit zelf een gemaakt op aangeven van Aaronstonebeat.

barno
8 augustus 2010, 23:31
Bij een dual action kan je de hals zowel convex als concaaf zetten. Deze wordt in recht kanaal gelegd, moet niet verankerd worden (wel strak).

Bij een single action (waarbij je een channel freest in een boogje) kan je de hals slechts in een richting bijstellen. Voor de andere richting ben je afhankelijk van de weerstand van het hout tov de snaren. Die weerstand is meestal net niet krachtig genoeg om de hals kaarsrecht te houden, dus de hals wordt door de snaarspanning wat hol getrokken (wat ook nodig is.) Indien de hals te hol wordt getrokken, kan je de truss rod wat aanspannen waardoor de rod het midden van de hals terugduwt.

Er bestaan ook no action truss rods: da's gewoon een versteviging van de hals die niet aanpasbaar is.

Thiez
9 augustus 2010, 11:06
Ok bedankt barno! Dus dan is een double action eigenlijk het handigste? Je hebt meer stelmogelijkheden en je kan gewoon een recht kanaal frezen.

Kun jij je vinden in de stelling de gedaan word in het door mij geposte stuk. Dat een single fijner is omdat het kanaal kleiner is en je dus meer hout overhoud in de hals? Waardoor hij stabieler klinkt.

Yoshida
9 augustus 2010, 18:21
Een single action trussrod heeft niet altijd een curved kanaal nodig, tenminste de trussrod die ik ken niet. Die loopt gewoon in een u profiel waar halverwege een blokje in zit gelijmd. Die zorgt voor de kromming van de trussrod.

Als het gaat om de toon, dan is de trussrod volgens mij het belangrijkste voor de stabiliteit van de hals. Maar evengoed de stugheid van het hout rond het kanaal (dus links en rechts).
Als een hals trilt tijdens het gitaarspelen, dan 'zwabbert' deze als het ware rond de neutrale lijn tussen de krachten. (zwabber maar eens een tuinslang of een PVC pijp, dan snap je het wel)
Door de trussrod word deze lijn verder naar achteren verplaatst.


Ik denk dat in al het hout achter deze lijn juist energie en dus klank verloren gaat. Hoe stugger het hout, hoe beter voor de klank, maar ook hoe moeilijker het is om de neutrale lijn naar achteren te krijgen. Dus hoe dunner de hals moet zijn.


Ik denk dat we de mening nodig hebben van een werktuigbouwkundige die een voldoende heeft voor dynamica. Als bouwkundige heb ik alleen maar statica gehad waar ik nauwelijks een voldoende voor haalde.

Thiez
9 augustus 2010, 19:11
Haha nou ik ben een werktuigbouwkundige en heb mijn dynamica met een 8 afgerond. Het is heel moeilijk voor dit probleem een goede situatie schets neer te zetten met alle juiste krachten en dergelijke erin denk ik.
Misschien een leuk probleem om eens voor te leggen aan een leraar bij ons op school. Ben benieuwd wat die er van kunnen maken ;)

Btw wat bedoel jij met naar achteren verplaatsen? richting body, richting headstock of achterkant van de hals?

hanz777
12 augustus 2010, 12:30
QUOTE: Als het gaat om de toon, dan is de trussrod volgens mij het belangrijkste voor de stabiliteit van de hals. Maar evengoed de stugheid van het hout rond het kanaal (dus links en rechts).
Als een hals trilt tijdens het gitaarspelen, dan 'zwabbert' deze als het ware rond de neutrale lijn tussen de krachten. (zwabber maar eens een tuinslang of een PVC pijp, dan snap je het wel)
Door de trussrod word deze lijn verder naar achteren verplaatst.


Ik denk dat in al het hout achter deze lijn juist energie en dus klank verloren gaat. Hoe stugger het hout, hoe beter voor de klank, maar ook hoe moeilijker het is om de neutrale lijn naar achteren te krijgen. Dus hoe dunner de hals moet zijn.


Het zou ideaal zijn als je hals helemaal niet zou zwabberen om zijn 0-lijn. (meetrillen/resonantie is een ander verhaal, maar dan trilt je body ook mee en zwabbert de hals niet) Zwabberen van de hals is onnodige energie die de snaar in de hals stopt, en dat moet juist niet gebeuren. Dus hoe stijver je hals hoe beter.
Wat je in feite doet met je trussrod is je hals stijver maken, en welke percentage van de stijfheid nou komt van de trussrod of het hout maakt volgens mij niet heel veel uit. Trillingen in de trussrod gaan immers ook weer door op het hout. Staal geleid zelfs nog beter trillingen dan hout. (dit zegt meer over de sustain dan over de verhoudingen hoog/laag, betreft de verhoudingen hoog/laag praat je meer over het gebied van resonantie)

Ik vraag me af hoeveel het daadwerkelijk uitmaakt hoeveel hout je achter je trussrod hebt, er wordt altijd gezegd dat het moeilijker is voor de trussrod om de hals dan 'recht' te krijgen. Echter is het voor de snaren ook moeilijk de hals krom te trekken. Het moment wat de snaren op de hals uitoefenen blijft gelijk, dus het moment wat de trusrod op de hals moet zetten om hem recht te houden volgens mij ook. Als je er diep op ingaat is het een combinatie van een knikbelasting en een moment. Maar het gaat mij nu even te ver om met formules daarvoor te gaan knutselen:)

Thiez
12 augustus 2010, 12:56
Maar ik denk juist hoe dikker de hals hoe meer kracht deze opneemt en dus hoe minder de truss hoeft te doen. Maar aan de andere kant, als de hals dikker is moet de truss meer kracht leveren om de hals in juiste stand te houden. En ik denk dat deze grotere kracht zorgt voor meer stabiliteit. Omdat er een grotere spanning tussen hals en trussrod zit dan bij een dunne hals.

Het is maar een vermoeden he. als ik onzin uitkraam dan hoor ik het wel ;)

aaronstonebeat
12 augustus 2010, 17:04
Maar ik denk juist hoe dikker de hals hoe meer kracht deze opneemt en dus hoe minder de truss hoeft te doen. Maar aan de andere kant, als de hals dikker is moet de truss meer kracht leveren om de hals in juiste stand te houden. En ik denk dat deze grotere kracht zorgt voor meer stabiliteit. Omdat er een grotere spanning tussen hals en trussrod zit dan bij een dunne hals.

Het is maar een vermoeden he. als ik onzin uitkraam dan hoor ik het wel ;)

Ik heb het gevoel dat daar een denkfout in zit; toch in het deel dat de truss rod harder zou moeten werken bij een dikkere hals. De hals buigt door de snaarspanning; de truss rod hoeft alleen maar tegen de snaarspanning in te werken. Hij hoeft niet ook nog eens de hals terug te buigen want die zal uit zichzelf ook weer terugveren als de snaarspanning er niet meer is.
Lijkt mij.