PDA

View Full Version : Mijn ultieme amp. Bestaat die?!



Liquid_Metal
7 augustus 2010, 22:10
Op dit moment speel ik met twee preamps over een poweramp, omdat beide preamps niet alles goed doen. Mijn set ziet er als volgt uit:
pregain een aantal pedalen (wah, phaser, compressor, octaver, tubescreamer) naar een ENGL E530 of Groove Tubes Trio. Met een GCX kan ik schakelen tussen de preamps en ze gaan dan naar een TC Electronic G-Major 2. Daarna in stereo door naar een ENGL 930/60 (60 watt 6L6 buizenversterker).

De E530 gebruik ik op kanaal 4 met contour voor de standaard metal scheur. Strak, brullend en agressief. Soundsettings zijn hiervoor: gain 2; low 3; mid 5; high mid 8; treble 4; level 5 (eigenlijk is treble de presence, dus tophoog).
De Trio verzorgt mijn clean (eerste kanaal) en solo (derde kanaal) sounds. De settings voor clean zijn: gain 8; low 4; mid 5; high 7; level 10 en die voor lead zijn gain 6; low 4; mid 7; high 6; level 8.
Ook gebruik ik het tweede kanaal van de Trio wel eens voor een wat organischere rhythmtone. Settings: gain 7; low 4; mid 5; high 6; level 10. De kanalen van de Trio worden als volgt omschreven: Clean=Blackface, Mean=Classic Tweed; Scream=early hotrodded overdrive amps (à la Marshall).

Nu vraag ik me dus af of er een amp bestaat die zo veelzijdig is als dit. Dus een organisch clean, een strak, scheurende drive, en een zingende lead met veel ballen.
Ik ben erg fan van de ENGL scheur, maar vraag me af of er ENGL amps bestaan die zo veelzijdig zijn. De clean van mijn E530 en die van de Fireball zijn iig niet zo bijzonder.

Thiez
7 augustus 2010, 22:27
Misschien moet je eens engl SE of invader proberen. Ik heb vorig weekend samen met mijn gitaar leraar even de blackmore en SE naast elkaar gezet. SE klinkt veel voller en warmer. Clean tonen waren veel mooier uit de SE dan de blackmore. Blackmore is veel strakker en minder levendig vond ik. SE had ook erg lekkere distortion sounds maar ik vind het redelijk compressed. Ik betrapte me telkens erop dat ik de mid edge aanzetten voor ritme. Om hem een beetje bite te geven. Maar zelfs met mid edge aan klonk de blackmore nog steeds met meer bite en smerigheid in de sound wat ik wel lekker vind. Invader heb ik alleen nog maar kort uit kunnen proberen helaas maar was erg onder de indruk. wil hem graag nog een keer uitgebreid aan de tand voelen.

Liquid_Metal
7 augustus 2010, 22:32
De SE hè. Al weleens naar gekeken ja. Maar zou ik daar ook zo'n smooth leadsound uit kunnen halen. Ik vind de E530 en Fireball daar veel te schel voor. Het moet wat meer richting Petrucci gaan.
Overigens betaal je voor de SE wel de hoofdprijs.

marc_o
7 augustus 2010, 22:37
Probeer een Bogner XTC of voor wat minder geld een V-Empire Blue Rumble (4 kanaals versie). Daarna is een Engl in verhouding toch wat gewoontjes, tenminste, dat is mijn ervaring.

Liquid_Metal
7 augustus 2010, 22:42
kHeb de XTC wel beluisterd, maar dat vind ik eigenlijk geen bijzondere amp. De overdrive is me veel te standaard en klinkt me een beetje te dun ofzo.
Edit: Jeff Loomis speelt over een ENGL SE en ik moet zeggen dat ik zijn geluid erg lekker vindt. Vooral de overdrive dan. Ik zal nog eens goed naar de solo's en het clean luisteren :).

Thiez
7 augustus 2010, 23:07
Ik kan met nog meer zekerheid de SE aanraden. Als je een smooth leadsound zoekt. Die zit er zeker weten in. Ik miste juist de rauwheid in sound. Ik hou van lekker smerig randje enzo. De SE was naar mijn smaak wat te rond en glad. En gewoonweg te veel opties voor mij. Maar ik zou hem echt zeker een proberen. Ik denk dat hij goed in de smaak valt bij je.

marc_o
7 augustus 2010, 23:14
kHeb de XTC wel beluisterd, maar dat vind ik eigenlijk geen bijzondere amp. De overdrive is me veel te standaard en klinkt me een beetje te dun ofzo.
Edit: Jeff Loomis speelt over een ENGL SE en ik moet zeggen dat ik zijn geluid erg lekker vindt. Vooral de overdrive dan. Ik zal nog eens goed naar de solo's en het clean luisteren :).


Heb je 'm beluisterd? Of heb je hem echt uitgebreid getest en zelf in een band gebruikt? Dat is bij de XTC een heel groot verschil. Zodra je de miniswitches snapt, heb je daarwerkelijk een andere versterker.

Blijft nog over: V-Empire blue rumble.

pasqual
7 augustus 2010, 23:55
tja, de ideale versterker....hmmm...
ik heb momenteel 2 buizen versterkers met beide hun goede kanten en mindere kanten: peavey valveking 212 en engl straight 112. de peavey heeft een erg aangenaam gain kanaal maar een gewoontjes clean kanaal, de engl heeft een super clean kanaal maar geen geschikt hi-gain kanaal, hoewel hij met minder gain weer een super crunch geluid voortbrengt. met de juiste pedalen kun je hier wel mee stoeien natuurlijk. ook de peavey is best wel een leuke clean uit te halen maar hij heeft dan wel een paar pedaaltjes nodig. maar de ideale versterker voor mij kan voor jouw onbruikbaar zijn. het blijft suggestief natuurlijk.

groeten Pasqual.

signsofzodiac
8 augustus 2010, 02:40
Als je de kans krijgt de, niet meer gemaakte, Savage SE proberen. Goed clean, goeie cruch, vreselijk vette metal als je wil en een bijzonder "smoothe" leadsound als je wilt. De gewone Savage is ook vet, maar rauwer en juist minder smooth op de high gain. Heb met veel plezier jaren de Savage SE gehad en da's de enige versterker waarvan ik ernstig baal hem weggedaan te hebben. Heb de nieuwe SE uitvoerig getest toen ie uitkwam maar de Savage SE er niet voor weggedaan.

Tevens de Engl Steve Morse checken. Mijn favoriete Engl van het moment. Goeie demo op http://www.youtube.com/watch?v=HJZ4RqP3MuY

Liquid_Metal
8 augustus 2010, 16:18
Mijn probleem is dat ik wel van een behoorlijk rauwe rhythmsound houdt, zoals die bekend is in de Fireball en Powerball. Maar voor leads zoek ik iets smoothers en zoals ik eerder al zei kan ik dat niet uit de Fireball of E530 halen. Die blijven te scherp.
Ik ben echt fan van de ENGL scheur dus eigenlijk zoek ik een ENGL amp die de Fireball scheur combineert met een warme, dynamische clean en een smooth lead. Ik heb vanmorgen de handleiding van de SE eens doorgenomen (de E570 rackpreamp en de E670 head) en de specs spreken me wel erg aan, dus Thiez kan wel eens gelijk hebben. De amp heeft een Modern/Classic switch waarbij ik, zo te lezen, een rauwe rhythmsound kan maken met kanaal 3 op Modern met Contour en een smooth lead met kanaal 4 op Classic (zonder Contour).
@Thiez: hoe rauw en smerig bedoel je dat? Want voor rhythm vind ik de Fireball en E530 dus wel prettig. Kan de SE dat ook?
@Mark_o: niet zelf mee gespeeld :sssh:. Het zal inderdaad wel flink veranderen als je zelf knoppen draait of als je 'm in bandverband gebruikt. Maar mijn eerste indruk was niet erg bijzonder en toen ik 'm gisteren weer hoorde (clips) was ik nog steeds niet erg onder de indruk.
@Pasqual: op dit moment gebruik ik ook 2 versterkers (preamps eigenlijk) omdat ik de versterker waarin dit gecombineerd wordt nog niet tegengekomen ben. Nu moet ik ook zeggen dat mijn smaak behoorlijk is geëvolueerd. De ENGL sound vind ik nu een jaar of 2 het einde, maar qua clean ben ik pas een jaartje wat kritischer. Qua leadsounds begin ik nu door te krijgen wat ik wil.
@Signsofzodiac: ik heb dat demootje beluisterd en het clean klinkt goed, de overdrive heeft echt de ENGL rauwheid die ik zoek en hij heeft, aan die clip te horen, veel meer ballen dan mijn E530. De smoothheid hoor ik er echter niet aan af :rockon:.

Voorlopig heb ik erg veel interesse in de SE. De preamp en head lijken niet veel te verschillen en aangezien ik een mooi rackje met poweramp heb zou de preamp misschien wel geschikt zijn. Hij is ook behoorlijk wat goedkoper dan de head. Toch, volgens mij heeft de SE wat minder de typische ENGL sound. Waar?

Thiez
8 augustus 2010, 17:52
De SE vind ik met die mid edge optie wel een lekkere sound hebben. Dan klinkt hij opzich nog wel aardig rauw. Het is geen fireball maar wel erg lekker van sound vind ik zelf.
De SE is net zo engl als de rest. Het blijft een heel eigen sound die je moet liggen. Ik vind hem zeker lekker en geniet ook nog elke week van de blackmore.
Steve morse vind ik ook zeker een gave versterker maar weet niet of kanaal 2 voor jou genoeg is voor het metal ritme werk. Anders zit je met beide sound op kanaal 3 en kun je dus niet rauw en smooth pakken.
Je zou ook de invader eens kunnen proberen. Erg veelzijdig amp met 4 apart gevoicete kanalen. Zeker de moeite om keer aan de tand te voelen.

macwilliams
8 augustus 2010, 17:55
De Steve Morse heeft 3 kanalen.

Liquid_Metal
8 augustus 2010, 18:03
De Steve Morse heeft 3 kanalen.

Dat zegt 'ie ook. Ik vraag me ook af of kanaal 2 voor mij genoeg gain heeft en als dat niet zo is kom ik inderdaad een kanaal tekort.
Ik ga me eens focussen op de SE en eens kijken of ik die ergens in de buurt kan testen.

macwilliams
8 augustus 2010, 18:07
Wat verwacht je van kanaal twee dan?

muziekschuur
8 augustus 2010, 18:17
Evt een Rivera Knucklehead?

Liquid_Metal
8 augustus 2010, 19:26
Wat verwacht je van kanaal twee dan?

Sorry, mijn post was niet duidelijk. Ik heb de SM nooit gehoord dus ik kan niets zeggen over kanaal 2. Maar als Thiez gelijk heeft en kanaal twee inderdaad naar mijn smaak te weinig gain heeft, is de ENGL Steve Morse voor mij niet geschikt.
@Muziekschuur: enlighten me. Wat is er bijzonder aan die amp?

marc_o
8 augustus 2010, 19:36
En de Invader dan? Als je toch bij Engl wil blijven....


Knucklehead reverb is de versterker waardoor ik ENGL na 10 jaar de deur uit heb gekickt....maar dat is absoluut geen allemansvriendje....klinkt naar mijn mening wel een stuk lekkerder dan welke Engl ook, maarja, als je fan van Engl bent, zal dit een pittige overstap zijn. Het is ook geen versterker voor thuis, iets wat met Engl dan wel een stuk beter kan.

macwilliams
8 augustus 2010, 19:39
De sm heeft naast de 3 kanalen op elk kanaal een highgain funktie.
Ga alsjeblieft eerst zelf testen voordat je conclusies trekt.
Mocht je er geen in je buurt vind kom je die van mij maar eens aanhoren.

Thiez
8 augustus 2010, 19:40
Ik zou idd ook een kijken naar de invader. Op engl site staan paar mooie sound samples onder het tabblad special. Vind de invader makkelijker en overzichtelijker dan de SE moet ik zeggen. Gewoon 4 kanalen, 4 eq's en gain controls. Niet allerlei voicing types enzo.

Edit: @mac idd! die was ik even vergeten. Dan heb je idd wel genoeg gain op kanaal 2 voor flink stukje metal. Voordeel van de steve morse is dat je je leadsound echt helemaal perfect kan instellen zoals je wilt omdat de mids zijn opgesplitst.

edje kadetje
8 augustus 2010, 19:41
Waarom zou je dit allemaal uit één versterker willen halen. Je set up klinkt als weloverwogen en uitgebalanceerd. Wat zou het voordeel zijn om het allemaal uit één versterker te halen?

Liquid_Metal
8 augustus 2010, 20:11
De sm heeft naast de 3 kanalen op elk kanaal een highgain funktie.
Ga alsjeblieft eerst zelf testen voordat je conclusies trekt.
Mocht je er geen in je buurt vind kom je die van mij maar eens aanhoren.

Ik heb ook nog geen conclusie getrokken, maar áls Thiez gelijk zou hebben zou dit deze amp uit de race halen. Uiteraard nadat ik mezelf ervan zou hebben overtuigd dat de versterker inderdaad gain tekort komt. Het feit dat er een highgain functie op zit opent weer mogelijkheden dus voorlopig blijft 'ie in de race.


Waarom wil je dit allemaal uit één versterker willen halen. Je set up klinkt als weloverwogen en uitgebalanceerd. Wat zou het voordeel zijn om het allemaal uit één versterker te halen?

Voorlopig ben ik vooral nieuwsgierig of er een versterker bestaat die alledrie (of eigenlijk vier) de sounds die ik wil hebben ook daadwerkelijk heeft. Ik draai de boel een beetje om: als zo'n amp bestaat, vind ik daar vast wel een toepassing voor :rockon::soinnocent:. Maar mijn rack klinkt en speelt te gek, dus er gaat voorlopig niets veranderen.

macwilliams
8 augustus 2010, 20:16
Ik zou idd ook een kijken naar de invader. Op engl site staan paar mooie sound samples onder het tabblad special. Vind de invader makkelijker en overzichtelijker dan de SE moet ik zeggen. Gewoon 4 kanalen, 4 eq's en gain controls. Niet allerlei voicing types enzo.

Edit: @mac idd! die was ik even vergeten. Dan heb je idd wel genoeg gain op kanaal 2 voor flink stukje metal. Voordeel van de steve morse is dat je je leadsound echt helemaal perfect kan instellen zoals je wilt omdat de mids zijn opgesplitst.

Het is eigenlijk bijna een zes kanaals.

1 & 1hg & 1t & 1hg&t
2 & 2hg & 2t & 2hg&t
3 & 3hg & 3t & 3hg&t

elk kanaal heeft eigen tone regeling die hij weer deelt mijn zijn hg en t instelling. Waarbij kanaal 3 nog eens schakelbare lo mid 1&2 en hi mid 1&2 heeft en twee onafhankelijke volume pots heeft.

En ik heb het gevoel dat ik nog wat vergeet.

Jasper.
8 augustus 2010, 20:31
En ik heb het gevoel dat ik nog wat vergeet.

De uitgebreide lichtshow? ;)

macwilliams
8 augustus 2010, 20:45
De uitgebreide lichtshow? ;)

En de ingebouwde Total eclipse knop.

Thiez
8 augustus 2010, 20:53
Uiteraard zoals op alle engl amps. de Engl-world-domination-button. Werkt misschien wat langzaam zo te merken maar gestaag ;)

WillemdaGuide
8 augustus 2010, 21:06
Kan je de Hughes&Kettner Triamp ook adviseren om te testen, erg veelzijdig en ongelooflijk lekker op een G12-65 cab!

macwilliams
8 augustus 2010, 21:39
Uiteraard zoals op alle engl amps. de Engl-world-domination-button. Werkt misschien wat langzaam zo te merken maar gestaag ;)

Oh, die naast de blitz-krieg knop. :D

on topic:
kanaal twee geeft meer dan genoeg gas ook zonder high gain knop.
zoek de dubbelzinnige opmerking :p

Liquid_Metal
8 augustus 2010, 21:42
Oh, die naast de blitz-krieg knop. :D

on topic:
kanaal twee geeft meer dan genoeg gas ook zonder high gain knop.
zoek de dubbelzinnige opmerking :p

Hehe die is wel sterk :). Ik zal 'm onthouden en eens gaan zoeken waar de boel te testen is.

Liquid_Metal
9 augustus 2010, 13:51
Eens wat winkels opgezocht waar ze ENGL amps hebben die voor mij allereerst interessant zijn. De eerste keus is Rockpalace in Den Haag. Die is het dichtst bij (vanuit Almere) en heeft in ieder geval (volgens de website) de Savage 120, SE, Steve Morse en SE Preamp.
Ik ga ze morgen eens bellen om te kijken of ze die op voorraad hebben en dan misschien van de week eens langs. Dan weet ik misschien binnenkort waar ik voor mag gaan sparen.

iWishmaster
9 augustus 2010, 14:22
Als je wat minder uit wilt geven, kun je de Engl Powerball II eens proberen. Ik was aangenaam verrast en ben absoluut geen Engl fan. Zeker wel een ander beestje qua clean en crunch dan de Powerball I en Fireball.

Liquid_Metal
9 augustus 2010, 14:25
Als je wat minder uit wilt geven, kun je de Engl Powerball II eens proberen. Ik was aangenaam verrast en ben absoluut geen Engl fan. Zeker wel een ander beestje qua clean en crunch dan de Powerball I en Fireball.

Maar smooth genoeg? kHeb 'm nog nooit live gehoord of bespeeld maar het zou me eerlijk gezegd verbazen.

Thiez
9 augustus 2010, 14:27
Bij feedback utrecht hadden ze een tijdje terug de engl invader nog staan. Misschien leuk om op de terugweg nog even langs te gaan ;)

iWishmaster
9 augustus 2010, 14:45
Maar smooth genoeg? kHeb 'm nog nooit live gehoord of bespeeld maar het zou me eerlijk gezegd verbazen.

Ik vond 'em behoorlijk smooth, maar het is nogal een subjectief begrip natuurlijk. Vooral het 2e kanaal (crunch) met veel gain was erg smooth, waar het derde kanaal met wat minder gain juist behoorlijk rauw is. Sowieso is Engl niet mijn smaak omdat het te kil en te saai klinkt, dus ik heb 'em ook niet lang getest (daarbij hou ik niet zo van veel kanalen en knopjes). Ik wil alleen aangegeven dat de Powerball II anders klinkt / kan klinken dan bijvoorbeeld de Fireball en dus best een optie zou kunnen zijn.

Als je het niet erg vind om te reizen, ga ook eens naar Guitarking in Boekel, die hebben aardig wat Engl, maar ook genoeg vergelijkingsmateriaal staan.

Liquid_Metal
9 augustus 2010, 14:50
Ik vond 'em behoorlijk smooth, maar het is nogal een subjectief begrip natuurlijk. Vooral het 2e kanaal (crunch) met veel gain was erg smooth, waar het derde kanaal met wat minder gain juist behoorlijk rauw is. Sowieso is Engl niet mijn smaak omdat het te kil en te saai klinkt, dus ik heb 'em ook niet lang getest (daarbij hou ik niet zo van veel kanalen en knopjes). Ik wil alleen aangegeven dat de Powerball II anders klinkt / kan klinken dan bijvoorbeeld de Fireball en dus best een optie zou kunnen zijn.

Als je het niet erg vind om te reizen, ga ook eens naar Guitarking in Boekel, die hebben aardig wat Engl, maar ook genoeg vergelijkingsmateriaal staan.

Ik vind Guitar King ook zeker een goede winkel! Ben ik geweest voor het testen van cabinets. Ze hebben veel en een goede service. Maar is in vergelijking met Den Haag wel wat ver.
Bij Rock Palace hebben ze de Powerball II ook, dus misschien kan ik die ook testen.

caliban
9 augustus 2010, 14:59
Laatst ENGL Savage120 gebruikt voor opnames. Zou ik zeker ook wel proberen, klinkt smoother dan de Fireball enzo.

Liquid_Metal
9 augustus 2010, 15:24
Laatst ENGL Savage120 gebruikt voor opnames. Zou ik zeker ook wel proberen, klinkt smoother dan de Fireball enzo.

Ja als ik naar Rock Palace kan ga ik in ieder geval de Savage, SE (Preamp) en Steve Morse uitproberen. Misschien ook een Fireball en Powerball II.

Ezyduck
9 augustus 2010, 18:00
Ik zou bij Rockpalace wel even checken of ze hem ook daadwerkelijk hebben staan. Ik was daar vier weken terug en ze hadden kont noch reet van wat ik zocht, terwijl ze wel pretendeerden het op voorraad te hebben.

Liquid_Metal
9 augustus 2010, 18:24
Ik zou bij Rockpalace wel even checken of ze hem ook daadwerkelijk hebben staan. Ik was daar vier weken terug en ze hadden kont noch reet van wat ik zocht, terwijl ze wel pretendeerden het op voorraad te hebben.

Hoe pretendeerden ze dat? Via telefoon? Want als ze dat tegen mij ook zeggen als ik morgen ga bellen heb ik er natuurlijk ook niets aan...
Andere kanshebber is overigens Peter Verspuy. Die heeft op de website de Savage, Steve Morse en Special Edition staan (en nog wel meer). Maar uiteraard zal ik die ook eerst bellen.

Thiez
9 augustus 2010, 19:07
Hoe pretendeerden ze dat? Via telefoon? Want als ze dat tegen mij ook zeggen als ik morgen ga bellen heb ik er natuurlijk ook niets aan...
Andere kanshebber is overigens Peter Verspuy. Die heeft op de website de Savage, Steve Morse en Special Edition staan (en nog wel meer). Maar uiteraard zal ik die ook eerst bellen.

Peter verspuy zou ik echt alleen gaan testen. Die zit met zijn prijzen vind ik een eind boven volgens mij alle muziekwinkels.

Liquid_Metal
9 augustus 2010, 19:25
Peter verspuy zou ik echt alleen gaan testen. Die zit met zijn prijzen vind ik een eind boven volgens mij alle muziekwinkels.

Heel oneerlijk, maar áls ik al iets ga kopen wordt het waarschijnlijk toch tweedehands. Ik ken mezelf: niets blijft voor altijd.
Maar de aanvankelijke tests zijn sowieso om te kijken wat bij mij past. Ik heb nog geen plannen voor een aankoop. Ben gewoon erg benieuwd wat ik vind.

Liquid_Metal
10 augustus 2010, 09:25
Ik heb met Peter Verspuy gebeld (die zijn al open, Rock Palace nog niet) maar die hebben alleen de Steve Morse sig. Ik wil vooral de SE horen dus de testdag hangt nu af van Rock Palace. Voor alleen de Steve Morse ben ik niet bereid zo'n eind te rijden. Dan misschien beter naar Guitar King (maar eerst Rock Palace even bellen :)).

macwilliams
10 augustus 2010, 09:56
Weet je ook op welk cabinet je gaat testen? Met name de speakers?
Die van mij staat op een 1960BX cabinet van marshall en die heeft 2x25 watt greenbacks. Maar naar wat ik hier heb vernomen op het forum zou het geheel nog wat aan smoothness/silkyness kunnen winnen door er de 20 watt greenbacks of de 65 heritage speakers van celestion in te bouwen.

marc_o
10 augustus 2010, 11:30
Ik heb met Peter Verspuy gebeld (die zijn al open, Rock Palace nog niet) maar die hebben alleen de Steve Morse sig. Ik wil vooral de SE horen dus de testdag hangt nu af van Rock Palace. Voor alleen de Steve Morse ben ik niet bereid zo'n eind te rijden. Dan misschien beter naar Guitar King (maar eerst Rock Palace even bellen :)).

Je zou Orpheo kunnen berichten, die heeft een SE, wellicht mag je 'm eens testen.

caliban
10 augustus 2010, 12:06
Ik zou met ENGL in ieder geval simpelweg over een v30-cab spelen..

signsofzodiac
10 augustus 2010, 12:29
Ik zou met ENGL in ieder geval simpelweg over een v30-cab spelen..

Och, ook weer smaakgebonden. Lekkere cabs hoor, maar mijn Savage SE stond op een Engl V60-cab en dat beviel me meer dan uitstekend. V30 is not everyone's cup of tea.

Ednolb
10 augustus 2010, 12:39
Als veelzijdigheid zonder kwaliteitsverlies is wat je wil: al eens gedacht aan een Axe-FX in combinatie met een poweramp?
Als je Petrucci-smooth uit je leadsound wil halen dan moet je volgens mij niet bij ENGL zijn (vind ik persoonlijk). ENGL heeft wel redelijk wat mid, maar gaat toch steeds wat naar de schellere kant op. Dan ga je toch beter naar Mesa Boogie (Mark-reeks, maar als je echt veelzijdig wil gaan, mss de Road King eens bekijken).

caliban
10 augustus 2010, 12:40
V60 kan ik nog wel begrijpen, maar greenbacks lijken me voor een zware rythm sound echt niet zo...

signsofzodiac
10 augustus 2010, 12:47
V60 kan ik nog wel begrijpen, maar greenbacks lijken me voor een zware rythm sound echt niet zo...

Dat dacht ik inderdaad ook altijd, maar een maat van me haalt intussen al een jaar of 20 een zeer behoorlijk klinkende bak metal uit zijn Marshall greenback-cab. Het kan verkeren...

Liquid_Metal
10 augustus 2010, 12:54
Weet je ook op welk cabinet je gaat testen? Met name de speakers?
Die van mij staat op een 1960BX cabinet van marshall en die heeft 2x25 watt greenbacks. Maar naar wat ik hier heb vernomen op het forum zou het geheel nog wat aan smoothness/silkyness kunnen winnen door er de 20 watt greenbacks of de 65 heritage speakers van celestion in te bouwen.

Een paar maanden geleden heb ik een uitgebreide cabinetsearch gedaan en mijn favo cabs zijn de ENGL PRO en Egnater Tourmaster. Beide met V30. Omdat ik al een ENGL set had en de Egnater alleen in 412 de V30 speakers heeft ben ik voor een ENGL PRO gegaan. Die gaat dus mee naar de test.


Je zou Orpheo kunnen berichten, die heeft een SE, wellicht mag je 'm eens testen.

Goeie!


Als veelzijdigheid zonder kwaliteitsverlies is wat je wil: al eens gedacht aan een Axe-FX in combinatie met een poweramp?
Als je Petrucci-smooth uit je leadsound wil halen dan moet je volgens mij niet bij ENGL zijn (vind ik persoonlijk). ENGL heeft wel redelijk wat mid, maar gaat toch steeds wat naar de schellere kant op. Dan ga je toch beter naar Mesa Boogie (Mark-reeks, maar als je echt veelzijdig wil gaan, mss de Road King eens bekijken).

De ENGL's die ik gehoord heb, hebben inderdaad een schelle sound, niet geschikt voor leads. Daarom heb ik er ook de Trio bij en die klinkt perfect. Maar ik ben nu dus benieuwd of er een ENGL amp bestaat die wel een smooth leadsound heeft.

Thiez
10 augustus 2010, 12:54
Greenbacks hebben heerlijke rauwe sound. Maar ze zijn wel stuk losser in vergelijking met bv een vintage 30 speakers.
Ik heb de SE gehoord over een engl vintage 30 en dat klinkt zeker goed.

Over die smooth sound van engl. Weet niet welke engl's je welleens gehoord hebt? Maar opzich is uit de SE zeker wel hele smooth leadsound te halen. Ik vind het persoonlijk zelfs te smooth en compressed. Heb liever dat rauwe in me sound. beetje scheurende sound.
Verder ligt het ook aan je eq'ing. Engl is het de truc om je presence en treble niet al te hoog te zetten vind ik. Ik heb presence op hooguit 2. En treble staat meestal rond 9 uur ongeveer. Iets meer mids erin en heerlijk smooth zonder dat hij schel klinkt.

Liquid_Metal
10 augustus 2010, 13:06
Over die smooth sound van engl. Weet niet welke engl's je welleens gehoord hebt? Maar opzich is uit de SE zeker wel hele smooth leadsound te halen. Ik vind het persoonlijk zelfs te smooth en compressed. Heb liever dat rauwe in me sound. beetje scheurende sound.
Verder ligt het ook aan je eq'ing. Engl is het de truc om je presence en treble niet al te hoog te zetten vind ik. Ik heb presence op hooguit 2. En treble staat meestal rond 9 uur ongeveer. Iets meer mids erin en heerlijk smooth zonder dat hij schel klinkt.

Het zijn inderdaad weer hele andere beestjes om in te stellen. Te weinig en je hoort niets, te veel en het wordt enorm schel. In ieder geval bij wat ik gehoord heb (Fireball en E530).
Contact opgenomen met Rock Palace (Den Haag) en die hebben het volgende:
-Thunder
-Gigmaster
-Fireball
-Powerball
-Powerball II
-Screamer
-Sovereign

Niet echt wat ik zoek dus en ik verwacht van die amps evenveel schelheid als bij mijn ampje.
Rest ons te bellen met Guitar King in Boekel. Op hun website staan de Steve Morse en SE EL34. Die SE is misschien wel aan te sluiten op mijn poweramp (930/60) want vergelijken met EL34 maakt het nog gecompliceerder. Maar het ziet er niet zo goed uit... Als iemand nog andere shops weet hou ik me aanbevolen!!

signsofzodiac
10 augustus 2010, 13:20
TAGS Enschede had last time I checked beide ook staan. Enschede is vanuit Almere ook de andere kant van de wereld niet ;). Volgens mij hebben ze ook de Savage en de Blackmore nog staan.

Liquid_Metal
10 augustus 2010, 13:29
TAGS Enschede had last time I checked beide ook staan. Enschede is vanuit Almere ook de andere kant van de wereld niet ;). Volgens mij hebben ze ook de Savage en de Blackmore nog staan.

Ze hebben de Steve Morse, Powerball II en Richie Blackmore. Geen SE of Savage :(.

Thiez
10 augustus 2010, 13:37
Vriese music palace in doetichem heeft ze ook allemaal op site staan en is aardig grote muziekzaak. Je zou eens kunnen bellen welke ze hebben staan in de winkel.

Liquid_Metal
10 augustus 2010, 13:49
Vriese music palace in doetichem heeft ze ook allemaal op site staan en is aardig grote muziekzaak. Je zou eens kunnen bellen welke ze hebben staan in de winkel.

Nog wat verder gebeld en Guitar King heeft de Steve Morse wel, maar de SE en Savage niet. Vriese is de beste optie want die hebben de Steve Morse en de SE (head). Dus een grote kans dat ik daar morgen heen ga. 120 kilometer is een hoop dus als er alternatieven zijn: graag.

caliban
11 augustus 2010, 19:46
Het zijn inderdaad weer hele andere beestjes om in te stellen. Te weinig en je hoort niets, te veel en het wordt enorm schel. In ieder geval bij wat ik gehoord heb (Fireball en E530).
Contact opgenomen met Rock Palace (Den Haag) en die hebben het volgende:
-Thunder
-Gigmaster
-Fireball
-Powerball
-Powerball II
-Screamer
-Sovereign

Niet echt wat ik zoek dus en ik verwacht van die amps evenveel schelheid als bij mijn ampje.
Rest ons te bellen met Guitar King in Boekel. Op hun website staan de Steve Morse en SE EL34. Die SE is misschien wel aan te sluiten op mijn poweramp (930/60) want vergelijken met EL34 maakt het nog gecompliceerder. Maar het ziet er niet zo goed uit... Als iemand nog andere shops weet hou ik me aanbevolen!!

EL34 of 6L6, denk ik echt niet dat een gigantisch verschil maakt, volgens mij is een SE een SE, no matter welke poweramp lampen. Ze zullen anders klinken, maar wel beide ergens het zelfde karakter hebben.

Steven Otto
11 augustus 2010, 20:11
Je bent welkom om de Savage 60 te testen. Dus mocht je óóit in de buurt komen ....

Liquid_Metal
11 augustus 2010, 20:53
EL34 of 6L6, denk ik echt niet dat een gigantisch verschil maakt, volgens mij is een SE een SE, no matter welke poweramp lampen. Ze zullen anders klinken, maar wel beide ergens het zelfde karakter hebben.

Het zal geen wereld van verschil zijn, maar het verschil tussen EL34 en 6L6 hoor je écht wel.

Ik heb vandaag bij Vriese de SE (6L6), Steve Morse sig. en Powerball 2 uitgeprobeerd (in die volgorde). Met de Steve Morse was ik snel klaar, daar haal ik mijn sound niet makkelijk uit. De Powerball 2 klinkt vet maar is me te eenzijdig. Maar wat een monster is die SE!! Clean kwam dicht bij m'n Trio Clean, Crunch kwam dicht bij m'n Trio Mean, Lead 1 kwam dicht bij m'n E530 Lead 2, en Lead 2 kwam dicht bij mijn Trio Scream. En da's een simulatie. Deze amp is veel veelzijdiger en kan z'n eigen ding doen. Van de Overdrive (Lead 1) was ik instantaan overtuigd, het clean had wat meer tweaking nodig. Maar deze amp kan alles wat ik op dit moment wil! :blast:

De verkoper zei dat preamp+poweramp altijd wat dunner klinkt dan een top. Wie heeft daar iets zinnigs over te zeggen? En heeft iemand de E570 weleens naast een E670 gehouden.

Thiez
11 augustus 2010, 20:59
Welke voicing pakte je voor het riffwerk? Ik vermoed modern en dan mid-edge aan?

Ik vind depth boost te boomy worden. En classic mode met distortion vind ik ook rommel worden. Op crunch is de classic mode wel lekker voor het old skool scheurwerk like acdc.

Liquid_Metal
11 augustus 2010, 21:08
Welke voicing pakte je voor het riffwerk? Ik vermoed modern en dan mid-edge aan?

Ik vind depth boost te boomy worden. En classic mode met distortion vind ik ook rommel worden. Op crunch is de classic mode wel lekker voor het old skool scheurwerk like acdc.

Voor riffs was het inderdaad Lead 2 met mid-edge (contour right?) en modern. Voor clean, crunch en solo stond classic eigenlijk steeds aan. Dat klonk érg lekker.

Thiez
11 augustus 2010, 21:29
Nee je hebt contour en mid-edge. Weet niet precies hoe het bij de top zit en of er nog verschillend zijn in top en rack.
Ik heb rack unit geprobeerd samen met engl preamp 30/60. Daar was bovenste rij knoppen voor clean en crunch en onderste rij voor lead 1 en 2. En dan bij eq van leads stond mid-edge en lowpunch of depth punch ofzo. Depth punch vind ik te boomy. Maar die mid-edge is wel lekker. En contour heb ik op mijn blackmore ook. dan krijgt hij een midboost. dat is wel lekker voor solo's. Maar mid-edge is om hem een wat rauwer randje te geven. Vond het erg lekker in het ritme werk.

Btw ik had bij de rack versie echt niet het idee dat het dun/dunner klonk. maar ik heb ook geen vergelijk met top.

Liquid_Metal
11 augustus 2010, 22:59
Nee je hebt contour en mid-edge. Weet niet precies hoe het bij de top zit en of er nog verschillend zijn in top en rack.
Ik heb rack unit geprobeerd samen met engl preamp 30/60. Daar was bovenste rij knoppen voor clean en crunch en onderste rij voor lead 1 en 2. En dan bij eq van leads stond mid-edge en lowpunch of depth punch ofzo. Depth punch vind ik te boomy. Maar die mid-edge is wel lekker. En contour heb ik op mijn blackmore ook. dan krijgt hij een midboost. dat is wel lekker voor solo's. Maar mid-edge is om hem een wat rauwer randje te geven. Vond het erg lekker in het ritme werk.

Btw ik had bij de rack versie echt niet het idee dat het dun/dunner klonk. maar ik heb ook geen vergelijk met top.

De Top heeft dezelfde controls en inderdaad, Mid Edge is iets anders dan Contour. Ik weet niet zeker meer wat er aan stond (iig 1 van de 2) maar het klonk erg bruut. Extra laag vond ik inderdaad voor dat kanaal nogal overkill.

Mja ik zit nu te denken of ik een 670 of een 570 zou willen. Zou mijn Groove Tubes Trio en E530 kunnen verkopen en voor een 570 gaan, of ook de 930/60 verpatsen en voor een 670 gaan. De vraag is dan: hoezeer wil ik een stereo setup hebben. Thuis is stereo wel grappig, op recordings is het totaal niet nodig en live weet ik niet goed: te weinig gigs voor gehad.

Thiez
11 augustus 2010, 23:09
Mijn gitaarleraar (waar ik ook de SE heb uitgeprobeerd) heeft de rackspullen. En die gebruikt ze met een rack effects unit (G major geloof ik). Meestal 2 2x12 verticaal engl kastjes in stereo. Eerst had hij 2 E530 units van engl maar hij vind de SE toch wel vetter.

Als je een fx unit in rack hebt zou ik voor de rack stelling gaan. Volgens mij maakt de dikte niet veel uit. Ik vond in ieder geval het rack flink beuken met engl 412 vintage.
Mocht je verder niet echt veel effecten gebruiken zou ik voor de top gaan. Vind het nog steeds altijd veel toffer staan dan een rack op podium.

caliban
11 augustus 2010, 23:27
Bij de SE zijn er twee bas opties: mega low punch en depth boost als ik me niet vergis, mlp vind ik niet zó, depth boost wel maar dan mag je de bas niet al te hoog instellen.

signsofzodiac
11 augustus 2010, 23:45
Ik heb voor mijn Savage SE, in mijn actieve live tijd, jaren met een stereo rack-setup gespeeld. Voor thuis voelde de SE iets meer "aanwezig", meer fysiek als dat logisch klinkt. Zou best een placebo-factor bij kunnen zitten hoor, je verwacht het en het is er, dat idee. Terwijl de 19" oplossing ook als een idioot beukte en het uitversterkt geen reet uitmaakte of ik met top of rack speelde, zowel met repetities als op het podium. Heb je nog kans om de 580 ergens te proberen? Tis allemaal echt zo subjectief als de pest, ik weet het donders goed, maar deze had weer mijn voorkeur boven de 570. Ik weet dat de liefhebbers verdeeld zijn tussen de twee, verschillende beestjes.

Thiez
11 augustus 2010, 23:49
Ik heb voor mijn Savage SE, in mijn actieve live tijd, jaren met een stereo rack-setup gespeeld. Voor thuis voelde de SE iets meer "aanwezig", meer fysiek als dat logisch klinkt. Zou best een placebo-factor bij kunnen zitten hoor, je verwacht het en het is er, dat idee. Terwijl de 19" oplossing ook als een idioot beukte en het uitversterkt geen reet uitmaakte of ik met top of rack speelde, zowel met repetities als op het podium. Heb je nog kans om de 580 ergens te proberen? Tis allemaal echt zo subjectief als de pest, ik weet het donders goed, maar deze had weer mijn voorkeur boven de 570. Ik weet dat de liefhebbers verdeeld zijn tussen de twee, verschillende beestjes.

Die midi toffer dan de SE? Die midi preamp ken ik niet verders. Nooit echt bekeken ook eigenlijk.

Wat ik overigens een groot nadeel vind aan SE is de knoppen. Staat leuk allemaal hoor die chrome knoppen maar je ziet er helemaal NIKS op. Mooi bolletje op elke knop maar zodra er een lamp op staat zie je niks. Die zouden bij mij dus zowizo vervangen worden :P

signsofzodiac
12 augustus 2010, 08:58
Die midi toffer dan de SE? Die midi preamp ken ik niet verders. Nooit echt bekeken ook eigenlijk.
Wat ik overigens een groot nadeel vind aan SE is de knoppen. Staat leuk allemaal hoor die chrome knoppen maar je ziet er helemaal NIKS op. Mooi bolletje op elke knop maar zodra er een lamp op staat zie je niks. Die zouden bij mij dus zowizo vervangen worden :P

Yup, volledige controle, onbeperkte mogelijkheden, goede dynamiek. Ook duidelijke zichtbare knoppen door de LED's rond de pots ;). Then again, de SE-top imponeerde me ook niet volledig, misschien dat het daar in ligt dat ik de SE-preamp iets minder vond dan de 580. Het zou in elk geval, nu je toch naar de ENGL-topspullen aan het kijken bent, jammer zijn de 580 helemaal niet te checken.

Liquid_Metal
12 augustus 2010, 11:51
Bij de SE zijn er twee bas opties: mega low punch en depth boost als ik me niet vergis, mlp vind ik niet zó, depth boost wel maar dan mag je de bas niet al te hoog instellen.

Ik vond ze allebei wel vet, maar het wordt wel héél erg booming. Ik ben niet zo van de booming sounds. Dat laat ik liever aan de bassist over. Ik gebruik relatief weinig bas (hoewel het natuurlijk wel vet klinkt).

Die knopjes vielen me inderdaad wat tegen. Voelde ook niet heel erg robuust. Maar daar is vast wel iets op te vinden.


Mijn gitaarleraar (waar ik ook de SE heb uitgeprobeerd) heeft de rackspullen. En die gebruikt ze met een rack effects unit (G major geloof ik). Meestal 2 2x12 verticaal engl kastjes in stereo. Eerst had hij 2 E530 units van engl maar hij vind de SE toch wel vetter.

Als je een fx unit in rack hebt zou ik voor de rack stelling gaan. Volgens mij maakt de dikte niet veel uit. Ik vond in ieder geval het rack flink beuken met engl 412 vintage.
Mocht je verder niet echt veel effecten gebruiken zou ik voor de top gaan. Vind het nog steeds altijd veel toffer staan dan een rack op podium.

Ik heb voor mijn Savage SE, in mijn actieve live tijd, jaren met een stereo rack-setup gespeeld. Voor thuis voelde de SE iets meer "aanwezig", meer fysiek als dat logisch klinkt. Zou best een placebo-factor bij kunnen zitten hoor, je verwacht het en het is er, dat idee. Terwijl de 19" oplossing ook als een idioot beukte en het uitversterkt geen reet uitmaakte of ik met top of rack speelde, zowel met repetities als op het podium. Heb je nog kans om de 580 ergens te proberen? Tis allemaal echt zo subjectief als de pest, ik weet het donders goed, maar deze had weer mijn voorkeur boven de 570. Ik weet dat de liefhebbers verdeeld zijn tussen de twee, verschillende beestjes.

Ik gebruik inderdaad rack effecten (heb een GCX met een aantal pedalen pregain en een G-Major 2 postgain. Het feit dat de SE Top een reverb ingebouwd heeft spreekt me dan weer wel erg aan. Zoals Signs al zegt: waarschijnlijk merk ik het verschil tussen top en rack live en bij repetities helemaal niet. En stereo is wel erg leuk, maar ik weet gewoon nog niet hoe functioneel dat is. Daar heb ik echt te weinig ervaring voor. Maar stereo kúnnen spelen betekent niet dat het altijd moet. Dan zou rack dus meer flexibiliteit bieden. Maar een rack met effecten en een top er naast (of er op of whatever) kan heel goed dus daar zit ik niet over in.
Ik heb nog niet gekeken naar de 580 want die spreekt me eerlijk gezegd niet zo aan. Maar misschien is het wel verstandig om ook die eens te proberen. Ik zal er eens achteraan gaan, maar haast heb ik er niet bij.

Voorlopig was het erg vet om de boel te proberen en ik weet waarschijnlijk wel waar ik heen moet. In januari ga ik een half jaar naar het buitenland voor een stage, daarna ben ik klaar met m'n studie en moet ik een baan gaan zoeken, dus voorlopig is het niet praktisch om iets nieuws te kopen. Dus heb ik genoeg tijd om te bedenken waar ik met m'n sound heen wil en waar mijn band heen gaat. Zeker dat laatste is belangrijk voor zo'n monster als de Special Edition.

caliban
12 augustus 2010, 12:42
Beide basboosts uit op de SE vind ik een beetje te dun..

Thiez
12 augustus 2010, 12:48
Beide basboosts uit op de SE vind ik een beetje te dun..

Te dun? Ik vind juist de MLP veel te overdreven bassy. Kun je echt helemaal niks mee. Dan moet je de bass al zo ver terug gaan draaien, anders krijg je alleen maar laag.
Wat bedoel je precies met te dun?

Liquid_Metal
12 augustus 2010, 13:08
Te dun? Ik vind juist de MLP veel te overdreven bassy. Kun je echt helemaal niks mee. Dan moet je de bass al zo ver terug gaan draaien, anders krijg je alleen maar laag.
Wat bedoel je precies met te dun?

Dat ben ik met je eens. Vooral de MLP gaf echt héél veel bas. Je kon met MLP wel een bruikbare sound maken, maar dan was diezelfde sound zonder MLP echt slecht. En andersom ook.

caliban
12 augustus 2010, 13:14
Ik vind de Depth boost enkel aan eigenlijk het beste. Daar zonder vind ik het geluid te weinig 'vet' hebben. Depth boost is trouwens zoiets als een resonance
In de poweramp dus.

Liquid_Metal
12 augustus 2010, 13:47
Ik vind de Depth boost enkel aan eigenlijk het beste. Daar zonder vind ik het geluid te weinig 'vet' hebben. Depth boost is trouwens zoiets als een resonance
In de poweramp dus.

Mja da's waar. Mijn poweramp (930/60) heeft ook een depthboost en die voegt wel veel toe. Toch heb ik 'm meestal uit, want het wordt er toch nogal booming van.

caliban
12 augustus 2010, 14:10
De megalowpunch is trouwens ongeveer hetzelfde als dat knopje achterop jouw preamp!

Liquid_Metal
12 augustus 2010, 14:13
De megalowpunch is trouwens ongeveer hetzelfde als dat knopje achterop jouw preamp!

Dat denk ik ook ja. En mijn poweramp heeft een Depth Boost. Ik speel nu trouwens op oorlogsvolume (geen andere mensen in huis) en de DB staat aan. Als je alleen speelt is dat sowieso erg vet. Maar de MLP gebruik ik nooit.

Chiel
12 augustus 2010, 16:21
kHeb de XTC wel beluisterd, maar dat vind ik eigenlijk geen bijzondere amp. De overdrive is me veel te standaard en klinkt me een beetje te dun ofzo.
Edit: Jeff Loomis speelt over een ENGL SE en ik moet zeggen dat ik zijn geluid erg lekker vindt. Vooral de overdrive dan. Ik zal nog eens goed naar de solo's en het clean luisteren :).

???? Wat mij betreft verre van standaard en verre van dun. Maar ja, dat blijft denk ik een smaak kwestie. Anders een keertje een dagje Boekel inplannen?

Steven Otto
12 augustus 2010, 17:11
Edit: Jeff Loomis speelt over een ENGL SE en ik moet zeggen dat ik zijn geluid erg lekker vindt. Vooral de overdrive dan. Ik zal nog eens goed naar de solo's en het clean luisteren :).
Bij welk album?

Liquid_Metal
12 augustus 2010, 17:11
???? Wat mij betreft verre van standaard en verre van dun. Maar ja, dat blijft denk ik een smaak kwestie. Anders een keertje een dagje Boekel inplannen?

Zou kunnen, maar eigenlijk heb ik mijn keuze al gemaakt hoor :).


Bij welk album?

In ieder geval het laatste, als het goed is.

Steven Otto
12 augustus 2010, 17:17
Zou kunnen, maar eigenlijk heb ik mijn keuze al gemaakt hoor :).



In ieder geval het laatste, als het goed is.
Jeff Loomis heeft een hoop verschillende gear gebruikt, maar het nieuwste album van Nevermore is een 5150
http://www.ultimatemetal.com/forum/sneap-produced-albums/262408-nevermore-9.html#post9192643

Maar ja, hij haalt zijn typische ritme geluid uit elke versterker.

caliban
12 augustus 2010, 17:20
Ik vind het geluid van This Godless Endeavour heel cool, maar naar het schijnt komt dat uit een gebooste recto..

Steven Otto
12 augustus 2010, 17:25
"naar het schijnt...";)

Volgens mijn boekje:

DHIADW was a Ractofier (rack mounted Mesa Recto) into a Marshall Cab
This Godless Endeavor was Krank & Ractofier w/ Mesa Cab
The New CD is 5150III w/ Mesa Cab
Solo CD was AxeFx and POD

caliban
12 augustus 2010, 17:27
Hij is dacht ik wel in ieder geval endorsed door ENGL amps

Steven Otto
12 augustus 2010, 17:30
Ja precies, endorsed

Endorsement
DEFINITIE - Het vermelden van de bedrijfnaam of een ander merk als extra afzender op de verpakking, met als doel extra vertrouwen te realiseren bij de consument.

Op 't podium staat wel vaak een ENGL

Liquid_Metal
12 augustus 2010, 17:36
Hij is dacht ik wel in ieder geval endorsed door ENGL amps


Ja precies, endorsed

Endorsement
DEFINITIE - Het vermelden van de bedrijfnaam of een ander merk als extra afzender op de verpakking, met als doel extra vertrouwen te realiseren bij de consument.

Op 't podium staat wel vaak een ENGL

Door die twee dingen dacht ik ook dat The Obsidian Conspiracy ook opgenomen was met een SE. Maar maakt niet uit, zijn geluid is vet en dat van de SE ook (en ik kon eruit halen wat ik wil. Ik ben sowieso niet op zoek naar een bekend geluid).

Thiez
12 augustus 2010, 18:58
Het staat ook op zijn site dat hij engl site gebruikt. Waarschijnlijk voor zijn solo project.
Op de engl site staat ook stukje van hem hoe vet hij engl vind. En videotje erbij.

http://www.youtube.com/v/tvfg0iLnzsw

caliban
12 augustus 2010, 20:36
Het staat ook op zijn site dat hij engl site gebruikt. Waarschijnlijk voor zijn solo project.
Op de engl site staat ook stukje van hem hoe vet hij engl vind. En videotje erbij.

http://www.youtube.com/v/tvfg0iLnzsw

Hij moet opletten dat zijn haar niet tussen zijn snaren gaat :p.

Thiez
12 augustus 2010, 20:56
Hij moet opletten dat zijn haar niet tussen zijn snaren gaat :p.

haha net als die kerel van dragon force een keer vast zat in de gitaar met headbangen.

signsofzodiac
12 augustus 2010, 22:05
haha net als die kerel van dragon force een keer vast zat in de gitaar met headbangen.

Onze zanger heeft ooit eens met zijn manen vastgezeten in mijn headstock. De band + het publiek heeft zich de ballen uit de broek gelachen, echt hilarisch :). Echte locking tuners :D

Liquid_Metal
19 augustus 2010, 20:52
gas heeft toegeslagen :O. Gisteren op marktplaats een advertentie gezien, meteen gebeld en vandaag opgehaald: een ENGL E570, oftewel RACK SPECIAL EDITION!!!
Ik heb er 900 euro voor betaald en hij is in enorm goede staat. Buizen zijn tamelijk nieuw en alles werkt. Er is zelfs nauwelijks rackwear. Foto's volgen.

JTB
19 augustus 2010, 21:15
gas heeft toegeslagen :O. Gisteren op marktplaats een advertentie gezien, meteen gebeld en vandaag opgehaald: een ENGL E570, oftewel RACK SPECIAL EDITION!!!
Ik heb er 900 euro voor betaald en hij is in enorm goede staat. Buizen zijn tamelijk nieuw en alles werkt. Er is zelfs nauwelijks rackwear. Foto's volgen.

Dat lijkt me een erg gave pre-amp!

Steven Otto
19 augustus 2010, 21:18
Gefeliciteerd. Ik ben benieuwd hoe hij met impulses overweg gaat.

caliban
19 augustus 2010, 21:51
Vet dude!!

Liquid_Metal
19 augustus 2010, 21:56
Thanks guys! Hij klinkt zelfs nu al fantastisch. Met een hoop getweak wordt het echt een killer. Hier ga ik heel lang plezier van hebben.

Thiez
20 augustus 2010, 11:30
Vlak bij ossendrecht toevallig? in een grote groengrijze bungalow?

Liquid_Metal
20 augustus 2010, 13:17
Vlak bij ossendrecht toevallig? in een grote groengrijze bungalow?

Exact. Bij ene Conrad. Aardige gast met een supervet huis. Heb jij z'n poweramp (930/60) en cabinet (ENGL PRO 412) gekocht? Hij zei dat ie voor een Carvin Legacy top gaat.

Thiez
20 augustus 2010, 22:37
haha conrad hultermans is mijn gitaarleraar. Kan een aardig nootje spelen.
Hij heeft altijd twee E530's gehad en was sinds kort overgestapt naar de SE. Deze beviel hem toch net niet en hij bleef maar settings wijzigen enzo maar kreeg er gewoon niet zijn sound uit.
Toen heeft hij mijn engl blackmore keer geprobeerd. Vond hij ook erg gaaf klinken en dat back to basic sprak hem opzich ook wel aan.
Na aanraden van medegitarist had hij de Carvin legacy idd geprobeerd en daar was hij gelijk helemaal weg van. Besloten om al zijn gear te verkopen.
Vond het wel ff raar. Had echt gedacht dat hij nooit van Engl af zou stappen als je hem daar over hoorde praten haha. Maarjah zo gek kan het lopen. Als je ineens iets anders tegenkom wat gelijk je smaak is en de sound heeft wat je zocht.

Liquid_Metal
20 augustus 2010, 22:51
haha conrad hultermans is mijn gitaarleraar. Kan een aardig nootje spelen.
Hij heeft altijd twee E530's gehad en was sinds kort overgestapt naar de SE. Deze beviel hem toch net niet en hij bleef maar settings wijzigen enzo maar kreeg er gewoon niet zijn sound uit.
Toen heeft hij mijn engl blackmore keer geprobeerd. Vond hij ook erg gaaf klinken en dat back to basic sprak hem opzich ook wel aan.
Na aanraden van medegitarist had hij de Carvin legacy idd geprobeerd en daar was hij gelijk helemaal weg van. Besloten om al zijn gear te verkopen.
Vond het wel ff raar. Had echt gedacht dat hij nooit van Engl af zou stappen als je hem daar over hoorde praten haha. Maarjah zo gek kan het lopen. Als je ineens iets anders tegenkom wat gelijk je smaak is en de sound heeft wat je zocht.

Hij had inderdaad een hoop ENGL gear. Het verbaasde mij ook dat hij zo radicaal om was. Ik zie dat bij mezelf ook nog wel eens gebeuren eerlijk gezegd. Maar hopelijk kan ik heel wat jaren van deze gear blijven genieten. Ik heb nu eindelijk een behoorlijke set opgebouwd en de core is nu echt ultiem.

RoelSmoel
20 augustus 2010, 22:57
En nu foto's..

muziekschuur
21 augustus 2010, 00:46
Liquid.

De Rivera Knucklehead is een ontzettend veelzijdige versterker. 1 draaitje aan 1 van de knopjes en weer een ander bruikbaar geluid. Rivera heeft ooit bij Fender gewerkt. Maar nu speelt ook Slipknot over Rivera. Dus van clean tot zware Metal. De Rivera versterkers kunnen het. Er is zelfs een 4x12 met subwoofer ingebouwd. Om te werken met 7 snarige gitaren.

Een andere zeer bruikbare versterker; Peavey 3120. Een Peavey 5150 met een goed clean kanaal.

Volgens mij zouden beide versterkers passen in jouw 1 versterker setup. Beiden zijn 3 kanaals en daarbij dus een pedaaltje naar keuze en de 6 variaties zoals jij wenst zijn er.

Vergeet niet om te leren werken met de volumeknop van je gitaar. Ook in de high gain wereld is dat een zeer krachtig middel.

Een ander middel is de preamp van de 70's BC Rich Eagle en Bich te monteren. Daarmee heb je i.c.m. een chrunch kanaal de mogelijkheid snel van passive naar active te schakelen en diverse phase settings. Als je hiermee kan werken kun je heel veel sounds vinden.

Ik lees dat je inmiddels iets heel moois hebt aangeschaft. Ik hoop dat dat jouw sounds zal brengen. Gefeliciteerd.

Thiez
21 augustus 2010, 12:21
De rivera S120 lijkt mij nog wel een erg vet dingetje en las dat hij pas weer in reissue is uitgebracht door rivera.
Ik denk dat er ook nog wel een versterker is die beter past bij mijn smaak dan de engl blackmore maar voor nu ben ik dik tevreden ermee ;)
Gas blijf je altijd houden he. En het liefst heb je het allemaal, want alle versterkers hebben weer eigen sterke punten.

caliban
21 augustus 2010, 16:33
Slipknot speelt dacht ik ondertussen al over Orange... In ieder geval vind ik het Slipknot geluid niet direct heel vet.

Thiez
21 augustus 2010, 16:47
Ook idd. Maar hij heeft ook de Knucklehead thompson signature. Die knucklehead lijkt me redelijk metal amp. Maar de S120 is volgens mij wat meer rock. Lijkt me erg gaaf dingetje.

caliban
22 augustus 2010, 13:44
Liquid, hoe verhoudt het leadkanaal van de e570 zich tegenover dat van de e530? Als je die 570 een keertje open zou hebben mag je altijd wat gutshots nemen :)!

Liquid_Metal
22 augustus 2010, 16:49
En nu foto's..
Komen eraan! (m'n telefoon is net leeg, moet ff een klein beetje bijtanken en dan upload ik ze).

@muziekschuur: ik zal 'm in gedachten houden. Alleen heb ik hopelijk de komende jaren genoeg aan de E570 :).


Liquid, hoe verhoudt het leadkanaal van de e570 zich tegenover dat van de e530? Als je die 570 een keertje open zou hebben mag je altijd wat gutshots nemen :)!

Ik gebruik Lead I voor de standaard riffjes. Die heeft op de 570 genoeg gain en dan kan ik Lead II gebruiken voor solowerk. Bij de 530 was het een compromis tussen Lead I en II en koos ik voor Lead II voor rhythm. De solo's haalde ik dan uit de Trio (nu met de Modern/Classic knop is dat niet meer nodig).
Ik heb ze nog niet 1:1 vergeleken, maar dat heb ik wel gedaan tussen de 530 en de 670. De SE klonk veel zwaarder en dikker, hoewel 'ie het geluid van de 530 ook erg goed kon benaderen. Ik zou dus vooral zeggen dat de 570 veelzijdiger is. De 530 is nog steeds erg goed in waar 'ie voor gemaakt is: scheuren!

Liquid_Metal
22 augustus 2010, 17:01
http://c4.ac-images.myspacecdn.com/images02/150/l_9e76a8b4140e4c72b8c89fc8042d2c9b.jpg

http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/121/l_6e2a7f6155ef4a109e010c642c51f434.jpg

Het is stiekem wel een crosspost geworden.

caliban
22 augustus 2010, 20:16
Komen eraan! (m'n telefoon is net leeg, moet ff een klein beetje bijtanken en dan upload ik ze).

@muziekschuur: ik zal 'm in gedachten houden. Alleen heb ik hopelijk de komende jaren genoeg aan de E570 :).



Ik gebruik Lead I voor de standaard riffjes. Die heeft op de 570 genoeg gain en dan kan ik Lead II gebruiken voor solowerk. Bij de 530 was het een compromis tussen Lead I en II en koos ik voor Lead II voor rhythm. De solo's haalde ik dan uit de Trio (nu met de Modern/Classic knop is dat niet meer nodig).
Ik heb ze nog niet 1:1 vergeleken, maar dat heb ik wel gedaan tussen de 530 en de 670. De SE klonk veel zwaarder en dikker, hoewel 'ie het geluid van de 530 ook erg goed kon benaderen. Ik zou dus vooral zeggen dat de 570 veelzijdiger is. De 530 is nog steeds erg goed in waar 'ie voor gemaakt is: scheuren!

Vraag me nog altijd af wat het trucje is in de SE. Als je zou kunnen zicht krijgen op de printplaten, foto's zouden echt super zijn!

JTB
22 augustus 2010, 21:58
is dat nou handig 3 flightcases voor je hele setup?

Liquid_Metal
22 augustus 2010, 22:05
is dat nou handig 3 flightcases voor je hele setup?

Van rack naar rack lopen in totaal zeven kabels. Elk rack heeft een backplate (behalve het onderste, dat komt misschien nog) dus het is inprikken en gaan. Natuurlijk is alles in een rack nog makkelijker, maar een 14 HE rack is echt niet de trap op te krijgen.

newbreed
22 augustus 2010, 22:35
[QUOTE=Thiez;2447191]haha conrad hultermans is mijn gitaarleraar. Kan een aardig nootje spelen.
Hij heeft altijd twee E530's gehad en was sinds kort overgestapt naar de SE. Deze beviel hem toch net niet en hij bleef maar settings wijzigen enzo maar kreeg er gewoon niet zijn sound uit.
Toen heeft hij mijn engl blackmore keer geprobeerd. Vond hij ook erg gaaf klinken en dat back to basic sprak hem opzich ook wel aan.

Lol hetzelfde hier... 530 en 930/60 de deur uit en ook
back to basic. Ik hen zelf voor een Blackmore gekozen. Had
ik echt jaren eerder moeten doen!

JTB
23 augustus 2010, 08:50
Van rack naar rack lopen in totaal zeven kabels. Elk rack heeft een backplate (behalve het onderste, dat komt misschien nog) dus het is inprikken en gaan. Natuurlijk is alles in een rack nog makkelijker, maar een 14 HE rack is echt niet de trap op te krijgen.

Ok, ja ik ben een zeikerd op dat gebied, ik moet nu 5 kabels aansluiten (midi, jack, speaker out 2x en spanning) en dat vind ik ook meer dan zat.

Liquid_Metal
23 augustus 2010, 10:03
Ok, ja ik ben een zeikerd op dat gebied, ik moet nu 5 kabels aansluiten (midi, jack, speaker out 2x en spanning) en dat vind ik ook meer dan zat.

Ik heb weinig gigs, dus dan maakt het niet zoveel uit. En die extra minuut om wat kabeltjes in te prikken neem ik voor lief.

caliban
23 augustus 2010, 13:26
[QUOTE=Thiez;2447191]
Lol hetzelfde hier... 530 en 930/60 de deur uit en ook
back to basic. Ik hen zelf voor een Blackmore gekozen. Had
ik echt jaren eerder moeten doen!

Is er veel geluidsverschil? Want voor zover ik weet is de Blackmore qua preamp het meest gelijkend op de e530 (heb op internet gelezen dat het de savage zou zijn, maar dat geloof ik niet helemaal)

newbreed
23 augustus 2010, 13:56
[QUOTE=newbreed;2448535]

Is er veel geluidsverschil? Want voor zover ik weet is de Blackmore qua preamp het meest gelijkend op de e530 (heb op internet gelezen dat het de savage zou zijn, maar dat geloof ik niet helemaal)

voor mijn oren wel. Klinkt strakker en zeker
organischer if you know what I mean.
Daarbij werken pedalen als een boost of
een eq voor mij beter.

muziekschuur
23 augustus 2010, 14:13
Een breder plaatje met wielen is misschien niet zo onverstandig. Zie je wat er een stress staat op die onderste flightcase?

sjaak1990
23 augustus 2010, 14:18
Denk dat mijn ultieme amp niet bestaat en er ook nooit zou zijn en daar heb ik vrede mee.
Met een channel switcher zijn er altijd comprimissen tussen de kanalen, ik gebruik meestal 3 sounds; clean, scheur en wat beukendere scheur, daarvoor zou ik 3 amps moeten hebben.
Een cleane amp, weet mijn ultieme clean amp niet, een scheur amp bijvoorbeeld een plexi achtige, en een beuk/scheur amp, waarvan ik de ultieme ook niet weet.
Verder moeten ze ook allemaal goed pedalen slikken en alles dus dat gaat nog moeilijk worden en erg zwaar!
Nadeel is ook, mijn favoriete clean/randje speakers zijn g12-65's...scheur speakers greenbacks, en voor gebeuk vind ik v30's eigenlijk wel lekker, dan zou ik een combinatie van 2x12's en 4x12's moeten hebben van verschillende merken en alles dus hehe gaat moeilijk worden maar ben op het moment toch erg tevreden, London City als ik wil scheuren, Brunetti xl r-evo voor al het andere met mooie cabs erbij.
Het moet natuurlijk ook allemaal midi schakelbaar zijn met 1 druk op de knop en ze moeten ook tegelijkertijd gebruikt kunnen worden en heb nog een lang lijstje met eisen, maar er moet iets zijn om van te dromen toch?

Thiez
23 augustus 2010, 14:25
@ liquid, de blackmore is gebasseerd op de savage60 dus niet de savage120. Maar zowel de savage60 als de savage120 zijn organischer dan veel engl amps. Wat minder strak en steriel zeg maar maar toch nog veel strakker dan bijvoorbeeld marshall ofzo.
De E530 heeft idd veel dezelfde featers als de blackmore alleen is die vind ik wat moderner gevoiced. Meer richting de screamer.

@newbreed, wat voor muziek speel je op de blackmore? en wat voor cab heb je eronder?

@sjaak1990, ik ken het probleem met speakers. Ik vond de G12-65 voor clean, randje en lead het lekkerste terwijl de greenbacks veel lekkerder scheuren. Ik heb nu een combinatie van de greenbacks en G12-65 in 1 kast en dat klinkt echt verdomde lekker onder mijn blackmore.
En met optredens zal ik waarschijnlijk de greenbacks uitversterker als er maar 1 uitversterkt word. Maar voor studio is het makkelijk dat ik beide erin heb zodat ik kan kijken wat lekkerder klinkt en eventueel beide kan mixen met elkaar.

Liquid_Metal
23 augustus 2010, 17:03
Een breder plaatje met wielen is misschien niet zo onverstandig. Zie je wat er een stress staat op die onderste flightcase?

Da's misschien wel verstandig. Of het karretje een kwartslag draaien zodat ie op de lagers van de case staat.

sjaak1990
23 augustus 2010, 19:53
@sjaak1990, ik ken het probleem met speakers. Ik vond de G12-65 voor clean, randje en lead het lekkerste terwijl de greenbacks veel lekkerder scheuren. Ik heb nu een combinatie van de greenbacks en G12-65 in 1 kast en dat klinkt echt verdomde lekker onder mijn blackmore.
En met optredens zal ik waarschijnlijk de greenbacks uitversterker als er maar 1 uitversterkt word. Maar voor studio is het makkelijk dat ik beide erin heb zodat ik kan kijken wat lekkerder klinkt en eventueel beide kan mixen met elkaar.

Ben het helemaal met je eens! Ga ik ook eens naar kijken, lijk me een ideale combinatie!

caliban
23 augustus 2010, 21:02
De E530 heeft idd veel dezelfde featers als de blackmore alleen is die vind ik wat moderner gevoiced. Meer richting de screamer.


Welke vind je moderner? En is de Screamer moderner dan de Blackmore??

Thiez
23 augustus 2010, 21:28
De E530 is gebasseerd op de screamer als ik me niet vergis. En deze zijn beide net wat moderner van sound vind ik dan de blackmore. De blackmore heeft net iets meer marshall achtig randje eraan. Beetje een savage met een marshall sausje.

Death2AllButMetal
23 augustus 2010, 23:50
De E530 is gebasseerd op de screamer als ik me niet vergis. En deze zijn beide net wat moderner van sound vind ik dan de blackmore. De blackmore heeft net iets meer marshall achtig randje eraan. Beetje een savage met een marshall sausje.

wat voor muziek speel jij zelf eigenlijk?

newbreed
24 augustus 2010, 10:00
De E530 is gebasseerd op de screamer als ik me niet vergis. En deze zijn beide net wat moderner van sound vind ik dan de blackmore. De blackmore heeft net iets meer marshall achtig randje eraan. Beetje een savage met een marshall sausje.

Dat Marshall-randje hoor ik gelukkig niet

newbreed
24 augustus 2010, 10:06
@newbreed, wat voor muziek speel je op de blackmore? en wat voor cab heb je eronder?

Marshall cab met V30 en GT-75
ik speel voornamelijk metal en
met singer/songwriter Grain

Thiez
24 augustus 2010, 10:07
wat voor muziek speel jij zelf eigenlijk?

Ik speel redelijk dezelfde muziek als jij denk ik aan de naam en sig te zien.
Groots fan van hairmetal en hardrock uit de 80's.
Daardoor ook mijn band geinspireerd: www.myspace.com/challengerhardrock
Hier hoor je de engl blackmore dan ook in actie. (zelf opgenomen in repetitieruimte dus geen top kwaliteit).


Dat Marshall-randje hoor ik gelukkig niet

Noujah een marshall randje is misschien ook overdreven. Maar hij zit wat meer in het midhoog. De blackmore kan soms redelijk schel klinken vind ik. Hij is wat meer trebly dan andere engl's en stel mijn blackmore hetzelfde in als ik bij marshalls altijd doe. Treble omlaag, mids omhoog.
Maar ik vermoed dat jij metal speelt erover?

Edit: te laat. je zei het al haha. Ik dacht al dat je meer metal was. Zeker gave amp voor metal. Maar dan heb je wel heel wat andere instellingen dan ik denk ik. Een speakers doen erg veel heb ik ervaren met de blackmore. Ik had eerst V30 en dan klinkt het echt rete strak. Terwijl greenbacks hem wat losser maken wat ik weer lekkerder vind voor hardrock.