PDA

View Full Version : capo



pippa
7 augustus 2010, 16:16
Hey,

Ik heb een squier strat aff en ik wil wonderwall spelen.
Maar alle tabs die ik vind zijn met een capo.
Is er hier verschil in of koop ik gw de eerste beste capo?

grtjs
Pippa

Fragedallic
7 augustus 2010, 16:22
heej Pippa,

ten zeerste aan te raden:

Dunlop Trigger Electric Guitar Capo (http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=70&pmh=products/capos)

makkelijk erop en eraf. werkt al jaren als een wonder...

pippa
7 augustus 2010, 16:37
Thx

Mijn excuses voor mijn onwetendheid, maar moet je zo'n capo eigenlijk "vastvijzen" ofzo. Want ik had een straatartiest gezien met zo'n soort klem (zoals je link?) en dat leek me wel handig.

grtjs

guus-25
7 augustus 2010, 16:56
Die capo is zeker aan te raden.

Hij werkt zegmaar als je die twee pootjes naar elkaar knijpt gaan die twee rubbertjes uit elkaar en dan zet je hem op je gitaar en dan laat je de pootjes los en dan zit ie vast.! Echt heel easy!

j-op
7 augustus 2010, 16:56
Nee hoor, vastschroeven is niet nodig. In die capo zoals in de link zit een soort veer ingebouwd, waardoor hij zichzelf stevig klemzet op de hals.

Ik heb dezelfde en raad hem ook aan.

Vadim
7 augustus 2010, 17:03
Voor weinig geld heb je aan die dunlop een heel goede. Heb dat ding nou ook 4 jaar ofzo en nooit problemen mee gehad. Hij drukt je snaren ook niet vals, wat je soms wel is hebt met capo's.

Mitch
7 augustus 2010, 18:41
Nou.... als ik op een perfect geďntoneerde gitaar een Dunlop capo naast de 1e fret zet houd ik toch echt een lichtelijk valse gitaar in mijn handen. Hoger op de toets heb je er iets minder last van.
De capo's van G7th zijn een stukkie duurder, maar haarzuiver. Is geld dat je maar één keer uitgeeft, ik vind het de investering dubbel en dwars waard.

Rinze
7 augustus 2010, 18:56
Ik heb er net een van G7th gekocht, maar als ik die erop zet dan is de gitaar wat betreft de snaren onderling wel zuiver maar met het stemapparaat zie ik dat de stemming toch iets omhoog gaat. Dat houdt bij het spelen met band in dat ik dan nog een keer moet stemmen, en daar baal ik best van. Vraag me af of het met zo een met een stelschroefje beter zou gaan.

Mitch
7 augustus 2010, 19:06
Sinds mijn G7th hoeft dat juist nooit meer :???: Misschien druk je 'm net iets te stevig aan? Da's wel de grap met die dingen, dat je 'm nét klem moet drukken maar niet te stevig. Kostte me een paar keer oefenen, maar toen het gevoel er eenmaal was: perfect gestemd.

B-stone
7 augustus 2010, 20:08
Ik heb er net een van G7th gekocht, maar als ik die erop zet dan is de gitaar wat betreft de snaren onderling wel zuiver maar met het stemapparaat zie ik dat de stemming toch iets omhoog gaat. Dat houdt bij het spelen met band in dat ik dan nog een keer moet stemmen, en daar baal ik best van. Vraag me af of het met zo een met een stelschroefje beter zou gaan.

haha, kijk: een E-snaar klinkt als een E ga je 1 fret verder dan klinkt het als een F dus net weer wat hoger dan die E maar daar heb je toch ook een capo voor.

Tonen gitaar:

0.1.2.3 .4.5 .6.7 .8.9.10 .11. <- frets (vakjes)
E.F.Fis.G.Gis.A.Ais.B.C.Cis.D.Dis <- E snaar
A.Ais.B.C.Cis.D.Dis.E.F.Fis.G.Gis. <-A snaar
D.Dis.E.F.Fis.G.Gis.A.Ais.B.C.Cis <- D snaar
G.Gis.A.Ais.B.C.Cis.D.Dis.E.F.Fis <- G snaar
B.C.Cis.D.Dis.E.F.Fis.G.Gis.A.Ais <- B snaar
e.F.Fis.G.Gis.A.Ais.B.C.Cis.D.Dis <-e snaar

zet je een capo op de 2e fret (voor wonder wall) dan klinkt de gitaar als:
E -> Fis
A -> B
D -> E
G -> A
B -> Cis
e -> Fis

als je het niet snapt vraag me gerust xD

j3r03n
7 augustus 2010, 20:13
Oei, een bezoekje van Captain Obvious... http://www.dfoplanet.com/forum/images/smilies/facepalm6.gif

Ik denk niet dat dat is wat Rinze bedoelde ;)

Rinze
7 augustus 2010, 20:29
Sinds mijn G7th hoeft dat juist nooit meer :???: Misschien druk je 'm net iets te stevig aan? Da's wel de grap met die dingen, dat je 'm nét klem moet drukken maar niet te stevig. Kostte me een paar keer oefenen, maar toen het gevoel er eenmaal was: perfect gestemd.

Ik hoop dat dat bij mij ook zo gaat, ik heb er een met een veer die je alleen maar loslaat, misschien heb jij een andere?

B-Stone, dat was idd niet helemaal wat ik bedoelde ;)

B-stone
7 augustus 2010, 21:10
Ik hoop dat dat bij mij ook zo gaat, ik heb er een met een veer die je alleen maar loslaat, misschien heb jij een andere?

B-Stone, dat was idd niet helemaal wat ik bedoelde ;)

IK probeer ook alleen maar te helpen. :)
dat ik dan capitan obvious ben maakt me niet uit: want uit de ts z'n verhaal maak ik op dat dit het probleem was. tenminste als je de capo erop zette ging de stemming hoger dat zeg je toch? maar dat is toch logisch.
wat de rest bedoeld is toch gewoon als je de capo eraf haalt dat de stemming juist lager is. toch?

Liquid_Metal
7 augustus 2010, 21:34
IK probeer ook alleen maar te helpen. :)
dat ik dan capitan obvious ben maakt me niet uit: want uit de ts z'n verhaal maak ik op dat dit het probleem was. tenminste als je de capo erop zette ging de stemming hoger dat zeg je toch? maar dat is toch logisch.
wat de rest bedoeld is toch gewoon als je de capo eraf haalt dat de stemming juist lager is. toch?

Jij hebt het over halve tonen hoger. Rinze bedoelt een klein beetje hoger. En dat heeft te maken met de intonatie van je gitaar. Of zoals Mitch als zegt, misschien klem je de capo te hard.

B-stone
7 augustus 2010, 21:56
Jij hebt het over halve tonen hoger. Rinze bedoelt een klein beetje hoger. En dat heeft te maken met de intonatie van je gitaar. Of zoals Mitch als zegt, misschien klem je de capo te hard.

of de actie die te hoog is? maar dat ''kleine beetje'' is toch niet eens hoorbaar? misschien ik weet niet hoor maar zet hij de capo verkeerd neer: ik zet hem altijd net voor de capo neer.

en dat waar jij het over hebt: over dat kleine beetje dat is toch haast niet een ontstemming te noemen?

B-stone
8 augustus 2010, 10:55
ik houd me mond wel over capo's ik heb zo'n dunlop trigger en die werkt perfect.



en @ rinze: ik hoop dat je je probleem nog opgelost krijgt.

Mitch
8 augustus 2010, 12:52
Rinze, ik heb er inderdaad niet één met een veer, ik heb deze:
http://www.shorelinemusic.com/images/g7th.jpg

En B-Stone, effe serieus...er is zoiets als een gewenste halve toon hoger en een ongewenst, vals percentiel hoger. Dáár gaat het dus over. Met de Dunlop Trigger heb je daar meer last van dan met de G7th, zo heb ik met de Korg DT10 duidelijk vast kunnen stellen.
De Dunlop voor thuis oefenen, de G7th voor repeteren, optreden en opnames.

Plant
8 augustus 2010, 12:55
Onlangs hebben we al "Het Grote Capo- topic" (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=136604&highlight=capo) gehad, waarin je al van alles kunt lezen. Hoeveel (verschillende) capo's gitaristen hebben en gebruiken, voorkeuren en ervaringen.

Ik wist trouwens niet dat een capo een effectpedaal / overig randapparaat was :???:

pippa
8 augustus 2010, 13:00
Ik ben niet zo'n gitaarexpert dus heb ik het hier maar geplaatst

Mitch
8 augustus 2010, 13:01
Randapparatuur ;) 't Is typisch zoiets dat in Elektrisch kan, in Akoestisch, in Diversen, in Effecten/randappartuur, etc. Maakt niet uit. Maar de zoekfunctie gebruiken is altijd handig!

B-stone
8 augustus 2010, 13:01
het zal wel komen omdat ik wel een dt10 wil maar er geen heb: jeroen heeft er een te koop :dontgeti: .

maar ben ik nou echt zo stom of zijn jullie gewoon zeikers :soinnocent: want die "ontstemming" die hoor je toch nagenoeg niet? :B

misschien nog een stomme opmerking maar ik vraag het maar: het kan toch ook aan je actie liggen: want als je op een slide gitaar een capo zet dan klopt de stemming toch ook niet meer?

Mitch
8 augustus 2010, 13:08
Ik ben geen zeikerd, maar vals is vals.

Plant
8 augustus 2010, 13:16
Als je zeker wilt weten of het wel of niet aan de capo ligt die te hard drukt of wat dan ook: probeer i.p.v. met de capo met de vingers (barré) op de positie dezelfde akkoorden te spelen. Is het dan ook vals dan is je gitaar onzuiver en heeft zoeken naar een andere capo geen zin :ok: