PDA

View Full Version : Met hoeveel watt neem jij genoegen ?



SRV2000
7 augustus 2010, 20:41
Normaal gesproken zit ik altijd op de gitaar topic, maar deze week volg ik de versterker topic en wat mij opvalt is dat er vele zijn die zich afvragen hoeveel wattages zij nodig hebben binnen een bandformatie. vandaar deze topic: met hoeveel watt neem jij genoegen. nauw zit er veel verschil tussen een transistor en een buizen, ik heb zelf een 100 watt buizen amp, klinkt goed op het podium maar hij is te robuust voor onze oefenruimte,
zoals ik ook gelezen heb heb vroeg een medeforumer de volgende vraag: is een Vox AC 15 voldoende voor een band en kleine optredens?

En waar moet je opletten als je een versterker aanschaft, heb je bijv, line 6 klinkt alleen best wel leuk maar valt binnen de bandformatie helemaal weg terwijl hij wel 100 watt heeft.

Acdc
7 augustus 2010, 21:03
Normaal gesproken zit ik altijd op de gitaar topic, maar deze week volg ik de versterker topic en wat mij opvalt is dat er vele zijn die zich afvragen hoeveel wattages zij nodig hebben binnen een bandformatie. vandaar deze topic: met hoeveel watt neem jij genoegen. nauw zit er veel verschil tussen een transistor en een buizen, ik heb zelf een 100 watt buizen amp, klinkt goed op het podium maar hij is te robuust voor onze oefenruimte,
zoals ik ook gelezen heb heb vroeg een medeforumer de volgende vraag: is een Vox AC 15 voldoende voor een band en kleine optredens?

En waar moet je opletten als je een versterker aanschaft, heb je bijv, line 6 klinkt alleen best wel leuk maar valt binnen de bandformatie helemaal weg terwijl hij wel 100 watt heeft.

Voor een klein optredentje durf ik nog wel een 15 watt buizen te pakken, gelijk aan 75 watt transi...

stikel
7 augustus 2010, 21:16
Voor een klein optredentje durf ik nog wel een 15 watt buizen te pakken, gelijk aan 75 watt transi...

Ik zou dit graag onderbouwd zien. Dat buizen harder (luider) klinken weet ik uit ervaring. Maar hoe kom je aan bovenstaand vergelijk.

Gr. Jan

Acdc
7 augustus 2010, 21:40
Ik zou dit graag onderbouwd zien. Dat buizen harder (luider) klinken weet ik uit ervaring. Maar hoe kom je aan bovenstaand vergelijk.

Gr. Jan


Puur uit ervaring ik heb zelf een 75 watt transi.. amp en een 15 watt buizen,
Deze zijn kwa volume identiek, ik heb dit ook met een db meter opgemeten, alleen heeft de buizenbak meer punch en druk

Han S
7 augustus 2010, 21:51
Met een bepaalde speaker en het bijbehorende rendement zou je met 75 watt ongeveer 7dB harder gaan als met 15 watt. Ik schat dat je met een goede speaker en 75 watt rond de 115dB zult halen op een meter afstand.

Puur rekenkundig dus, maar heeft iemand wel eens echt gemeten aan zijn versterker of het opgegeven vermogen er ook mee werd gehaald en binnen welke vervormingcijfers?

Dat een buizenversterker harder gaat is een kwestie van beleving, een watt is een watt en of dat uit een buis of een transistor komt moet als je gaat meten geen verschil maken.

Fireburst
7 augustus 2010, 22:09
Dat een buizenversterker harder gaat is een kwestie van beleving, een watt is een watt en of dat uit een buis of een transistor komt moet als je gaat meten geen verschil maken.

De harmonischen maken het verschil, daardoor lijkt het alsof buizenamps zoveel luider klinken. Het geheel klinkt doorgaans ook wat dynamischer.

G.G.
7 augustus 2010, 22:11
Voor thuis een wat of 2 a 3. ZIt al heel lang niet meer in een bandje, maar kleine optredens 15 watt, grotere optredens liefst een watt of 50 minimaal, of er moet een PA zijn, dan volstaat een heel klein versterkertje ook al.

Ik kan het ook anders formuleren, en dan ben je gelijk klaar met het hele topic : ;)


Hoe groter de ruimte, hoe groter de versterker die je nodig hebt. 0.1 watt op de plee, 100 watt in een grote feestzaal.

Jasper.
7 augustus 2010, 22:18
http://www.youtube.com/watch?v=jK_wtf07K-4

http://www.youtube.com/watch?v=X_VDcBmCn3A

http://www.youtube.com/watch?v=0ho_-idiFdc

http://www.youtube.com/watch?v=LzZz4ukGaLU

guitarkid
7 augustus 2010, 22:26
En toch vind ik dat er vaak een "denkfout" gemaakt wordt in deze.
Ik neem eigenlijk altijd een lichtere versterker mee naar grote optredens en een grotere naar kleine optredens. De reden? In het eerste geval is er (vrijwel) altijd PA en monitor, in het tweede geval niet. Dus moet in het tweede geval de gitaarversterker zaal en podium doen.
Niets zo lekker dan met een kleine buizenbak op een groot podium spelen! De amp kan lekker werken en evt. wat over de monitoren naar de rest worden gestuurd, maar is niet te hard en in de zaal regelt de geluidsman het verder wel.
Verder zegt het wattage inderdaad niet zo veel over het uiteindelijke volume (lees dB's) aangezien het rendement van de speaker(s) hier natuurlijk behoorlijk meespeelt.

Gr. C.

SRV2000
7 augustus 2010, 22:51
En toch vind ik dat er vaak een "denkfout" gemaakt wordt in deze.
Ik neem eigenlijk altijd een lichtere versterker mee naar grote optredens en een grotere naar kleine optredens. De reden? In het eerste geval is er (vrijwel) altijd PA en monitor, in het tweede geval niet. Dus moet in het tweede geval de gitaarversterker zaal en podium doen.
Niets zo lekker dan met een kleine buizenbak op een groot podium spelen! De amp kan lekker werken en evt. wat over de monitoren naar de rest worden gestuurd, maar is niet te hard en in de zaal regelt de geluidsman het verder wel.
Verder zegt het wattage inderdaad niet zo veel over het uiteindelijke volume (lees dB's) aangezien het rendement van de speaker(s) hier natuurlijk behoorlijk meespeelt.

Gr. C.

Daar heb je inderdaad wel een punt moet ik zeggen,
Maar ( aangezien die amp hier zo vaak genoemd word ) de Vox AC15 bijv.
Zou je zo`n amp onversterkt kunnen gebruiken voor een 150 a 200 man publiek,
Want ik had hier altijd een line 6 spider 2 staan 15 watt, om heel eerlijk te zijn moet ik blij zijn als ik boven de drummer uitkom:???:
terwijl een vriend van mij een Fender pro junior heeft, en als die hem open draait dan klappen je oren. dus de het aantal watt tussen buizen en transi het zelfde zijn, dan mag iemand mij uitleggen hoe het kan dat mijn oude line 6 15 watt niet boven de drummer uit komt en de fender pro junior met de zelfde watts met gemak 100 man kan plezieren? sorry ik ben het even kwijt

Acdc
7 augustus 2010, 22:52
Daar heb je inderdaad wel een punt moet ik zeggen,
Maar ( aangezien die amp hier zo vaak genoemd word ) de Vox AC15 bijv.
Zou je zo`n amp onversterkt kunnen gebruiken voor een 150 a 200 man publiek,
Want ik had hier altijd een line 6 spider 2 staan 15 watt, om heel eerlijk te zijn moet ik blij zijn als ik boven de drummer uitkom:???:
terwijl een vriend van mij een Fender pro junior heeft, en als die hem open draait dan klappen je oren. dus de het aantal watt tussen buizen en transi het zelfde zijn, dan mag iemand mij uitleggen hoe het kan dat mijn oude line 6 15 watt niet boven de drummer uit komt en de fender pro junior met de zelfde watts met gemak 100 man kan plezieren? sorry ik ben het even kwijt

nauw Vox 15 watt 150 a 200 man= volgens mij niet genoeg

Han S
7 augustus 2010, 23:13
dus de het aantal watt tussen buizen en transi het zelfde zijn, dan mag iemand mij uitleggen hoe het kan dat mijn oude line 6 15 watt niet boven de drummer uit komt en de fender pro junior met de zelfde watts met gemak 100 man kan plezieren? sorry ik ben het even kwijt

Lees je eigen verhaal nou nog eens goed. We hebben te maken met natuurkundige wetten en zoals iemand anders zei kan het te maken hebben met harmonischen ofwel harmonische vervorming. Dynamiek is het verschil tussen de hardste en de zachtste tonen en dat doet er verder niet toe.

De wet van Ohm, Pascal, Newton en meneer James Watt, allemaal natuurwetten waar je met geen mogelijkheid omheen kan of meerdere kanten mee opkunt. 15 watt is 15 watt en als je gaat rekenen met 10Log15 dan kom je op bijna 12 dB en dat mag je optellen bij het rendement van je speaker en zo heb je de geluidsdruk die je met je 15 watt de zaal inblaast.

En als jij vindt dat de buis met 15 watt harder gaat dan kan dat op twee zaken neerkomen:je hebbt een geluid dat makkelijker door de rest van het geluid heenkomt, of het is gewoon puur beleving. 15 watt geeft 12dB plus het speakerrendement, klaar.

Chris Winsemius
7 augustus 2010, 23:34
Han:

't ligt wat genuanceerder.
Twee amps van bijvoorbeeld 15 Watt RMS bij 1kHz bij (laat maar zeggen) 1% harmonische vervorming. 1tje buizen, ander transistor. De eerste zal bij oversturing, ook zeer subtiele oversturing trouwens, ruimte over hebben om dat weer te kunnen geven, de transistorversterker "loopt vast" en gaat gewoon niet of nauwelijks verder. 1e amp komt dus luider over en dat zal ook meetbaar zijn.

Daarnaast is het zo dat de eigenschappen/karakteristieken van buizen meer overeen komen met het menselijk gehoor dan conventionele transistors.

Wat je zegt omtrent voicing: +11!

blademan
7 augustus 2010, 23:42
20 watt Studiotone top, voor mij meer dan genoeg

matto
7 augustus 2010, 23:52
22 watt Fender de luxe reverb of een marshall 18 watter gaan voor mij hard zat.
Doorversterkt met een microfoon ervoor is dat voor mij altijd luid genoeg.

guitarguru
8 augustus 2010, 00:12
Mijn versterker moet clean boven de drummer uit kunnen komen, of minstens even hard zijn ;)
Daarom heb ik mijn , overigens geweldig klinkende, CMW Plexi Jr. 20 watter weggedaan, en met mijn Vox AC-30 lukt dat nu wel.

Heynis
8 augustus 2010, 02:39
Ik speel op een 50W Koch Multitone. Hij staat nooit harder dan 20%...

Hendriks
8 augustus 2010, 09:58
Ik speel nu met een 25 watt , in de band altijd met een microfoon over de PA , combo zelf gebruik ik als mijn eigen monitor , daar regel ik het volume op in , ik moet mijzelf goed kunnen horen , het zaalgeluid word op de mengtafel ingeregeld.

Rinze
8 augustus 2010, 10:23
Han:

't ligt wat genuanceerder.
Twee amps van bijvoorbeeld 15 Watt RMS bij 1kHz bij (laat maar zeggen) 1% harmonische vervorming. 1tje buizen, ander transistor. De eerste zal bij oversturing, ook zeer subtiele oversturing trouwens, ruimte over hebben om dat weer te kunnen geven, de transistorversterker "loopt vast" en gaat gewoon niet of nauwelijks verder. 1e amp komt dus luider over en dat zal ook meetbaar zijn.

Daarnaast is het zo dat de eigenschappen/karakteristieken van buizen meer overeen komen met het menselijk gehoor dan conventionele transistors.

Wat je zegt omtrent voicing: +11!
Precies. En dat net even verder kunnen verschilt ook weer per buizenbak. Ooit heb ik mijn oude JCM 800 20 jaar terug door laten meten en toen bleek dat het ding bij onze repetitievolumes al boven de 50 watt zat (preamp op 8 en master op 2). Die opgegeven 50 watt is ook weer gemeten bij een bepaald vervormingpercentage, als ik het goed heb.

Het hangt ook van de muziek af die gespeeld wordt, bij heavy muziek met veel gehak door twee gitaristen kom je er echt niet met een 15 wattertje met één speaker. Ik had twee mooie 1*12 kastjes gebouwd, in mijn huidige band is dat dus domweg niet voldoende, ik kom er niet zonder 4*12. Speel je daarentegen in een bluesband kan het best zijn dat die AC15 het wel redt.

Oftewel: het hangt helemaal van je eigen situatie af :chicken:

macwilliams
8 augustus 2010, 10:44
Minstens 2x100 watt buizen voor de woonkamer, en minstens een grote stapel 4x12 cabinetten. Anders heb je echt geen geluid.

toneblo
8 augustus 2010, 10:52
Minstens 2x100 watt buizen voor de woonkamer, en minstens een grote stapel 4x12 cabinetten. Anders heb je echt geen geluid.


..ehh .. 200 watt plexachtig, voor het gewone huis tuin en keukenwerk... en een opgeklopte 40 watter met een rijtje boosters ervoor, die komt dan gemakkelijk mee met die 200 watter, zoniet nog duidelijker in de voicing! ( verbazend maar waar !! )
Stapeltje cabinetten eronder en gaan i.d.d.!:crazyhappy:

macwilliams
8 augustus 2010, 11:05
..ehh .. 200 watt plexachtig, voor het gewone huis tuin en keukenwerk... en een opgeklopte 40 watter met een rijtje boosters ervoor, die komt dan gemakkelijk mee met die 200 watter, zoniet nog duidelijker in de voicing! ( verbazend maar waar !! )
Stapeltje cabinetten eronder en gaan i.d.d.!:crazyhappy:

Ik heb alle knoppen op infinety& beyond staan dus ik zal gehoord worden. Goed of slecht maakt niet zoveel uit, SLAAAYURRRR :blast:

Orbis
8 augustus 2010, 11:07
Om wat tegengewicht te bieden: als huiskamergitarist doe ik het met een whoppin' 1/4 watt!

guitarkid
8 augustus 2010, 11:10
Minstens 2x100 watt buizen voor de woonkamer, en minstens een grote stapel 4x12 cabinetten. Anders heb je echt geen geluid.

Ok, da's jouw kleine set, maar stel nou dat het echt even wat harder moet... Bijv. als er toevallig ook nog wat publiek is.
Wat dan? ;)

Gr. C.

guitarguru
8 augustus 2010, 11:35
Heb trouwens met een Epiphone Valve Jr. topje van 5 watt, ooit eens met de band gerepeteerd. Kon, weliswaar zwaar vervormend, gewoon meekomen hoor!

The Running Man
8 augustus 2010, 11:41
Voor een klein optredentje durf ik nog wel een 15 watt buizen te pakken, gelijk aan 75 watt transi...
+1
Hangt dan o.m. ook nog van de gebruikte speaker af.
Mijn Laney LC15 buizencombootje combootje met een 10" Greenback blaast een Randall 75 transistor helemaal weg:rockon:

toneblo
8 augustus 2010, 11:49
Om wat tegengewicht te bieden: als huiskamergitarist doe ik het met een whoppin' 1/4 watt!


.... weet je zeker dat je geen trapkast gitarist bent ?

The Running Man
8 augustus 2010, 11:52
..ehh .. 200 watt plexachtig, voor het gewone huis tuin en keukenwerk... en een opgeklopte 40 watter met een rijtje boosters ervoor, die komt dan gemakkelijk mee met die 200 watter, zoniet nog duidelijker in de voicing! ( verbazend maar waar !! )
Stapeltje cabinetten eronder en gaan i.d.d.!:crazyhappy:

Tsja,
Het is hier wel heel stil geworden zonder die 200 watter.... :soinnocent:
We behelpen ons nu dus maar met een
100 watt 1959SLP, 50 watt Laney GH50L, 50 watt (plus) Hi Gain DEA 70 (Giablo London Kitty), Vernet 18 watter (1974 circuit) en 5 4x12 cabs:punk:
Gelukkig komt er binnenkort nog een handzame 50 watter met 2x12 Giablo special cab bij:rockon::rockon::rockon:

toneblo
8 augustus 2010, 11:54
Tsja,
Het is hier wel heel stil geworden zonder die 200 watter.... :soinnocent:
We behelpen ons nu dus maar met een
100 watt 1959SLP, 50 watt Laney GH50L, 50 watt (plus) Hi Gain DEA 70 (Giablo London Kitty), Vernet 18 watter (1974 circuit) en 5 4x12 cabs:punk:
Gelukkig komt er binnenkort nog een handzame 50 watter met 2x12 Giablo special cab bij:rockon::rockon::rockon:


....i.d.d., blijft behelpen he...:crazyhappy:;):ok:

The Running Man
8 augustus 2010, 11:59
....i.d.d., blijft behelpen he...:crazyhappy:;):ok:
Het ergste is nog dat die 1959SLP maar 1 4x12 cab heeft; ziet er niet uit.
Ome Keith klaagt dat het interior design van zijn kamer helemaal naar de knoppen is (hij houdt niet van posters aan de muur, wel van 4x12's):blast:

toneblo
8 augustus 2010, 12:02
.... woon je net een beetje ruim, neem je 4x12 kasten als behang...tja, misschien eens een cursus intrieur-design?!
:seriousf:

The Running Man
8 augustus 2010, 12:07
.... woon je net een beetje ruim, neem je 4x12 kasten als behang...tja, misschien eens een cursus intrieur-design?!
:seriousf:
Het nieuwe denken in interior design: 4x12's kunnen een heel ruimtelijk effect geven. Vooral als het er veel zijn en de amps de muren aan de andere kant er uit blazen:seriousf:

Orbis
8 augustus 2010, 12:09
.... weet je zeker dat je geen trapkast gitarist bent ?

Behoorlijk zeker, ja. Nu zit ik ook op een meter afstand van m'n versterker, misschien maakt dat nog wat uit dan. Ik kan ook kiezen voor 1 en 4 Watt (Vox AC4TV), maar ik heb gewoon nooit die behoefte gehad.

Maar eerlijk is eerlijk, de set van Macwilliams ziet er een heul stuk gaver uit dan de mijne :p .

macwilliams
8 augustus 2010, 12:28
Ok, da's jouw kleine set, maar stel nou dat het echt even wat harder moet... Bijv. als er toevallig ook nog wat publiek is.
Wat dan? ;)

Gr. C.

Dan moet mac naar de muziek winkel.

SRV2000
8 augustus 2010, 12:37
Dan moet mac naar de muziek winkel.

ahah ja ik vind het nogal een beetje schaars aan het worden bij jou mac....er kunnen nog makelijk 8x 4x12 cabs bij :seriousf::seriousf::seriousf:

Ik kan van mijn neef gratis ( das nie duur ) een VOX ac15 krijgen, half jaartje oud, alleen moet ik hem zelf op halen uit limburg vandaan:makeup:
Opzich heb ik daar geen moeite mee als ik maar weet dat die 15 watter het trekt binnen de bandformatie, anders heeft het voor mij weinig zin.
We spelen voornamelijk blues,classic rock. harder als nummers van deep purple en led zeplin gaat het niet.
Maar 15 watt klinkt zo weinig, maar heb je een 15 watt pro junior die vallen echt niet tegen. kortom is de rit het waard, want ik wil deze amp dan gebruiken voor jam sesies en voor mijn andere band zodat ik mijn andere buizen bak in de studio kan laten staan, en mischien voor een kroeg optredentje

JohnLord
8 augustus 2010, 12:38
Lees je eigen verhaal nou nog eens goed. We hebben te maken met natuurkundige wetten en zoals iemand anders zei kan het te maken hebben met harmonischen ofwel harmonische vervorming. Dynamiek is het verschil tussen de hardste en de zachtste tonen en dat doet er verder niet toe.

De wet van Ohm, Pascal, Newton en meneer James Watt, allemaal natuurwetten waar je met geen mogelijkheid omheen kan of meerdere kanten mee opkunt. 15 watt is 15 watt en als je gaat rekenen met 10Log15 dan kom je op bijna 12 dB en dat mag je optellen bij het rendement van je speaker en zo heb je de geluidsdruk die je met je 15 watt de zaal inblaast.

En als jij vindt dat de buis met 15 watt harder gaat dan kan dat op twee zaken neerkomen:je hebbt een geluid dat makkelijker door de rest van het geluid heenkomt, of het is gewoon puur beleving. 15 watt geeft 12dB plus het speakerrendement, klaar.

Wordt bij transistoramps niet het max. opgnomen vermogen als specificatie opgegeven en bij buizenamps het max. afgegeven vermogen?

guitarkid
8 augustus 2010, 12:39
ahah ja ik vind het nogal een beetje schaars aan het worden bij jou mac....er kunnen nog makelijk 8x 4x12 cabs bij :seriousf::seriousf::seriousf:

Ik kan van mijn neef gratis ( das nie duur ) een VOX ac15 krijgen, half jaartje oud, alleen moet ik hem zelf op halen uit limburg vandaan:makeup:
Opzich heb ik daar geen moeite mee als ik maar weet dat die 15 watter het trekt binnen de bandformatie, anders heeft het voor mij weinig zin.
We spelen voornamelijk blues,classic rock. harder als nummers van deep purple en led zeplin gaat het niet.
Maar 15 watt klinkt zo weinig, maar heb je een 15 watt pro junior die vallen echt niet tegen. kortom is de rit het waard, want ik wil deze amp dan gebruiken voor jam sesies en voor mijn andere band zodat ik mijn andere buizen bak in de studio kan laten staan, en mischien voor een kroeg optredentje

Wat doe je daar nog, ophalen dat ding...! Anders doe ik het!!! :seriousf:

Gr. C.

JohnLord
8 augustus 2010, 12:43
Die AC15 zou ik idd sowieso ophalen.

Chris Winsemius
8 augustus 2010, 12:55
ahah ja ik vind het nogal een beetje schaars aan het worden bij jou mac....er kunnen nog makelijk 8x 4x12 cabs bij :seriousf::seriousf::seriousf:

Ik kan van mijn neef gratis ( das nie duur ) een VOX ac15 krijgen, half jaartje oud, alleen moet ik hem zelf op halen uit limburg vandaan:makeup:
Opzich heb ik daar geen moeite mee als ik maar weet dat die 15 watter het trekt binnen de bandformatie, anders heeft het voor mij weinig zin.
We spelen voornamelijk blues,classic rock. harder als nummers van deep purple en led zeplin gaat het niet.
Maar 15 watt klinkt zo weinig, maar heb je een 15 watt pro junior die vallen echt niet tegen. kortom is de rit het waard, want ik wil deze amp dan gebruiken voor jam sesies en voor mijn andere band zodat ik mijn andere buizen bak in de studio kan laten staan, en mischien voor een kroeg optredentje

Ophalen dat ding!!!!!
Voor veel dingen, de meeste kroegen, etc. meestal luid genoeg als het niet helemaal "twangy Twin Reverb met hernia JBLs clean" hoeft te zijn.

SRV2000
8 augustus 2010, 12:56
Die AC15 zou ik idd sowieso ophalen.

Ja dat was mijn eerste reactie ook, maar als ik met dat ding niet eens boven de drummer uitkom dan heb ik er weinig aan, daarnaast heb ik nog nooit op een AC gespeeld en ik moet wel vanuit friesland naar limburg rijden 235 km, daar heb ik opzich geen moeite mee, maar waarom iets aanschaffen als ik het niet kan gebruiken. 15 watt is weinig. of ben ik nu verwent met een 100 watt buizen :S

Pepe
8 augustus 2010, 13:02
of ben ik nu verwent met een 100 watt buizen :S

Een ritje van 2 uur teveel moeite voor een gratis AC15.. ja, verwend is het juiste woord.

Mitch
8 augustus 2010, 13:07
Verwend of lui, één van de twee :( Ik houd ook niet van een eind rijden, maar voor een gratis AC15: echt wel!
Als er een Wharfedale inzit, gooi er een speaker in met meer rendement (hoeft niet per se een Blue te zijn) en je komt écht wel boven de drummer uit. Misschien een paar euro er tegenaan gooien voor mooie pre amp buisjes die wat helderder en krachtiger zijn (goeie ouwe rommel dus) en je hebt er een meer dan prima amp aan.

macwilliams
8 augustus 2010, 13:11
Ga dat ding nou gewoon halen en dan noem je het een familie bezoek.
Heb je weer een heel ander geluid erbij.

SRV2000
8 augustus 2010, 13:11
Verwend of lui, één van de twee :( Ik houd ook niet van een eind rijden, maar voor een gratis AC15: echt wel!
Als er een Wharfedale inzit, gooi er een speaker in met meer rendement (hoeft niet per se een Blue te zijn) en je komt écht wel boven de drummer uit. Misschien een paar euro er tegenaan gooien voor mooie pre amp buisjes die wat helderder en krachtiger zijn (goeie ouwe rommel dus) en je hebt er een meer dan prima amp aan.

Haha nee lui niet vewend ja mischien wel, ik vergelijk het moschien ook wel met verkeerde dingen, heb zelf een een line 6 spider 2 gehad 15 watter, leuk voor thuis maar daar was het ook wel mee gedaan, ik hoefde hem niet voor mijn band te gebruiken want dan kon ik net zo goed akoestisch spelen, maar nu ik hoor dat iedereen wel de moeite er voor zou nemen mag ik er vanuit gaan dat we het hier toch wel over een goed versterker hebben.

macwilliams
8 augustus 2010, 13:14
Iig beter dan die line 6 maar dat was een 30 watter.

svdijk
8 augustus 2010, 13:35
100, of twee keer 100, maar drie keer 100 kan ook!!

SRV2000
8 augustus 2010, 13:48
Oke Mac jij kunt het beamen meende dat het een 15 watter was maar watt zou ook kunnen :seriousf:
Ik ben totaal onbekend met Vox laat staan de AC serie, natuurlijk heb ik veel van de AC30 gehoord, vandaar dat ik deze topic ook heb geopend, ik was/ben wel benieuwd met hoeveel watt jullie spelen binnen een band formatie. Zie een gratis versterker is natuurlijk nooit verkeerd maar je moet er wel mee uit de voeten kunnen

muziekschuur
8 augustus 2010, 13:48
Ik heb een nieuwe staande koptelefoon.
Twee 4x12 cabinetten aan staalkabels aan het plafond gehangen en dan sta ik ertussen gitaar te spelen. Het is alleen zo jammer dat ie niet closed back is...

Acdc
8 augustus 2010, 14:00
Ik heb een nieuwe staande koptelefoon.
Twee 4x12 cabinetten aan staalkabels aan het plafond gehangen en dan sta ik ertussen gitaar te spelen. Het is alleen zo jammer dat ie niet closed back is...


Veegt koffie van het scherm :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Maar idd 15 watt is niet veel, maar als je op den duur een leuke 2x12 vox cab kunt scoren heb je al een breeder geluid lijkt mij ??

SRV2000
8 augustus 2010, 14:09
Veegt koffie van het scherm :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Maar idd 15 watt is niet veel, maar als je op den duur een leuke 2x12 vox cab kunt scoren heb je al een breeder geluid lijkt mij ??

Mischien het hetgeen extra meerwaarde maar het gaat hier om een Vox CC1 AC15

CC= Classic Custom ?

Nogmaals ik ken de versterkers niet maar ik kan het dus hier meer vergelijken : http://www.youtube.com/watch?v=tGrhCwIE_Gs&feature=related

Ik moet wel zeggen als hij ongeveer zo klinkt dan ben ik wel erg gecharmeerd van het geluid !!!

Fragedallic
8 augustus 2010, 14:23
ik heb opgemerkt dan mijn 40 Watter niet te hard hoeft met behoud van dikke sound tijdens de practice momenten en dat ie live onstage genoeg headroom overhoudt als ie hard moet.
De Studiotone XL is hier toch ideaal voor en maakt het voor mij waar als allround amp.

EL84's....heerlijk

Baker
8 augustus 2010, 15:07
Het is al zo vaak gezegd. Het wattage is absoluut geen goede graadmeter. De ene keer is 100W te weinig, de andere keer 40 watt teveel. Afhankelijk van:

-Buizen of transistor
-De drummer
-De soort muziek
-De speelstijl
-De grootte van het podium
-Overige gear zoals gitaar, PA, monitoring
-etc etc.

macwilliams
8 augustus 2010, 15:23
Mischien het hetgeen extra meerwaarde maar het gaat hier om een Vox CC1 AC15

CC= Classic Custom ?

Nogmaals ik ken de versterkers niet maar ik kan het dus hier meer vergelijken : http://www.youtube.com/watch?v=tGrhCwIE_Gs&feature=related

Ik moet wel zeggen als hij ongeveer zo klinkt dan ben ik wel erg gecharmeerd van het geluid !!!

Het is een 30watt die line6 ll.

Je hebt nog niet op m'n pm gereageerd trouwens.

toneblo
8 augustus 2010, 15:28
Ik heb een nieuwe staande koptelefoon.
Twee 4x12 cabinetten aan staalkabels aan het plafond gehangen en dan sta ik ertussen gitaar te spelen. Het is alleen zo jammer dat ie niet closed back is...



Nooit geen last van overtollig water of sneeuw op het dak!!!
Dat trilt wel weg!!!:seriousf::seriousf::seriousf:

Geniaal!

Mitch
8 augustus 2010, 19:11
Haha nee lui niet vewend ja mischien wel, ik vergelijk het moschien ook wel met verkeerde dingen, heb zelf een een line 6 spider 2 gehad 15 watter, leuk voor thuis maar daar was het ook wel mee gedaan, ik hoefde hem niet voor mijn band te gebruiken want dan kon ik net zo goed akoestisch spelen, maar nu ik hoor dat iedereen wel de moeite er voor zou nemen mag ik er vanuit gaan dat we het hier toch wel over een goed versterker hebben.

Ga eens heel gauw je mond spoelen mafkees :sneaky:
Een goedkoop modelling bakje tegen een AC15CC1 zetten... Kijk, de AC15CC is op zich al een heel redleijk ding. De speaker klinkt bij het eerste lusiteren misschien aardig, maar op volume valt -ie een beetje door de mand en is de Alnico Blue natuurlijk 'the way to go'. Zeker als ik een versterker gratis op kon halen zou ik daar naast wat brandstofkosten best wat geld tegenaan willen smijten. Een G12 65, H30 of M25 kan ook trouwens, maar een Blue is wel érg lekker. Alleen ook prijzig.
Daarnaast zijn er veel relatief eenvoudige mods toe te passen op de AC15CC, staat te lezen op de Guitarpug site. Zeer aan te bevelen.

Rinze
8 augustus 2010, 19:18
Als ik zo'n versterker gratis kon krijgen wist ik het ook wel. Waarom biedt niemand mij zo'n bak aan :???: :(

The rifles
8 augustus 2010, 20:00
Ga eens heel gauw je mond spoelen mafkees :sneaky:
Een goedkoop modelling bakje tegen een AC15CC1 zetten... Kijk, de AC15CC is op zich al een heel redleijk ding. De speaker klinkt bij het eerste lusiteren misschien aardig, maar op volume valt -ie een beetje door de mand en is de Alnico Blue natuurlijk 'the way to go'. Zeker als ik een versterker gratis op kon halen zou ik daar naast wat brandstofkosten best wat geld tegenaan willen smijten. Een G12 65, H30 of M25 kan ook trouwens, maar een Blue is wel érg lekker. Alleen ook prijzig.
Daarnaast zijn er veel relatief eenvoudige mods toe te passen op de AC15CC, staat te lezen op de Guitarpug site. Zeer aan te bevelen.

wat is het verschil tussen een AC15CC1 en een AC15CC ?
Of zit er in de AC15CC1 die alnico speaker in?

Mitch
8 augustus 2010, 20:20
Da's gewoon terug te vinden op de Vox site ;)
AC15CC is geen type, ik korte het iets af. Er zijn: de AC15CC1 en de AC15CC1x en dát is de versie met Alnico Blue. Niet te verwarren met de nieuwe versie, de AC15C1.

Harry
9 augustus 2010, 10:07
ik heb jaren of een 50W Bedrock gespeeld, maar die ging erg hard. Klonk fantastisch, maar erg hard. Ben een tijdje terug overgestapt op een Vox AC30 CC1, die nog steeds hard genoeg is met z'n 30W. Deze wordt nog steeds overstuurd met pedalen, omdat de versterker wel erg hard moet om een beetje te scheuren. Met die AC15 zal dat iets makkelijker worden. Als je perse ook clean wilt spelen wordt het wel iets lastiger, maar dan kun je nog wel iets doen met je volumeknop.

Dus halen dat ding. NU!!!!

iWishmaster
9 augustus 2010, 10:37
Er valt erg weinig te zeggen over het precieze vermogen en volume, het verschilt enorm per geval. Ik speelde afgelopen weekend over een 100W transistor Fender full stack (FM 100 oid?): ging knetterhard, maar de drummer hoorde er geen fuck van. Ik heb ook met een Orange Tiny Terror gespeeld, 15W buizen en die ging welliswaar minder hard (met zelfde mate van oversturing), maar die was prima te horen.

Ofwel: negeer het aantal watts, luister naar het geluid en volume en oordeel dan.

Toaster
9 augustus 2010, 10:59
dan ook nog my 2 cent

Ik ben begonnen met een valavetate. Dat was niks wat betreft klankkleur en druk en daar zou ik ook geen zaal mee willen versterken. Het geluid was te dun.

Toen was een koch powertone mijn eerste buizenbak. 120 watt op een 2x12.
Verbazingwekkend genoeg was dit ook niet helemaal lekker en had ik nog steeds moeite mezelf te horen.

Toen een hele berg vintage versterkers gehad, Selmer treblen bass 50 watt, Music Man 65 2x10, Sound City, Fender Bandmaster. En nu nog een Marshall superlead, superbass, PA20 watt en een Fender Pro Reverb.

Bij de laatste serie buizenbakken ging ik van meer naar minder. De 20 watt Marshall kwam net tekort op een podium. De 40 watt fender is vaak net iets teveel maar is een alleskunner. Repetities, optredens (wel of niet uitversterkt, dus soms moet mijn versterker de zaal ook uitversterken.)

Afgelopen weekend een tourtje door Duitsland gedaan. En ik wilde niet mijn dure buizenbak meenemen. Dus ik had een kleine Sessionette 75 2x10 op de kop getikt (in eerste instantie alleen voor repetities)
Weer een openbaring. Na 5 jaar buizenbakken klonk deze transistor erg goed en authentiek. Laatste optreden zelfs moeten gebruiken als zaalversterker voor mijn gitaar. Ik kwam er gewoon goed mee weg. (en het was nog een aardige zaal ook (20 m x 20m)

Dus ik denk dat je helaas een hoop moet uitproberen om te weten te komen wat goed werkt op een podium.

Mijn ervaring is wel dat grote buizenbakken met 4x12 cabinetten het op kleine podia gewoon ruk doen. Dat werkt alleen op grote podia waar je zelf zeker 8 meter van je versterker af moet gaan staan.
Maar op zo'n groot podium (binnen of buiten) werkt een 40 watt Fender combootje ook nog steeds perfect als je er bij kan gaan staan.

En de richting van je speakers is eigenlijk misschien wel het allerbelangrijkste als je versterker toch wordt uitversterkt. zolang je er met je oortjes maar dicht genoeg opstaat ga je ze zeker horen. Dus de tilt back legs van mijn Fender combo worden vaak gebruikt.

humbucker
9 augustus 2010, 11:44
ik zal ook nog even reageren. Gratis AC15: doen! Als ie je niet bevalt verdien je zo weer 400€, dat ten eerste. Ten tweede kom ik met m'n AC15 vlotjes over de drummer heen, let wel, ik heb er een 'blue' inzitten. Dat scheelt naar het schijnt ;). Als je Zeppelin/deep purple speelt heb je genoeg aan een AC15 qua gain, hoeveel nummers zou Page wel niet op een vox hebben ingespeeld? Daarnaast, vind ik, snijdt een AC15 écht goed door de mix. Voorbeeldje, maat van me heeft een jvm410 + 4*12. "Keertje jammen?" - Ja, is goed! Dat vulde elkaar lekker aan hoor, en ik hoefde m'n kleine voxje niet eens volledig open te draaien. Dat ding snijdt gewoon lekker erdoor! Fijn bakkie! :ok:

Jasper.
9 augustus 2010, 12:01
ik zal ook nog even reageren. Gratis AC15: doen! Als ie je niet bevalt verdien je zo weer 400€,

Dan zou ik hem weer terugdoen als hij niet beviel. Geeft mij geen lekker gevoel om zo 400 euro aan je neef te verdienen.

Pepe
9 augustus 2010, 12:18
dan ook nog my 2 cent...

I fully agree met alles wel eigenlijk.

Met de jaren wordt je wijzer en vooral praktischer. Voor de kleine podia heb ik een lichte ceriatone lightning met een neodynium speaker. 18 watt buizen, klinkt als 50, weegt 18 kilo. Pedaaltje ervoor, klaar.

Ik mag het graag zien, een Engl of Bogner op een 4x12 maar in 90 procent van de gigs is het totale overkill. Maar het ziet er goed uit en dat is belangrijk tot je met de jaren wijzer en... efin...

Kim Wilson
9 augustus 2010, 12:29
Het draait niet alleen om dB's, maar ook om plaatsing in het bandgeluid. Ik heb wel jongens gehoord die hun 100W full stack op storm hadden, maar er uiteindelijk compleet mee verzopen in de mix. Andersom heb ik jongens met een klein combootje gezien en ook gehoord in een dikke rockband. In het eerste geval klonk geluid perfect voor in de slaapkamer (veel bas en gain), in het tweede geval werd er weinig gain gebruikt maar wel veel mids. Vooral veel gain is echt killing. Speel je tegen het cleane aan, dan kun je met heel wat minder vermogen toe en ben je nog steeds goed te horen.

Pepe
9 augustus 2010, 12:48
Ook hier I fully agree.
De kneep zit hem ook in de dynamiek. Als je een slagpartij relatief achter in de mix gooit -waar hij hoort- maar je solo er flink bovenuit laat prikken dan kan je die ruimte ook claimen, je maakt een statement.
Zo'n amp die harder werkt geeft meer harmonische tonen, een verzadigder mid en daarmee prik je al automatisch beter door het totaal heen. Dan hoef je nog maar een klein zetje overdrive mee te geven.
Van fuzzen en distortions ben ik langzaam uitkomen op een Professor Sweet Honey, een low overdrive en zelfs die komt niet verder dan de helft, de rest komt simpelweg van de amp zelf. Dit werkt alleen live, niet voor bedroom playing.

Maar ik speel geen metal he, een ander verhaal.

caliban
9 augustus 2010, 14:48
Al bij al denk ik dat 50 watt voor mij prima is. Ik speel over een 60 watter (ENGL fireball), en die vind ik juist goed, clean gaat hard genoeg, overdrive zeker. Live nog niet mee gespeeld maar gaat ook daar denk ik meer dan volstaan.

Kim Wilson
9 augustus 2010, 15:07
Ik heb een 40 watt Fender combo (2x10) en die gaat ook hard zat. Maar ik speel met een beetje overdrive. Als je rock of metal speelt, zijn er weer andere factoren die meespelen, zoals punch en spreiding en zo. En dan kan het dus zijn dat je een 100W fullstack gebruikt. Maar die kan ook wel net zo hard als een 50 watter.

iWishmaster
9 augustus 2010, 15:15
Ik heb een 40 watt Fender combo (2x10) en die gaat ook hard zat. Maar ik speel met een beetje overdrive. Als je rock of metal speelt, zijn er weer andere factoren die meespelen, zoals punch en spreiding en zo. En dan kan het dus zijn dat je een 100W fullstack gebruikt. Maar die kan ook wel net zo hard als een 50 watter.

Onlangs kwam een bluesgitarist mijn Rivera testen en die vond dat de amp te weinig laag/punch gaf voor zijn stijl. Ik vond het wat vreemd aangezien ik er genoeg gain en punch voor in mn (nu-)metal band uit weet te halen. Ik heb nu een Peavey 5150 die echt bakken met laag geeft, misschien zelfs iets teveel van het goede, zelfs voor stevige metal. Kwestie van smaak dus ook.

almarvk
9 augustus 2010, 15:17
Ik heb meerdere buizenbakken van 50 watt gehad, maar het was elke keer te weinig voor mij. Ik heb nu 100 watt en wil echt niet minder. Gelukkig is m'n buurman al doof...

Heibel
9 augustus 2010, 15:47
Ik gebruik 'n 20 watt H&K edition tube..Zowel op repetities als podia (kroegen), is dat hard zat...Wat volgens mij nog niet aan de orde is geweest dat een verdubbeling van het aantal watt's maar een relatief lage winst oplevert wat betreft Db's. Denk inderdaad dat de speaker (rendement) en constructie van de kast (richting/ druk) veel uitmaken.

guitarnijboer
9 augustus 2010, 16:10
Een tijdje geleden kwam iemand op een jamsessie met een ac15 aan sjouwen. Gewoon een klein kroegje en niks geen harde muziek, maar ik heb dat ding de hele avond niet gehoord. Op een bepaald moment stond dat ding op een stoel en die vent zit op de grond met z'n hoofd voor de speaker... Nee, voor mij is het een compromis tussen zo weinig mogelijk gewicht en afmetingen en zoveel mogelijk vermogen en druk.

B-stone
9 augustus 2010, 16:25
Puur uit ervaring ik heb zelf een 75 watt transi.. amp en een 15 watt buizen,
Deze zijn kwa volume identiek, ik heb dit ook met een db meter opgemeten, alleen heeft de buizenbak meer punch en druk

stieren poep! een vriend van mij had een 15 watt line 6 spider 3, ik zelf had een roland cube 30x en guess what: die spider ging harder dan mijn 30 watt cube, die line6 begon wel van alle kanten te kraken enzo en de cube bleef mooi ook op hogere volumes, maar toch die line 6 ging harder. :rockon:
dus onderling bij versterkers verschilt het ook enorm.

toneblo
9 augustus 2010, 16:27
stieren poep! een vriend van mij had een 15 watt line 6 spider 3, ik zelf had een roland cube 30x en guess what: die spider ging harder dan mijn 30 watt cube, die line6 begon wel van alle kanten te kraken enzo en de cube bleef mooi ook op hogere volumes, maar toch die line 6 ging harder. :rockon:
dus onderling bij versterkers verschilt het ook enorm.




.....sjongejonge.... wel 30 watt!!!
Dat zal wel erg zeer doen aan je oortjes niet?

vinni
9 augustus 2010, 16:29
Volgens mij al heel veel over dit onderwerp geforrumd.
Maar goed....

Ik gebruik altijd een 100-watt.....puur voor het geluid. Niet voor het volume. Het is wel fijn dat op grote podia je clean ook echt clean blijft vanwege de headroom. De druk is ook anders bij een 100-watter.
Ik kan dus alle kanten op.

Vinni

Nolimit-Custom
9 augustus 2010, 18:13
Hallo Forumleden,

Ik heb mij net aangemeld dus ik ben nieuw op deze forum ( dus spaar me ;) )
Mischien dat ik jou een beetje kan helpen betreft de Vox versterker.



De VOX versterkers zijn bekend en beroemd vanaf 1958. Orgineel maakte Tom Jennings & Dick Denny de VOX modellen. De VOX versterkers werden o.a. gebruikt door:
The Beatles ; The Animals (House of the rising sun) ; The Stones ; Dave Clark 5 ; The Shadows
Dusty Springfield ; The Searchers, en nog vele anderen.
De vintage VOX versterkers herken je aan de identificatie : JMI en dan type + Serie nummer.
De speakers die VOX gebruikte waren Vox custom made door Celestion en heel beroemd zijn de originele Blue Alnico/Jensen/ Celestion speakers.

Vrijwel alle VOX versterkers hadden 1 nadeel, de warmte van de buizen werd onvoldoende geventileerd / te weinig koeling, waardoor het nog wel eens kon gebeuren dat een versterker spontaan ging roken of brand neigingen had.

Omdat de Engelse versterker industrie vanaf 1973 veel concurrentie kreeg van andere (Aziatische) landen die goedkopere versterkers produceerden met meer toeters en bellen, maar ook omdat de transistor versterker steeds meer terrein ging winnen, verkochten Tom Jennings en zijn maatje Dick Denny de VOX compagny in 1974.
In de jaren die volgden, bleven er maar weinigen trouw aan VOX. Brian May is in ieder geval lang VOX fan gebleven.

Vanaf 1992 worden er o.a. in China opnieuw onder de naam VOX versterkers gemaakt.
Die productie modellen waren slecht gemaakt, mede door de relatieve onbekendheid van hoe een goede buizenversterker moet worden opgebouwd, hoe moet dat klinken en vooral ook gebruik kwaliteitsmaterialen.
Uit kosten overwegingen gebruikte men te veel inferieure materialen en slechte buizen (bekend is dat vele Chinese buizen een zeer korte levensduur hebben van enkele maanden).
Na het jaar 2000 kwam er langzaam verbetering in de Chinese bouwkunst van versterkers en buizen, hetgeen te danken is aan de westerse invloed en kennis van zaken.

Vanaf 2004 / 2005, is bekend dat in China geproduceerde versterkerbuizen onder het label TAD voldoende / goed zijn. In o.a. Koch versterkers kom je ze thans vaak tegen en er zijn weinig klachten bekend over deze TAD buizen. Die zelfde TAD productielijn wordt onder meer gebruikt voor Fender en Marshall gelabelde buizen.

In Kingston (Milton Keynes) Engeland werd de opnieuw VOX Amplication LTD opgericht.
Een van de doelstellingen was daarbij om de vintage VOX modellen te reproduceren en nu wel eens te letten op kwaliteit en betrouwbaarheid.
Na enkele prototypen en na het goed luisteren naar de wensen van eindgebruikers ( de gitarist dus!) ontwikkelde met een nieuwe VOX lijn in China.

Als je de advertenties in de diverse gitaar en muziekbladen mag geloven (??) dan zouden deze nieuwe producties goede replica’s zijn de echte VOX versterkers.
Men probeert je althans te overtuigen, dat ze dezelfde bouw en kwaliteit eisen gebruiken, zoals die door Jennings en Denny werden vastgelegd.
Op de internetsite van VOX ; http://www.voxamps.co.uk/products/ac30/ac_30cc.htm
vinden we zelfs een video boodschap reportage waaruit moet blijken dat ze inderdaad de vintage modellen reproduceren.

Goed nu dan mijn test :
VOX Model AC 30
De modellen in deze range zijn:
CC1 custom met 1 x 12 inch Celestion Neo dog speaker.
CC2x met 2 Alnico Blue speakers.
En een losse top AC 30 met losse speaker kast.
Prijzen variëren per muziekwinkel, combo’s vanaf circa 700 euro en de losse top zou minder moeten kosten (500 euro o.i.d.)
De test resultaten van de AC 30 classic custom met 1 x 12 inch Celestion Neo dog speaker.
CC 1, gewicht ruim 22 kilo en wordt gemaakt in China.

Technisch beoordeling:
Om deze VOX versterker uit de combo te halen moeten er heel wat schroeven los en zelfs is de soldeerbout nodig om de bedrading van de luidspreker los te maken.
De buizen zijn intern opgesloten in de kast en je kunt er van buiten af dus niet bij om ingeval van nood een of meerdere buizen te vervangen. Waarom e.e.a., niet service vriendelijker kan is mij een raadsel.

Alle modellen AC 30 hebben dezelfde versterker met 3 x ECC 83, 4 x EL84 en 1 x GZ 34 (Sovtek) diode buis.
De opbouw van binnen is op PCB printplaten en ziet er overzichtelijk en verzorgt uit.
(Misschien door transport o.i.d. , maar ik moest nog wel een aansluit plug goed aan drukken op de printbevestiging., voordat deze plug voor problemen zou kunnen gaan zorgen.)
De gebruikte onderdelen en materialen zijn standaard.
Wat ik persoonlijk een nadeel vind is, dat de buisvoeten direct op de printplaat zijn bevestigd.
Dat kan in het gebruik op termijn voor problemen zorgen gezien de warmte afgifte van buizen in een vrijwel gesloten kast.
En een in klasse A werkende buis wordt nu eenmaal warmer dan een in klasse A/B of B ingestelde buis.
Een ingebouwde fan zou standaard aanwezig moeten zijn om dergelijke warmte problemen op te lossen.

Aan de achterzijde zijn aansluitingen voor effect loop met niveau instelling, extra aansluiting voor speakers en een instelling om de buizen “hot” of “warm” te laten draaien. In de stand HOT is het max vermogen 33 watt en in de stand warm is het vermogen 22 watt, aldus de technische specificaties. Mijn metingen bevestigen de fabrieksopgave. Dit is dus o.k.

Toch geef ik het totaal technisch deel een mager 6-je ,als cijfer.
Deze lage score komt met name door de service onvriendelijkheid en slechte toegankelijkheid om eventuele buizen te vervangen. Ook het ontbreken van een fan vind ik een nadeel in relatie met de buisvoet montages op de printplaten.

Goed dan nu de gebruikerstest:

Een opvallend detail die je vaak bij combo’s ziet is dat het bedieningsdeel achter op bovenkant is gemonteerd met de benamingen aanwijzing op zijn kop, immers je staat/ speelt met je gitaar voor de versterker, nooit er achter.... Nou ook bij de VOX is dat niet anders.
Als je voor de versterker staat kijkt je dus op het bedieningspaneel naar de aanwijzingen die op zijn kop staan.
Ben ik nou zo simpel of is die ontwerper van het bedieningspaneel nou zo dom?
Overigens het bedieningspaneel is ruim voorzien van duidelijke knoppen en (mini) schakelaars, om kanalen, tonen en reverb keuze te kunnen instellen.

Je kunt er inderdaad van allerlei stijlen op kwijt en de mogelijkheden van de instelling zijn zeer voldoende.
Het uiteindelijke resultaat is natuurlijk mede afhankelijk van je eigen gitaar kwaliteit.
Maar met een reguliere gitaar is de kwaliteit van het basis VOX geluid goed.
En belangrijk is ook dat er geen vervelende bijgeluiden of rammeltjes door mij zijn waargenomen.
Het spelen met de tremolo en reverb zijn inderdaad vintage en de overall sound is ruim voldoende.
Idem als je top boost instelling gebruikt, ook goed te noemen.

Eigenlijk kun je geen slecht geluid uit deze VOX halen, dus op dit punt heeft de VOX voor het geluid een 8+
als cijfer.
Voor de bediening geef ik een 7 als cijfer, want dan moeten ze maar de aanwijzingen normaal afleesbaar maken i.p.v. op z’n kop.
Tellen we de door mij gegeven cijfer bij elkaar op en delen we dat door 3 dan is het gemiddelde: 7

Omdat de aankoop prijzen nogal eens kunnen variëren per muziek winkel kan ik hierover niet veel zeggen, behalve dan dat de reguliere prijzen voor de combo AC 30 ergens tussen de 700 en 1000 euro zal liggen.
Het aanbod in die prijsklasse is echter al vrij groot en zal men op persoonlijk gronden kunnen kiezen voor de VOX AC 30.

AC 30 of AC 15 maakt daarin weinig verschil.

Succes,

Rinze
9 augustus 2010, 19:03
stieren poep! een vriend van mij had een 15 watt line 6 spider 3, ik zelf had een roland cube 30x en guess what: die spider ging harder dan mijn 30 watt cube, die line6 begon wel van alle kanten te kraken enzo en de cube bleef mooi ook op hogere volumes, maar toch die line 6 ging harder. :rockon:
dus onderling bij versterkers verschilt het ook enorm.
Vervorming door een versterker of speaker die overbelast wordt wordt door het menselijk oor ervaren als hard. Moeilijk na te gaan of de 15 watter echt harder ging of zo door jou ervaren werd door de vervorming. Met een goeie harde drummer erbij kom je daar trouwens heel gemakkelijk achter. Maar mijn gok is dat beide bakjes dan niet echt te horen zullen zijn :chicken:

Mitch
9 augustus 2010, 20:44
Een tijdje geleden kwam iemand op een jamsessie met een ac15 aan sjouwen. Gewoon een klein kroegje en niks geen harde muziek, maar ik heb dat ding de hele avond niet gehoord. Op een bepaald moment stond dat ding op een stoel en die vent zit op de grond met z'n hoofd voor de speaker... Nee, voor mij is het een compromis tussen zo weinig mogelijk gewicht en afmetingen en zoveel mogelijk vermogen en druk.
Nou sorry maar dan is er echt iets mis geweest met die AC15. Zelfs zo'n barrel met een Wharfedale prik je nog wel mee door de mix.


Hallo Forumleden,
---veel te lang verhaal------,
Tering wat een openingspost :D Leuk stukje historie en praktijktest, alleen een beetje jammer dat er niet gerept wordt over datgene waar het om ging.... de AC15CC1 :???:
Maar goed, ik denk dat SRV2000 inmiddels wel is overgehaald!

Pepe
9 augustus 2010, 21:35
Ja maar kwa feiten... de vox is nooit weggeweest he, eind tachtig werden ze gemaakt door Marshall, in de ninetees door Korg en pas begin deze eeuw komt het meeste uit China. Gewoon naar Engels design dus als de amps minder zijn heeft dat weinig te maken met de Chinese relatieve onbekenheid.
Mijn Engelse Korg vond ik trouwens fantastisch maar 1400 euro voor een 15 watt amp verkoopt niet hard. De chinese C1 is een derde van die prijs en het mag duidelijk zijn dat er ergens op bezuinigd is.

Het voordeel van de C1 boven de CC1 is de (chinese) greenback maar vooral het GEWICHT. Die CC1 was best zwaar wat de halve grap van een kleine combo onderuit haalt.

joost22
9 augustus 2010, 22:41
Ik kan het theoretisch niet onderbouwen, maar met mijn 50 watt versterker moet ik hem in een kleine zaal rond de 12 uur zetten en in een grote zaal (uitversterkt) rond 9 uur/8 uur. Als je in een grote zaal speelt is uitversterken gewoon nodig. Als je je versterker van 100w watt voluit laat draaien pakt de zang mic. toch veel te veel gitaar op? in ieder geval vinden geluidsmannen altijd dat ik mijn versterker te hard heb staan, en dat terwijl ik beperkt ben tot 50watt

Tankman
9 augustus 2010, 22:54
Ik doe het met 60 Watt uit een buizencombo. Ik zit met mijn volume meestal rond 9-10 uur in de oefenruimte..terwijl de rest toch tegen de 1-2 uur zit, wat wel grappig is :seriousf:

Nolimit-Custom
11 augustus 2010, 16:08
Nou sorry maar dan is er echt iets mis geweest met die AC15. Zelfs zo'n barrel met een Wharfedale prik je nog wel mee door de mix.


Tering wat een openingspost :D Leuk stukje historie en praktijktest, alleen een beetje jammer dat er niet gerept wordt over datgene waar het om ging.... de AC15CC1 :???:
Maar goed, ik denk dat SRV2000 inmiddels wel is overgehaald!

Ja mischien wat te veel van het goede;)
Ik hoop dat SRV2000 wel de juiste beslissing neemt,
De Vox AC30 staat bij vele gitaristen goed aangeschreven en heeft in de jaren een goede reputatie opgebouwd......maar dan heb ik het wel over de britse modellen en niet die zijn gemaakt in China ( die zijn in mijn ogen kwalitatief aanzienlijk minder dan de orginele )

Hier mijn mening:

15 watt is wat krap. De AC 30 CC1 of CC2 leveren dus zogenaamd 30 watt, maar het blijven toch Chinese producten.
Ik heb er ik ooit 1 getest + een tijdje gebruikt { de AC 30 CC1}. Aanvankelijk was ik niet ontevreden.
Na verloop van 1 1/2 -a- 2 jaar, ging die regelmatig in de storing, zoals schakelaars en potmeters die uitvielen, defektjes op de printplaat en dat soort kleine maar toch irritante zaken.

Ook de buizen levensduur was m.i. wat aan de lage kant, binnen 2 jaar vervangen is voor mijn gevoel niet echt betrouwbaar.

De storings - ervaringen die ik er mee had, worden toch veel gedeeld met anderen China Vox gebruikers en dat geeft je toch weer een bepaald beeld van de kwaliteit op termijn van de huidige generatie buizen versterkers.

Ga voor de Britse AC 30! Een ander idee is om via marktplaats een jaren '70 vox op de kop te tikken. Breng vervolgens naar Eddie van Weelden (doet alles voor o.a. Eddie van Halen) om het bakkie point to point te laten solderen, nieuwe buizen (sovtek)etc etc. Weet je niet wat je hoort,

Heb ik je nu aan het twijfelen gemaakt over je aanvankelijke keuze / idee over de Vox modellen?

Ben benieuwd naar je vox avonturen!

Chris Winsemius
11 augustus 2010, 16:45
Eddie in Apeldoorn heet gewoon Peter hoor ;)

Chris Winsemius
11 augustus 2010, 16:52
Een opvallend detail die je vaak bij combo’s ziet is dat het bedieningsdeel achter op bovenkant is gemonteerd met de benamingen aanwijzing op zijn kop, immers je staat/ speelt met je gitaar voor de versterker, nooit er achter.... Nou ook bij de VOX is dat niet anders.
Als je voor de versterker staat kijkt je dus op het bedieningspaneel naar de aanwijzingen die op zijn kop staan.
Ben ik nou zo simpel of is die ontwerper van het bedieningspaneel nou zo dom?

Kijk dan ook even bij jaren 50 Fender tweed versterkers en de tegenwoordige re-issues daarvan. ;)

Vroeger, in grote bands met tig muzikanten (hele blaas-sektie, violen, contrabas, gitaristje, tig muziekstandaards) was het gebruikelijk dat gitaristen achter hun versterker zaten dus toen was de opdruk juist logisch.

Wegens retro/vintage/"vroeger was alles beter" hebben ze dat waarschijnlijk daarom zo gehouden.

Nolimit-Custom
11 augustus 2010, 17:01
Kijk dan ook even bij jaren 50 Fender tweed versterkers en de tegenwoordige re-issues daarvan. ;)

Vroeger, in grote bands met tig muzikanten (hele blaas-sektie, violen, contrabas, gitaristje, tig muziekstandaards) was het gebruikelijk dat gitaristen achter hun versterker zaten dus toen was de opdruk juist logisch.

Wegens retro/vintage/"vroeger was alles beter" hebben ze dat waarschijnlijk daarom zo gehouden.


Betreft: Eddie aka peter, klopt maar sommige personen houden er niet van om op het forum te komen, dus ik houd het uit respect een beetje anoniem :sssh:

Klopt echte vintage versterkers zijn (imo) nog altijd de beste, omdat ze toen nog niet het apparatuur hadden om alles automatisch te laten produceren.
Alles werd handmatig gemaakt en de productie oplage waren minder als nu ( het is nu lopende band werk ) en het streven naar goede kwaliteit was in die tijd ook meer van toepassing. Momenteel moet ze het van hun naam hebben.

Dat wil niet zeggen dat er nu geen goede versterker gebouwd worden bijv. Engel, Bugera, Egnater en nog vele zijn nog steeds kwalitatief erg goede versterkers,Maar daar zit ook een prijskaartje aan.

Pepe
11 augustus 2010, 17:09
Bugera?
Is dat je voorbeeld van goeie kwaliteit?

en ik maar denken dat Matchless...


Niettemin, als het oude handwerk van noeste huisvrouwen vs moderne & geavanceerd borg moet staan voor kwaliteit, ja, dan scoort het Chinese product hoog natuurlijk.
:_

Acdc
11 augustus 2010, 17:09
Betreft: Eddie aka peter, klopt maar sommige personen houden er niet van om op het forum te komen, dus ik houd het uit respect een beetje anoniem :sssh:

Klopt echte vintage versterkers zijn (imo) nog altijd de beste, omdat ze toen nog niet het apparatuur hadden om alles automatisch te laten produceren.
Alles werd handmatig gemaakt en de productie oplage waren minder als nu ( het is nu lopende band werk ) en het streven naar goede kwaliteit was in die tijd ook meer van toepassing. Momenteel moet ze het van hun naam hebben.

Dat wil niet zeggen dat er nu geen goede versterker gebouwd worden bijv. Engel, Bugera, Egnater en nog vele zijn nog steeds kwalitatief erg goede versterkers,Maar daar zit ook een prijskaartje aan.

Ben ik het helemaal mee eens, oud spul is gewoon beter !!!!


Maaar..... ( sorry ben een leek dus straf me niet te hard )
Stel ik heb belang bij een VOX AC30 en de U.K versie kost 2e hands nog een 1450,- euro, voor mij te duur.

Dus ik schaf een nieuwe VOX AC30 aan. u geeft zelf al aan dat deze kwalitatief veel minder zijn.
Maar ik laat hem customizen door een kenner om het bakkie point to point te laten solderen, nieuwe buizen (sovtek)etc etc.

word het hier dan beter van.
Dit kan op ter mijn in is voor onze arme gitaristen beter betaalbaar:)

Pepe
11 augustus 2010, 17:22
Ja, dat kan. Maar om meerdere redenen doe je zoiets niet doorgaans.

Acdc
11 augustus 2010, 17:25
Ja, dat kan. Maar om meerdere redenen doe je zoiets niet doorgaans.

De vraag die te verwachten viel....waarom niet? omdat het niet uit kan. of omdat het te veel werk is.
want de standaard speakers van de VOX AC serie zijn nog niet eens zo verkeerd dus daar hoeft geen nieuwe voor te komen.

Mitch
11 augustus 2010, 17:34
De jaren '90/'00 in GB gemaakte Voxjes blonken nou ook niet echt uit in betrouwbaarheid en bouwkwaliteit en dankzij de slechte warmte afvoer waren de ouwetjes ook niet echt toonbeelden van betrouwbaarheid. Om dan in dat licht bezien de Chinese productie slecht of kwalitatief slecht te noemen vind ik te kort door de bocht. De meeste problemen die er zijn geweest, zijn slechte kwaliteit van de gelijkrichtersbuis en te krap bemeten zekeringen. Een levensduur van 2 jaar met een setje EL84s....eeeeh ja, hoe wil je dat in de ouwetjes langer uithouden? Het ontwerp blijft nou eenmaal een erg heet gebiast kwartet EL84's, die gaan het in geen enkele Vox een decennium uithouden.
Met de AC15CC1x heb ik een tijdje terug nog op een ruim buitenpodium gestaan naast een niet zachtzinnige drummer en dat bleef nog prima clean/randje.

Pepe
11 augustus 2010, 17:37
Teveel werk dus te duur.
Je begint met speakers, daarna buizen en trafo's, dan ben je al 700 euro verder en dan heb je nog steeds printplaten. Als je al iemand vindt die alle printplaten eruit wil slopen om het ding ptp te maken dan loopt de teller snel op.

Uiteindelijk zit je met een ding waar je minder voor krijgt dan wanneer origineel.

De Vox is altijd by design een wispelturiger ampje geweest dan een Fender, Engels of Chinees zoals Mitch zegt. Daar verandert een ptp niets aan. Maar kwa klank zal er wel wat te winnen zijn, sure.

even
11 augustus 2010, 17:41
Mesa boogie Studio 22 watt, 2 x EL84 met daar in een Celestion Alnico Blue daar onder een Mesa Thiele met daarin een Celestion G12H30 voor de body. Beide hoog rendement speakers 100 db/1watt/meter en daar win ik duidelijk wel wat mee. Nog nooit helemaal open hoeven te zetten. In juni een open lucht optreden gedaan voor 600 man. Pre-amp op 4 en Master op 4. Wel een PA, maar op het podium kon ik mezelf uitstekend horen!

Nielsje
11 augustus 2010, 17:57
Ben ik het helemaal mee eens, oud spul is gewoon beter !!!!

Maaar..... ( sorry ben een leek dus straf me niet te hard )

Proest! Wat is dit nou weer opmerking?
Zonder inzicht kan je toch onmogelijk zo'n opmerking maken, laat staan dat wij die serieus kunnen nemen?
"Inspraak zonder inzicht, leidt tot een uitspraak zonder uitzicht"

Tegenwoordig zijn er maar al te veel mensen die keihard roepen dat alles wat hand gebouwd beter is, en alles wat oud is, is beter dan alles wat fabrieksmatig geproduceerd wordt in een lagelonenland.

Wat een bullshit! Mensen laten zich veel te veel leiden door hun gevoel, in plaats van dat ze nou eens objectief de kwaliteit van een product testen.

De klank van een product is altijd subjectief, die discussie is eindeloos (klinkt een oude versterker eigenlijk wel beter dan een nieuwe? Of klinken ze gewoon anders, en vinden we de oude 'beter', omdat er een paar bekende mensen op gespeeld hebben?).

De bouwkwaliteit van een product is iets wat dan wel weer objectief bekeken kan worden, maar er zijn volgens mij in verhouding veel minder mensen met de (elektronische gelateerde) kennnis hiervoor dan het aantal mensen met een mening hierover.

Grappig is dat Bugera als 'kwaliteitsversterker' wordt aangehaald. Die dingen moeten het eerst nog maar eens 10 jaar volhouden.

Nolimit-Custom
11 augustus 2010, 18:22
De jaren '90/'00 in GB gemaakte Voxjes blonken nou ook niet echt uit in betrouwbaarheid en bouwkwaliteit en dankzij de slechte warmte afvoer waren de ouwetjes ook niet echt toonbeelden van betrouwbaarheid. Om dan in dat licht bezien de Chinese productie slecht of kwalitatief slecht te noemen vind ik te kort door de bocht. De meeste problemen die er zijn geweest, zijn slechte kwaliteit van de gelijkrichtersbuis en te krap bemeten zekeringen. Een levensduur van 2 jaar met een setje EL84s....eeeeh ja, hoe wil je dat in de ouwetjes langer uithouden? Het ontwerp blijft nou eenmaal een erg heet gebiast kwartet EL84's, die gaan het in geen enkele Vox een decennium uithouden.
Met de AC15CC1x heb ik een tijdje terug nog op een ruim buitenpodium gestaan naast een niet zachtzinnige drummer en dat bleef nog prima clean/randje.


Ik wil ook niet per defenitie zeggen dat VOX een slechte versterker is, als dat zo overkwam...mijn excuses daarvoor.

Ik heb door de jaren vele vintage versterkers gezien ( die nog hand gebouwd zijn ) deze vind ik dat deze kwalitatief veel beter zijn
de buizen kunnen voorzien zijn van metalen afscherm kapjes en / of
metalen veren om te zorgen dat ze er niet kunnen uitvallen.
Vaak bij combo's, omdat de buizen daar meestal op hun kop zijn gepositioneerd.

Wat ik persoonlijk een nadeel vind is, dat de buisvoeten direct op de printplaat zijn bevestigd.
Dat kan in het gebruik op termijn voor problemen zorgen gezien de warmte afgifte van buizen in een vrijwel gesloten kast.
En een in klasse A werkende buis wordt nu eenmaal warmer dan een in klasse A/B of B ingestelde buis.
Een ingebouwde fan zou standaard aanwezig moeten zijn om dergelijke warmte problemen op te lossen.

dat is een groot voorkomend probleem bij de serie VOX made in China.
Dit in tegen deel van de Tom Jennings & Dick Denny de VOX modellen
Maar dit zijn de versterkers voor 1974 ( toen ze Vox verkochten )

Ik heb zowel een Vox uit 1973 open gehaald en 1 uit 1998,
Zowel de buizen ,trafo`s en zoldeer punten en de koeling waren veel beter uit de 1974 serie.


Ik vernieuw vaak nieuwe buizen bij buizen versterkers en ik vind dat als je naar 1/2 jaar je buizen al moet vervangen wat mager.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@Nielsje: Tegenwoordig zijn er maar al te veel mensen die keihard roepen dat alles wat hand gebouwd beter is, en alles wat oud is, is beter dan alles wat fabrieksmatig geproduceerd wordt in een lagelonenland.


Mijn mening.


Met buizenversterkers gebouwd na 1985 gaat dat al een heel stuk moeilijker.
Dat komt o.a. door gebruik van mindere kwaliteitsonderdelen en de massa productie van o.a. gedrukte printplaten met vaak de buizen op de printen.
(je gelooft je ogen soms niet, hoe knullig diverse merken hun versterkers van binnen hebben opgebouwd, zonder enig respect voor de natuurlijke eigenschappen.)
Eind buizen zoals bijvoorbeeld EL 34 of 6L6 worden gemiddeld warmer dan 100 graden Celsius per buis. Monteert men 2 of 4 buizen op een print (een print bestaat veelal uit samengeperst karton met lijm / bindmiddel en mogelijk met kunststof meng producten), dan kunt u zich wel voorstellen hoe lekker warm dat allemaal gaat worden. Daarbij gebruikt men ook nog zogenaamde SMD micro onderdelen en technieken. Dergelijke mini onderdeeltjes kunnen echt niet 1000 volt aan en ook geen 200 tot 400 graden.
De kans dat het met dergelijke constructies natuurlijk een keer fout gaat is groot, met alle gevaren van dien.

Ja men pruts wat af om een “goede buizenversterker” te verkopen.
Vanuit commercieel oogpunt wellicht begrijpelijk.
Immers men moet tegen een zo laag mogelijke kostprijs produceren en dan gebruik je nu eenmaal niet de hoogste klasse van materialen en betrouwbaarheid. Tenslotte moeten ze aan u om de paar jaar toch weer een versterker kunnen slijten, dus is de gemiddelde levensduur van de huidige generatie gitaar buizenversterkers niet groot.

SRV2000
11 augustus 2010, 18:39
Ik wil ook niet per defenitie zeggen dat VOX een slechte versterker is, als dat zo overkwam...mijn excuses daarvoor.

Ik heb door de jaren vele vintage versterkers gezien ( die nog hand gebouwd zijn ) deze vind ik dat deze kwalitatief veel beter zijn
de buizen kunnen voorzien zijn van metalen afscherm kapjes en / of
metalen veren om te zorgen dat ze er niet kunnen uitvallen.
Vaak bij combo's, omdat de buizen daar meestal op hun kop zijn gepositioneerd.

Wat ik persoonlijk een nadeel vind is, dat de buisvoeten direct op de printplaat zijn bevestigd.
Dat kan in het gebruik op termijn voor problemen zorgen gezien de warmte afgifte van buizen in een vrijwel gesloten kast.
En een in klasse A werkende buis wordt nu eenmaal warmer dan een in klasse A/B of B ingestelde buis.
Een ingebouwde fan zou standaard aanwezig moeten zijn om dergelijke warmte problemen op te lossen.

dat is een groot voorkomend probleem bij de serie VOX made in China.
Dit in tegen deel van de Tom Jennings & Dick Denny de VOX modellen
Maar dit zijn de versterkers voor 1974 ( toen ze Vox verkochten )

Ik heb zowel een Vox uit 1973 open gehaald en 1 uit 1998,
Zowel de buizen ,trafo`s en zoldeer punten en de koeling waren veel beter uit de 1974 serie.


Ik vernieuw vaak nieuwe buizen bij buizen versterkers en ik vind dat als je naar 1/2 jaar je buizen al moet vervangen wat mager.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@Nielsje: Tegenwoordig zijn er maar al te veel mensen die keihard roepen dat alles wat hand gebouwd beter is, en alles wat oud is, is beter dan alles wat fabrieksmatig geproduceerd wordt in een lagelonenland.


Mijn mening.


Met buizenversterkers gebouwd na 1985 gaat dat al een heel stuk moeilijker.
Dat komt o.a. door gebruik van mindere kwaliteitsonderdelen en de massa productie van o.a. gedrukte printplaten met vaak de buizen op de printen.
(je gelooft je ogen soms niet, hoe knullig diverse merken hun versterkers van binnen hebben opgebouwd, zonder enig respect voor de natuurlijke eigenschappen.)
Eind buizen zoals bijvoorbeeld EL 34 of 6L6 worden gemiddeld warmer dan 100 graden Celsius per buis. Monteert men 2 of 4 buizen op een print (een print bestaat veelal uit samengeperst karton met lijm / bindmiddel en mogelijk met kunststof meng producten), dan kunt u zich wel voorstellen hoe lekker warm dat allemaal gaat worden. Daarbij gebruikt men ook nog zogenaamde SMD micro onderdelen en technieken. Dergelijke mini onderdeeltjes kunnen echt niet 1000 volt aan en ook geen 200 tot 400 graden.
De kans dat het met dergelijke constructies natuurlijk een keer fout gaat is groot, met alle gevaren van dien.

Ja men pruts wat af om een “goede buizenversterker” te verkopen.
Vanuit commercieel oogpunt wellicht begrijpelijk.
Immers men moet tegen een zo laag mogelijke kostprijs produceren en dan gebruik je nu eenmaal niet de hoogste klasse van materialen en betrouwbaarheid. Tenslotte moeten ze aan u om de paar jaar toch weer een versterker kunnen slijten, dus is de gemiddelde levensduur van de huidige generatie gitaar buizenversterkers niet groot.

Daar zit wel een punt in moet ik zeggen.. leuk om te lezen en bedankt voor de nuttige informatie:ok:

Rooker
11 augustus 2010, 19:12
Ik wil ook niet per defenitie zeggen dat VOX een slechte versterker is, als dat zo overkwam...mijn excuses daarvoor.

Ik heb door de jaren vele vintage versterkers gezien ( die nog hand gebouwd zijn ) deze vind ik dat deze kwalitatief veel beter zijn
de buizen kunnen voorzien zijn van metalen afscherm kapjes en / of
metalen veren om te zorgen dat ze er niet kunnen uitvallen.
Vaak bij combo's, omdat de buizen daar meestal op hun kop zijn gepositioneerd.

Wat ik persoonlijk een nadeel vind is, dat de buisvoeten direct op de printplaat zijn bevestigd.
Dat kan in het gebruik op termijn voor problemen zorgen gezien de warmte afgifte van buizen in een vrijwel gesloten kast.
En een in klasse A werkende buis wordt nu eenmaal warmer dan een in klasse A/B of B ingestelde buis.
Een ingebouwde fan zou standaard aanwezig moeten zijn om dergelijke warmte problemen op te lossen.

dat is een groot voorkomend probleem bij de serie VOX made in China.
Dit in tegen deel van de Tom Jennings & Dick Denny de VOX modellen
Maar dit zijn de versterkers voor 1974 ( toen ze Vox verkochten )

Ik heb zowel een Vox uit 1973 open gehaald en 1 uit 1998,
Zowel de buizen ,trafo`s en zoldeer punten en de koeling waren veel beter uit de 1974 serie.


Ik vernieuw vaak nieuwe buizen bij buizen versterkers en ik vind dat als je naar 1/2 jaar je buizen al moet vervangen wat mager.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@Nielsje: Tegenwoordig zijn er maar al te veel mensen die keihard roepen dat alles wat hand gebouwd beter is, en alles wat oud is, is beter dan alles wat fabrieksmatig geproduceerd wordt in een lagelonenland.


Mijn mening.


Met buizenversterkers gebouwd na 1985 gaat dat al een heel stuk moeilijker.
Dat komt o.a. door gebruik van mindere kwaliteitsonderdelen en de massa productie van o.a. gedrukte printplaten met vaak de buizen op de printen.
(je gelooft je ogen soms niet, hoe knullig diverse merken hun versterkers van binnen hebben opgebouwd, zonder enig respect voor de natuurlijke eigenschappen.)
Eind buizen zoals bijvoorbeeld EL 34 of 6L6 worden gemiddeld warmer dan 100 graden Celsius per buis. Monteert men 2 of 4 buizen op een print (een print bestaat veelal uit samengeperst karton met lijm / bindmiddel en mogelijk met kunststof meng producten), dan kunt u zich wel voorstellen hoe lekker warm dat allemaal gaat worden. Daarbij gebruikt men ook nog zogenaamde SMD micro onderdelen en technieken. Dergelijke mini onderdeeltjes kunnen echt niet 1000 volt aan en ook geen 200 tot 400 graden.
De kans dat het met dergelijke constructies natuurlijk een keer fout gaat is groot, met alle gevaren van dien.

Ja men pruts wat af om een “goede buizenversterker” te verkopen.
Vanuit commercieel oogpunt wellicht begrijpelijk.
Immers men moet tegen een zo laag mogelijke kostprijs produceren en dan gebruik je nu eenmaal niet de hoogste klasse van materialen en betrouwbaarheid. Tenslotte moeten ze aan u om de paar jaar toch weer een versterker kunnen slijten, dus is de gemiddelde levensduur van de huidige generatie gitaar buizenversterkers niet groot.

Ja, dank voor het delen van je kennis...!

Voor dat ik een buizenamp ging kopen heb ik ook wat onderzoek gedaan en verschillende uitgeprobeert natuurlijk. Het verhaal wat je mij verteld komt me dan ook bekend voor. Echter zijn er ook mensen die het geluid belangrijk vinden (in de zin van, wat zoek ik) en toen kwam ik toch bij de Vox. Ik vind het gewoon een heerlijke sound!

Toch lees ik ook wel advertenties dat er nog Voxen op leeftijd te koop staan, dus het kan maar zo heel lang goed gaan.

Persoonlijk speel ik hem veel op de 15watt stand, wordt hij ook niet zo heet.

En..... buizen vervangen binnen een half jaar?? Ojeee dan moet ik dat is gaan doen.
Zou je mij kunnen vertellen waaraan je presies kunt horen dat je buizen zijn versleten?:ok:

Nolimit-Custom
11 augustus 2010, 19:35
Ja, dank voor het delen van je kennis...!

Voor dat ik een buizenamp ging kopen heb ik ook wat onderzoek gedaan en verschillende uitgeprobeert natuurlijk. Het verhaal wat je mij verteld komt me dan ook bekend voor. Echter zijn er ook mensen die het geluid belangrijk vinden (in de zin van, wat zoek ik) en toen kwam ik toch bij de Vox. Ik vind het gewoon een heerlijke sound!

Toch lees ik ook wel advertenties dat er nog Voxen op leeftijd te koop staan, dus het kan maar zo heel lang goed gaan.

Persoonlijk speel ik hem veel op de 15watt stand, wordt hij ook niet zo heet.

En..... buizen vervangen binnen een half jaar?? Ojeee dan moet ik dat is gaan doen.
Zou je mij kunnen vertellen waaraan je presies kunt horen dat je buizen zijn versleten?:ok:


Geen dank,

1 van de mogelijkheden is.(Review: feedback)

Controleer af en toe je buizen door er, als de versterker aan staat, voorzichtig b.v. met de achterkant van een schroevendraaier tegen te tikken. Een slechte voorbuis geeft dan meestal piepende bijgeluiden, een slechte eindbuis kan gaan meeresoneren of kraken.
Wanneer moet je de buizen vervangen?
Het is moeilijk om dit precies aan te geven. Het slijtageproces van buizen is te vergelijken met dat van gloeilampen en ook van snaren. Het geluid wordt langzaam neuzeliger, het laag wordt minder strak en de dynamiek verdwijnt. Meestal gaat de buis pas na langere tijd (10 tot 15 jaar) echt kapot, wat dan schade aan de versterker kan veroorzaken. Laat je oren maar beslissen en vervang ze als je iets gaat missen in je sound en de respons van je versterker. Als vuistregel kun je hanteren: Dagelijks gebruik - eindbuizen 1 jaar, voorbuizen 2 jaar; 2x per week - eindbuizen 2 jaar, voorbuizen 4 jaar.



Maar ik adviseer meestal om alles te vervangen,

Met een transistor:

heeft 1 buisje in de voortrap zitten bijv een Marshall valvestate (ECC83 of 12AX7) die zou ik zeker een keertje vervangen na 8 jaar, kan je geluid alleen maar van opknappen (meer helderheid en strakkere vervorming).




Vooral met buizenversterkers van ongeveer 15 watt, hoe vaker je op hoge volume speelt des te sneller je buizen slijten,

ooit heb ik van een waardige kenner (leermeester) een voorbeeld gekregen:

Een fiat (auto) wil ook wel 150 km per uur, maar een mercedes (voorbeeld) zou met die 150 km minder moeite hebben dan die Fiat,
omdat deze net wat meer vermogen heeft en wat uiteindelijk op langdurig gebruik (in dit geval snelheid) meer slijtage zal opleveren.

Dus een 15 watt continu openschroeven vereist meer slijtage als een 30/60 watter op de zelfde volume.

Eigenlijks vrij simpel.

Rooker
11 augustus 2010, 23:18
Geen dank,

1 van de mogelijkheden is.(Review: feedback)

Controleer af en toe je buizen door er, als de versterker aan staat, voorzichtig b.v. met de achterkant van een schroevendraaier tegen te tikken. Een slechte voorbuis geeft dan meestal piepende bijgeluiden, een slechte eindbuis kan gaan meeresoneren of kraken.
Wanneer moet je de buizen vervangen?
Het is moeilijk om dit precies aan te geven. Het slijtageproces van buizen is te vergelijken met dat van gloeilampen en ook van snaren. Het geluid wordt langzaam neuzeliger, het laag wordt minder strak en de dynamiek verdwijnt. Meestal gaat de buis pas na langere tijd (10 tot 15 jaar) echt kapot, wat dan schade aan de versterker kan veroorzaken. Laat je oren maar beslissen en vervang ze als je iets gaat missen in je sound en de respons van je versterker. Als vuistregel kun je hanteren: Dagelijks gebruik - eindbuizen 1 jaar, voorbuizen 2 jaar; 2x per week - eindbuizen 2 jaar, voorbuizen 4 jaar.



Maar ik adviseer meestal om alles te vervangen,

Met een transistor:

heeft 1 buisje in de voortrap zitten bijv een Marshall valvestate (ECC83 of 12AX7) die zou ik zeker een keertje vervangen na 8 jaar, kan je geluid alleen maar van opknappen (meer helderheid en strakkere vervorming).




Vooral met buizenversterkers van ongeveer 15 watt, hoe vaker je op hoge volume speelt des te sneller je buizen slijten,

ooit heb ik van een waardige kenner (leermeester) een voorbeeld gekregen:

Een fiat (auto) wil ook wel 150 km per uur, maar een mercedes (voorbeeld) zou met die 150 km minder moeite hebben dan die Fiat,
omdat deze net wat meer vermogen heeft en wat uiteindelijk op langdurig gebruik (in dit geval snelheid) meer slijtage zal opleveren.

Dus een 15 watt continu openschroeven vereist meer slijtage als een 30/60 watter op de zelfde volume.

Eigenlijks vrij simpel.

Aha... Dan zijn mijn buizen zeker aan vervanging toe. Ik dacht al wat diepte te missen.. Grappig... Nooit bij stilgestaan. Ik dacht, een gloeilamp.. hij brand of is doorgebrand.:chicken:

Weet niet of ik dat hier moet/mag vragen??? (anders maar negeren)

Maar in welke orde van grootte moet je denken als je een keer al je buizen laat vervangen? Bij wie laat je zoiets doen? Kan de lokale gitaarboer dat of heb je een specialist nodig?

ghk123
11 augustus 2010, 23:46
Mesa Boeffie Blue Angel 4x10 met 2x 6V6 alhier volume op 6-7. Volgens de handleiding wel 15 Watt.
Geweldig genoeg om een mooie combi van preampcrunch en powerampsag in mn rootsbandje. Komt met solo's net boven de drummer uit en ligt mooi in de bandmix. Andere gitarist heeft een SF Twin....als ik mijzelf niet meer hoor gaat de rest weer zachter... uiteindelijk fijn voor je eigen oren en die van je publiek en te voorkomen dat bier meer gehoor kapot maakt dan je lief is :)

Het vermogen van een 100 Watter is natuurlijk geweldig voor je eigen ego en grote podia maar eerlijk gezegd niet meer van deze tijd... Voor een ander bandje een rackje met een mesa 20/20 en 2x12 V30... ook meer dan hard en stabiel zat:metal:

Comfortably Daniel
12 augustus 2010, 09:50
Mijn main amp is een Twin Reverb....dus zeg maar zo'n wattje of 85.
Komt eigenlijk niet voor dat ie voluit gaat, maar het gaat mij erom dat hij clean blijft in alle omstandigheden. Ik maak de rest van m'n sound met pedalen.

Ik speel ook wel over een Blues Deluxe, dus 40W. Gaat ook hard genoeg, maar met een randje en scheurt lekker als ie vol open staat.
Of een Sound City 50+...50W dus. Blijft erg lang clean en gaat erg hard.


Ik heb een poosje over een Deluxe Reverb gespeeld...22W. Gaat flink hard en komt met de drummer mee. Blijft niet erg lang clean op hoog volume.

dml
12 augustus 2010, 09:58
Mijn amp is een Mesa Triple Recto, 150 watt. Niet dat ik het nodig heb, heb 'm ook niet gekocht om het vermogen maar om de algehele klank.

Nobler
12 augustus 2010, 15:03
Sorry als ik niet het hele topic doorlees, daar is het inmiddels te lang voor.


is een Vox AC 15 voldoende voor een band en kleine optredens?

Ik heb indertijd een Vox AC15 gekocht als kleiner, lichter en dus handzamer alternatief voor mijn AC30. Fout gedacht, zoveel kleiner en lichter is hij niet (had ik kunnen meten en wegen natuurlijk, niet gedaan ...)

Ook dacht ik dat ik de AC15 meer voluit kon zetten dan de AC30 (die toen nog geen master volume had en dus maar nét open kon staan zodat ik de oversturing uit pedaaltjes moest halen). Ik hoopte dus uit de AC15 wat meer buizenoversturing te kunnen halen. Ook dat bleek verkeerd gedacht. De AC15 gaat nog steeds erg hard, tenminste, voor mijn omstandigheden. Overigens heb ik gekocht voor de x-versie, dus met een Alnico Blue. Dat hiervoor iemand schreef dat een gitarist voor de AC15 op de grond moest zitten om zichzelf te horen in een cafe met niet erg harde muziek wil er bij mij niet in. Misschien dat hij de AC15 niet goed ingesteld had (te veel gain?) of dat de versterker kapot of niet origineel was. Weet je zeker dat het een AC15 was en geen VOX Pathifinder, een 10 watt transistor?

Wel wil ik benaderukken dat het heel er gaat om de omstandigheden waarin je speelt. Ik heb wel eens met mijn 5 watt Yamaha tranistor oefenversterkertje in een lege fabriekshal gespeeld, geweldig, het leken wel 100 watt, maar als je in een huiskamer met 10 man er in speelt met een drumstel en wat andere instrumenten blijft er niets maar dan ook niets van over. Ik speel in een bluesbandje van vijftigers in cafeetjes zonder PA voor een publiek van vijftigers. Ook met de AC15 wordt er nog steeds regelmatig gevraagd of het wat zachter kan, vooral door de bandleden, en dan staat hij dus nog maar nauwelijks open!

Om die reden ben ik ook op zoek geweest naar een nog kleinere buizenversterker. Ik heb verschillende 5-watters geprobeerd, maar die redden het echt niet, zelfs niet bij repetities. Combootjes met kleine speakertjes niet, maar ook 5-watt topjes op grotere kabinetten niet. Ik heb ook een Laney LC-15 (15 watt dus) Combo met een 10" speaker, en ook dat is weer niet genoeg. Ik denk dat dit meer aan het speakertje ligt dan aan de versterker.

Mijn conclusie is dus dat als je normale rock of blues speelt voor kleine optredens een VOX AC15 meer dan genoeg moet zijn, maar ik hoop dat er nog eens een mooie tussenvorm op de markt komt, een 10 watt buizenversterkercombo met een 12" speaker.

SRV2000
12 augustus 2010, 16:32
Sorry als ik niet het hele topic doorlees, daar is het inmiddels te lang voor.



Ik heb indertijd een Vox AC15 gekocht als kleiner, lichter en dus handzamer alternatief voor mijn AC30. Fout gedacht, zoveel kleiner en lichter is hij niet (had ik kunnen meten en wegen natuurlijk, niet gedaan ...)

Ook dacht ik dat ik de AC15 meer voluit kon zetten dan de AC30 (die toen nog geen master volume had en dus maar nét open kon staan zodat ik de oversturing uit pedaaltjes moest halen). Ik hoopte dus uit de AC15 wat meer buizenoversturing te kunnen halen. Ook dat bleek verkeerd gedacht. De AC15 gaat nog steeds erg hard, tenminste, voor mijn omstandigheden. Overigens heb ik gekocht voor de x-versie, dus met een Alnico Blue. Dat hiervoor iemand schreef dat een gitarist voor de AC15 op de grond moest zitten om zichzelf te horen in een cafe met niet erg harde muziek wil er bij mij niet in. Misschien dat hij de AC15 niet goed ingesteld had (te veel gain?) of dat de versterker kapot of niet origineel was. Weet je zeker dat het een AC15 was en geen VOX Pathifinder, een 10 watt transistor?

Wel wil ik benaderukken dat het heel er gaat om de omstandigheden waarin je speelt. Ik heb wel eens met mijn 5 watt Yamaha tranistor oefenversterkertje in een lege fabriekshal gespeeld, geweldig, het leken wel 100 watt, maar als je in een huiskamer met 10 man er in speelt met een drumstel en wat andere instrumenten blijft er niets maar dan ook niets van over. Ik speel in een bluesbandje van vijftigers in cafeetjes zonder PA voor een publiek van vijftigers. Ook met de AC15 wordt er nog steeds regelmatig gevraagd of het wat zachter kan, vooral door de bandleden, en dan staat hij dus nog maar nauwelijks open!

Om die reden ben ik ook op zoek geweest naar een nog kleinere buizenversterker. Ik heb verschillende 5-watters geprobeerd, maar die redden het echt niet, zelfs niet bij repetities. Combootjes met kleine speakertjes niet, maar ook 5-watt topjes op grotere kabinetten niet. Ik heb ook een Laney LC-15 (15 watt dus) Combo met een 10" speaker, en ook dat is weer niet genoeg. Ik denk dat dit meer aan het speakertje ligt dan aan de versterker.

Mijn conclusie is dus dat als je normale rock of blues speelt voor kleine optredens een VOX AC15 meer dan genoeg moet zijn, maar ik hoop dat er nog eens een mooie tussenvorm op de markt komt, een 10 watt buizenversterkercombo met een 12" speaker.

Oke bedankt voor je informatie, De gratis versterker die ik kon krijgen blijkt kappote buizen te hebben:( kortom niet aantrekelijk )
Maar na dze aanbod ben ik wel geintreseerd geraakt in de voc AC serie.
Dus ben gister in mijn auto gestapt naar de muziekzaak gereden en die had bij toeval een VOX AC15 staan. ik heb hem even getest en het mag dan wel een made in china zijn maar mmmmmm wat een ongelofelijk lekker sound.
Kortom ik wil hoe dan ook een AC. normaal hebben ze daar altijd een aparte oefenruimte waar je de versterkers kan testen maar invb met verbouwingen was dit niet toegankelijk.
Ik moest hem dus in de winkel testen waar ongeveer 8 klanten liepen.
Aangezien ik nog een beetje sociaal ben ingesteld heb ik hem niet vol uit gedaan en zit ik dus wel met de vraag wat kan hij???

Even wat info over mijn omgeving en waar ik de versterker voor wil gebruiken.

Ik heb een eigen studio ( gebouwd in 2010 ) met control room en compleet geisoleerd. ook hier heb ik destijds een topic over geopend.
afmetingen 3,5 bij 7 meter.
ik ben slag gitarist en hier en daar doe ik eens een intro maar daar blijft het wel bij ( dus uitblinkende solo`s zul je bij mij niet horen ) daar hebben we onze lead gitarist voor.
optredens meestal kroegen,buurthuisen en als we een grote optreden hebben dan worden we uitversterkt doormiddel an een PA, dus dan gebruik ik hem gewoon als een monitor.

Het gaat mij er gewoon om dat ik mezelf goed kan horen binnen een repetitie en bij kleine optredens

Arjan12
12 augustus 2010, 16:38
Wat maakt het uit dat de buizen kapot zijn als je het ding voor niks kan krijgen (mits er verder niets mis mee is)? Buizen (al dan niet laten) vervangen is nog altijd stukken goedkoper dan een nieuwe kopen.

Toaster
12 augustus 2010, 16:50
Wat maakt het uit dat de buizen kapot zijn als je het ding voor niks kan krijgen (mits er verder niets mis mee is)? Buizen (al dan niet laten) vervangen is nog altijd stukken goedkoper dan een nieuwe kopen.

Ja bij een nieuwe moet je na verloop van tijd ook nieuwe buizen kopen. Weet je ook waarom de buizen kapot zijn?

En als jij hem niet gratis ophaalt mag ik dan het adres om het gratis op te halen?

Nolimit-Custom
12 augustus 2010, 17:03
Ja bij een nieuwe moet je na verloop van tijd ook nieuwe buizen kopen. Weet je ook waarom de buizen kapot zijn?

En als jij hem niet gratis ophaalt mag ik dan het adres om het gratis op te halen?


Vergeet niet dat alle kleine kosten uiteindelijk lijd naar een groot bedrag,
Het klinkt aantrekkelijk om een ''gratis'' Vox versterker aangeboden te krijgen.
Maar:

De TS woont zelf in friesland en moet naar limburg rijden om deze versterker te halen kortom brandstof kosten ( diesel wellicht goedkoper als benzine) maar oke.

De buizen zijn kapot hoeveel? en meestal vervang je dan alle buizen, reperatie kosten, als je dit zelf kunt doen is het mischien nog aantrekkelijk maar moet je het laten doen bijv. door een herkende reparateur dan ben je aan de beurt.

waarom zijn de buizen kapot gegaan, continu bespeeld op harde volume? laten vallen? of mischien wel een storing ( laatste is een dure aangelegenheid )

Zit er nog garantie op? en waarschijnlijk is deze versterker in de regio limburg gekocht dus na de reparatie moet je weer die kant op rijden om je versterker op te halen. ( dubbele brandstof kosten )

Is de garantie vervallen dan sta je voor eigen kosten en is het op te lossen met nieuwe buizen? zo niet dan moet je hem zelf/laten repareren anders is hij voor de verkoop niet aantrekkelijk.

kortom al met al ben je duurder uit dan een nieuwe VOX met garantie.
want de VOX AC15 is al voor 499,- euro te koop

Acdc
12 augustus 2010, 17:22
Wat jij echt zoekt is vrij simpel

H&k Statesman Dual84 Combo

* breed spectrum aan klassieke buizensounds
* 20 Watt
* 1 x 12" Rockdriver Cream van Eminence
* 2 kanalen
* Twang en Boost schakelaar
* 3 band toonregeling per kanaal
* presence regelaar
* Accutronics lange galmveer
* FX loop
* 560 x 470 x 250 mm, 19,5 kg
* incl. hoes en footswitch

http://www.youtube.com/watch?v=me2_F5-bvvE

Mooi clean voor blues,
Mooi crunch voor classic rock,

En goenoeg wattages.

Rooker
12 augustus 2010, 17:48
Ik denk dat je met de AC15 overal goed uit de voeten kunt hoor. Misschien op een groot open podium niet, maarja dan zou ik zowiezo een monitor neerleggen. Maar zelfs dan als je er een 1,2of 4x12 kast onder zet kun je jezelf prima horen hoor.

Een Huig en knetter vind ik dus persoonlijk helemaal niets. Ik vind hem er wel mooi uitzien. En hij is beter gebouwd als de vox als je de beoordelingen moet geloven. Maarja,, het geluid vind ik vlees nog vis..:makeup:

TS. probeer dan is de blues deluxe of blues junior van fender..

Nobler
12 augustus 2010, 18:07
Ik zou toch die neef toch eens wat meer vragen over die AC15, waarom doet hij hem weg, heeft hij een idee waardoor 'de buizen' kapot zijn. Ik bedoel: omdat de versterker door zijn vriendin van éénhoog het raam uit is gesmeten of omdat hij de versterker heeft opgeblazen, of omdat de versterker een aantal jaren oud is en hij nog noooit iets heeft vernieuwd? Zijn alle buizen in één keer kapot? Of heeft hij alleen het idee dat het de buizen zijn? In dat geval zou het natuurlijk mee kunnen vallen.

Verder blijft gratis wel heel goedkoop en zou ik nooit een gratis Vox laten staan. Ik heb destijds (1980) mijn AC30 ui 1964 voor fl. (ja ouderwetse guldens) 125,- bij een verlopen uitdrager gekocht. Er lagen hondendrollen in de kast en er zaten bedroevende speakers in, maar na wat onderhoud en reparatie en een setje speakers is het wel een perfecte versterker die tientallen keren meer waard is dan wat ik er voor gegeven heb.

Je hoeft er misschien niet speciaal voor naar Limburg te rijden. Hij kan misschien worden meegenomen als de familie elkaar bezoekt of zo, dus die kosten vallen dan mee. Verder zou ik hem naar een goede buizendokter brengen om eens te laten bekijken wat er mis mee is. Dat kan tegenvallen, maar ook meevallen, dus proberen zou ik het zeker.

Één ding is zeker, wat je er mee wilt kan de versterker wel aan, en ik denk dat je niet snel op een goedkopere manier aan een fatsoenlijkere versterker kunt komen. Als je alle kosten meerekent dan kan hij volgens mij niet duurder worden dan een nieuwe. Bevalt hij je dan toch niet, dan ben ik er weer vrij zeker van dat je hem zó weer kunt verkopen voor wat je er dan aan kosten in gestoken hebt.

SRV2000
12 augustus 2010, 18:31
Mischien niet geheel onbelangrijk wat voor muziek gerne ik speel.

Momenteel speel ik blues... daar ben ik ook een achte liefhebber van.
Maar ik wil iets anders, nieuwe band nieuwe formatie ander soort gerne muziek. samen met de bassist en lead gitarist wil het volgende muziek maken.

Deep Purple,
van halen,
Led zepelin,
Pink floyd,
Queen,
Herman brood,
new adventures,
Rainbow,
The Doors,
Rory Gallagher,

Dit is niet high gain muziek maar wel met een lekker rauw randje,
Ik twijfel niet dat de Vox dat niet kan produceren.
thuis mag ik graag clean spelen.

Steven Otto
12 augustus 2010, 18:43
1 Watt thuis
30 a 50 Watt voor live.

Buizen.

Pepe
12 augustus 2010, 19:31
s speelt voor kleine optredens een VOX AC15 meer dan genoeg moet zijn, maar ik hoop dat er nog eens een mooie tussenvorm op de markt komt, een 10 watt buizenversterkercombo met een 12" speaker.

Een 5E3 amp.

Eko
12 augustus 2010, 20:31
Podium en thuis 28 watt Class A / 40 watt Class AB. Eigenlijk gebuik ik alleen de Class A stand van de Marble. Mooiste tone en rijkste oversturing. Indien noodzakelijk gaat er gewoon een microfoon voor. Het mooie is dat ie gewoon op z`n mooist klinkt op 2/3 tot 3/4 van z`n volumeregeling. Bij een 100 watt bak ( ik heb ze echt gewoon gehad) gaat dat echt gewoon in 99,99% van de gevallen te hard.

episua
12 augustus 2010, 22:19
Ik speel alleen nog maar op mijn Fender Twin Reverb 65 reissue, 85 watt buizenamp.
Niet dat ik het wattage volledig gebruik ofzo maar hij klinkt clean gewoon zoveel beter dan alle andere kleinere amps die heb gehad, gehoord of getest. Eigenlijk klinkt hij zacht ook gewoon erg lekker en in mijn beleving velen malen voller/mooier dan kleine buizenamps.
Ik ben benieuwd wat voor rage we gaan krijgen na deze lage wattage buizenamps, gaat iedereen dan weer over op grotere amps of iets anders? Ben benieuwd!

Liquid_Metal
12 augustus 2010, 22:33
Ik speel alleen nog maar op mijn Fender Twin Reverb 65 reissue, 85 watt buizenamp.
Niet dat ik het wattage volledig gebruik ofzo maar hij klinkt clean gewoon zoveel beter dan alle andere kleinere amps die heb gehad, gehoord of getest. Eigenlijk klinkt hij zacht ook gewoon erg lekker en in mijn beleving velen malen voller/mooier dan kleine buizenamps.
Ik ben benieuwd wat voor rage we gaan krijgen na deze lage wattage buizenamps, gaat iedereen dan weer over op grotere amps of iets anders? Ben benieuwd!

Dat wordt niet echt een rage, da's meer de standaard. Er is nu een verschuiving naar lager wattage en naar modelling (Axe FX, Eleven Rack), maar ik denk dat het overgrote deel van de heavy users nog steeds heavy user is.

macwilliams
12 augustus 2010, 22:51
Een tijdje geleden heb ik bij NL muziek een 4x12 cabinet gehaald die voor 50% was afgeprijsd waarna er nog eens 10% af ging omdat er een kleine beschadiging in het tolex zat. Ik vroeg waarom ze deze cabinetten zo ver afgeprijsd hadden. Vervolgen wees hij op een paar van die laag wattage combo's en vertelde dat dit helemaal de trend was.

Nou voor mijn part volgen ze "de trend" maar, aan mij is het niet besteed. Doe mij maar gewoon een lekkere 100 watter met een lekkere warme clean die overal doorheen knalt. Ik vind die kleine ampjes vaak maar dozig klinken.

1x12 gaat nog als de speaker maar genoeg klankkast heeft
2x12 is al een stuk beter
4x12 gaat er al meer op lijken.

Fijn aansturen met een vette head waarvan het geluid je goed bevalt, ongeacht het merk.

Mocht ik toch eens een andere amp erbij willen hebben ga ik eens kijken naar Vox heads.

Het is maar een mening.

Rooker
12 augustus 2010, 23:12
Een tijdje geleden heb ik bij NL muziek een 4x12 cabinet gehaald die voor 50% was afgeprijsd waarna er nog eens 10% af ging omdat er een kleine beschadiging in het tolex zat. Ik vroeg waarom ze deze cabinetten zo ver afgeprijsd hadden. Vervolgen wees hij op een paar van die laag wattage combo's en vertelde dat dit helemaal de trend was.

Nou voor mijn part volgen ze "de trend" maar, aan mij is het niet besteed. Doe mij maar gewoon een lekkere 100 watter met een lekkere warme clean die overal doorheen knalt. Ik vind die kleine ampjes vaak maar dozig klinken.

1x12 gaat nog als de speaker maar genoeg klankkast heeft
2x12 is al een stuk beter
4x12 gaat er al meer op lijken.

Fijn aansturen met een vette head waarvan het geluid je goed bevalt, ongeacht het merk.

Mocht ik toch eens een andere amp erbij willen hebben ga ik eens kijken naar Vox heads.

Het is maar een mening.

Er zit wel wat in.. Tuurlijk is een 100watt buizentop op een 4x12 kast achter je een heerlijk geluid. Je hoort het niet maar zit er helemaal in. Voor de beleving is het helemaal top!
Echter is mijn realiteit dat ik met mijn 30watter hem in een caffee al terug moet schakelen naar 15wat en vervolgens ook nog is maar op standje twee mag zetten simpel om het feit dat het niet harder mag dan 100db. Nou,,, daar zit je zo aan en daar baal ik dan van.
Verschilt natuurlijk per caffee.....

Braddie
12 augustus 2010, 23:16
Ik vind 30 watt wel meer dan voldoende.
Tenzij ik in een band ga spelen dan wil ik wel een 80 of 100 watter!.

macwilliams
12 augustus 2010, 23:41
Ik heb een tijdje terug zo een vibro champ gehad, klonk "leuk" maar ik dacht wel "te gek" te kunnen maken door er een grotere speaker aan te hangen. Nou...dus niet. Snel verkocht en door gegaan op het grote spul.

Nu ben ik heel blij met m'n twee 100 watt tops in stereo set up.
En ik zal wel nooit in mijn huiskamer kunnen genieten van eindbuis oversturing maar dat lukt me ook niet met de enkele 5 watter vibro champ.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat in een grote ruimte zo een klein ampje te gek klinkt wanneer hij daar over zijn nek staat te gaan terwijl aan het dozige geluid eigenlijk niks veranderd.

En dat is wat ik zelf ervaren heb. Maar dat was in mijn schuur van 36 vierkante meter.

The Running Man
12 augustus 2010, 23:41
Een tijdje geleden heb ik bij NL muziek een 4x12 cabinet gehaald die voor 50% was afgeprijsd waarna er nog eens 10% af ging omdat er een kleine beschadiging in het tolex zat. Ik vroeg waarom ze deze cabinetten zo ver afgeprijsd hadden. Vervolgen wees hij op een paar van die laag wattage combo's en vertelde dat dit helemaal de trend was.

Nou voor mijn part volgen ze "de trend" maar, aan mij is het niet besteed. Doe mij maar gewoon een lekkere 100 watter met een lekkere warme clean die overal doorheen knalt. Ik vind die kleine ampjes vaak maar dozig klinken.

1x12 gaat nog als de speaker maar genoeg klankkast heeft
2x12 is al een stuk beter
4x12 gaat er al meer op lijken.

Fijn aansturen met een vette head waarvan het geluid je goed bevalt, ongeacht het merk.

Mocht ik toch eens een andere amp erbij willen hebben ga ik eens kijken naar Vox heads.

Het is maar een mening.

+1
Voor de zekerheid vandaag toch maar een extra 1960B gekocht:rockon:

macwilliams
12 augustus 2010, 23:51
+1
Voor de zekerheid vandaag toch maar een extra 1960B gekocht:rockon:

Better safe than sorry.

guitarnijboer
12 augustus 2010, 23:52
Mijn indruk is dat het verschil niet echt zit in het vermogen van de versterker, maar in de speaker. 100 Watt is overkill in de kroeg met een 4 x 12 er onder, maar met een 1 x 12 kastje met open back klinkt het best goed. Ik zou behoudens voor zware metal (maar wanneer kom je dat tegen in de kroeg) niet snel met een 4 x 12 in de kroeg gaan staan. In grote zalen en buiten vind ik een closed back kast weer meer geschikt.

Ik gebruik de laatste tijd een versterkertop met ongeveer 42 echte watt's vermogen zowel in kroegen als op grote podia. Alleen staat ie in de kroeg op een (helaas iets te klein) 1 x 12 open back Mesa/Boogie kastje met C-90 speaker en in de feesttent met Marshall 4 x G12-65. Beide klinkt fantastisch.
Met de 1 x 12 kan ik hem ook iets harder zetten, en wordt het op een klein podium niet te 'zompig' De open back geeft dan ook lekker veel spreiding.

Op een groot podium is het net andersom. Daar kan ik juist dat extra laag goed gebruiken, heb ik wat extra volume en waait mijn geluid niet weg.

The Running Man
12 augustus 2010, 23:53
Better safe than sorry.

Precies. Je zal maar zonder zitten.
Moet een full size stack voor een 1959SLP worden.:rockon::rockon::rockon:

movo.
18 augustus 2010, 15:32
Niet minder dan 100watt. :ok:

tidalwave_sideburns
20 augustus 2010, 13:18
Ik heb een tijdje op 100 watt buizenversterkers gespeeld, H&K TriAmp, Marshall JCM900 SL-X, en hoewel die nooit helemaal open ging was het toch wel een prettig gevoel te weten dat-ie nog veel harder kon. Nu heb ik 50 watt, meer dan genoeg en bevalt me prima, maar ik zou ooit best nog wel een 100 watter willen hebben.

smullie
20 augustus 2010, 13:42
3 en 6 W buizen... :soinnocent:

Ik treed toch nooit op en moet nooit een drummer overstemmen en dan is dat meer dan genoeg... :strat:

SunnMustang
29 augustus 2010, 16:53
Ik denk dan dat ik het hardst kan met mijn 15w transistor :lovelove:

grayfink
29 augustus 2010, 17:17
In relatie tot de 6 watt buizen denk je dan waarschijnlijk verkeerd.

Mitch
29 augustus 2010, 20:03
Een bump met inhoud oké, maar dit is niks. :stop: